Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Moje 3 grosze ;)

1. Przepływ przez biologię powinien być taki, by był turbulentny. Zbyt wolno (przepływ laminarny)– złoże nie pracuje z pełną wydajnością. Zwiększanie przepływu powyżej tej granicy słabo zwiększa wydajność biologii ( 2x szybciej – kilkanaście procent efektywniej). Przekraczanie tej granicy zwiększa wydajność kilkukrotnie! Ale gdzie jest granica dla danego medium – trzeba wyeksperymentować. Ale ogólnie twierdzenie,że „przez biologię mały przepływ” jest nieprawdziwe.

2. Przepływ przez całą filtrację powinien być wyższy niż 2 objętości zbiornika na godzinę – bo bakterie mnożące się w wodzie akwarium potrzebują ok 30 min na podział. Bakterie potrzebują węgla organicznego do rozwoju. Pierwotniaki żywią się bakteriami. Razem odpowiadają za mętność wody. Węgiel organiczny rozkłada filtr biologiczny. Węgiel aktywny (i purigen który robi to samo) mogą go wiązać, ale trzeba wymieniać/ aktywować często, bo ma ograniczoną pojemność. Przy wydajnym filtrze biologicznym filtracja mechaniczna jest zbędna. Jeśli za mały – mechaniczny usuwa zawiesiny (w tym częściowo życie z wody), ale nie usunie węgla organicznego.

3. Ilość bakterii w wodzie to nie tylko przejrzystość ale też i zdrowie ryb. Można odciąć je od węgla organicznego, albo zabić lampą UV.

4. Ceramika to słabe złoże biologiczne. Gąbka 30 ppi 6x lepsza od matrixa. A ceramiczne rurki – 9x gorsze od gąbki. W oczyszczalniach ścieków stosuje się ruchome złoża np. K1 – nie zapycha się w ciągu 10+ lat, i 10x wydajniejsze od matrixa (ceramika pracuje tylko na powerzchni - musi być bifilm - to brązowe - i przepływ). Ale złoże hałasuje trochę…. Może być statyczne K1 – lepsze od gąbki ppi 20. (https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/).

5. 9 + 2 korpusów… Jakbyś wypełnił je gąbką 30 ppi (11 litrów) to wystarczyłoby na 60 ryb 8 cm karmionych 0,5% masy dziennie, by rozłożyć węgiel organiczny – i uzyskać krystaliczną wodę z małą zawartością bakterii w toni (będą w filtrze). (Dla statycznego K1 - 45 ryb).

6. Przy narurowcu z przelotem w dnie nie ma straty ciśnienia w stosunku do układu z U – rurką, bo nad przelotem również jest ciśnienie słupa wody.

7. Bakterie nitryfikacyjne potrzebują czasu (prymitywne, wolny metabolizm, 18-24h na podział, te na węglu organicznym (heterotroficzne) – 30 min na podział)… filtr dojrzewa miesiące…

8. Żeby hydroponika wyciągnęła azotany/fosforany dla 60 ryb, będzie trzeba z niej usuwać ok. 4,5 kg roślin miesięcznie :) Oby tak rosło!

  • Lubię to 2
Opublikowano
34 minuty temu, triamond napisał:

 

4. Ceramika to słabe złoże biologiczne. Gąbka 30 ppi 6x lepsza od matrixa. A ceramiczne rurki – 9x gorsze od gąbki. W oczyszczalniach ścieków stosuje się ruchome złoża np. K1 – nie zapycha się w ciągu 10+ lat, i 10x wydajniejsze od matrixa (ceramika pracuje tylko na powerzchni - musi być bifilm - to brązowe - i przepływ). Ale złoże hałasuje trochę…. Może być statyczne K1 – lepsze od gąbki ppi 20. (https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/).

 

Szacunek za wiedzę :). Czy pod kątem biologii lepsza nie będzie gąbka 20 ppi? Taką mi polecono do filtracji HMF.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Im drobniejsza gąbka, tym większa powierzchnia dla bakterii, ale szybciej się zapycha (lub potrzeba jej więcej żeby się nie zapchała) oraz stawia większy opór.

Gdzieś jest złoty środek… Najwyraźniej przy HMF taka się sprawdza…

  • Lubię to 1
  • 11 miesięcy temu...
Opublikowano
W dniu 2.02.2016 o 22:11, stan napisał:

W tym filmie omówiłem krok po kroku budowę filtracji narurowej plus poprawki (bardzo ważne) do instalacji z poprzedniego filmu. Nagrałem go po to żeby było mi łatwiej odpowiadać na częste pytania. Film na razie jest na Facebooku ale za parę dni wrzucę go na YT

Życzę miłego oglądanie !

