Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witajcie przybysze w temacie jaki mnie nurtuje...

Gwoli krótkiego wstępu owy post zakładam jako rozwianie moich niepewności i zdobycia waszej wiedzy, przemyśleń na temat filtracji i sposobu ogrzewania wody w zbiorniku...

 

No to jedziemy najpierw z suchymi informacjami:

1.    Akwarium
- Zbiornik 160x50x50 (400L) lub 160x55x50 (440L) – szyba  10mm – 2x wzmocnienia wzdłużne + 1x wzmocnienie poprzeczne – szkło Guardian
 
2.    Pokrywa
- Korpus główny - Spienione PVC 10mm – Kolor Biały
- Zewnętrzna obudowa - Spienione PVC 2mm – Kolor Czarny
- Pokrywa - Spienione PVC 5mm – Kolor Czarny
 
3.    Oświetlenie
Oświetlenie zbiornika - Moduł LED SAMSUNG 3x SMD5730 1,5W 12V IP68 6500K barwa zimna – ilość hmmm jeszcze nie ustalona – około 10szt. + sterownik (czas świecenia 15.00 – 22.00)
Oświetlenie hydroponiki – 5 sztuk Oczko Luminex Round 1 x 60 W E27 12,5 cm białe (3szt żarówki LED 7W 6500K + 2szt. Żarówki LED FullSpectrum  10W – kolor biskupi Smile
 
4.    Filtracja
Filtracja będzie oparta na dwóch układach filtrujących wewnętrznych  (woda nie będzie opuszczać akwarium) no prawie poza układem hydroponiki, bo tutaj nie ma innego wyjścia…  A czemu nie będzie opuszczać akwarium, odpowiedź jest prosta… Nie będzie filtra zewnętrznego poza akwarium.

  • Filtracja główna zostanie oparta na Jebao DCP-3000 z kontrolerem (max 3000l/h) – tutaj się zastanawiam czy nie brać wersji  Jebao DCP-5000 z kontrolerem (max 5000/h). Owa filtracja będzie umieszczona za tłem strukturalnym 3D firmy Back To Nature – moduł H. Za modułem zostanie ukryta pompa wraz z pociętą w kostkę gąbką ( 2 rodzaje PPI20 oraz PPI30) + włożony w woreczku Seachem Matrix 1-2L obok pompy. To będzie główna filtracja mechaniczna połączona z biologiczną.
  • Filtracja dodatkowa oparta zostanie na Aquael CIRCULATOR 2000 – tutaj będzie tylko i wyłącznie filtracja mechaniczna. W sumie głównym założeniem i zadaniem dla pompy AC 2000 będzie obsługa hydroponiki. Filtracja mechaniczna jest w sumie przy okazji, a może raczej 2 w 1. Pompa również zostanie ukryta za tłem strukturalnym 3D firmy Back To Nature – moduł T. W module będzie gąbka pocięta w kostkę ( 2 rodzaje PPI20 oraz PPI30).

Mam nadzieję, że owe założenia możliwą mi uniknięcie i konieczność montażu jakiego kol wiek widocznego elementu filtracji czy wyposażenia akwarium…  Ma być pusto bez rurek itp. A to wszystko głównie dlatego aby nie było cyrkulatora, cholerstwo mnie zawsze drażni wyglądem i swoim buczeniem…

Poniżej rysunek poglądowy do zobrazowania co i jak
 943632062_Akwarium_160x50x50_widok_moduw.jpg.b2eaa91c4d8c7e7777a09654079dc624.jpg


