Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

1. Grys jako medium to słaby pomysł - kilka razy mniejsza powierzchnia filtracyjna niż gąbki. W biotopie woda raczej miękka. Jak pH po odgazowaniu będzie powyżej 7,5 to rybom będzie ok.

2. Co do preferencji pokarmowych, to w biotopie raczej ewolucyjnie wszystkożercy, z preferencjami do określonego pokarmu, który występuje w danej niszy i czasie. Niezależnie, czy w naturze więcej pokarmu roślinnego, czy zwierzęcego, raczej  to pokarmy wysokobiałkowe. W akwarium karmimy karmami przetworzonymi. Jak mają dobry skład, to (IMHO)  bym się nie przejmował tym co jedzą w naturze przy ustalaniu obsady. Realny problem to agresja i terytorializm...

3. W wariancie startu od zera, w filtrze musi zbudować się cała struktura życia (nie tylko cykl azotowy!). Dojrzały filtr zmniejsza ryzyko chorób na starcie. Z drugiej strony, pyszczaki są odporne. Ja bym, jednak, nie testował jak bardzo ;)

  • Lubię to 1
Opublikowano
12 godzin temu, triamond napisał(a):

1. Grys jako medium to słaby pomysł - kilka razy mniejsza powierzchnia filtracyjna niż gąbki. W biotopie woda raczej miękka. Jak pH po odgazowaniu będzie powyżej 7,5 to rybom będzie ok.

 

W akwariach które miała dotychczas (typu low tech) na kranówce pH utrzymuje się w granicach 7.8-8.0. Zawsze miałam z tym problem przy akwariach roślinnych, a w Malawi będzie idealnie :)

Opublikowano

Jeszcze mam pytanie.

Robię moduły metoda siatka, bandaż, zaprawa. Nie idzie źle, chociaż jeszcze kilka warstw przede mną. Myślę o zrobieniu dodatkowo kilku mniejszych ale bez spodu tzn "skorupy". I czy muszą być idealnie równe żeby ryby do środka nie wpłynęły? Czy wręcz przeciwnie zrobić kilka otworów żeby spełniały funkcje groty? 

Opublikowano
W dniu 8.07.2023 o 20:44, ladynaf napisał(a):

I czy muszą być idealnie równe żeby ryby do środka nie wpłynęły? Czy wręcz przeciwnie zrobić kilka otworów żeby spełniały funkcje groty? 

Jak najbardziej żeby spełniały funkcję groty, ja mam porobione same skorupy tak że do każdej do środka ryby mogą wpłynąć.

W dniu 8.07.2023 o 20:44, ladynaf napisał(a):

Robię moduły metoda siatka, bandaż, zaprawa. Nie idzie źle, chociaż jeszcze kilka warstw przede mną. Myślę o zrobieniu dodatkowo kilku mniejszych ale bez spodu tzn "skorupy".

Nie musisz się tak męczyć, żeby zrobić zwykłe skorupy jest o wiele prostsza metoda:

 

Opublikowano

Już schną jeszcze jedna może 2 warstwy zaprawy ale ten sposób pewnie przyda się na przyszłość. Nie wiem tylko czy nie przesadziłam z wielkością, zobaczymy jak będą się prezentować  w akwarium

Opublikowano (edytowane)

450 już prawie pusta, jutro oddaje ostatnie rybki. Teraz tylko wyczyścić szkło i filtry, zrobić dezynfekcję i powoli ruszam w kierunku Malawi.

Pisałam jeszcze do juwela czy można przekleić bioflow na drugą stronę. Generalnie dali mi wskazówki jak to zrobić zastanawiam się czy chce. Od strony z której fabrycznie jest bardzo mi nie pasuje tym bardziej że od niej widać akwarium z jadalni. 

Moduły zaczynają nabierać kształtów. Nie wiem tylko czy nie przesadziłam z wielkością ;) jeszcze jedna warstwa i myślę że będzie można odmaczać o brać się za malowanie.

 

IMG_20230711_121340.jpg

Edytowane przez ladynaf
  • Lubię to 6
Opublikowano

Ponoć nie ma głupich pytań, więc pytam :) czy roślinożerne pyszczaki mogę dokarmiać roślinami z przycinki z drugiego akwarium?

Z placu boju - 450 w końcu całkiem pusta, jutro wielkie czyszczenie i dezynfekcja :)

Opublikowano

Jesli masz pewność, że z tamtego akwarium nie przywleczesz sobie do malawi jakiegoś choróbska czy choćby slimakow, to czemu nie.

Bardzo ładne moduły 👍

Opublikowano
10 godzin temu, ladynaf napisał(a):

Ponoć nie ma głupich pytań, więc pytam :) czy roślinożerne pyszczaki mogę dokarmiać roślinami z przycinki z drugiego akwarium?

Z placu boju - 450 w końcu całkiem pusta, jutro wielkie czyszczenie i dezynfekcja :)

 

Pyszczaki są rybami roślinożernymi z racji tego, że żywią się glonami porastającymi skały. Jeśli chodzi o rośliny wyższe to oczywiście je skubią ale niekoniecznie je zjadają i większość z tego w rzeczywistości ląduje w filtrze.  Warto przemyśleć ten pomysł czy nie będzie z niego więcej bałaganu niż korzyści 🤔

  • Dziękuję 1
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.