Skocz do zawartości

Wymarzone akwarium - padło na Malawi 240l- marzenie wkrótce się spełni


Jelonbike

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich na forum Klubu Malawi

Mam na imię Krzysztof i mam 35 lat, od dawna marzę o akwarium w domu. Przy każdej okazji odwiedzam sklepy zoologiczne i oglądam w nich ryby – najbardziej podobają mi się właśnie pyszczaki.


Od jakiegoś czasu odkładam pieniądze na moje akwarium i mam nadzieję, że niedługo moje marzenie się spełni. Wybór padł na biotop Malawi – ten mi się najbardziej podoba. Szukając informacji o tym biotopie i żyjących w nim rybach trafiłem właśnie na stronę Klubu Malawi i od tego czasu przeszukuję forum w poszukiwaniu interesujących mnie informacji.


Zdecydowałem na akwarium o pojemności 240l, zestaw będę kupował na allegro.

Będzie to akwarium proste Diversa z trzema szybami Opti White, pokrywą aluminiową i szafką solid. Na szafce mata pod akwarium, która też ma być w tym zestawie.

Resztę osprzętu wybrałem według informacji wyczytanych na forum.


Filtracja:


Filtr zewnętrzny – JBL e901 + prefilttr na wlot + wkłady

Filtr wewnętrzny Aquael Circulator 2000 + gąbka


Grzałka ma być prawdopodobnie gratisem w zestawie z akwarium i ma to być grzałka 300W. U mnie w domu jest ciepło więc nie zawsze będzie potrzebna.


Testy - JBL COMBISET TEST PH KH NO2 NO3 NH4+NH3 CO2


Piasek już kupiłem w Castoramie.


Kamienie to serpentynit


Tło – czarne spienione PCV 3mm, jednak u mnie planuję na dwie ściany, na tył i na jedną boczną ponieważ u mnie akwarium będzie stało w narożniku pokoju więc dwie szyby będą przy ścianie.

I teraz pytanie – na tej mniejszej szybie planuję zamontować filtr wewnętrzny i grzałkę tylko czy przyssawki przyczepią się do PCV czy lepiej wyciąć otwory w PCV w miejsce przyssawek?


Oświetlenie – czytałem , że najlepiej Power Glo, w tej pokrywie ma być belka na dwie świetlówki, ja mam zamiar użyć jednej świetlówki, żeby uzyskać fajny efekt mroku, tak mi się podoba oglądając zdjęcia baniaczków klubowiczów.

W tej pokrywie mogą być belki na świetlówki T8 lub T5 – które wybrać?


Obsada jaka by mi się podobała to Pseudotropheus Saulosi oraz Cynotilapia Afra Cobue.

Zdecyduję się raczej na tylko dwa gatunki, żeby nie było za dużo ryb. Tylko w jakich ilościach z tych dwóch gatunków?


Czytałem jeszcze, że będę musiał kupić jakieś bakterie na start – tylko nie wiem za bardzo jakie i jakąś pożywkę.


Potem jeszcze pokarmy dla tych gatunków, które planuję hodować, ale to już na bieżąco będę pytał jak do tego dojdę.


Jak zakupię akwarium i resztę to będę systematycznie wstawiał jakieś fotki i prosił o opinię i pomoc.

Mam obawy czy podołam temu wszystkiemu, ale mam nadzieję, że uzyskam od was pomoc i potrzebną wiedzę.

Pozdrawiam wszystkich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj, na wstępie jeśli liczysz pieniądze daruj sobie opti withe ja bym tą kase dołożył do baniaka 450 l. Jeśli chodzi o oświetlenie to choć mam t8 to brałbym t5 no chyba że będą fest mocniejsze to wtedy zdecydujesz, do świecenia używam jednej świetlówki jbl marine day 15000k i uważam ją za najlepszą do naszego biotopu. Powoli rozkręca się zakup grupowy, można niedrogo kupić dobre pokarmy, obserwuj i powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...witam na forum. Popieram to co napisał Lech w sprawie szyb OW. W naszym biotopie nie zauważysz wyraźnych różnic. W roślinnym efekty są super..Chyba ,że zamierzasz w przyszłości zmienić biotop na jakiś roślinny:) Ale jeżeli nie to szkoda pieniędzy. Popieram pomysł ze świetlówką Power Glo Hagena bo sam taką używam ..ale to tylko moja sugestia.

