Skocz do zawartości

Kubeł i brak prądu


pastel

Rekomendowane odpowiedzi

pastel: rybki s****ą do wody amoniakiem NH, amoniak przechodzi przy udziale bakterii w azotyny (NO2) a te z kolei przechodzą w azotany (NO3). Dla ryb najbardziej trujący jest amoniak, troche mniej azotyny a jeszcze mniej azotany. Dojrzałe akwarium charakteryzuje się tym że cały amoniak(NH) i azotyny (NO2) są przekształcane w azotany (NO3)Jeżeli w Twoim akwarium NH i NO2 jest mierzalne (czyli wykrywasz je testami) to znaczy, że nie ma jeszcze dostatecznej populacji bakterii. W miare dojrzewania akwarium powinieneś obserwować wzrost stężenia NO3 i spadek NO2 i NH. Kiedy NO2 i NH spadnie do zera możesz zacząć podmiany aby usunąć NO3. Wtedy też jest dopiero pora na wpuszczenie ryb

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pastel- ja ci dokładnie napisałam, tak na babski rozum jak wyglada cykl azotowy. W związku z tym, że nie chce mi się znów pisać, a cytować się samą byłoby bez sensu to zacytuje kogos innego;

Akwaria są rodzajem sztucznego ekosystemu, w którym nie sposób jest uniknąć obiegu azotu.

Trudności wynikają głównie z faktu, że cykl azotowy w akwariach jest zawsze niepełny, gdyż akwaria są w zasadzie pozbawione organizmów zdolnych wchłaniać azot wprost z atmosfery, oraz bardzo często mają zbyt mało organizmów przekształcających jony amonowe w jony azotanowe (V)


Źródłem azotu dla akwariów jest pokarm dla ryb i innych zwierząt tworzących jego faunę. W ramach swojego metabolizmu ryby wydalają do wody amoniak, a dokładniej jony amonowe, które zwiększają pH wody . Drugim źródłem amoniaku są gnijące szczątki na ściankach i dnie akwarium .

Mechanizm cyklu azotowego:

Wydalane jony amonowe są przekształcane w jony azotanowe (III) i azotanowe (V) przez bakterie z rodzaju Nitrosomonas i Nitrosospira . Azotany (V), a zwłaszcza azotyny (III) są dla żyjących w akwarium organizmów jeszcze bardziej zabójcze od amoniaku. Za dopuszczalne stężenie azotynów (III) przyjmuje się 0,5 mg/l, a azotanów (V) 50 mg/l. Jony te są jednak łatwo absorbowane przez rośliny wodne, dla których stanowią rodzaj naturalnego nawozu. Oprócz tego rośliny absorbują CO2i wydalają O2 potrzebny do życia wszystkim organizmom, co jednak nie jest częścią cyklu azotowego.

4NH4+ + 6O2a4NO2- + 8H2 + 4H2O

4NO2- + O2a 4NO3-

Nowe akwaria nie posiada zwykle prawie w ogóle odpowiedniej flory bakteryjnej. W początkowym okresie nawet dobrze zrównoważonego akwarium zwykle wzrasta w nim stężenie”NH3”, które powoduje zahamowanie wzrostu roślin. Oprócz tego rośliny początkowo nie mają dobrych warunków do wzrostu na skutek braku azotanów. Wzrost stężenia amoniaku jest atrakcyjny tylko dla "dzikich" bakterii Nitrosomonas, które są obecne w kurzu, piasku itp. Praca tych bakterii powoduje gwałtowny wzrost stężenia azotanów (III), co z kolei powoduje gwałtowne namnażanie się bakterii Nitrospira, skutkujące nadmiernym wzrostem azotanów (V), którego nie są w stanie pochłonąć rośliny, które obumarły w pierwszym etapie cyklu. Wymiana wody i zasadzenie nowych roślin w akwarium rozpoczyna cały proces od nowa, gdyż razem z wodą ponownie usuwa się większość bakterii azotowych.



by und R mgr chemii Beata Lubieniecka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla ryb najbardziej trujący jest amoniak, troche mniej azotyny a jeszcze mniej azotany.

