Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Moje 3 grosze ;)

1. Przepływ przez biologię powinien być taki, by był turbulentny. Zbyt wolno (przepływ laminarny)– złoże nie pracuje z pełną wydajnością. Zwiększanie przepływu powyżej tej granicy słabo zwiększa wydajność biologii ( 2x szybciej – kilkanaście procent efektywniej). Przekraczanie tej granicy zwiększa wydajność kilkukrotnie! Ale gdzie jest granica dla danego medium – trzeba wyeksperymentować. Ale ogólnie twierdzenie,że „przez biologię mały przepływ” jest nieprawdziwe.

2. Przepływ przez całą filtrację powinien być wyższy niż 2 objętości zbiornika na godzinę – bo bakterie mnożące się w wodzie akwarium potrzebują ok 30 min na podział. Bakterie potrzebują węgla organicznego do rozwoju. Pierwotniaki żywią się bakteriami. Razem odpowiadają za mętność wody. Węgiel organiczny rozkłada filtr biologiczny. Węgiel aktywny (i purigen który robi to samo) mogą go wiązać, ale trzeba wymieniać/ aktywować często, bo ma ograniczoną pojemność. Przy wydajnym filtrze biologicznym filtracja mechaniczna jest zbędna. Jeśli za mały – mechaniczny usuwa zawiesiny (w tym częściowo życie z wody), ale nie usunie węgla organicznego.

3. Ilość bakterii w wodzie to nie tylko przejrzystość ale też i zdrowie ryb. Można odciąć je od węgla organicznego, albo zabić lampą UV.

4. Ceramika to słabe złoże biologiczne. Gąbka 30 ppi 6x lepsza od matrixa. A ceramiczne rurki – 9x gorsze od gąbki. W oczyszczalniach ścieków stosuje się ruchome złoża np. K1 – nie zapycha się w ciągu 10+ lat, i 10x wydajniejsze od matrixa (ceramika pracuje tylko na powerzchni - musi być bifilm - to brązowe - i przepływ). Ale złoże hałasuje trochę…. Może być statyczne K1 – lepsze od gąbki ppi 20. (https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/).

5. 9 + 2 korpusów… Jakbyś wypełnił je gąbką 30 ppi (11 litrów) to wystarczyłoby na 60 ryb 8 cm karmionych 0,5% masy dziennie, by rozłożyć węgiel organiczny – i uzyskać krystaliczną wodę z małą zawartością bakterii w toni (będą w filtrze). (Dla statycznego K1 - 45 ryb).

6. Przy narurowcu z przelotem w dnie nie ma straty ciśnienia w stosunku do układu z U – rurką, bo nad przelotem również jest ciśnienie słupa wody.

7. Bakterie nitryfikacyjne potrzebują czasu (prymitywne, wolny metabolizm, 18-24h na podział, te na węglu organicznym (heterotroficzne) – 30 min na podział)… filtr dojrzewa miesiące…

8. Żeby hydroponika wyciągnęła azotany/fosforany dla 60 ryb, będzie trzeba z niej usuwać ok. 4,5 kg roślin miesięcznie :) Oby tak rosło!

  • Lubię to 2
Opublikowano
34 minuty temu, triamond napisał:

 

4. Ceramika to słabe złoże biologiczne. Gąbka 30 ppi 6x lepsza od matrixa. A ceramiczne rurki – 9x gorsze od gąbki. W oczyszczalniach ścieków stosuje się ruchome złoża np. K1 – nie zapycha się w ciągu 10+ lat, i 10x wydajniejsze od matrixa (ceramika pracuje tylko na powerzchni - musi być bifilm - to brązowe - i przepływ). Ale złoże hałasuje trochę…. Może być statyczne K1 – lepsze od gąbki ppi 20. (https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/).

 

Szacunek za wiedzę :). Czy pod kątem biologii lepsza nie będzie gąbka 20 ppi? Taką mi polecono do filtracji HMF.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Im drobniejsza gąbka, tym większa powierzchnia dla bakterii, ale szybciej się zapycha (lub potrzeba jej więcej żeby się nie zapchała) oraz stawia większy opór.

Gdzieś jest złoty środek… Najwyraźniej przy HMF taka się sprawdza…

  • Lubię to 1
  • 11 miesięcy temu...
Opublikowano
W dniu 2.02.2016 o 22:11, stan napisał:

W tym filmie omówiłem krok po kroku budowę filtracji narurowej plus poprawki (bardzo ważne) do instalacji z poprzedniego filmu. Nagrałem go po to żeby było mi łatwiej odpowiadać na częste pytania. Film na razie jest na Facebooku ale za parę dni wrzucę go na YT

Życzę miłego oglądanie !

 

https://web.facebook.com/547798615385118/videos/571615359670110/

 

Teraz wyszło że zapodałem tekst - trójniczek 😉 - po prostu ,,wziuneło" mnie i ,,poniesło" 😉 To tak jakby powiedzieć na samca - samczyk 😉

 

Tutaj ten sam film ale już na YT 😉

 

 

FILTRACJA NARUROWA w 1000l - YouTube

Zastanawiam się nad filtracją narurowa do akwa 540l. Pewnie wystarczy połowa tego co ty masz. Jaki jest koszt takiej instalacji?

  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano
10 minut temu, husi napisał(a):

Jak często i czy w ogóle płukać korpus z Purolite i biologią?

Purolite trzeba regenerować co jakiś czas więc przy okazji płuczesz również korpus. Z biologią jest różnie, jeden powie że co pół roku, drugi że raz w roku, a inny że wcale  nie płucze. Obserwuj i płucz kiedy uznasz to za stosowne.

  • Lubię to 3
Opublikowano
Godzinę temu, Bartek_De napisał(a):

Purolite trzeba regenerować co jakiś czas więc przy okazji płuczesz również korpus.

Chodziło mi właśnie o wkład Purolite a nie sam korpus. Jak się regeneruje Purolite?

Opublikowano
4 minuty temu, husi napisał(a):

Chodziło mi właśnie o wkład Purolite

Wtedy jak NO3  przekroczy poziom 40.  Ale może być sytuacja , że ustabilizuje się na poziomie np. 30 lub 40 ppm  wtedy nie ma potrzeby.  Niektórzy trzymają pyszczaki w wyższym poziomie NO3 ale jednak tego nie polecam.

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.