 

https://web.facebook.com/547798615385118/videos/571615359670110/

 

Teraz wyszło że zapodałem tekst - trójniczek 😉 - po prostu ,,wziuneło" mnie i ,,poniesło" 😉 To tak jakby powiedzieć na samca - samczyk 😉

 

Tutaj ten sam film ale już na YT 😉

 

 

FILTRACJA NARUROWA w 1000l - YouTube

Zastanawiam się nad filtracją narurowa do akwa 540l. Pewnie wystarczy połowa tego co ty masz. Jaki jest koszt takiej instalacji?

  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano
10 minut temu, husi napisał(a):

Jak często i czy w ogóle płukać korpus z Purolite i biologią?

Purolite trzeba regenerować co jakiś czas więc przy okazji płuczesz również korpus. Z biologią jest różnie, jeden powie że co pół roku, drugi że raz w roku, a inny że wcale  nie płucze. Obserwuj i płucz kiedy uznasz to za stosowne.

  • Lubię to 3
Opublikowano
Godzinę temu, Bartek_De napisał(a):

Purolite trzeba regenerować co jakiś czas więc przy okazji płuczesz również korpus.

Chodziło mi właśnie o wkład Purolite a nie sam korpus. Jak się regeneruje Purolite?

Opublikowano
4 minuty temu, husi napisał(a):

Chodziło mi właśnie o wkład Purolite

Wtedy jak NO3  przekroczy poziom 40.  Ale może być sytuacja , że ustabilizuje się na poziomie np. 30 lub 40 ppm  wtedy nie ma potrzeby.  Niektórzy trzymają pyszczaki w wyższym poziomie NO3 ale jednak tego nie polecam.

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Wody mniej ponieważ tło swoje zajmuje ale powiem tylko jedno słowo - Pięknie 🤩
    • Żółte cały wieczór siedzą w ławicy w jednym rogu. Ciekawe, czy boją się jakiegoś tarłowca, czy coś im innego przeszkadza.
    • Nowa odsłona akwarium 260x55x70h (~1001 litrów) Wody weszło około 670 litrów, czyli około 100 litrów mniej niż w poprzedniej wersji. Tym razem za filtrację odpowiada komin o wymiarach 15x40 cm wypełniony gąbkami 10-30 PPI oraz kształtkami K1. W środku pompa Jebao DCP-2500. Oświetlenie bez zmian, dwie belki LED po 260 cm z modułami RGB i 11.000 k.  Więcej osprzętu nie ma. Całość w szczycie doby to pobór około 30 W. Grzałki nie mam, bo zimą temperatura rzadko spada poniżej 22 stopni. Zrezygnowałem z pokrywy. Akwarium jest przykryte sekcjami szyb nakrywowych, na których w tylnej części położyłem doniczki z roślinami. W przyszłości planuję w rogu hydroponikę. Płótno nad akwarium kupiłem w tym roku nad brzegiem jeziora. Mam szczerą nadzieję, że wykonał go lokalny artysta. Nałożyłem go na ramkę z listewek. Obsada to dalej niewiadoma.
    • Dlatego zastanów się czy faktyczne musisz  zmieniać. Teoretycznie im filtr ma większą wydajność , większy pobór mocy itp. tym będzie bardziej głośny. Ale to tylko teoria  bo może się zdarzyć , że ten o mniejszej mocy itp. może okazać się głośniejszy bo np. wirnik jest źle dopasowany i bije na ośce. Spójrz na to jeszcze z innej strony a mianowicie czy planujesz zmieniać akwa na większe?  Jeżeli tak to bym śmiało brał ten który będzie dedykowany do ewentualnego nowego litrażu.  Nikt Ci nie da 100% gwarancji , że konkretny filtr będzie cichy.  Zasugeruj się opiniami na ich temat ale ryzyko zawsze będzie. Ostatecznie zawsze można wyciszyć szafkę i znajdziesz tutaj kilka tematów o tym jak to zrobić.
    • Witam. W moim akwarium 214 litrów mam JBL-a e901 i ten filtr pracuje już 10 lat. Filtr jest sprawny i nigdy z nim nic złego się nie działo. Chcę go zmienić i pytanie czy przejść na nowszy model JBL e902 czy może zastosować większy JBL e1502 zleży mi też na poziomie głośności aby był cichy bo akwarium stoi w sypialni. 
    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.