Azotany (V), a zwłaszcza azotyny (III) są dla żyjących w akwarium organizmów jeszcze bardziej zabójcze od amoniaku.


:?:




W miare dojrzewania akwarium powinieneś obserwować wzrost stężenia NO3 i spadek NO2 i NH. Kiedy NO2 i NH spadnie do zera możesz zacząć podmiany aby usunąć NO3.


To w końcu mam robić podmiany, czy nie! Czekać na ustabilizowanie i dopiero wtedy robić jakiekolwiek podmiany? Bo teraz robie dolewki co drugi dzien 15-20L podczas odmulania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- rób podmiany co tydzień- systematycznie-30%. Nic ponad. Nic więcej. Za dwa- trzy miesiące będzie ok.


Proszę- przeczytaj dokładnie wszystko co Ci napisałam i zacytowałam. Filtr nie usuwa NO3 on produkuje NO3.


Jeżeli zamiast wrócic do podstawówki w kwestiach chemii i biologii będziesz strzelał pytaniami z szybkością kałacha- do niczego nie dojdziesz.


Naprawdę- istotne jest abys zrozumiał co masz w zbiorniku, jak ten roztwór powstaje i czym to się je, a nie co jest bardziej szkodliwe dla ryb, których mieć, bez tej elementarnej wiedzy nie powinnienes. Jon amonowy, a nie amoniak, którego w zbiorniku nie masz, jest trujący. Jest jednak rozkładalny przez pewne grupy bakterii, które się ulęgły w owym filtrze, który nabyłeś. Owe bakteryjki robia z owego jonu amonowego [tego niby amoniaku], NO2, który tez jest trujący i to bardzo, ale inne bakteryjki rozkładają ów trujacy związek do NO3, który w małych i średnich stęzeniach nie ma negatywnego wpływu na życie rybek. Ów NO3- da się rozcieńczyć [da się go usunąc, ale lepiej nie staraj się dowiedziec jak bo zrobisz sobie jeszcze większy mętlik] świerzą wodą, która albo go nie zawiera, albo zawiera go mniej niż w akwa.

Dlatego filterek rozkłada NO2 i NH4 i się tym nie zajmuj dogłębnie, a NO3 rożcieńczasz TY- co tydzień- 30% odstanej przez godzinkę kranówki. Proste- prawda? Trzymaj się tego, a zobaczysz efekt za dwa miesiące.


Sorki za łopatologiczność. BVez urazy- mam dobre chęci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
U mnie dotychczas nie było prądu jakieś 2h (zresztą z mojej winy) – z kubełkiem przez ten czas nic nie robiłem – po przerwie ruszył normalnie i skoków parametrów nie było.

Natomiast w BTN można wyczytać:

„Filtr który został odcięty od źródła zasilania na pewien czas (kilka godzin), np. z powodu awarii w sieci energetycznej, nie powinien być uruchamiany, zanim nie zostanie oczyszczony. Dotyczy to wszystkich filtrów biologicznych, które mają dużą pojemność. Niewyczyszczenie takiego filtra przed ponownym uruchomieniem może spowodować uwolnienie do wody wielu niebezpiecznych substancji, zabijając wszystkie ryby i rośliny.”

Co o tym sądzicie? Faktycznie może to być tak niebezpieczne?


Niebawem bede mógł Ci odpowiedziec na to pytanie . Nie miałem 9h prądu i kubeł wystartował . Nie wiem czego teraz sie spodziewac :(

Padły mi dwa demasoni i dwa samce Maylandia OB ale nie wiem czy to przez to ( mialy strasznie spuchniete brzuszki ) :( czyzby to zła dieta ( teraz doczytałem ,że Tetra Pro Color Crisps nie jest dla roslinozernych najlepsza) ? Nie podawałem tego zbyt dużo - karma ta stanowiła jakies 20% tygodniowej porcji .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.