Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Teraz znacznie lepiej piszesz:D

Jak wspomniałem temat czeka na swojego Mortisa a jak będą takie opinię że wszystko co chińskie to z góry wiadomo że badziewie a ty dołożysz że strach się bać takie trujące to nie ma i nie będzie w polskich sklepach.

Lecimy w OT więc wracajmy do pomocy Adamowi w jego problemie.

Pierwszą opcję dałem i nad drugą pracuję:)

Opublikowano
2 godziny temu, deccorativo napisał:

Teraz znacznie lepiej piszesz:D

Jak wspomniałem temat czeka na swojego Mortisa a jak będą takie opinię że wszystko co chińskie to z góry wiadomo że badziewie a ty dołożysz że strach się bać takie trujące to nie ma i nie będzie w polskich sklepach.

Kurde przez przypadek wszedłem w temat i patrzę mój nick!!! Myśli technicznej nie mam i z chińczykami też nie prowadzę interesów więc o co chodzi? :)

Opublikowano

Nie lecimy w OT, piszemy o tle i alternatywach dla Adama.

Tych produktów nie ma w naszych sklepach nie z powodu niezachęcających opini, takich jak moja, ale z powodu braku odpowiednich certyfikatów. TUV to za mało. Oczywiście mogą się w nich znaleźć, jeśli ktoś ściągnie tak jak Ty, poza oficjalnym obiegiem. Tylko czy taki właściciel sklepu odwaźy się wziąć odpowiedzialność za te produkty.

Opublikowano (edytowane)

Karolu same pochwały.

By nie przedłużać OT piszę że tak jak ty  zechciałeś poszuka i sprowadzać te karmy Northfin tak temat modułów i teł widać też czeka na takiego pasjonata.

Okazuje się że oficjalnym przedstawicielem BTN na Polskę jest firma PHU Rzekotka z Katowic - nie słyszałem a nawet strony nie mogą ich odszukać. ale jakoś Seba to kupuje.

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Spokojnie Panowie czytam wątek i OT tu nie widzę. Cały czas na temat a drobne rozjazdy to jak dla mnie kolejne powody do dyskusji. 

Jak widać mamy fajny biznes do rozkręcenia tylko chętnych brak. Szkoda bo nowy przedsiębiorca miałby praktycznie monopol w Polsce...

  • 1 rok później...
Opublikowano (edytowane)

I’m back ;), ale czy jak Schwarzenegger czy z podkulonym ogonem to się okaże ;)

To tematu z różnych powodów mogłem wrócić i wróciłem dopiero w te wakacje.
Nieco wcześniej zrobiłem pokrywę. Dwa słowa o niej bo jest trochę nietypowa. Składa się dwóch części. Niższej która wchodzi we wnękę oraz wyższej w części dostępnej akwarium. Użyte materiały to standard na forum, tj.  tubond, spienione PCV profile aluminiowe, uszczelka do okien.

 Troad_pokrywa_IN.thumb.jpg.2f0e47f97c2633ad90de8a2504a3209a.jpg

 Troad_pokrywa_OUT.thumb.jpg.767edb6a270291bb7088407102466518.jpg

Jeśli chodzi o kamienne moduły to po przemyśleniu wszystkiego jeszcze raz zdecydowałem się zrobić (tak założyłem na początku) tylko 4 duże i w nich schować wszystko jeśli chodzi o filtrację.

Produkcja modułów metodami takimi jak poprzednio (a’la @suricade), a mianowicie formy z silikonu i mąki ziemniaczanej, natomiast do zaprawy jako mikro-zbrojenie dodałem włókno polipropylenowe (tak jak zrobił to @mlody.czub) oraz w dwóch długich modułach zatopiłem metrowe pręty aluminiowe o średnicy 5mm również jako zbrojenie. Nie wlewałem pigmentów do betonu, całość pomalowana z obydwu stron czarną śnieżka akrylową a następnie kolory metodą suchy pędzel.

Moduł duży na dnie (biolog) ma około metra długości w rogu rurkę, przez którą Hydor Pico pcha wodę. w trzech miejscach na obwodzie kamienia są małe otworki przez które wypływa woda. Do środka włożyłem 75 "drapaków" kuchennych.

