Skocz do zawartości

Projekt ( 400+) nowe wyzwanie.


Morganelo

Rekomendowane odpowiedzi

12 minut temu, Bartek_De napisał:

Jest różnica między pracą na sucho a pod obciążeniem...

Ale pytanie w którą stronę, bo na sucho było cichutko jedynie lekki szum wirowania, więc w wodzie powinno być to bardziej wygłuszone... Na filmikach i opiniach też potwierdzają bardzo cichą pracę owych pomp??? Użytkujesz DCP-3000 lub 5000??? Chętnie poznam opinie o jej pracy....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale pytanie w którą stronę, bo na sucho było cichutko jedynie lekki szum wirowania, więc w wodzie powinno być to bardziej wygłuszone... Na filmikach i opiniach też potwierdzają bardzo cichą pracę owych pomp??? Użytkujesz DCP-3000 lub 5000??? Chętnie poznam opinie o jej pracy....
Nie, nie używałem, ale używałem AquaNowa N-RMC 4000 i też na sucho była cicha, jednak pod obciążeniem było ją słychać. Pompy AquaNowa to praktycznie to samo co Jebao. Sprawdzisz, zobaczysz jak będzie

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok jutro postaram się rozrysować układ zasilania i cyrkulacji w 2 wersjach, bo tutaj tez da nam to podgląd na wybór ostateczny...

Jak na razie DCP-3000 lub 5000 + Falownik/Cyrkulator Tunza 6045 + Pompa do hydroponiki ok. 700-1000l/h byle cicha...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Falownik 2500l/h nie załatwi ci cyrkulacji w tym zbiorniku chyba że z małą ilością kamieni. W swoim niezbyt zagruzowanym musiałem wspomóc się dodatkowym o którym pisałem. Na twoim  miejscu dałbym większy no może nie 6500 bo musiałbyś robić naprawdę spory grzebień aby dostarczał to co pompa wypompuje z modułu ;) ale te 4500 powinno być w sam raz . Przy montażu w module spróbuj zrobić możliwość delikatnej regulacji nachylenia wylotu, tak abyś mógł co nieco pokombinować góra  dół (może ci zdmuchiwać piasek).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.10.2019 o 21:08, Morganelo napisał:

U mnie będzie to wyglądało tak:...

  • 2x - Dioda 1W lub 3W - Cool White 15000K-20000 BRIDGELUX biała zimna
  • 2x - Dioda 1W lub 3W - Cool White 9000-12000K BRIDGELUX biała zimna
  • 2x - Dioda 1W lub 3W - White Full Spectrum 6500K + 400-840nm pełne widmo

Widzę, że już postanowiłeś. Napisałeś, że chcesz mieć glony, a tu w maksymalnej wersji (3W) planujesz 18W...i to głównie zimnego oświetlenia. Przy 440l.

W dniu 12.10.2019 o 21:08, Morganelo napisał:

Wersja 2 oświetlenia - Panel LED 18W White Full Spectrum Royal Blue MALAWI można zmienić na życzenie diody na jakie kto ma ochotę.

Tu masz też 18W, ale głównie to full spectrum 6500K. Zimne światło jest uzupełnieniem. Masz tu oświetlony tylko środek akwarium, a akwarium ma tylko 240l. 

Nasz kolega Tomek ( @Aqua-Dreams) zamieścił film z oświetleniem do akwarium 700l. 116W skręcone na 40%, czyli ok. 40W. Oświetlony też tylko środek akwarium. Głównie to też full spectrum. 

Nie wiem, jaki efekt chcesz osiągnąć, ale nie spodziewałbym się glonów przy tak zimnym i słabym świetle. Tyle ode mnie. Powodzenia. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, eljot napisał:

Falownik 2500l/h nie załatwi ci cyrkulacji w tym zbiorniku chyba że z małą ilością kamieni. W swoim niezbyt zagruzowanym musiałem wspomóc się dodatkowym o którym pisałem. Na twoim  miejscu dałbym większy no może nie 6500 bo musiałbyś robić naprawdę spory grzebień aby dostarczał to co pompa wypompuje z modułu ;) ale te 4500 powinno być w sam raz . Przy montażu w module spróbuj zrobić możliwość delikatnej regulacji nachylenia wylotu, tak abyś mógł co nieco pokombinować góra  dół (może ci zdmuchiwać piasek).