5.    Ogrzewanie

Tutaj jest największa dla mnie zagwozdka jak rozwiązać układ dostarczenia ciepłej wody, a raczej jej ogrzania.
Posiadam już grzałkę przepływową HANZA ZEWNĘTRZNA PRZEPŁYWOWA EH- 300W i chciałem ją wykorzystać w układzie hydroponiki, ale nie jestem pewien czy będzie to wydajne ogrzanie wody… Strata ciepła w hydroponice… A do pompy nie podłączę bo grzałka nie jest wodoszczelna…
Tak wiem najprościej jest umieścić grzałkę Eheim Jager 300W nawet za tłem, ale to dla mnie najmniej wydajne ogrzewanie. Jednakże jak na tą chwilę jedyne rozsądne rozwiązanie…
 
6.    Kamienie
Układ kamieni w akwarium mama zamiar wykonać za pomocą skał bazaltowych czarnych lub szarych (zależnie co będzie na składzie), unikając jak ognia skał serpentynit oraz piaskowców itp. paskudztwa.  Nie obrażać się, ale dla mnie jakoś nienaturalnie wyglądają kamienie koloru zielonego lub piaskowce, które po czasie staja się brudne i nienaturalne.
 
Kamienie – bazalt.
 
7.    Piasek
Jako podłoże planuje wykorzystać piasek wiślany jako idealne i naturalnie wyglądający. Odpadają wszelakiej maści piaski z Castoramy… Miałem, jak dla mnie zbyt duża powtarzalność i jednorodność.
 
8.    Parametry wody
Na wstępie informuję, że woda ma osiągnąć parametry biotopowe. Dlatego też do jej uzyskania zostanie wykorzystana:
 

1 rozwiązanie układu dostarczenia czystej wody do zbiornika:

  • woda RO – dla czystości, pozbawienia jej zbędnych wartości i związków niepożądanych w akwarium
  • Seachem Tanganyika Buffet – dla ustabilizowania odpowiedniego PH wody
  • Seachem Cichlid Lake Salt – dla wprowadzenia niezbędnych pierwiastków, minerałów

2 rozwiązanie układu dostarczenia czystej wody do zbiornika:

  • kolejność od strony - woda z kranu
  • korpus narurowy - wkład polipropylenowy - 5 mikron
  • korpus narurowy - wkład węgiel prasowany (blok węglowy) do osmozy i filtrów
  • korpus narurowy - wkład blok węglowy z łupin orzechów kokosa
  • redukcja z 3/4 na wężyk osmozy + kranik i dalej już do akwarium


 
 
Skoro już czytasz owy akapit to znaczy że przebrnąłeś przez mój elaborat… Na wstępie przepraszam Cię za mój długiiiii wpis ale chciałem przedstawić plan działania…
 
Teraz mogę jako zakończenie przedstawić swoje pytania:
 

  • Czy oświetlenie samego akwarium jest wystarczające, czy macie może jakieś ciekawsze rozwiązania owego tematu???
  • Co do filtracji czy waszym zdaniem wystarczy pompa Jebao DCP-3000 czy lepiej od razu kupować większą Jebao DCP-5000???
  • Ogrzewanie Smile – tutaj mam do was pytanie jakie rozwiązanie wybrać aby było jak najbardziej skuteczne i nie szpeciło akwarium??? Nic nie może być widoczne w akwarium, jedynie może być ukryte w koronie.
  • Jak wspomóc rozrost glonów na kamieniach??? Ktoś ma jakieś sugestie, własne spostrzeżenia??? Chętnie poznam...
  •  Jaką wartość podmiany przyjąć i w jakich odstępach czasu??? Pytanie nie od laika, ale wyjaśniające gdyż chcę zastosować układ automatycznej podmiany wody RO lub kranówka przepuszczona przez filtry narurowe
Cytat

- Wartość podmiany wody 10 / 15 / 20 / 25 %
- Co ile dni / tygodni  - raz w tygodniu / co 2 tygodnie / co 3 tygodnie

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 2
Opublikowano
26 minut temu, Morganelo napisał:

Oświetlenie
Oświetlenie zbiornika - Moduł LED SAMSUNG 3x SMD5730 1,5W 12V IP68 6500K barwa zimna – ilość hmmm jeszcze nie ustalona – około 10szt. + sterownik (czas świecenia 15.00 – 22.00)

O ile się nie mylę, to ten moduł nie ma 3x1,5W, tylko cały ma 1,5W. 10 modułów daje 15W, a to bardzo mało. 

