Skocz do zawartości

Przymiarki do 370L, ale .....


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witaj! 

Przydał by się kawałek prostej rurki i kolanko 90°, aby wylot skierować na przednią szybę. Cyrkulacja będzie w tym przypadku bardziej wydajna i nie będzie wymiatać piachu. 

Zasys jest po środku akwarium, a wylot pompy w lewym rogu. Trochę się to rozjerzdża, ale powinno być dobrze. Jeśli planujesz dodatkowy cyrkulator w lewym rogu, to syfek będzie się zbierał pod nim. Czyli zmierzam do tego, że syfek zbiera się pod najmocniejszym źródłem cyrkulacji i w tym właśnie miejscu dobrze mieć zasys.

 

Edytowane przez przemo-h
  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, przemo-h napisał:

Witaj! 

Przydał by się kawałek prostej rurki i kolanko 90°, aby wylot skierować na przednią szybę. Cyrkulacja będzie w tym przypadku bardziej wydajna i nie będzie wymiatać piachu. 

Zasys jest po środku akwarium, a wylot pompy w lewym rogu. Trochę się to rozjerzdża, ale powinno być dobrze. Jeśli planujesz dodatkowy cyrkulator w lewym rogu, to syfek będzie się zbierał pod nim. Czyli zmierzam do tego, że syfek zbiera się pod najmocniejszym źródłem cyrkulacji i w tym właśnie miejscu dobrze mieć zasys.

 

Dziękuję za szybką odpowiedź.

Tak, ten zasys na środku to problem zdaję sobie z tego sprawę, ale większego kamienia na model nie znalazłem, choć pewnie z większym już bym sobie nie poradził.
Chyba że źle to zaplanowałem i zasys powinien być w kamieniu po tej samej stronie co wylot?

117817124_660078707939117_7928352596191580205_n.thumb.jpg.a121523c130a9ee6d0b763660b9f91f1.jpg

Nie wiem czemu ale uważałem że wylot po jednej stronie a zasys po przeciwnej :(

Jeszcze nie wspomniałem ale na akwarium będzie hydroponika, to czerwone na zdjęciu. Zasys z tego małego kamienia, a wylot obok tego dużego, może dać rurkę tak do połowy wysokości niech miesza, ruszy, tą wodę pod głównym wylotem. Co prawda to tylko mała pompka jakieś 150-200L/h, ale zawsze coś.

bitmap.png.2ab40adcacce344904d7bcdb29e64c31.png

 

Albo inna opcja, to mam jeszcze jeden ten mniejszy kamień, tylko taki troszkę gorsze wykonanie, przy malowaniu służył jako próbnik. Może do niego wsadzić jakis malutki cyrkulator i go postawić tam na dole po lewej a cały duży kamień przesunąć w prawo.

117817124_660078707939117_7928352596191580205_n.thumb.jpg.37570886a779c8ad6488544da05055a2.jpg


Pompka, a raczej cyrkulator, w tym kamieniu ma być Tunze Turbelle Nanostream 6020, już kupiona i czeka. Ona ma jeszcze taki swój oryginalny wylot kierunkowy. Musiałbym go przykleić do rurki wylotowej.

  Tunze-NanoStream-6020.jpg.62eacbd0bad262c9fbdf237ab8ccefcc.jpg

 

Edytowane przez artjur
Opublikowano

Ten falownik jest bardzo ceniony przez akwarystów. Jeśli uda się go zainstalować prostopadle do ściany modułu, to zrobisz tylko przedłużkę z rurki i na to oryginalna końcówka. Wtedy będzie dmuchać pod kątem 45° na przednią szybę, a do tego masz jeszcze regulację na taflę, lub na dno. Sprytne i proste👍. W ten sposób powinno to chulać jak trzeba. Tym zasysem się nie przejmuj. Można by jeszcze ewentualnie zamienić moduły stronami, ale wtedy trzeba by od nowa pomyśleć nad cyrkulacją. 

Opublikowano (edytowane)

W moim zbiorniku jest to rozwiązane podobnie, z tym, że ten zasys jest trochę bliżej względem wylotu pompy. Widać ten zasys nawet na fotce, jak się przyjrzysz. Jest przy wiszącym kablu od pompy. Drugi moduł jest na grzebieniu i wylot zrobiłem w tym samym kierunku. Wszystko dmucha pod kątem, w kierunku dna. To rozwiązania jest żywcem wyjęte z poprzedniego, mniejszego zbiornika, gdzie miałem tylko ten duży moduł po lewej. W lewym rogu był jeszcze falownik, który dmuchał w tym samym kierunku. Wtedy pod falownikiem delikatnie zbierało się syfku, ale raz na ruski rok zebrałem wężykiem przy podmiance i było dobrze. Tetaz falownika w lewym rogu nie mam, więc powinno być lepiej. Poniżej fotka do wglądu:

 

IMG_20200807_201342.jpg

Edytowane przez przemo-h
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Pompka już ma swoje mocowanie i rurkę przedłużająca.

IMG_20200816_192937.thumb.jpg.9b6229c2933aa1706bf8061b8afcf86e.jpg

Na zdjęciu poniżej widać nałożoną końcówkę, jeżeli faktycznie woda zakręci na niej o 90°, to będzie skierowana prawie na środek przedniej szyby.

IMG_20200816_193055.thumb.jpg.0eb10425a0b7d8974b073d16a898016f.jpg

Rurka jeszcze nie docięta na długość i będę chciał ją dociąć tak żeby końcówka była przy samym module, żeby się tak nie rzucała w oczy.

