Skocz do zawartości

Wymarzone akwarium - padło na Malawi 240l- marzenie wkrótce się spełni


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich na forum Klubu Malawi

Mam na imię Krzysztof i mam 35 lat, od dawna marzę o akwarium w domu. Przy każdej okazji odwiedzam sklepy zoologiczne i oglądam w nich ryby – najbardziej podobają mi się właśnie pyszczaki.


Od jakiegoś czasu odkładam pieniądze na moje akwarium i mam nadzieję, że niedługo moje marzenie się spełni. Wybór padł na biotop Malawi – ten mi się najbardziej podoba. Szukając informacji o tym biotopie i żyjących w nim rybach trafiłem właśnie na stronę Klubu Malawi i od tego czasu przeszukuję forum w poszukiwaniu interesujących mnie informacji.


Zdecydowałem na akwarium o pojemności 240l, zestaw będę kupował na allegro.

Będzie to akwarium proste Diversa z trzema szybami Opti White, pokrywą aluminiową i szafką solid. Na szafce mata pod akwarium, która też ma być w tym zestawie.

Resztę osprzętu wybrałem według informacji wyczytanych na forum.


Filtracja:


Filtr zewnętrzny – JBL e901 + prefilttr na wlot + wkłady

Filtr wewnętrzny Aquael Circulator 2000 + gąbka


Grzałka ma być prawdopodobnie gratisem w zestawie z akwarium i ma to być grzałka 300W. U mnie w domu jest ciepło więc nie zawsze będzie potrzebna.


Testy - JBL COMBISET TEST PH KH NO2 NO3 NH4+NH3 CO2


Piasek już kupiłem w Castoramie.


Kamienie to serpentynit


Tło – czarne spienione PCV 3mm, jednak u mnie planuję na dwie ściany, na tył i na jedną boczną ponieważ u mnie akwarium będzie stało w narożniku pokoju więc dwie szyby będą przy ścianie.

I teraz pytanie – na tej mniejszej szybie planuję zamontować filtr wewnętrzny i grzałkę tylko czy przyssawki przyczepią się do PCV czy lepiej wyciąć otwory w PCV w miejsce przyssawek?


Oświetlenie – czytałem , że najlepiej Power Glo, w tej pokrywie ma być belka na dwie świetlówki, ja mam zamiar użyć jednej świetlówki, żeby uzyskać fajny efekt mroku, tak mi się podoba oglądając zdjęcia baniaczków klubowiczów.

W tej pokrywie mogą być belki na świetlówki T8 lub T5 – które wybrać?


Obsada jaka by mi się podobała to Pseudotropheus Saulosi oraz Cynotilapia Afra Cobue.

Zdecyduję się raczej na tylko dwa gatunki, żeby nie było za dużo ryb. Tylko w jakich ilościach z tych dwóch gatunków?


Czytałem jeszcze, że będę musiał kupić jakieś bakterie na start – tylko nie wiem za bardzo jakie i jakąś pożywkę.


Potem jeszcze pokarmy dla tych gatunków, które planuję hodować, ale to już na bieżąco będę pytał jak do tego dojdę.


Jak zakupię akwarium i resztę to będę systematycznie wstawiał jakieś fotki i prosił o opinię i pomoc.

Mam obawy czy podołam temu wszystkiemu, ale mam nadzieję, że uzyskam od was pomoc i potrzebną wiedzę.

Pozdrawiam wszystkich.

Opublikowano

Witaj, na wstępie jeśli liczysz pieniądze daruj sobie opti withe ja bym tą kase dołożył do baniaka 450 l. Jeśli chodzi o oświetlenie to choć mam t8 to brałbym t5 no chyba że będą fest mocniejsze to wtedy zdecydujesz, do świecenia używam jednej świetlówki jbl marine day 15000k i uważam ją za najlepszą do naszego biotopu. Powoli rozkręca się zakup grupowy, można niedrogo kupić dobre pokarmy, obserwuj i powodzenia

Opublikowano
Witaj, na wstępie jeśli liczysz pieniądze daruj sobie opti withe ja bym tą kase dołożył do baniaka 450 l.


Obawiam się że nie stać mnie na utrzymanie tak dużego zbiornika, zacznę od 240l a potem się zobaczy!

Opublikowano

...witam na forum. Popieram to co napisał Lech w sprawie szyb OW. W naszym biotopie nie zauważysz wyraźnych różnic. W roślinnym efekty są super..Chyba ,że zamierzasz w przyszłości zmienić biotop na jakiś roślinny:) Ale jeżeli nie to szkoda pieniędzy. Popieram pomysł ze świetlówką Power Glo Hagena bo sam taką używam ..ale to tylko moja sugestia.

