Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Jak znalezc ten trzpien o ktorym mowa jest w filmie do stabilizowania wkladu? szukalem pod roznymi haslami ale nie potrafie znalezc
Kup wkład sznurkowy, odwiń sznurek i stanie się jasność. Oj, nie czyta się forum

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Tak z Waszego doswiadczenia, do mechanika, wkład 20 micronow wystarczy by drobiny z wody zebral?

Edytowane przez Oman
Opublikowano

U mnie 50 spokojnie dawała radę 20 się szybko przytykała przepływ znacznie spadał już po kilku dniach. Na 50 wytrzymywało spokojnie ponad tydzień. 

Opublikowano
1 godzinę temu, aro600 napisał:

U mnie 50 spokojnie dawała radę 20 się szybko przytykała przepływ znacznie spadał już po kilku dniach. Na 50 wytrzymywało spokojnie ponad tydzień. 

A jakosc wody i jej klarownosc na podobnym poziomie?

Opublikowano

Z tego co pamiętam to tak, ale taki wkład kosztuje kilka złotych można sobie kupić 2 lub 3 różne i samemu potestować. Nie zawsze jedno rozwiązanie będzie dobre na zawsze przykładowo w nowym akwarium z niewielka ilością ryb i do tego jak to najczęściej bywa maluchów filtr mechaniczny nie będzie bardzo obciążony i wtedy np 20 może pracować nawet kilka tygodni bez straty przepływu, natomiast w dojrzałym akwarium z wyrośnięta obsadą 50 może zatykać się w kilka dni. Pamiętaj każde akwarium jest inne. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Może trochę późno dotarłem do tego wątku…

1. Złoże biologiczne musi mieć wystarczającą powierzchnię. Nie całkowitą… ale funkcjonalną. Pory mniejsze od bakterii podnoszą powierzchnię, ale nie są do wykorzystania. Potrzebny jest przepływ w okolicy biofilmu bakteryjnego… w środku materiału filtracja nie zachodzi bo nie ma przepływu. Dlatego dojrzała ceramika zachowuje się pod względem efektywności jak żwir o podobnej granulacji. Lepszy będzie drobny żwirek lub gąbka. Reszta to marketing …:/

Tutaj masz eksperymentalnie wyznaczone skuteczności mediów https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/.

Jak do korpusu wrzucisz K1 (+ jakieś zabezpieczenie, żeby nie wpadło do instalacji) i będzie się mieszało… to będzie to 6-10 razy bardziej skuteczne niż leżąca ceramika.

2. Ryby z Amazonki dają radę żyć w bardzo miękkiej wodzie (z twardej wody tego nie potrafią). Muszą walczyć z ciśnieniem osmotycznym wynikające z różnicy stężeń soli pomiędzy wodą a rybą. W wodzie o większej twardości, będą miały łatwiej. pH zależy od twardości węglanowej. W niskim pH bakterie mają trudniejsze warunki, ledwo bytują. Poniżej 6 będzie bardzo słabo z nitryfikacją, bardzo długie dojrzewanie filtra itd. W tym biotopie bakterie nie dają rady nawet rozłożyć DOC (węgla organicznego) i woda jest brązowa. No i tu jest problem… Ryby z tego biotopu nie są przystosowane tak dobrze do złych warunków mikrobiologicznych bo bakterii w miękkiej wodzie mało. Stąd ta wrażliwość. Przy za słabej filtracji biologicznej, gdy bakterie nie mają wystarczającej powierzchni do osiedlenia się i powolnego namnażania w filtrze, w wodzie jest więcej pożywki i mnożą się tutaj… a ryby muszą się z nimi mierzyć. Jak będzie dobra filtracja (+ UV?), to twardość wody/ pH nie ma dużego znaczenia. https://aquariumscience.org/index.php/17-3-blackwater-fish/

Nadfiltracja się przyda :) Życie biologiczne w filtrze oczyści wodę. Jak będzie wystarczająco dużo życia, to filtracja mechaniczna będzie zbędna.

Przy paletkach/skalarach miałem 40l keramzytu, biokulki w kominie( 10l?) , 20l gąbki i wystarczało ;)

3. Co do drobnych filtrów mechanicznych...

Mam narurowce przy osmozie od kilkunastu lat. Jako prefiltry i do żywicy jonowymiennej. Wolę membranę wymieniać częściej niż dotykać tych korpusów co kilka mc. No ale tu mogą być różnice osobowościowe ;) Musisz sobie odpowiedzieć na kilka pytań :

Jesteś pewien, że chcesz co tydzień odkręcać kilka korpusów ? A potem wycierać, co narozlewałeś ? A zawsze coś chlapnie… Sprawdzać czy nie cieknie ? Czy płyta nie spuchnie ? Ile lat tak wytrzymasz ?

Przy drobnym medium na wlocie…. szybko będzie się zapychało. Kilkanaście korpusów… hm. jeśli w środku będzie medium o dużej powierzchni aktywnej to może i wystarczy do czystej wody. Ale potrzeba kilku miesięcy na zbudowanie biofilmu na złożu. Na początku jakiś drobny filtr się przyda, żeby się cieszyć z akwarium :)

Powodzenia! No i czekam na zdjęcia altumów!

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.