Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Godzinę temu, przemo-h napisał:

Pokażę to na takim prostym przykładzie, bo właśnie buduję z dzieckiem domek😄

Tak powino się budować gruzowisko, aby uniknąć brudu i narybku, a stworzyć schronienie dla ryb.

IMG_20181215_150145.jpg

I tu masz Przemku rację...

Ja jak robiłem gruzowisko w swoim zbiorniku,to robiąc kryjówki dla ryb,brałem pod uwagę stworzenie kryjówek dla dorosłych ryb...Po części się udało,ale w moim przypadku nie uchroniło to samicy od ataków z strony innych ryb...

  • Lubię to 1
Opublikowano
3 minuty temu, egon44 napisał:

I tu masz Przemku rację...

Ja jak robiłem gruzowisko w swoim zbiorniku,to robiąc kryjówki dla ryb,brałem pod uwagę stworzenie kryjówek dla dorosłych ryb...Po części się udało,ale w moim przypadku nie uchroniło to samicy od ataków z strony innych ryb...

Również się o tym przekonałem. Czasem jak się któraś uprze, to gruzowisko i 2m nie pomoże. Faktem jest, że straty są nieporównywalne biorąc pod uwagę moje 240l, z którym zaczynałem, a obecne 840l. W tym biotopie, a dokładniej w hierarchii, jaką pyszczaki sobie układają czasem dochodzi do takiego momentu, że jedna ryba drugiej nie toleruje. W jeziorze zdominowana sztuka, czy inkubująca samica odpłynie i będzie w stanie trzymać się z daleka od agresora. W naszych akwariach nue ma takiej opcji.

Tu trzeba przemyśleć jeszcze temat, czy wyłowić samicę, która nie jest akceptowana, czy agresora samca/samicę. Oczywiście trochę teraz uogólniam, bo nie wiemy, co dokładnie się stało u Bartka. Zastanawiał się ktoś nad tym?

  • Lubię to 2
Opublikowano
33 minuty temu, przemo-h napisał:

Oczywiście trochę teraz uogólniam, bo nie wiemy, co dokładnie się stało u Bartka. Zastanawiał się ktoś nad tym? 

Ja myślę, że bardzo prawdopodobne jest to o czym pisałem w poście #26

  • Lubię to 1
Opublikowano

OT

Czytając posty o pobiciach odnoszę wrażenie, że w akwarium malawi to jedynie założenie jest proste. Rok, dwa wszystko gra miedzy obsadą a nastaje dzień kiedy którejś rybie coś odbija i jest sajgon. Nie ważne czy masz akwarium 112 litrów czy 1000 po prostu ryby zaczynają się bić. Chyba najlepiej mieć duże akwa i tylko jedna rybę. Niestety dla takiego samczyka to meczarnia.  :(

A miało być takie łatwe. ;)

EOT

Opublikowano
7 godzin temu, Bartek_De napisał:

Zgadza się👍 Teraz tak się zastanawiam, czy przypadkiem nie było tak, że samiec ją ganiał aż opadła z sił, a inne ryby dobrały jej się do ikry w pysku jak już nie miała siły uciekać i stąd takie obrażenia

@eljot dodałeś mi tym zdjęciem otuchy, to jest zadziwiające👍

To ja też Ci dodam otuchy. Jak pierwszy raz zobaczyłem obrażenia po walkach Kadango to myślałem że sporo czasu zajmie ich regeneracja. Trwało to zadziwiająco szybko. Były to raczej drobne obrażenia nie porównywalne z tymi jakie ma Twoja samica, ale jednak może być tak że coś co wygląda poważnie nie musi skończyć się zgonem.

41 minut temu, Jerry_jerry napisał:

OT

Czytając posty o pobiciach odnoszę wrażenie, że w akwarium malawi to jedynie założenie jest proste. Rok, dwa wszystko gra miedzy obsadą a nastaje dzień kiedy którejś rybie coś odbija i jest sajgon. Nie ważne czy masz akwarium 112 litrów czy 1000 po prostu ryby zaczynają się bić. Chyba najlepiej mieć duże akwa i tylko jedna rybę. Niestety dla takiego samczyka to meczarnia.  :(

A miało być takie łatwe. ;)

EOT

E.., chyba przesadzasz, nie każdy zbiornik z góry skazany jest na samowybicie, a już na pewno nie te duże. Ludzie ryby hodują latami, jasne że czasem korygują obsadę, ale trwa to czasem długie lata.
Kiedyś był tu wątek (nie znajdę teraz)  kto ma najdłużej działające nierestartowane akwarium

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano
8 minut temu, troad napisał:

ale jednak może być tak że coś co wygląda poważnie nie musi skończyć się zgonem. 