Jeżeli chodzi o montowanie przyssawek na PCV to pewne jest ,że będą prędzej czy później odpadać... Osobiście nie polecam montowania PCV na bocznej szybie bo będzie Ci się odbijać jak w lustrze. Ale możesz najpierw zamontować tylko na tylnej a na bocznej tylko włóż aby zobaczyć i ewentualnie w razie gdybyś się rozmyślił , mógł wyjąc te PCV .

Nie jest to dział obsady ..O obsadę musisz pytać w "dziale obsady" ale powiem tylko ,że najlepiej kup po 10 sztuk młodych a potem zredukujesz..Z tym ,że ta obsada co proponujesz nie bardzo się nadaje do wspólnego trzymania.

A przy okazji prawidłowa nazwa "saulosi " a nie "saulowi" to Pseudotropheus saulosi .

Po prostu edytuj i popraw.

Opublikowano

Większy baniaka nie oznacza wyższych kosztów utrzymania. Jeśli masz miejsce to stawiaj jak największy. Jeśli teraz kupisz osprzęt pod 240 a za rok zdecydujesz się na większe akwarium, to będziesz musiał kompletowac wszystko od nowa

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Witaj. Jeżeli chodzi o koszty utrzymania to patrząc na sprzęt jaki wybrałeś to będzie również pasował do 450l A więc koszty utrzymania będą takie same. Ja bym się zastanowił na szybami opti oraz nad al pokrywa która pewnie nieźle kosztuje. Ja mam Akwa 400l bez pokrywy tylko szyby nakrywowe za parę groszy a na tym leży belka Led której nie widać bo jest bardzo wąska. Tak więc zastanów się w co warto inwestować kasę.


Filtr kasetowy będzie cię kosztował nie więcej niż 200zł i masz 2w1 mechanika i biologa.

Opublikowano

Oświetlenie – czytałem , że najlepiej Power Glo, w tej pokrywie ma być belka na dwie świetlówki, ja mam zamiar użyć jednej świetlówki, żeby uzyskać fajny efekt mroku, tak mi się podoba oglądając zdjęcia baniaczków klubowiczów.

W tej pokrywie mogą być belki na świetlówki T8 lub T5 – które wybrać?



A może od razu zrezygnuj z drogiego T5/T8 na rzecz własnoręcznie wykonanych ledów + nasz forumowy sterownik ? Chyba że pokrywy Diversa mają obligatoryjnie narzuconą belkę, ale to wtedy sprzedasz, ja muszę swoją wystawić na OLX :) bo też popełniłem błąd kupując. Gdybym wiedział co i jak przy zakupie to bym nie kupował belki T8 tylko od razu sam się wziął za belki z ledami.

Mamy podobny litraż, więc w razie wątpliwości pytaj, co będę wiedział to podpowiem.


Pozdrawiam

-- dołączony post:

Witaj. Jeżeli chodzi o koszty utrzymania to patrząc na sprzęt jaki wybrałeś to będzie również pasował do 450l A więc koszty utrzymania będą takie same. Ja bym się zastanowił na szybami opti oraz nad al pokrywa która pewnie nieźle kosztuje. Ja mam Akwa 400l bez pokrywy tylko szyby nakrywowe za parę groszy a na tym leży belka Led której nie widać bo jest bardzo wąska. Tak więc zastanów się w co warto inwestować kasę.


Filtr kasetowy będzie cię kosztował nie więcej niż 200zł i masz 2w1 mechanika i biologa.



Uprzedziłeś mnie :) z tymi ledami jak pisałem posta.


Co racja to racja, kaseciak + ledy i dajesz w 450, albo przynajmniej 300 :)

Jeszcze jak sam zrobisz szafkę to się zaraz okaże, że koszta zmalały o ponad 1000zł, bo za te elementy liczą sobie jak cygan za matkę, a ich funkcjonalność pozostawia do życzenia.

Opublikowano
Witaj. Jeżeli chodzi o koszty utrzymania to patrząc na sprzęt jaki wybrałeś to będzie również pasował do 450l A więc koszty utrzymania będą takie same. Ja bym się zastanowił na szybami opti oraz nad al pokrywa która pewnie nieźle kosztuje. Ja mam Akwa 400l bez pokrywy tylko szyby nakrywowe za parę groszy a na tym leży belka Led której nie widać bo jest bardzo wąska. Tak więc zastanów się w co warto inwestować kasę.


Te filtry pasowały by do 450l? nie będą za słabe?

Teraz to mi daliście do myślenia! o Ledach też myślałem, lub naświetlaczach led ale to w przyszłości. O rodzaj belki oświetleniowej pytałem bo te pokrywy mają już w wyposażeniu.

No muszę to przemyśleć! dobrze że nie kupiłem już tego zestawu!

Opublikowano

witaj,

na boczna szybe (na tylna rowniez sie nadaje) proponuje czarna (lub inny kolor) okleine za pare groszy, przyklejana od zewnatrz, problem z przyssawkami zniknie ;-)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.