Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jeżeli nie będzie na grzałce regulowany przepływ to prawie całość wody będzie przepływa przez nią, a nie przez biologię.  Jak już chcesz tą grzałke to dałbym tą odnoge już za biologią czyli w sumie dwie. Chociaż dalej uważam że grzałka będzie lepsza w samym akwarium lub jak wcześniej pisałem wogóle jest nie potrzebna jak jest w domu ciepło(22-23C) 

Opublikowano
9 hours ago, stan said:

Jeżeli nie będzie na grzałce regulowany przepływ to prawie całość wody będzie przepływa przez nią, a nie przez biologię.  Jak już chcesz tą grzałke to dałbym tą odnoge już za biologią czyli w sumie dwie. Chociaż dalej uważam że grzałka będzie lepsza w samym akwarium lub jak wcześniej pisałem wogóle jest nie potrzebna jak jest w domu ciepło(22-23C) 

Wiecej problemow niz to warte z ta grzalka, faktycznie chyba ja po prostu z systemu usune. 

Opublikowano

Mam podobnie, tylko 3 mechaniki zamiast 2, dodatkowy bypass na sekcji biologicznej i 2 korpusy na purolite. A no i wszystko na rurach 1" 32mm. Pompa to też IBO beta 25/60.

Zawory mam tylko przed i za sekcją mechaniczną, na bypasie biologii(1" trochę kosztują) no i jeden przed blokie purolite i na kraniku .Jestem zadowolony.

Grzałki nie mam wcale.

Z tym przepływem przez biologię i purolite to jest różnie: jedni radzą jak najwięcej wody przepuszczać, inni mówią że to bez sensu, że lepiej jak woda płynie wolno, wręcz im wolniej tym lepiej. Na wszelki wypadek lepiej mieć regulację. Ja zawór na bypasie przy biologii mam na wpół otwarty, przez co część wody od razy po filtracji mechanicznej trafia do zbiornika. Podejrzewam że gdybym go całkiem otworzył biologia wcale nie stałaby się mniej efektywna a przepływ zawszę trochę większy. Gdyby jednak nitryfikacja przebiegała gorzej zawsze można go zamknąć zwiększając ilość wody przepływającej przez biologię.

Opublikowano
17 minutes ago, bakus_44 said:

Mam podobnie, tylko 3 mechaniki zamiast 2, dodatkowy bypass na sekcji biologicznej i 2 korpusy na purolite. A no i wszystko na rurach 1" 32mm. Pompa to też IBO beta 25/60.

Zawory mam tylko przed i za sekcją mechaniczną, na bypasie biologii(1" trochę kosztują) no i jeden przed blokie purolite i na kraniku .Jestem zadowolony.

Grzałki nie mam wcale.

Z tym przepływem przez biologię i purolite to jest różnie: jedni radzą jak najwięcej wody przepuszczać, inni mówią że to bez sensu, że lepiej jak woda płynie wolno, wręcz im wolniej tym lepiej. Na wszelki wypadek lepiej mieć regulację. Ja zawór na bypasie przy biologii mam na wpół otwarty, przez co część wody od razy po filtracji mechanicznej trafia do zbiornika. Podejrzewam że gdybym go całkiem otworzył biologia wcale nie stałaby się mniej efektywna a przepływ zawszę trochę większy. Gdyby jednak nitryfikacja przebiegała gorzej zawsze można go zamknąć zwiększając ilość wody przepływającej przez biologię.

Bakus wlasnie wczoraj wieczorem przegladalem topik na temat twojego akwarium. Skoro przeplyw to glowny problem z narurowcem, to logiczne byloby zamontowanie wszystkiego na rurkach 32mm i zlaczkach 1''? Moze zawory kosztuja troche wiecej, ale nie na tyle, zeby mialo to jakis wplyw na ostateczna decyzje. Jesli chodzi o projekt, to mysle, ze zostane, przy tym co mam w tej chwili, nie wymaga dodatkowych rurek (bypass, dodatkowy purilite) i jest sprawdzone przez Stana:). 

