Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

No przeczytałem ten watek jeszcze raz i napisaliscie ze zle parametry i dlatego kubeł. nie wazne. Czyli co podmieniac teraz duzo wody?

Opublikowano

pastel: rybki s****ą do wody amoniakiem NH, amoniak przechodzi przy udziale bakterii w azotyny (NO2) a te z kolei przechodzą w azotany (NO3). Dla ryb najbardziej trujący jest amoniak, troche mniej azotyny a jeszcze mniej azotany. Dojrzałe akwarium charakteryzuje się tym że cały amoniak(NH) i azotyny (NO2) są przekształcane w azotany (NO3)Jeżeli w Twoim akwarium NH i NO2 jest mierzalne (czyli wykrywasz je testami) to znaczy, że nie ma jeszcze dostatecznej populacji bakterii. W miare dojrzewania akwarium powinieneś obserwować wzrost stężenia NO3 i spadek NO2 i NH. Kiedy NO2 i NH spadnie do zera możesz zacząć podmiany aby usunąć NO3. Wtedy też jest dopiero pora na wpuszczenie ryb

Opublikowano

Pastel- ja ci dokładnie napisałam, tak na babski rozum jak wyglada cykl azotowy. W związku z tym, że nie chce mi się znów pisać, a cytować się samą byłoby bez sensu to zacytuje kogos innego;

Akwaria są rodzajem sztucznego ekosystemu, w którym nie sposób jest uniknąć obiegu azotu.

Trudności wynikają głównie z faktu, że cykl azotowy w akwariach jest zawsze niepełny, gdyż akwaria są w zasadzie pozbawione organizmów zdolnych wchłaniać azot wprost z atmosfery, oraz bardzo często mają zbyt mało organizmów przekształcających jony amonowe w jony azotanowe (V)


Źródłem azotu dla akwariów jest pokarm dla ryb i innych zwierząt tworzących jego faunę. W ramach swojego metabolizmu ryby wydalają do wody amoniak, a dokładniej jony amonowe, które zwiększają pH wody . Drugim źródłem amoniaku są gnijące szczątki na ściankach i dnie akwarium .

Mechanizm cyklu azotowego:

Wydalane jony amonowe są przekształcane w jony azotanowe (III) i azotanowe (V) przez bakterie z rodzaju Nitrosomonas i Nitrosospira . Azotany (V), a zwłaszcza azotyny (III) są dla żyjących w akwarium organizmów jeszcze bardziej zabójcze od amoniaku. Za dopuszczalne stężenie azotynów (III) przyjmuje się 0,5 mg/l, a azotanów (V) 50 mg/l. Jony te są jednak łatwo absorbowane przez rośliny wodne, dla których stanowią rodzaj naturalnego nawozu. Oprócz tego rośliny absorbują CO2i wydalają O2 potrzebny do życia wszystkim organizmom, co jednak nie jest częścią cyklu azotowego.

4NH4+ + 6O2a4NO2- + 8H2 + 4H2O

4NO2- + O2a 4NO3-

Nowe akwaria nie posiada zwykle prawie w ogóle odpowiedniej flory bakteryjnej. W początkowym okresie nawet dobrze zrównoważonego akwarium zwykle wzrasta w nim stężenie”NH3”, które powoduje zahamowanie wzrostu roślin. Oprócz tego rośliny początkowo nie mają dobrych warunków do wzrostu na skutek braku azotanów. Wzrost stężenia amoniaku jest atrakcyjny tylko dla "dzikich" bakterii Nitrosomonas, które są obecne w kurzu, piasku itp. Praca tych bakterii powoduje gwałtowny wzrost stężenia azotanów (III), co z kolei powoduje gwałtowne namnażanie się bakterii Nitrospira, skutkujące nadmiernym wzrostem azotanów (V), którego nie są w stanie pochłonąć rośliny, które obumarły w pierwszym etapie cyklu. Wymiana wody i zasadzenie nowych roślin w akwarium rozpoczyna cały proces od nowa, gdyż razem z wodą ponownie usuwa się większość bakterii azotowych.



by und R mgr chemii Beata Lubieniecka

Opublikowano
Dla ryb najbardziej trujący jest amoniak, troche mniej azotyny a jeszcze mniej azotany.

Azotany (V), a zwłaszcza azotyny (III) są dla żyjących w akwarium organizmów jeszcze bardziej zabójcze od amoniaku.


:?:




W miare dojrzewania akwarium powinieneś obserwować wzrost stężenia NO3 i spadek NO2 i NH. Kiedy NO2 i NH spadnie do zera możesz zacząć podmiany aby usunąć NO3.


To w końcu mam robić podmiany, czy nie! Czekać na ustabilizowanie i dopiero wtedy robić jakiekolwiek podmiany? Bo teraz robie dolewki co drugi dzien 15-20L podczas odmulania.

