Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wkrótce będę zakładać akwarium malawi 240l. Będzie to moje pierwsze akwarium, nie tylko malawijskie ale w ogóle. Szafka już się robi. Teraz kompletuje sprzęt. Myślę o czymś takim:


Akwarium 240l Wromak

Pokrywa

filtr zewnętrzny JBL e900

filtr wewnętrzny Aquael Turbo Filter 1100

Grzałka Jager TSRH

świetlówka Aqua Glo

świetlówka Power Glow


Do tego jeszcze jakaś mata pod akwarium, tło (myślę o zwykłym czarnym) pewnie jakieś testy. Coś jeszcze ?

Jak z filtrami, chyba wystarczą ? Świetlówki, jaka długość ? Pozostały sprzęt w porządku ?

Jak już mówiłem jestem kompletnym laikiem. Ma ktoś jakiś link z jakimś filmikiem, rysunkami jak instalować filtr wewnętrzny ? Nic takiego w faqu nie znalazłem. Podobnie z grzałką. Co do filtra zewnętrznego znalazłem pewne poradniki.

Co do sklepu, nie wiem czy jeszcze będę w nim kupował. Ceny w porządku, opinie też w miarę ale jeszcze nie wiem. Wysyłają kurierem siódemki, kiedyś zamawiałem obiektyw i lustrzankę tym kurierem. Doszły bez szwanku. Powinienem się obawiać o przesyłkę akwarium czy raczej nie ?

I jeszcze pytanie co do serpentynitu. Wielu akwarystów używa tych kamieni. Wiem, że wikipedia to nie zawsze dobre źródło informacji, ale wg niej niejakie piaski serpentynitowe nie nadają się do akwarystyki ze względu na obecność chromu i niklu. Czy tyczy się to też serpentynitu, czy to jakaś bzdura ?

Opublikowano

Filtry chcesz kupic takie jak u mnie hulają wiec wystarcza ,tylko jbl zasyp full ceramika, co do świetlówek pasuja tylko standardowe 90. grzalki osobiscie nie uzywam bo w zime temperatura w pokoju wynosi jakies 22 C co w polaczeniu z grzaniem od oswietlenia daje mi w zbiorniku te 24-25C co do grzalki zainstaluj ja przy filtrze wewn. zeby nie bylo jej widac, a filtr wewn. dajesz tak abys mial obieg w akwarium czyli wewn. po drugiej stronie co wylot wody od kubla z tym ze wylot kubla skieruj nie w strone mechanika lecz w strone szyby frontowej zas mechanika w strone szyby bocznej na przeciw czyli ku wylotowi kubla...

Co do kamieni dobry jest dolomit, czy zwykly otoczak serpentynit tez nic nie wydziela i mozna spokojnie go użyc, a przesylkie bierz ubezpieczona i wszystko bedzie cacy.

Opublikowano

świetlówkę power glo możesz spokojnie na marine zmienić. Z kamieni to jeszcze wapienie, łupki filitowe i szarogłazy, no i oczywiście piaskowce.

Opublikowano

Akwarium jeszcze nie ma ale kupiłem już kamienie. Serpentynit.


Zastanawiam się jednak czy to aby na pewno serpentynit. Estetycznie mi się bardzo podoba, ale nie jest trochę za jasny ? Na fotkach innych mam wrażenie, że serpentynit ma delikatnie zielony odcień. Nie wiem czy to cecha tego kamienia czy to jakieś glony. W każdym razie, mógłby ktoś potwierdzić, że to serpentynit ?


Fotka


I jeszcze jedna kwestia, mam 68kg kamienia, czy jeśli chodzi o wytrzymałość akwarium 68kg może być czy jednak za dużo ?

Opublikowano

Witaj,

Wygląda na serpentynit. Zmieni odcień gdy będzie mokry.

Jeśli chodzi o wage kamieni i związaną z nią obawe o wytrzymałość dna akwarium - wystarczy dobrze wypoziomować blat i pod kamienie wrzucić tafle styropianu. Szkło jest wytrzymałe na zgniatanie, ja u siebie miałem czasami ok 180kg kamienia. Jeśli kamienie będą stały stabilnie na styropianie i z blatu szafki pod wpływem obciążenia nie zrobi się kołyska możesz spać spokojnie.

Jest to Twoje pierwsze akwa więc nie zapomnij o kolejności: styropian - kamienie - piach.

Opublikowano

Wydaje mi się, że jest raczej chropowaty. Zależy, co znaczy gładki :/


W każdym razie dzięki. Tak czy siak i tak użyje tego kamienia. Po prostu wolałbym wiedzieć co mam w akwarium. W składzie mówili, że to serpentynit. Ale różnie to bywa ze sprzedawcami :)

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Podbijam.


Akwarium zalane i pojawiło się parę pytań.


1. Z wylotu filtra zewnętrznego co jakiś czas wylatuje powietrze. Filtr solidnie wypuszcza wodę ale jak mówię, od czasu do czasu, wypuszcza też powietrze. Powinno tak być ? A jeśli nie czy to jakiś poważny problem ?

2. Na tym nie znam się zupełnie ale wydaje mi się, że oba filtry powinny mocno zasysać tą wodę, jak odkurzacz. I tak jak do siły strumienia wylatującego z wylotów nie mam zastrzeżeń to gdy przykładam rękę do wlotów (i zewnętrznego i wewnętrznego) mam wrażenie, że te filtry bardzo słabiutko zaciągają tą wodę. Tak być powinno ?

3. Tak dla upewnienia, płukałem piasek i to kilka razy ale po zalaniu nadal woda jest lekko mętna. Wykrystalizuje się ?

4. Mam uzdatniacz do wody i bakterie od firmy sera. Jak myślicie, użyć ?

Opublikowano

1.Widocznie źle odpowietrzony, bądź zasysa powietrze gdzieś na łączeniach, zaworach...potrząsnąć mocno we wszystkich płaszczyznach.

2.Normalna rzecz, jeszcze słabiej będą zasysać gdy się zabrudzą.

3.Zastosować watę akwarystyczną, wyłapie drobny syf.Wykrystalizuje się, kwestia max 48h.

4.Do startu baniaka wręcz wskazane.Lepsze bakterie bez pożywki, ewentualnie własna uryna...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To próbuj już z tym frejkiem, zawsze to lepiej niż te sumy, a przy okazji frejek ma bajeczne ubarwienie.
    • Temat czytałem, dorosły livingstoni jest za duży do 450l, a podrośniętego nie mam jak oddać w dobre ręce. 
    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.