Skocz do zawartości

Projekt akwarium 280x60x60; pokrywa, filtr, szafka.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Może i w innych sklepach maja pcv nie tylko w mrówce.

W mrówce chyba tną na wymiar ale ja kupiłem od razu pocięte, na regałach były płyty gotowe o wymiarach 100x50 3mm koloru czarny, biały, szary, żółty. Najwięcej było plexi na wymiary od 50x25, 50x50, 100x50, 100x100 aż do 200x150 a może i większe nawet bo tym dużym już się nie przyglądałem.

Nawet jakby u Ciebie były tylko 100x50 to bierzesz 3 takie płyty i masz pokryte całe dno tylko jedną przycinasz. Łatwo się pcv tnie nożem, także bez problemu sam sobie docinasz a jakoś super równo nie musi być bo i tak nie będziesz chyba oglądał pcv na dnie tylko ryby i całokształt akwa.

Niezależnie jaki kolor pcv wybierzesz to możesz pomalować płyty tak jak moduły żeby pcv wyglądało jak płyta skalna, można pokryć miejscami na pcv czarnym silikonem żeby to było jak bruzdy i pomalować jak moduły, będzie miało wtedy wygląd i strukturę takiej porowatej z bruzdami płyty kamiennej, myślę że wyglądałoby to naturalnie zwłaszcza jak na tym będą stały kamienie to nie będzie się rzucało w oczy że całe dno jest taka płytą.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Cieńki styropian lub styrodur, na to cx i trochę modelowania, taki moduł pomalował bym i przyklejał do dna, wydaje mi się, że wyjdzie taniej i atrakcyjniej wizualnie.

  • Lubię to 1
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano (edytowane)

@darianusDzięki. będą pływać po 20 młodych (wstępny plan) : Chondongo saulosi, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus cyaneorhabdos Maingano, Pseudotropheus Acei Luwala

Pierwszy pomysł z wniesieniem zakładał zrobienie imprezy (kawałek od cywilizacji)...i z kolegami wnieślibyśmy stelaż i akwarium. Ale jeśliby transport się spóźnił, to ryzyko potłuczenia zbiornika w miarę rozwoju imprezy wyraźnie rosło;) Zdecydowałem się na firmę przeprowadzkową. Dobry wybór. Są też firmy z usługą wnoszenia fortepianów.... Mieli pasy, wózek i siłę w łapach oraz doświadczenie. Pomógł też kierowca.

Stelaż było ciężko wypoziomować bez obciążenia przy lekko pracującej podłodze. W końcu pod presją czasu ekipy, postawiliśmy zbiornik na stelażu (na piance 1cm). Stoi i jest równo. jakieś małe ruchy na nóżkach, żeby równo rozłożyć obciążenie - by nic nie wisiało.

Stelaż i akwarium zrobione przez @przemek wieczorek. Pozdrawiam i dziękuję! Super!

Czas oczekiwania z uzgodnionych 11 tygodni urósł do 19. Ale tego się spodziewałem... pełen luz ;)

IMG_20210912_101337.thumb.jpg.98b1f1300a4e183e8919be71d5a44ce6.jpg

Stelaż miał być lekki, bez zabudowy. Spodziewałem się profilu 20/20 lub 30/30... jest 40/40... Wygląda bardzo stabilnie!

Akwarium - skomplikowany projekt, bo z filtrem i ze zintegrowaną pokrywą.

Myślałem o gotowej pokrywie, ale przy tym wymiarze - problemem był transport - nie chcieli /mogli wysyłać.

Łatwiej było więc skleić z akwarium.  Akwarium wyższe o 5 cm, na to lacobel na zewnątrz wyższy o 2 cm. Na akwarium przy lacobelu - prowadnice i szyby.

IMG_20210912_094451.thumb.jpg.b772d0f709a04b1b217558728900a2c3.jpg

Na razie słabo to działa, bo prowadnice aluminiowe i jest spore tarcie. Zamówiłem smar silikonowy (może jakiś inny ?)  Albo inny materiał na pokrywy zamiast lacobelu (czarne i sztywne 4mm ?). Mogę wymienić jeszcze prowadnice na plastikowe... łatwo przynajmniej przednie- nieprzyklejone.  Powalczę. Zaletą zintegrowanej pokrywy jest szczelność - odporność na skraplanie. W przypadku jakiejś awarii pokrywa stanowi też dodatkową przestrzeń, zanim akwarium się przeleje.