Z opini, waszej pomocy i kilku filmików z działania cyrkulatora Tunze wybór padł ostatecznie na 6045 (4500l/h)... Lepiej więcej niż za mało... Na sztywno też nie chcę montować cyrkulacji, jeśli dobrze policzyłem i sprawdziłem to Cyrkulator będzie zamocowany do szyby a wylot idealnie zrówna się z modułem więc będzie można regulować kierunek. W planach jest nie za duża ilość kamieni, raczej kilka sztuk z czego tylko 2 duże a reszta małe lub średnie...

 

4 godziny temu, pozner napisał:

Widzę, że już postanowiłeś. Napisałeś, że chcesz mieć glony, a tu w maksymalnej wersji (3W) planujesz 18W...i to głównie zimnego oświetlenia. Przy 440l.

Tu masz też 18W, ale głównie to full spectrum 6500K. Zimne światło jest uzupełnieniem. Masz tu oświetlony tylko środek akwarium, a akwarium ma tylko 240l. 

Nasz kolega Tomek ( @Aqua-Dreams) zamieścił film z oświetleniem do akwarium 700l. 116W skręcone na 40%, czyli ok. 40W. Oświetlony też tylko środek akwarium. Głównie to też full spectrum. 

Nie wiem, jaki efekt chcesz osiągnąć, ale nie spodziewałbym się glonów przy tak zimnym i słabym świetle. Tyle ode mnie. Powodzenia. 

Oświetlenie będzie opierać się na 2 lampach z diodami Power LED 1 W

  • 6x  15000-20000K
  • 6x  9000-12000K
  • 4x  6500K
  • 4x  full spectrum white

Ja na ilość watów nie patrzę, najważniejsze tutaj są diody full spectrum w ilości 4 sztuk które dostarczają odpowiednie światło dla glonów. Ich możliwości sam widziałeś w hydroponice choć tam są 2 x COB10W dla kwiatów i to rozproszone. Tutaj mogę w razie potrzeby dołożyć jeszcze ze 2 sztuki dla wzmocnienia efektu... W sumie nie siła watów tutaj ma znaczenie a właśnie odpowiednie widmo światła. Te 20 watów Power LED u mnie z full spectrum white na pokładzie będą wystarczające dla glonów. Nie ma potrzeby robić tutaj lampy do roślinnego, w którym miałem ledwo 40W na 250L z diodami full i rosło wszystko jak głupie...

Aquadreams jak sam napisałeś ma oświetlenie skręcone na około 40W na 700L a u mnie 20W na 400L... Wychodzi na to samo hehehe...

Edytowane przez Morganelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamieniłbym te 4x6500 na dodatkowe 4 WFS, bo wizualnie to samo, a skuteczność większa.

Według mnie ilość w sam raz. 

Ja w 500 świecę 14x1W WFS + 14x1W Royal Blue, ale mam to skręcone teraz na 80%, latem na 50%. Niebieskie nawet jeszcze niżej, zależnie od pory dnia.

Edytowane przez Falcowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Morganelo napisał:

Oświetlenie będzie opierać się na 2 lampach z diodami Power LED 1 W

  • 6x  15000-20000K
  • 6x  9000-12000K
  • 4x  6500K
  • 4x  full spectrum white

To trochę inaczej wygląda, niż to co zacytowałem. Ja bym na Twoim miejscu jednak zrobił zapas, gdyby okazało się, że to za mało. Dokładanie będzie kłopotliwe. Możesz kupić tego typu zasilacz;

https://allegro.pl/oferta/driver-led-hlg-120h-c700b-150w-700ma-sciemn-7873998443

Do tego taki regulator lub podobny

https://allegro.pl/oferta/potencjometr-obrotowy-b100k-100kohm-100k-liniowy-7242023876

i masz swobodę w regulacji natężenia. 

2 godziny temu, Morganelo napisał:

Ja na ilość watów nie patrzę, najważniejsze tutaj są diody full spectrum w ilości 4 sztuk które dostarczają odpowiednie światło dla glonów. Ich możliwości sam widziałeś w hydroponice choć tam są 2 x COB10W dla kwiatów i to rozproszone. Tutaj mogę w razie potrzeby dołożyć jeszcze ze 2 sztuki dla wzmocnienia efektu... W sumie nie siła watów tutaj ma znaczenie a właśnie odpowiednie widmo światła.

