Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
Dnia 8.01.2017 o 18:01, pozner napisał:

Jak bym widział swojego Stefana. Protki takie są ;). Widać gdzie obrał sobie terytorium. Ładny baniak.

Ten mój  był łagodny jak baranek i do wczoraj trzymał się bardziej lewej części baniaka. Od rana "głupieje"

Edytowane przez jaras
Opublikowano

U Ciebie jest od niedawna więc dopiero zapoznaje się z otoczeniem. Poza tym jest jeszcze młody. Nie chcę być złym prorokiem, ale swój charakterek to dopiero pokaże. Jak dojdzie do 15 w porywach 17cm. to przynajmniej połowa akwarium będzie jego.

  • Dziękuję 1
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Witam. 

Minęło 3m-ce od zalania baniaka. Nie dawno zakupiłem sterownik od Romka - rewelacja

Dołożyłem trochę skał oraz wywaliłem całą ceramikę z turbo kasety.

Wniosek - moim zdaniem żadne złoża ceramiczne, matrixy, lawy ect. W dojrzałym baniaku nie są w ogóle potrzebne. Całą filtrację mam opartą na gąbce 45ppi o wymiarach 15x5x38cm wspomaga to falownik oraz blok z litrem purolite. Przez cały ten czas wodę podmieniałem 2 razy w grudniu 50l. i dzisiaj 80l. 

Parametry bdb.

Ph 7,6-7,8

No3 5-10

Jedyne co mnie wkurza to film bakteryjny na tafli wody. Zauważyłem, że duży wpływ na niego ma falownik - gdy jest skierowany w górę na taflę wody (więcej odchodów trafia do filtra) wtedy skimer w kasecie słabo go wyłapuję.Jak skierowany bardziej na wprost film nie istnieje  ale farfocli w toni więcej pływa. Na czystość wody nie mogę narzekać.

 

Tak wygląda na chwilę obecną oraz zdjęcie moim zdaniem najładniejszego mieszkańca- niestety nie mam lepszego aparatu

20170205_211942.jpg

20170205_211913.jpg

20170205_195234.jpg

Edytowane przez jaras
Opublikowano
9 godzin temu, jaras napisał:

Wniosek - moim zdaniem żadne złoża ceramiczne, matrixy, lawy ect. W dojrzałym baniaku nie są w ogóle potrzebne.

 

9 godzin temu, jaras napisał:

Jedyne co mnie wkurza to film bakteryjny na tafli wody.

A moim zdaniem to jest ze sobą połączone, do spółki ze zbyt małą cyrkulacją... Akwarium to jednak nie otwarty zbiornik wodny i jakie by dojrzałe nie było to jakąś filtrację biologiczną powinno mieć... Ale to tylko moje zdanie, ja się nie znam ;) 

Opublikowano

Moim zdaniem nie wiele wiemy Jaras.;)

Podaj przyczyny dlaczego usunąłeś złoże ceramiki z kasety turbo - czy psuła pracę filtracji? czy tylko by udowodnić że bez tego biologia też jakoś tam pracuje.?

Podaj NO2 JBLem ale nie dziś tylko tak po tygodniu od tej podmianki i wtedy dopiero możemy sądzić czy biologia jest bez tej ceramiki tylko na piasku i gąbce wystarczająca czy jednak nie jest takie halo jak piszesz.

Reszta - miodzik:D

rybcie, clear wody, kamole - podoba mi się.

Z filmem bakteryjnym powalcz albo wycinając drugą szczelinę skimmera w kaseciaku albo daj wodę z kasety by pompa wylewała ciut nad taflą wtedy topi ten film - możesz też zrobić obie te rzeczy :).

Jak masz stale NO3 -srednio 7,5 ppm to zainteresuj się poziomem PO4 żebyś się z sinicami nagle nie zapoznał, bo fajnie jak nie musimy stale co tydzień podmieniać po 20-50% wody ale wtedy wszystko się kumuluje w takim bezobsługowym baniaku.

Ciekawe jak ML Clarifier poradziłby sobie u ciebie z tym filmem bakteryjnym?  może taka fotka a może widzę leciutką mgiełkę przez te 170cm :D?

 

 

Opublikowano

Henio. Sam przecież przewidziałeś prace turbo kasety na samej gąbce ? Przecież ta gąbka ma objętość prawie 3l. Ceramikę wywaliłem bo zbyt szybko malał poziom wody w kasecie i obawiałem się o grzałkę.

Co do mgiełki w akwarium to na moje oko nie występuje- to wina zdjęcia i czarnego tła z pcv na bocznej ścianie. Akwarium ma 200cm a nie 170 jak piszesz:) No 2 zmierzę i podam wyniki po tygodniu.

Matik- Ale ja się znam w końcu akwarystyką zajmuje się już prawie 30 lat:) Filtracja biologiczna jest-  chociażby na gąbce o piachu i dekoracji nie wspomnę

Opublikowano

Wiem, że jest w piachu i na gąbkach, nie musisz mnie uświadamiać. Gratuluję stażu, niemniej jednak coś musi być nie tak, skoro film powstaje. Moim zdaniem to właśnie przez niewystarczającą filtrację...

Opublikowano
3 godziny temu, MatiK napisał:

 

 Akwarium to jednak nie otwarty zbiornik wodny i jakie by dojrzałe nie było to jakąś filtrację biologiczną powinno mieć... 

Właśnie dlatego uświadamiałem

Opublikowano

Skrót myślowy, zapewne zresztą się domyślasz tylko czepiasz się słówek. Chodziło mi oczywiście o dodatkową filtrację biologiczną, ale skoro piszę z osobą o takim doświadczeniu, nie dodawałem jak żółtodziobowi.

Opublikowano

Dobra. Nie ma co Matik. Po tygodniu zrobię test No2 i wtedy się zobaczy- czy może tak zostać czy nie. Co do filmu bakteryjnego to przestawiłem trochę falownik i wyciąłem drugą szczelinę w kasecie. Flm już zdecydowanie zmalał. Falownik lepszy na pewno by się przydał ale na razie nie uwzględniony w budżecie domowym

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.