Dostałem otwór do spływu wody większy niż planowałem, ale to dobrze, mała zmiana koncepcji. Będzie śrubunek 25mm https://allegro.pl/oferta/przelot-przez-szkło-25-mm-hydraulika-pvc-9271012300

kolanko w akwarium sklejone z rurą wychodzącą z akwarium, w kolanku fragment rury i na to koszyk odpływowy.

IMG_20210912_095004.thumb.jpg.1c988749db7496d449cd4929904ad036.jpg

Rozwierce mu średnice, żeby pasował do nowego rozmiaru. Na rurę wychodzącą ze śrubunku - wąż igielitowy i zakręt do ściany. We wtorek planuję wiercenie.

Myślę o wymienniku ciepła rura w rurze. W przy 25mm średnicy mogę  wrzucić do środka wąż od osmozy (6mm).

Wypływająca woda z akwarium będzie nagrzewała podmienianą kranówkę. Tylko trzeba zaizolować ten wymiennik termicznie  - na pewno po stronie zimniej, bo przy małych przepływach powietrze ogrzeje wodę spływającą do kanalizacji i będzie strata. Wyzwaniem będzie też wsadzenie kilkunastu metrów rury w rurę.... Muszę usiąść i policzyć, jakie będą straty ;) Z drugiej strony sklejona instalacja pcv wydaje się pewniejsza niż igielit. Co o tym sądzicie ?

Zamawiam też grzebień do filtra.

IMG_20210912_102237.thumb.jpg.c77aff554cc298d7572193dc6ccf4430.jpg

Aby uzyskać duże przepływy bez dużej różnicy poziomów wymyśliłem grzebień o zębach 2mm co 5mm.

grzebien.thumb.jpg.cdfd4c6b25d5063816214b2addf3907a.jpg

dla maksymalnego przepływu 6500 l/h woda podniesie się o 2,3 cm.

Pytanie tylko czy ryby sobie poradzą z takimi dziurami ?

Na dno poszło spienione pcv - czarne. Na razie nie planuję piasku.... same kamienie... zobaczymy jak to wyjdzie.

Martwią mnie plamy na tle - czarna folia... wg Przemka mają zniknąć w 3 tygodnie.... Znikną?

Jestem otwarty na pytania i komentarze... szczególnie potrzebuję innej perspektywy, niż moja... bo mogę coś przeoczyć.... THX :)

Edytowane przez triamond
  • Lubię to 3
Opublikowano
24 minuty temu, triamond napisał:

Na razie słabo to działa, bo prowadnice aluminiowe i jest spore tarcie. Zamówiłem smar silikonowy (może jakiś inny ?) 

Polecam ten, na prawdę daje radę https://allegro.pl/oferta/cx80-suchy-smar-teflon-do-smarowania-na-sucho-0-5l-8588822874

Albo pomyśl nad prowadnicami z teflonu.

26 minut temu, triamond napisał:

Martwią mnie plamy na tle - czarna folia... wg Przemka mają zniknąć w 3 tygodnie.... Znikną?

Znikną. Również mam zbiornik od Przemka, oklejony tył i bok czarną folią, plamy zniknęły.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Super zbiornik, tylko zazdrościć. Jeżeli szyby do przykrycia są za ciężkie, to może pomyśl nad czymś, co w handlu występuje pod nazwą alucobond albo aludibond. To płyta pcv pokryta z wierzchu obustronnie cienka warstwą aluminium i lakierowana. Kolory do wyboru do koloru😀. Materiał bardzo lekki i łatwy w obróbce. Na upartego dotniesz go nawet nożem do wykładzin. 4 mm jest już wystarczająco sztywny. Ja mam wszystkie akwaria tym nakryte. Do 40 cm szerokości używam 3 mm, powyżej 4 mm. Nie ma problemu z wierceniem, cięciem i wszelkimi modyfikacjami jakie mi tam do głowy przyjdą. Zrobisz z nim co chcesz praktycznie na kolanie przy pomocy podstawowych narzędzi.

  • Lubię to 1
Opublikowano

IMG_20210912_151958.thumb.jpg.13a0aab1747ebac37a8f61e570c202a6.jpg

Przymiarka do zabezpieczenia pompy przed medium oraz hydrauliki.  Docelowo będzie arkusz gąbki 30 ppi o grubości 5 cmw jednym kawałku. Próbowałem z kratką, ale się poddałem...

IMG_20210912_183042.thumb.jpg.2e12b04fc82488c5c4ad4a7b2d05cb1c.jpg

Wrzuciłem moduły by @Mróz. W weekend pobawię się w układanie. Tylko przydały by się kolejne sztuczne kamienie... ;)

  • Lubię to 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.