Niespodziewana wizyta w Polsce, pierwsza od 2 lat mi sie zapowiada pod koniec przyszlego tygodnia, takze mam jeszcze kilka dni na podjecie decyzji i wydanie pieniedzy.

 

Opublikowano

Zasys koniecznie 32 mm, dalej zawory ,rurki 1",czyli 25 mm ( chociaż na 3/4 też daje radę).Tak mam u siebie i tak zrobiłem słuchając dobrych rad  i z całym przekonaniem - jest to najlepszy optymalny przepływ. Oczywiście zawory pełnoprzepływowe koniecznie :)

Opublikowano
10 hours ago, KrysP said:

Zasys koniecznie 32 mm, dalej zawory ,rurki 1",czyli 25 mm ( chociaż na 3/4 też daje radę).Tak mam u siebie i tak zrobiłem słuchając dobrych rad  i z całym przekonaniem - jest to najlepszy optymalny przepływ. Oczywiście zawory pełnoprzepływowe koniecznie :)

Jak mam byc szczery, to mam lekki metlik w glowie od tych wszystkich rozmiarow, zaworkow, korpusow... tak to jest jesli sie nie ma mozliwosci przejsc do sklepu, przegladnac, przymierzyc, sprobowac...

Probuje to ogarnac "na sucho", ale niestety totalny brak doswiadczenia w tej dziedzinie nie ulatwia zadania. 

Wizyta w Polsce w przyszlym tygodniu bedzie bardzo krotka, takze na zakupy nie bedzie czasu, jestem zmuszony zamowic wszystko przed wyjazdem.

Prosze szanownych kolegow o cierpliwosc:).

Zalozmy, ze zrobie zasys z rury 32mm. Czy przy pierwszym trojniku przed filtracja mechaniczna zredukowac wyloty do 25mm srednicy (ma sens skoro wylot z 2 rurek 25mm jest nieznacznie wiekszy niz z 1 rurki 32mm)  i reszte instalacji oprzec na rurkach 25mm, zaworach 1'' i korpusach o gwincie 1''? 

Opublikowano

Jeszcze ja napiszę swoją opinię co może bardziej pokomplikować sprawę :) Zawór spustowy przed pompą moim zdaniem chybiony. Jak zaczniesz podmieniać wodę to będziesz mógł liczyć tylko na grawitację a taka podmiana może trwać długo. Lepiej imho dać zawór za pompą bo przy podmianie woda poleci szybciej. Natomiast odpowietrzenie korpusów mechanicznych będzie przebiegać tak samo jak przy zaworze przed pompą. Ja mam zawór za pompą i działa to rewelacyjnie.

Opublikowano
2 hours ago, lufa555 said:

Jeszcze ja napiszę swoją opinię co może bardziej pokomplikować sprawę :) Zawór spustowy przed pompą moim zdaniem chybiony. Jak zaczniesz podmieniać wodę to będziesz mógł liczyć tylko na grawitację a taka podmiana może trwać długo. Lepiej imho dać zawór za pompą bo przy podmianie woda poleci szybciej. Natomiast odpowietrzenie korpusów mechanicznych będzie przebiegać tak samo jak przy zaworze przed pompą. Ja mam zawór za pompą i działa to rewelacyjnie.

Moje komplikacje wynikaja z mojej niewiedzy i braku doswiadczenia na poziomie "jak polaczyc gwint elementu A do gwintu elementu B w najprostszy sposob", raczej niz z komplikacji projektu, takze mysle ze kiedy mi sie uda zamowic prawidlowe zaworki, korpusy itd i mam to cale ustrojstwo przed soba to i komplikacje sie skoncza:). Zostane przy zaworze przed pompa, jak w narurowcu Stana. Grawitacja do tej pory byla laskawa dla niego, takze mysle ze i mnie nie zawiedzie. Moj zasys wchodzi bezposrednio w dno akwarium, takze mysle, ze to powinno rowniez ulatwic czynnosci typu spuszczanie wody czy startowanie systemu.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.