Ilość watów też jest ważna. Zwróciłem też uwagę na widmo światła. W lampie zalinkowanej przez Ciebie i w oświetleniu @Aqua-Dreams diody full spectrum stanowią podstawę oświetlenia. U Ciebie jest odwrotnie. Czy to wystarczy? Zobaczymy.

2 godziny temu, Morganelo napisał:

 

 

Edytowane przez pozner
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Morganelo napisał:

A znasz jakiś model pompy CO lub innej pompy obiegowej zewnętrznej o wydajności ok. 5000l/h i z ceną nie z kosmosu? Bo kilka w głowie było ale większość to okolice 2500 do 3000 l/h a to będzie za słabe na zasilanie 3 układów.

Miałem dcp 3000, AC 2000 i słyszałem jak pracuje dcp 5000 w sumpie u kolegi i wciąż poziom hałasu - a właściwie jego braku jest na korzyść pompy CO. Pompy "plastikowe" jak to je nazywam, generują harakterystyczny świst powyżej 60% obciązenia na mokro.
Dlatego jak chcesz absolutną ciszę w rozsądnych pieniadzach to tylko pompa CO :)

Same przepływy to nie wszystko, ważna jest również "siła pompy", a coś co podniesie słup wody na 6m jest zawsze silniejsze niż to co podnosi na 2,5.
Ludzie uzywają pomp CO klasy 25-60 do pełnych narurowców i w litrarzach 600-700 i się sprawdzają, dlatego zastanawiam się skąd Twój uraz do ich wydajności, bo my tu mówimy o samej pompie, która ma pracować bez dodatkowych obciążeń korpusami.

Pompa CO klasy 25-60 vs dcp 3000 , to uważam nie ma o czym rozmawiać i wciaż myślę, że bedziesz miał odpowiednie podciśnienie, żeby dobrze to zasysało odchody do 2 modułów (oczywiscie szczelnych modułów). Jak uznasz że to mało, to sobie możesz zafundować dwie IBO beta w cenie 1 DCP 5000 :P - moim zadaniem to by już 1000 l baniak ogarniało na 2-gich biegach spokojnie, no i jest zapas w razie awarii.

Ja używam IBO bety 25-60 od ponad 3 lat i nie zamienie narazie pompy CO na żadną inną w słodkiej wodzie - wciąż czekam na konkurencję w tych pieniadzach jesli chodzi o "plastikowe" obiegówki, ale chyba jeszcze nie te czasy, bo nawet ktoś na forum testowal droższe Tunze z serii mocniejszych Silence i też szału nie było.

Wszystko jest względne i subiektywne, ale do litrażu poniżej 500l wydaje mi się to najcichsze i najwydajniejsze w porównaniu do kosztów rozwiązanie, jeśli odpuścisz sobie idee zamkniętego obiegu.

p.s.: Hydroponika na DCP + falownik to już też ma sens dla mnie ;)

