Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Jakiś czas temu opisałem sposób na oświetlenie akwarium modułami 5630 z wykorzystaniem niebieskiej taśmy LED. Zainteresowanie było dość spore (jak na moje oczekiwania) bo praktycznie codziennie przez kilka tygodni otrzymywałem prywatne wiadomości z pytaniami o wykonanie. Dziś chciałem przedstawić nieco droższą wersję, która oparta jest zarówno na modułach 5630 jak i modułach Samsung RGB. Oto linki do produktów (oczywiście kupić można na allegro lub w innym sklepie):


http://softled.pl/pl/p/Mo...amsung-5630/139

http://www.smd-led.pl/moduly_led.php?pro_id=766


Dla leniwych link do zasilacza, który uciągnie do 8 sztuk 5630 i 14 sztuk RGB (już z zapasem mocy).


http://softled.pl/pl/p/Zasilacz-LED-24W-12V/146


Będę opisywał wszystko na swoim przykładzie i na przykładzie mojego akwarium o wymiarach 150x50x60h. Do budowy lampy użyłem 4 moduły 5630 i 8 RGB. Jako obudowę lampy użyłem kanał natynkowy pod przewody elektryczne. Tutaj w zasadzie mamy kompletną swobodę na czym moduły zamocujemy. Nie grzeją się więc nie potrzebują radiatora w postaci belki aluminiowej. Można użyć kawałka plastiku, pcv spienione lub jeszcze coś innego.

Diody rozmieściłem tak jak widać na zdjęciu. Pamiętamy aby jeśli mamy wzmocnienie poprzeczne nie mocować modułu na środku belki ponieważ będzie spoczywał on na szkle. W pierwszej wersji tak zrobiłem i był to jedyny moduł, który uległ spaleniu (zagotował się).


GrWg.jpg

HrWg.jpg

JrWg.jpg




Jak widać na zdjęciach moduły umieściłem w dwóch rzędach a jednocześnie naprzemiennie. Chodzi o efekt zanikania barwy u ryb pływających wyżej. Obecnie ten efekt nie występuje. Całe połączenie kabli wykonałem na złączkach do przewodów (takich kostek ze śrubkami ;) ) i wszystko schowane jest wewnątrz kanału aby woda się tam nie dostała i belka wyglądała estetyczniej niż wersja poprzednia.

Każdy rząd ma swój osobny zasilacz i w ten sposób uzyskałem jednocześnie oświetlenie startowe/nocne. Pod rząd Samsungów 5630 podpinamy jedynie zasilacz 12V i jazda pod sterownik czasowy. Pamiętajmy aby kupując zasilacze miały one zapas tak przynajmniej 20%. Z modułami RGB już tak łatwo nie jest no ale coś za coś. Do nich potrzebujemy zasilacz 12V taki jak do 5630 (tylko o odpowiednio dobranej mocy) ale dodatkowo jeszcze sterownik RGB. Tutaj znów mamy swobodę zakupu bo na rynku sterowników od groma. Jedni lubią na pilota, drudzy (w tym ja) wolą tradycyjne manualne pokrętła, które raczej nie zawodzą jak te chińskie bezprzewodowe. Najważniejsze jednak aby Wam odpowiadał i posiadał funkcję pamięci ostatniego ustawienia po odłączeniu z prądu (chyba wiemy dlaczego). Ja kupiłem taki i nie żałuję:

http://www.allegromat.pl/aukcja170383

Podłączamy wszystko zgodnie z instrukcją sterownika (wtyczka-zasilacz-sterownik-LED`y) i ustawiamy żądaną barwę w połączeniu z 5630, które robią za główne światło. Dodatkowo RGB podłączyć również można pod czasówkę i tym sposobem mamy oświetlenie na noc o dowolnie wybranej przez nas barwie. To by chyba było na tyle. Pominąłem oczywiście proces łączenia kabelków ze sobą to to chyba nie wymaga specjalnego tłumaczenia.

Tak prezentuje się oświetlenie "w ruchu":


[ame]

[/ame]
  • Dziękuję 2
Opublikowano

Jestem teraz na etapie robienia oświetlenia więc skorzystam z twojego pomysłu, a podpowiedz ile mam dołożyć jeszcze modułów na 2-we akwarium.?Dzięki za info.

Opublikowano

Zakładam, że głębokość taka jak u mnie... Dałbym 6 szt 5630 i 10 Rgb jeśli lubisz jasno. Jeśli lubisz ciemniejsze klimaty to zrobiłbym tak jak u mnie bo ja przy 150cm świecę Rgb ino ino. Jak podkręcę na full to bardzo jasno mam.

Opublikowano

Genialne. Czy można taką lampę zawiesić nad akwarium bez znacznej utraty światła, powiedzmy 20 cm? Czy raczej diody muszą być jak najbliżej tafli wody?

Opublikowano
Czy można taką lampę zawiesić nad akwarium bez znacznej utraty światła, powiedzmy 20 cm? Czy raczej diody muszą być jak najbliżej tafli wody?


Przy tych modułach musisz zawiesić taką lampę jak najniżej, mniej więcej około 6-8cm nad lustrem wody. Jak chcesz dać lampę 20cm nad akwarium to musisz sięgnąć już po ledy cree, czy power ledy na tych w/w modułach będzie za ciemno w akwarium.

Opublikowano

20 cm nie powinno wpłynąć jakoś mocno na strumień światła ale ręki uciąć nie dam. Mam akwarium wysokie 60cm a belka wisi około 5cm nad taflą. Dno jest bardzo dobrze doświetlone więc 15cm więcej nie powinno jakoś mocno wpłynąć na jasność. Ważne jest jeszcze to jaką Ty masz wysokość? Jeśli 50cm to w zasadzie będziesz miał tylko o 5cm wyżej niż ja co spokojnie da radę.

Stasiu napisaliśmy w tym samym czasie. Ważna jest wysokość akwarium u kolegi.

Opublikowano

Jak powiesisz oświetlenie te 20 cm nad taflą to światło mocno się rozproszy i nie będzie to ładnie wyglądało.


Stan, nawet oświetlenie zrobione na powerledach cree nie wygląda dość efektownie jak się je powiesi wyżej niż 15cm nad taflą. (no chyba że damy tych powerledów odpowiednio dużo, ale wtedy to już lepiej iść w HQI)

Opublikowano

Widziałem tak powieszone światło w morszczyźnie i było super. Chociaż faktycznie nie liczyłem ile tych power ledów było tam ;-)

Opublikowano

Mam lampę zrobioną z 7szt XML wysterowanych na 1,5A (czyli już dość mocno podkręcone) + do tego jako uzupełnienie 4szt niebieskie, 4szt czerwone i 4szt royal blue. Nie wygląda to fajnie jak się powiesi lampę na wysokości 15cm nad lustrem wody.

Zdecydowanie ładniej wygląda jak jest bliżej lustra.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zmiana na troszkę większe.
    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.