Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Kiedyś miałem 54L z podstawą,potem miałem 240L z matą a teraz mam 720L z podstawą.To jest kwestia wyboru.Dla mnie lepsza jest podstawa,bo przez matę tylko zniszczyłem sobie kiedyś szafkę.



Witam,

jako człowiek mający na codzień do czynienia z naprężeniami w materiałach powiem,że ryzykujesz. Wszystko jest ok, jeśli podstawka jest idealnie gładka lub nie znajdą się pod szkłem (niedaj Bóg) jakieś malutkie ziarnerka twardego kamienia...powstaną tak kolosalne naprężenia punktowe na szkło...że którejś pięknej spokojnej nocy te 720l znajdzie się na Twojej podłodze. Bo w Twoim wypadku to będzie pewnie jakieś 850kg (albo i więcej) i taka masa naciska małą powierzchnią styku (tu np nierówność w podstawie) i gwarantuje Ci,że szkło nie jest super wytrzymałym materiałem. To tak jak ze spacerowaniem kobiety w szpilkach po asfalcie ...:)

W małych akwariach -okej, podstawa się sprawdzi, ale większych...

sorki za OT.

Opublikowano

Hmm.. Miałem kiedys 78l robione za zamówienie pod wnękę w meblach.. 100x 35x X ... Postawiłem na zaślepce meblowej, wiecie takiej co się konfirmaty maskuje.. 2 miesiące stało.. Któregoś dnia obudził nas trzask pękającego szkła, woda lejąca się na panele.....

Reasumując - nacisk punktowy to pieroństwo.. nawet przy małym dnie..

Opublikowano

Co do Jbl 900 odpowietrz go porządnie powinno pomóc. A co do wewnętrznego czy aby na pewno wystarczy to przekonasz się sam ja proponuje AT 203 i powiem szczerze że przy 70 kg kamienia ledwie sobie radzi z kupskami i dlatego założyłem jeszcze pompę cyrkulacyjną. A powiedz jaka obsada Cie interesuje masz już coś co sie podoba?

Opublikowano

JBL nadal troszkę pluje powietrzem, jak już mówiłem lepiej się do tego przyzwyczaję, tak poza tym to do filtra zastrzeżeń nie mam.


Co do obsady; jak na 240l to docelowo jakieś 12 rybek, 2 gatunki, może trzy ale to chyba za dużo. Początkowo myślałem o saulosi ale teraz zastanawiam się nad yellowami, ich odcień żółtego jest jeszcze ładniejszy. A drugi gatunek to jeszcze nie wiem. Coś co by pasowało do yellowów, czyli mięsożerne o ile się nie mylę. Z wyglądu podobają mi się np. acei chociaż wiem, że są za duże do 120cm. Może znajdę coś mniejszego i podobnego. Najlepiej coś kontrastującego, ciemnego, granatowego, fioletowego.

Opublikowano

Dlaczego nie chcesz saulosi??

Po pierwsze to piękna ryba, a po drugie będziesz miał większe pole do manewru przy doborze drugiego gatunku, aniżeli przy yellow...

Opublikowano

Patrząc na zdjęcia czy filmiki to po prostu yellowki bardziej mi się podobają niż saulosi. Ciekawszy odcień żółtego, czarny detal na płetwach. Niby drobnostka... poszukam jeszcze jak wyglądają na żywo.


Yellow i Maingano estetycznie to chyba to czego szukam. Rozumiem, że Maingano też mięsożerny jak Yellow ? Charakterami też będą pasować ? :) W takim zbiorniku to pewnie i można ze 3 samce ? 2 yellowy i 1 maingano ? plus haremiki samiczek

Opublikowano

maingano to wszystkożerca, to ile samców ci się uda mieć to zależy wiele od ryb. Yelowek jak podrośnie i jest dobrej jakości po prostu powala swoją urodą.

Opublikowano

Kolego moze zastanów sie nad trzecim gatunkiem Metraclima msobo "magunga" są ładne pomaranczowe póki małe, pózniej samce sie zmieniają. Na początek kup sobie około 7-8szt z gatunku zobaczysz pózniej co zostanie i bedziesz mógł sobie coś wybrać. Maingano i yellow bardzo ładnie sie prezętują kolorystycznie. Maingano to zadziory, yellow spokojniutkie, msobo raczej spokojne

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.