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Msobo oczywiście przy najbliżej okazji wraca do drugiego zbiornika z mbuną. Na chwilę obecną dwie próby wyłowienia tego nygusa zakończyły się moją porażką. Akwarium nie jest zagruzowane, ale żyjąc w samotności dokładnie poznał wszelkie szczeliny w tle strukturalnym i złapanie go nie będzie takie łatwe. Mbune czasami karmię z ręki lub przyklejam im tabletki ze spiruliną. Po dwóch latach ryby mi tam ufają i nie miałem problemu wyjąć ręką konkretnego upatrzonego samca i przełożyć do drugiego akwarium. Msobo oczywiscie będąc sam w nowym akwarium nie był już taki ufny ale teraz przy tylu głodomorach już dużo pewniej i na dłużej podpływał do tafli, także kilka razy ich jeszcze nakarmię i będę próbował go złapać. Poza tym myślę, że pomijając kwestię różnic pokarmowych przez kilkanaście następnych miesięcy byłby w tym akwarium nie do ruszenia. Aktualnie msobo jest totalnie ignorowany i pływa najczęściej w centralnej części akwarium (przywłaszczył sobie teren w okolicach dwóch największych kamieni). Co ciekawe jednymi rybami, które czasami są przeganiane przez msobo są 3 buccochromisy. Upatrzył sobie tylko ten gatunek, a w kierunku bardzo zbliżonego rozmiarem tyrannochromisa i odrobinę mniejszych samic nimbo nawet nie drgnie.  Pomijając kwestię tego Pana, który tylko chwilowo przedłużył pobyt w tym ,,hotelu" od pierwszego dnia rzuca się w oczy zachowanie samca Fossorochromis, który nawet na chwilę nie odstępuje swoich dwóch Panienek. Nawet jeśli jakimś cudem, na chwilę popłynie w innym kierunku, opłynie kamień i straci je z pola widzenia to od razu skanuje teren, cyk i znowu jest już przy dziewczynach i tak całą trójką ,,ramię w ramię" przez kolejne X minut przemierzają zbiornik. Jest to jakaś tam ciekawostka bo gdy popatrzę na moich asów z drugiego zbiornika to tam żaden ,,dżentelmen" nie wytrzymałby bez molestowania koleżanki, a dziewczyny też nie byłby chętne tak pływać w trójkącie tylko wolałyby dać sobie po razie w celu przypomnienia hierarchii. Także na pierwszy rzut oka widać odmienne zachowania, które wcześniej mogłem jedynie zobaczyć na dłuższych filmach z drapieżnikami na YT czy przeczytać na forum. 
    • Całość świetnie się prezentuje, piękne "bandyckie" pyski. 😁 ciekawe, jak tester Msobo się odnajdzie, widać go na czwartym zdjęciu od końca. 😉 Powodzenia, niech ryby rosną zdrowo.
    • Po +/- 60 dniach od zalania zbiornika przyszedł wreszcie czas na mieszkańców. Wcześniej jako zwiadowca/tester warunków w akwarium bardzo długo pływał już samiec m. msobo, a na kilka dni przed wprowadzeniem ryb wpuściłem jeszcze 4 sztuki synodntis petricola (2 dorosle i 2 średnie osobniki). Przy starcie skorzystałem też z drugiego akwarium - kulki maxspect moczyły się tam w filtrze chyba od marca, a po założeniu akwarium stopniowo je dokładałem. Ostatni największy rzut dodałem przed wpuszczeniem ryb. Ogólnie cały cykl azotowy i wstępny okres dojrzewania akwarium przeszedł bez najmniejszych problemów. Dopiero po około 40-45 dniach na tle strukturalnym zaczęły pojawiać się pierwsze wyrazne okrzemki, na pewno przyczyniło się do tego mało intensywne oświetlenie, którego czas został sukcesywnie wydłużany. Przy wpuszczeniu kilkunastu ryb, w świeżym akwarium może oczywiście dojść do pewnego zachwiania parametrów, ale mam nadzieję, że cierpliwość i podjęte przy starcie działania spowodują, że obędzie się bez dużych komplikacji. W poczatkowych planach miałem podzielenie ,,zakupów" na dwie partie aby biologia lepiej zniosła napływ nowych organizmów, no ale jak większość osób zdaje sobie sprawę pozyskanie  drapieżników w akceptowalne zbliżonej wielkości to spore wyzwanie i jeśli jest możliwość skompletowania obsady to grzechem byłoby nie skorzystać. W sobotę 29 czerwca udałem się po ryby do Sebastiana z Tanganika Konin. Tak zbaczając na jedno zdanie z relacji dotyczących własnego akwarium, muszę przyznać, że fajnie zobaczyć na żywo kilka gatunków, które wcześniej widziałem tylko na stronach: tanganika i malawi si, także zdecydowanie polecam. Co do samej obsady to od wstępnego ,,projektu" i pierwotnej koncepcji do ostatecznego zamówienia, w sumie nic się nie zmieniło.  ###Obsada na obecną chwile: 1) Champsochromis Caereuleus 1+1 2) Fossorochromis Rostratus 1+2 3) Nimbochromis Livingstoni 1+2 4) Buccochromis Rhoadesii 3 szt. (1+2 ???) 5) Dimidiochromis Compressiceps 1+0 6) Tyrannochromis macrostoma 1+0 W sumie na obecną chwilę zagościło u mnie 13 ryb (+ wspomniane wcześniej 4 synodotisy) Docelowo w ciągu najbliższego miesiąca lub maksymalnie dwóch do obsady dojdą na pewno 2 samice dimidiochromis (na obecną chwilę sam samiec, a bardzo ,,potencjalne" samice miałyby z 6 cm więc trochę małe).  Rozważam też: - dołożenie jeszcze 1 samicy Nimbo (doprowadzenie do układu 1+3) - jest też pomysł z samicą tyrano (obecnie sam samiec) Doliczając dwie samiczki dla samca Dimidio w akwarium będzie pływało 15 ryb (nie licząc synodontisów), przy ewentualnym dołożeniu samicy  tyrano (obecnie sam samiec) lub/oraz samicy nimbo licznik obsady zatrzyma się na 16/17. Ogólnie rozważałem zarówno zakup obsady w wersji bardzo młodych osobników (5-7cm) oraz już lekko podrośniętych młodziaków (8-14cm). Ostatecznie okazało się że łatwiej będzie skompletować obsadę w tym drugim rozmiarze,  mając teoretycznie wstępna gwarancję płci (oczywiście niespodzianki są zdarzają). W każdym razie nie licząc Bucco, które mają około 8,5 może 9 cm układ płci u pozostałych gatunków jest jasno ustalony. U Buccochromisów było oczywiście uroczyste zajrzenie ,,pod ogonek" no ale przy tak młodych rybach ryzyko błędu jest ogromne. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Przed wpuszczeniem ryb nie było jakiegoś oficjalnego mierzenia ale jeśli chodzi o samce to Champsochomis ma 15, no może 16cm, Fossorchromis 13/14cm, Dimidiochromis 12/13cm, Nimbochromis 11cm i Tyrannochromis około 9cm. Także niby to jeszcze dzieciaki ale będąc przyzwyczajony do rozmiarów mbuny, można powiedzieć, że już na starcie te większe osobniki ,,to kawał ryby". Od wpuszczenia ryb minęły dopiero 3 doby także ciężko cokolwiek konstruktywnego napisać o zachowaniu, ALE ... Po X latach trzymania mbuny, wcześniej miesożernej Tanganiki czy pielęgnic głównie z Ameryki Południowej można powiedzieć ,,jest bardzo spokojnie". Oczywiście taki stan utrzyma się pewnie tylko do pierwszego tarła, ale zobaczymy, może nie będzie aż tak źle. W każdym razie fajnie wreszcie popatrzeć na tętniący życiem zbiornik. Szczególnie te większe osobniki już cieszą oko i pięknie prezentują się w akwarium. 
    • https://www.olx.pl/d/oferta/labeotropheus-fuelleborni-katale-samice-9-10-cm-CID103-ID10P6rr.html ryby od Darka Gaży.
    • No, pochwal się, co za szczupaki kupiłeś, czekam na aktualizację Twojego wątku. 😉
    • Dzięki za pamięć Marcin. Moja samotna samica jest w świetnej formie. Jestem zainteresowany jednym samcem, tylko w tym ogłoszeniu tylko odbiór osobisty a do stolicy na razie się nie wybieram 
    • Jest prostsza metoda - kiedyś tak się robiło opaski do opatrunków gipsowych (teraz przychodzą gotowe z fabryki):  bierzesz szeroki bandaż, rozwijasz kawałek, obficie posypujesz suchym gipsem - a w tym przypadku zaprawą i luźno zwijasz. I tak kolejno do przewinięcia całej rolki.  Takich rolek trzeba przygotować oczywiści odpowiednią ilość (lepiej mieć za dużo, niż żeby miało braknąć - to jeść nie woła, przyda się do następnych kamieni). Przystępując do pracy zamaczamy opaskę w wodzie na chwilę, aż przestaną wydobywać się  pęcherzyki powietrza, lekko odciskamy i stopniowo rozwijając modelujemy na szkielecie z siatki. Tak uczciwie mówiąc, to nie wypróbowałem tego z zaprawą, ale w przypadku gipsu to się sprawdzało, więc tu też powinno.
    • @darianus Darek, kiedyś były w kręgu Twojego zainteresowania, nie chcesz? 
    • VID_20240628224134.mp4 VID_20240628224859.mp4   Minął miesiąc od wpuszczenia moich pyszczakow więc tak jak obiecałem wrzucam filmiki .Sam wygląd akwa  nie uległ zmianie rybki trochę podrosly chyba się maja dobrze😁.Pozdrawiam
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.