Jeżeli chodzi o montowanie przyssawek na PCV to pewne jest ,że będą prędzej czy później odpadać... Osobiście nie polecam montowania PCV na bocznej szybie bo będzie Ci się odbijać jak w lustrze. Ale możesz najpierw zamontować tylko na tylnej a na bocznej tylko włóż aby zobaczyć i ewentualnie w razie gdybyś się rozmyślił , mógł wyjąc te PCV .

Nie jest to dział obsady ..O obsadę musisz pytać w "dziale obsady" ale powiem tylko ,że najlepiej kup po 10 sztuk młodych a potem zredukujesz..Z tym ,że ta obsada co proponujesz nie bardzo się nadaje do wspólnego trzymania.

A przy okazji prawidłowa nazwa "saulosi " a nie "saulowi" to Pseudotropheus saulosi .

Po prostu edytuj i popraw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj. Jeżeli chodzi o koszty utrzymania to patrząc na sprzęt jaki wybrałeś to będzie również pasował do 450l A więc koszty utrzymania będą takie same. Ja bym się zastanowił na szybami opti oraz nad al pokrywa która pewnie nieźle kosztuje. Ja mam Akwa 400l bez pokrywy tylko szyby nakrywowe za parę groszy a na tym leży belka Led której nie widać bo jest bardzo wąska. Tak więc zastanów się w co warto inwestować kasę.


Filtr kasetowy będzie cię kosztował nie więcej niż 200zł i masz 2w1 mechanika i biologa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Oświetlenie – czytałem , że najlepiej Power Glo, w tej pokrywie ma być belka na dwie świetlówki, ja mam zamiar użyć jednej świetlówki, żeby uzyskać fajny efekt mroku, tak mi się podoba oglądając zdjęcia baniaczków klubowiczów.

W tej pokrywie mogą być belki na świetlówki T8 lub T5 – które wybrać?



A może od razu zrezygnuj z drogiego T5/T8 na rzecz własnoręcznie wykonanych ledów + nasz forumowy sterownik ? Chyba że pokrywy Diversa mają obligatoryjnie narzuconą belkę, ale to wtedy sprzedasz, ja muszę swoją wystawić na OLX :) bo też popełniłem błąd kupując. Gdybym wiedział co i jak przy zakupie to bym nie kupował belki T8 tylko od razu sam się wziął za belki z ledami.

Mamy podobny litraż, więc w razie wątpliwości pytaj, co będę wiedział to podpowiem.


Pozdrawiam

-- dołączony post:

Witaj. Jeżeli chodzi o koszty utrzymania to patrząc na sprzęt jaki wybrałeś to będzie również pasował do 450l A więc koszty utrzymania będą takie same. Ja bym się zastanowił na szybami opti oraz nad al pokrywa która pewnie nieźle kosztuje. Ja mam Akwa 400l bez pokrywy tylko szyby nakrywowe za parę groszy a na tym leży belka Led której nie widać bo jest bardzo wąska. Tak więc zastanów się w co warto inwestować kasę.


Filtr kasetowy będzie cię kosztował nie więcej niż 200zł i masz 2w1 mechanika i biologa.



Uprzedziłeś mnie :) z tymi ledami jak pisałem posta.


Co racja to racja, kaseciak + ledy i dajesz w 450, albo przynajmniej 300 :)

Jeszcze jak sam zrobisz szafkę to się zaraz okaże, że koszta zmalały o ponad 1000zł, bo za te elementy liczą sobie jak cygan za matkę, a ich funkcjonalność pozostawia do życzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj. Jeżeli chodzi o koszty utrzymania to patrząc na sprzęt jaki wybrałeś to będzie również pasował do 450l A więc koszty utrzymania będą takie same. Ja bym się zastanowił na szybami opti oraz nad al pokrywa która pewnie nieźle kosztuje. Ja mam Akwa 400l bez pokrywy tylko szyby nakrywowe za parę groszy a na tym leży belka Led której nie widać bo jest bardzo wąska. Tak więc zastanów się w co warto inwestować kasę.


Te filtry pasowały by do 450l? nie będą za słabe?

Teraz to mi daliście do myślenia! o Ledach też myślałem, lub naświetlaczach led ale to w przyszłości. O rodzaj belki oświetleniowej pytałem bo te pokrywy mają już w wyposażeniu.

No muszę to przemyśleć! dobrze że nie kupiłem już tego zestawu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.