Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Dnia 9.01.2017 o 05:09, pozner napisał:

U Ciebie jest od niedawna więc dopiero zapoznaje się z otoczeniem. Poza tym jest jeszcze młody. Nie chcę być złym prorokiem, ale swój charakterek to dopiero pokaże. Jak dojdzie do 15 w porywach 17cm. to przynajmniej połowa akwarium będzie jego.

Faktycznie Protomelas u mnie zajął 120cm. baniaka:( i chyba będę  musiał się go pozbyć. Kolory ma piękne ale nie nadaję się do trzymania razem z Mbuną

Opublikowano
Godzinę temu, jaras napisał:

Faktycznie Protomelas u mnie zajął 120cm. baniaka:( i chyba będę  musiał się go pozbyć. Kolory ma piękne ale nie nadaję się do trzymania razem z Mbuną

Daj sobie jeszcze trochę czasu na decyzję o ewentualnym pozbyciu się Protka. Masz spore akwarium, a pozostałe gatunki też do najmniejszych nie należą, więc nic złego nie powinno się dziać zwłaszcza, że trzymasz Protka jednosamcowo. Oprócz przeganiania, które obserwujesz żadna krzywda się nie stanie pozostałym rybom.Natomiast jeśli pozostaniesz przy protkach to koniecznie pomyśl o dodatkowych samicach. Samce tego gatunku w młodym wieku są dość jurne i 4-5 samic przypadających na 1 samca to rozsądna ilość. Jak rozumiem zachowania silnie terytorialne samiec przejawia w okresie tarła ?

 

Opublikowano (edytowane)
Dnia 8.01.2017 o 18:01, pozner napisał:

 

. Co do zachowania Protka to teraz cały czas jest bardzo terytorialny. Widok wszystkich ryb w kącie do najlepszych nie należy. Jak tylko któraś wypłynie to zaraz goni. Szczególnie nie lubi żółtego koloru

Edytowane przez jaras
Opublikowano

Tak jak prosiłeś Heniu aktualizuję dane po ponad tygodniu od podmiany wody w akwarium:

No2- niewykrywalne test JBL

No3 bliżej 10 test Jbl

PH 7,6-7,8 zoolek

Przypomnę,że akwarium funkcjonuję czwarty miesiąc przez ten czas dwa razy podmieniałem wodę i od miesiąca filtracja bez tzw. złoża biologicznego- oparta na filtrze turbo kasetowym sama tylko gąbka 45ppi o pojemności 3l. oraz 1l. purolite. Woda czysta, z filmem sobie poradziłem wycinając dodatkowy skimer w kasecie. Więc nic tylko się cieszyć.

Opublikowano
39 minut temu, jaras napisał:

od miesiąca filtracja bez tzw. złoża biologicznego- oparta na filtrze turbo kasetowym sama tylko gąbka 45ppi o pojemności 3l. oraz 1l. purolite.

To nie do końca prawda bo 3 l gąbki to potężne złoże biologiczne ;) W "dawnych czasach stosowano głównie gąbkę jako złoże bio z czasem została ona wyparta przez ceramikę. IMHO głównie dla tego, że ceramika praktycznie się nie zużywa w przeciwieństwie do gąbki (choć te współczesne są dużo lepszej jakości :) ).

Opublikowano

Zgadzam się z Tobą i dlatego napisałem tzw. Złoża biologicznego. Bo oczywiście bakterie żyją sobie w gabce, piasku dekoracji etc. Rozchodzi mi się głównie o to że ceramika,lawa,matrix.biobale itp.nie są potrzebne w moim zbiorniku. Zresztą przerabialem różne biotopy a ceramike zastosowalem dopiero przy malawi-czytając forum. Więc jeszcze raz podkreślę -nie jest ona niezbędna przy malawi. :-)

Opublikowano

Witam. 

Wczoraj dokupiłem 5szt labidochromis caeruleus do mojej obsady. Rybki miały około 3cm i jechałem po nie 25km. w jedną stronę do zoologa. Po pięciu minutach od wpuszczenia zostały tylko 2sztuki. Na własne oczy widziałem jak Protomelas się nimi zajada. Złość moja była tak ogromna, że protek od razu po zajściu wylądował w zoologicznym i to za darmo.  Akwarium odzyskało w końcu spokój- ryby zaczęły pływać po całym akwarium a nie tylko w rogu. Dzisiaj przywiozłem brakujące 3 szt. yellow od kolegi Sławka z Gniewkowa- rybki pochodzą z Malawi Śląsk i są bardzo ładne.

Dlatego kto chcę połączyć Protomelasa z małą Mbuną niech się dobrze zastanowi aby nie było jak u mnie

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.