Mod01.gif.76d13de0d9e4cb14f755dca3f9de9c51.gif

 

modul_dno_drapaki.thumb.jpg.14216b6ec7580eeb076f0b0f302dd571.jpg

Moduł na prawej ściance (mechanik), napędzany kupionym już w zeszłym roku RW15. Prawie typowy kaseciak ale zrobiony nietypowo, bo do modułu dobudowany został tył z PCV oraz pleksy. W środku gąbka 45ppi o wymiarach 20x35x5. Zasys i ułożenie gąbki zrobione jest w ten sposób żeby pracowała ona dużą powierzchnią. W rzeczywistości pracuje jeszcze dodatkowo krótszym bokiem.

Mod03.gif.a937314a59060c71525390eff8c44b9b.gif

3moduly_podworko_zgory.thumb.jpg.d7554735eeedd7f5b6ec1a9bfb272dec.jpg

Te dwa łącznie z mniejszym tworzą zabudowę całej wnęki.

Mod05.gif.064313ebf13b66920e0e8b44ea7460ab.gif

3moduly_podworko.thumb.jpg.09974b3237b93029e59e6a9e84a46564.jpg

Na lewej stronie płaskie tło z wystającą częścią zakrywającą rurkę przelewową w akwarium

 Mod04.gif.c5eed9a5ab6ba6ddeef36e2cb2ce6e08.gif

Duża skała wisząca (również około metra) pracująca dodatkowo jako skimmer na zakupionym również w zeszłym roku DCT4000. Wylot pod kątem w kierunku dna z założenia ma wspomóc cyrkulację w akwarium. Jest tam też trochę ceramiki przykrytej gąbką bo koncepcja z filtrem biologicznym się zmieniała.

Mod02.gif.d8313a6ab80cd0c120a43ca6cd32711d.gif

 Po włożeniu do akwarium i wsypaniu piasku (@egon44 piasek wreszcie się doczekał użycia :biggrin:, dzięki jeszcze raz) wyglądało to następująco

 Od kuchni
P3.thumb.jpg.e4c48631a1e6393d74d82640a61852ec.jpg

Od pokoju
P2.thumb.jpg.c1b18c690e689a332349fcd21eeab9e0.jpg

 

Miało być oszczędnie bo non-mbuna (w pierwotnym założeniu chciałem dodać jeszcze trochę mniejszych prawdziwych kamieni), ale wyszło totalnie łyso. W dodatku wylot z tego wiszącego Zeppelina skierowałem zbytnio w dół, a robi taki "przeciąg" że zwykłymi mniejszymi kamieniami nie dało się tego piasku obstawić.

No więc nie było wyjścia, trzeba było zakasać rękawy i dalej do roboty ;) 

Narobiłem jeszcze (w dwóch turach) trochę tego dziadostwa. Ostatecznie nie mam żadnych innych kamieni w akwarium tylko zrobione przeze mnie moduły. Przez cały ten czas męczyłem @barcid, który już wiosną pomógł mi wstępnie przy aranżacji. To znaczy on za każdym razem robił świetne szkice, a mnie niestety nie wychodziło to tak jak bym chciał (albo pudełkowo albo za płasko albo w ogóle inaczej). Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc Marcinie.

Na teraz wygląda to tak:

Od_kuchni_01.thumb.jpg.4659845712fd304817f0cf4d79697c04.jpg

Od_pokoju_01.thumb.jpg.8e2075806db6c110b78e5f2523b5e6ab.jpg

Od_kuchni_02.thumb.jpg.f937f0a691d8c5611f7c38e35834c1e6.jpg

Od_pokoju_02.thumb.jpg.63c55ac2d9bbeea16a49fa92d47deea8.jpg

Wzdluz_01.thumb.jpg.789712c96f0d4b8ac311f1df88cce07b.jpg

zoom_01.thumb.jpg.c67afafb4033c8fccc56570a4f9281f7.jpg

zoom_02.thumb.jpg.4ca0556abe2fa74241a7c4864b484f5c.jpg

Edytowane przez troad
  • Lubię to 6
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.