Opublikowano

- rób podmiany co tydzień- systematycznie-30%. Nic ponad. Nic więcej. Za dwa- trzy miesiące będzie ok.


Proszę- przeczytaj dokładnie wszystko co Ci napisałam i zacytowałam. Filtr nie usuwa NO3 on produkuje NO3.


Jeżeli zamiast wrócic do podstawówki w kwestiach chemii i biologii będziesz strzelał pytaniami z szybkością kałacha- do niczego nie dojdziesz.


Naprawdę- istotne jest abys zrozumiał co masz w zbiorniku, jak ten roztwór powstaje i czym to się je, a nie co jest bardziej szkodliwe dla ryb, których mieć, bez tej elementarnej wiedzy nie powinnienes. Jon amonowy, a nie amoniak, którego w zbiorniku nie masz, jest trujący. Jest jednak rozkładalny przez pewne grupy bakterii, które się ulęgły w owym filtrze, który nabyłeś. Owe bakteryjki robia z owego jonu amonowego [tego niby amoniaku], NO2, który tez jest trujący i to bardzo, ale inne bakteryjki rozkładają ów trujacy związek do NO3, który w małych i średnich stęzeniach nie ma negatywnego wpływu na życie rybek. Ów NO3- da się rozcieńczyć [da się go usunąc, ale lepiej nie staraj się dowiedziec jak bo zrobisz sobie jeszcze większy mętlik] świerzą wodą, która albo go nie zawiera, albo zawiera go mniej niż w akwa.

Dlatego filterek rozkłada NO2 i NH4 i się tym nie zajmuj dogłębnie, a NO3 rożcieńczasz TY- co tydzień- 30% odstanej przez godzinkę kranówki. Proste- prawda? Trzymaj się tego, a zobaczysz efekt za dwa miesiące.


Sorki za łopatologiczność. BVez urazy- mam dobre chęci.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
U mnie dotychczas nie było prądu jakieś 2h (zresztą z mojej winy) – z kubełkiem przez ten czas nic nie robiłem – po przerwie ruszył normalnie i skoków parametrów nie było.

Natomiast w BTN można wyczytać:

„Filtr który został odcięty od źródła zasilania na pewien czas (kilka godzin), np. z powodu awarii w sieci energetycznej, nie powinien być uruchamiany, zanim nie zostanie oczyszczony. Dotyczy to wszystkich filtrów biologicznych, które mają dużą pojemność. Niewyczyszczenie takiego filtra przed ponownym uruchomieniem może spowodować uwolnienie do wody wielu niebezpiecznych substancji, zabijając wszystkie ryby i rośliny.”

Co o tym sądzicie? Faktycznie może to być tak niebezpieczne?


Niebawem bede mógł Ci odpowiedziec na to pytanie . Nie miałem 9h prądu i kubeł wystartował . Nie wiem czego teraz sie spodziewac :(

Padły mi dwa demasoni i dwa samce Maylandia OB ale nie wiem czy to przez to ( mialy strasznie spuchniete brzuszki ) :( czyzby to zła dieta ( teraz doczytałem ,że Tetra Pro Color Crisps nie jest dla roslinozernych najlepsza) ? Nie podawałem tego zbyt dużo - karma ta stanowiła jakies 20% tygodniowej porcji .

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Tak. To się wszystko zgadza, ale Sebastian ma ceny bardzo zaporowe. Ostatnio poszukiwałem Dimidiochromis strigatus - wycenił mi parę ryb 11-13cm na kwotę 400zł ryby f-1 Jacek Stuś z Żor. Ma dobre jakościowo ryby, ale fosorochromisow niestety nie ma w ofercie. W cichlidenstadel ryby są w cenie 30% tego co np.  w tanganika Konin Ale wysyłka bardzo droga.  Więc. Sam już nie wiem, gdzie teraz pozyskiwać dobrej jakości ryby 
    • Potwierdzam. Kupiłem u Sebastiana ryby do obecnego zbiornika. Są naprawdę ekstra. Szczerze mówiąc to po "wypadnięciu" z obiegu TAN-MAL to gatunki mniej popularne jest możliwe dorwać tylko u Sebastiana.
    • Tanganika-Konin. Sebastian Januszkiewicz, kupowałem kilka razy, ryby bardzo dobrej jakości.
    • Hej podpowiedzcie gdzie teraz najlepiej kupować ryby? Tan mal nie działa niestety.  A tam były F1  Jestem z Tychów ale może być wysyłka. Czy np aquapet będzie ok?  cichlidenstadel ale wysyłka droga. Słyszałem też o kimś z Czech/Słowacji I o Jacku z Żor. Chciałem Fossorochromisy stado + jeszcze max 2 gatunki (akwa 300 x 80 x 75) , musze obsade zmienić bo mdoki zostały przy tarle Protomelas taeniolatus powybijane jak zresztą część reszty ryb. Jakis agresywny mi się trafił (a ma już 17-18cm) Dzięki
    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.