Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej wszystkim :) nurtuje mnie jedno pytanie tak mocno, że aż nie mogę spać i postanowiłem napisać w tym temacie mianowicie chodzi o pompy CO i mechanika przed nią... Tak sobie myślę czemu filtrację mechaniczną stosuje się przed pompą ?

Próbował ktoś Pompa >> Mechanik >> Biolog 

 

Opublikowano

Hej wszystkim :) nurtuje mnie jedno pytanie tak mocno, że aż nie mogę spać i postanowiłem napisać w tym temacie mianowicie chodzi o pompy CO i mechanika przed nią... Tak sobie myślę czemu filtrację mechaniczną stosuje się przed pompą ?

Próbował ktoś Pompa >> Mechanik >> Biolog 

Opublikowano

Żeby chronić pompę przed piaskiem, ale to moje zdanie. Są opinie, że piasek pompie nie zaszkodzi, ja jednak wolę dmuchać na zimne. Kiedyś już była na ten temat dyskusja.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano
6 hours ago, Ertos said:

Tak sobie myślę czemu filtrację mechaniczną stosuje się przed pompą ?

Bo ktoś kiedyś tak zrobił a później wszyscy zaczęli powielać to rozwiązanie. Przesadna ochrona pompy nie ma sensu. W ten sposób tylko obniżamy sprawność pompy i utrudniamy sobie zalewanie pompy wodą przy każdej wymianie wkładów mechanika.

Nie będę się rozpisywał bo faktycznie dużo już na ten temat było pisane.

  • 1 rok później...
Opublikowano (edytowane)

Witam, chyba dorosłem do tego aby zrezygnować z kubełków i zrobić narurowca 😁. Jednak mam parę pytań. Schemat filtra jest identyczny jak u  marcin73m  jedyną zmianą jest to, że rury będą 1 calowe zamiast 3/4.  Pytanie czy cały filtr musi iść w jednej poziomej linii czy może być jak na rysunku pompa poniżej korpusów z mechanikiem i biologią? Oraz jaką pompę byście polecili do tego zestawu ? wymszafki.thumb.jpg.0c1314fe21716e783910ae744c1fa4eb.jpg

146422828_466691024356205_2315842075726032626_n.jpg

151238855_1613722155494573_2046560012992350034_n.png

Edytowane przez Bysiu
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Z bieżącej świeżej exploatacji mogę dodać iż rury 1 calowe przy powyższej pompie są super.. ale przewymiarowane, na podobny baniak mam kolego @Bysiu narurowca na 3/4 i takie samego czystym sumieniem mogę polecić. 1 cal choć wydajny, to wskazany do dużo większych baniaków.  Skoro się sprawdza to po co przepłacać?

Dodam: 

Iż posiadam pompkę polecaną przez kolegę @Bartek_De i choć nie jest bezgłośna na drugim biegu pobierającym 21w sprawdza się rewelacyjnie. 

Edytowane przez Barszczyk
  • Lubię to 1
Opublikowano
Z bieżącej świeżej exploatacji mogę dodać iż rury 1 calowe przy powyższej pompie są super.. ale przewymiarowane, na podobny baniak mam kolego [mention=5569]Bysiu[/mention] narurowca na 3/4 i takie samego czystym sumieniem mogę polecić. 1 cal choć wydajny, to wskazany do dużo większych baniaków.  Skoro się sprawdza to po co przepłacać?
Dodam: 
Iż posiadam pompkę polecaną przez kolegę [mention=7984]Bartek_De[/mention] i choć nie jest bezgłośna na drugim biegu pobierającym 21w sprawdza się rewelacyjnie. 
Ta pompa jest zupełnie bezgłośna. Na 2 biegu pobiera 36W, czemu u Ciebie jest inaczej? Podejrzewam, że gdzieś w instalacji masz spore przewężenie. Moje rury to 32mm.

Wysłane z mojego SM-G770F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
Teraz, Bartek_De napisał:

Ta pompa jest zupełnie bezgłośna. Na 2 biegu pobiera 36W, czemu u Ciebie jest inaczej? Podejrzewam, że gdzieś w instalacji masz spore przewężenie. Moje rury to 32mm.

Wysłane z mojego SM-G770F przy użyciu Tapatalka
 

Dokładnie mam przewężenie i pewnikiem dzięki temu wynika pewien decybel. Wynika on z ograniczenia przepływu na rurze głównej podającej świeżą wodę, tak aby wymusić podniesienie wody do hydroponiki. Z drugiej strony zmniejszenie tym samym wartości poboru mocy jest ciekawym spostrzeżeniem.

Opublikowano



Z drugiej strony zmniejszenie tym samym wartości poboru mocy jest ciekawym spostrzeżeniem.

Raczej jest to objaw jakiegoś uszkodzenia pompy, albo miernik w pompie albo wirnik. Fizyka jest jedna, konkretna pracą potrzebuje dostarczenie konkretnej energii. Jeśli dźwięk dochodzi faktycznie z pompy, to masz problem z jej napędem, sprawna pompa tego typu jest praktycznie bezgłośnia i nawet trzymając na niej dłoń nie da się stwierdzić czy pracuje, zero wibracji.


Wy-Tapatalkowane

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.