Ryba eljota jest doskonałym tego przykładem 👍

Jeśli moja z tego wyjdzie to raczej zostanie u mnie do końca, nie chciałbym jej nikomu oddawać

  • Lubię to 1
Opublikowano
2 godziny temu, Bartek_De napisał:

Ryba eljota jest doskonałym tego przykładem 👍

Jeśli moja z tego wyjdzie to raczej zostanie u mnie do końca, nie chciałbym jej nikomu oddawać

O tuż to, i przemyśl jeszcze temat z tym samcem "agresorem", ale miej na niego oko. Starałem się to zasugerować w moim poprzednim poście. Ja osobiście zostawiłem sobie wariata Maisona. Powód był inny, ale nie chcę tutaj opowiadać swojego scenariusza. Ryba okazuje się bardzo przyzwoitym przywódcą stada. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
4 godziny temu, Jerry_jerry napisał:

Czytając posty o pobiciach odnoszę wrażenie, że w akwarium malawi to jedynie założenie jest proste. Rok, dwa wszystko gra miedzy obsadą a nastaje dzień kiedy którejś rybie coś odbija i jest sajgon. Nie ważne czy masz akwarium 112 litrów czy 1000 po prostu ryby zaczynają się bić. 

Na początku przez rok czasu czy nawet dłużej wszystko jest ok,bo obsada zaczyna się docierać,czyli ustala ona hierarchię w stadzie,samce zaczynają się wybarwiać,obierają swoje rewiry itd. Po tym czasie o którym piszesz jak ryby już dorosną,to tak naprawdę dopiero zaczynają w pełni pokazywać na co je stać,ale to nie znaczy że wszystko kończy się tak jak w przypadku @Bartek_De 

Czasem wystarczy zamienić/odłowić agresywnego samca,lub gnębioną rybę,i wszystko wraca do normy.Czasami ryba zostaje zabita jednym strzałem i na to już nie mamy już wpływu.A czasami nic się nie dzieje,i obsada funkcjonuje kilka lat bez zgrzytów...My jedynie mamy wpływ na to,aby w miarę szybko zareagować,co w przypadku Bartka się udało...

 

I tutaj też w samo sedno trafił kolega @przemo-h z aranżacją dla ryb z grupy mbuna...Większość osób gruzuje na maxa zbiornik i słusznie,ale jest jedno małe ale...Mianowicie gdy ryby dorosną,to żadna z nich nie ma kryjówki w tym gruzowisku żeby się schować przed innymi napastliwymi osobnikami...Oczywiście na początku gdy ryby są małe,to tą kryjówkę znajdą...Ale gdy ryby dorosną to zaczyna się problem,bo dorosła ryba nie ma prawa się schować,bo zwyczajniej w świecie kryjówka okazuje się za mała...

 

Podstawa to obserwacja,i jeszcze raz obserwacja ryb,oraz szybkie reagowanie w razie problemów ;) 

  • Lubię to 2
Opublikowano



O tuż to, i przemyśl jeszcze temat z tym samcem "agresorem", ale miej na niego oko.


Jednak zostanę przy dwóch gatunkach, zostawię Mphangi i Chewere. Myślę też nad przebudową aranżacji, ale dopiero jak pozbędę się Chailosi no i jak ta bidna samica, mam nadzieję, dojdzie do siebie

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano
9 godzin temu, Bartek_De napisał:

Myślę też nad przebudową aranżacji

Czasami zamiast pozbywać się agresywnego samca, czy gnębionej samicy, może wystarczyć przearanżowanie akwarium. Moim zdaniem od tego powinno się zaczynać. O tworzeniu grot w akwarium pisałem w swoim artykule o wystroju akwarium. Poparłem to zdjęciami że swojego starego akwarium. Miałem w nim min. lombardoii, trewavasae i parallelusa. Nie miałem z nimi większych problemów. Każdy z samców zajął swoją grotę, tam głównie przebywał i jej bronił.

Też nie jestem zwolennikiem 3 gatunków w 240l., ale te 3 gatunki, to może być taki sam powód, jak każdy inny. Przy 2 gatunkach też może dojść do takiej sytuacji. Moim zdaniem w takiej sytuacji trzeba zacząć od aranżacji, następnie można pomyśleć o pozbyciu się którejś z ryb, a na końcu redukcja jednego gatunku.

Niestety pyszczaki...i nie tylko, bo tyczy się to całości pielęgnicowatych,  będąc agresywnymi i terytorialnymi rybami, żyjącymi na ograniczonej przestrzeni, wymagają bacznej obserwacji i szybkiego reagowania na problemy.

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.