IMG_20200816_194305.thumb.jpg.a822aedb31d669afca2e1c85fbcdc60f.jpg

Moduł wkleję chyba maksymalnie po prawej (dotyczy zdjęcia powyżej, bo patrząc poniżej to moduł max. w lewo) zostawiając dosłownie 2-3cm od bocznej szyby.

Wylot skieruję lekko do góry w stronę tafli wody i może będzie taki efekt.

pomysl.thumb.jpg.1b4c570324bc66325872c052bf493350.jpg

Główny strumień - czerwony, pójdzie w przednią szybę i lekko do góry, odbijając się od niej. Jak dotrze w okolice wlotu to część wody pójdzie w zasys a część zostanie przepchnięta po dnie w stronę wylotu. Pociągnie ją strumień z wylotu :)
Trochę naciągana teoria ale może coś z tego wyjdzie. Wyjścia chyba nie mam, trzeba wkleić moduły, przygotować kamienie ułożyć, zalać woda i się przekonać.

W każdym razie dzięki za uwagi i zainteresowanie tematem.

Edytowane przez artjur
Opublikowano

Kamienie wklejone, tak jak na ostatnim zdjęciu/rysunku. Zobaczymy jak to się sprawdzi, jak będzie problem to dojdzie jeszcze jeden cyrkulator wspomagający mieszanie wody :D

A jeszcze mam pytanie bo czytam, czytam i im więcej to się bardziej gubię.
Czas zalania wodą się zbliża i chciałbym zamówić testy i wszystko co potrzebne do startu akwarium.

1. Z testów chcę zamówić NH4, NO3, NO2, KH i PH 7.4-9.0. Przewija się jeszcze w opisach NH3, albo zapis NH3/4, trochę już tego nie łapię - co tak naprawdę potrzebuję?

2. Kolejna sprawa to bakterie, raz są SEACHEM STABILITY, lub PRODIBIO BIODIGEST - czy to jest to samo, czy potrzebuję jedne i drugie?

3. NO i sprawa WA, czy wystarczy mi TETRA AQUA SAFE uzdatniacz, czy w tą wodę amoniakalną też muszę się zaopatrzyć?

Jeszcze muszę doczytać o pokarmie, co lubią i co jest najlepsze dla tych przyszłych domowników, bo z tego co doczytałem to też jest dobrze na starcie dosypać troszkę pokarmu.

Opublikowano

Dobra odpowiem sobie sam,

1. Testy NH3, NH3/4 nie znalazłem, JBL ma tylko NH4 i taki kupuję, a dokładniej zestaw:
NH4, NO3, NO2, KH i PH 7.4-9.0

2. Wiem że można i bez tego, ale żeby było szybciej bezpieczniej to najlepiej właśnie te dwa. Kupię więc 5 fiolek PRODIBIO BIODIGEST oraz SEACHEM STABILITY 100ml - powinno wystarczyć na 300L wody

3. Powinien wystarczyć uzdatniacz TETRA AQUA SAFE i tylko w niego się zaopatrzę.

Pokarm jeszcze do rozpoznania, będzie zależny co dokładnie będzie pływać. Niby wstępnie wybrana obsada, jednak napiszę jeszcze do p. Dariusza z Żor, bo tam chcę zakupić całą obsadę i pewnie jeszcze namiesza mi w głowie - podobno wspaniały człowiek i chętnie służy poradą i pomocą.

A na teraz to sąsiad ma jakieś akwarium słodkowodne, takie z mieczykami skalarami itp. więc jak coś to łyżeczkę pokarmu mi udostępni i wystarczy na wystartowanie.

i nie ma co ukrywać, najgorsza robota przede mną - mycie kamieni, wyparzenie ich i płukanie żwiru (w bloku to lekkie wyzwanie, żona mnie powiesi jak będę jej to do wanny znosił)

Opublikowano
10 godzin temu, artjur napisał:

3. NO i sprawa WA, czy wystarczy mi TETRA AQUA SAFE uzdatniacz, czy w tą wodę amoniakalną też muszę się zaopatrzyć?

W tym jednym zdaniu piszesz o dwóch różnych sprawach. Woda amoniakalna jest Ci potrzebna do startu akwa aby zacząć cykl azotowy. jest to jeden ze sposobów na start. W poniższym linku bardzo dobrze opisał to Sławek @SlavekG:

Natomiast  Aqua Safe  - Tetra,  to jest tylko uzdatniacz wody. Wiąże chlor ( i ponoć metale ciężkie). Ale takie coś stosujesz wtedy kiedy masz ryby  i robisz podmianę wody lejąc ją prosto z kranu. Chodzi o pozbycie się chloru i jemu pochodnych. Przy starcie akwa nie ma znaczenia czy użyjesz tego specyfiku czy nie  bo ryb nie masz a sam chlor i tak ulotni się z wody. Na przyszłość możesz sobie zrobić coś takiego do nalewania wody prosto z kranu jak w linku poniżej. Wtedy jak będziesz miał ryby i robił podmiany wody to obędzie się bez uzdatniaczy :

 

Poczytaj sobie dokładnie to co napisał Sławek .

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Dzięki za wyjaśnienie, to teraz już łapię o co biega.

To testy kupuję tak jak podałem wyżej, do tego z 5 ampułek PRODIBIO BIODIGEST i wodę amoniakalną.

 

Edytowane przez artjur

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.