29 minut temu, Morganelo napisał:

Jak wspomóc rozrost glonów na kamieniach??? Ktoś ma jakieś sugestie, własne spostrzeżenia??? Chętnie poznam...

Najlepszym rozwiązaniem wspomagającym wzrost glonów jest mocne oświetlenie. Moim zdaniem na takie akwarium powinieneś mieć jakieś 70-80W. Temperatura barwowa też ma znaczenie. Najlepsza jest ta zbliżona do światła dziennego, neutralnego, czyli ok. 6000K. Czas też jest istotny, więc te 7 godz. może być za krótkie. 

Opublikowano
Godzinę temu, suricade napisał:

Ponieważ jestem na etapie rozważania hydroponiki, to tam zalecane są raczej słabsze pompy. Zalecany jest wolny przepływ i liczy się wysokość podnoszenia wody.

Tak wiem, posiadam hydroponikę już od 3lat :)... Przepływ wody powinien być na poziomie 0,4 - 1,5L/minutę... Obecnie hydro mam zasilane za pomocą pompki z zestawu HW-602 czyli 400L/h zgdnie z opisem :) - oczywiście jej wydajność i strata na podnoszeniu o 0,6m = realnie ale nie mierzyłem ze 250l/h może będzie ...

Pompa AC 2000 daje niby 2000l/h - odjąć należy bajki producenta czyli niech będzie 1500l/h - wartość straty na podniesieniu słupa wody w tym przypadku będzie o jakieś 35cm = szacunkowo bo nie posiadałem tej pompki jakieś 1000l/h... Te dane mogę potwierdzić dopiero jak wszystko skompletuję i połączę w całość....

No i na koniec szczerze nie zauważyłem jakichś niepokojących objawów na roślinach... Woda w obecnym zbiorniku nigdy nie osiągnęła więcej NO3 niż 5 raz tylko zdarzyło się 10 ale nigdy więcej...IMG_20191010_180919.thumb.jpg.feb01509153ab8e4702f31ee26fe9570.jpg

 

 

42 minuty temu, pozner napisał:

Najlepszym rozwiązaniem wspomagającym wzrost glonów jest mocne oświetlenie. Moim zdaniem na takie akwarium powinieneś mieć jakieś 70-80W. Temperatura barwowa też ma znaczenie. Najlepsza jest ta zbliżona do światła dziennego, neutralnego, czyli ok. 6000K. Czas też jest istotny, więc te 7 godz. może być za krótkie. 

Czyli muszę jednak zrezygnować z modułów SMD, na rzecz diody COB 10W - 6500K - biała zimna w ilości 5-6sztuk, ale jak to bedzie współgrało z warunkami panującymi pod pokrywą... Wilgoć i brak chłodzenia...

 

 

 

Opublikowano

Możesz umocować na profilu aluminiowym z szybą z pleksi. Na końcach są zaślepki. Są takie zestawy w sprzedaży. Nie wiem jak z chłodzeniem tego, czy nie byłyby konieczne wentylatory. Nasz kolega Tomek @Aqua-Dreams tworzy oświetlenie. Może skontaktuj się z nim. Ja też miałem ten dylemat z diodami power Led, ale zdecydowałem się na powieszenie oświetlenia. U Ciebie to raczej odpada. 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, pozner napisał:

Możesz umocować na profilu aluminiowym z szybą z pleksi. Na końcach są zaślepki. Są takie zestawy w sprzedaży. Nie wiem jak z chłodzeniem tego, czy nie byłyby konieczne wentylatory. Nasz kolega Tomek @Aqua-Dreams tworzy oświetlenie. Może skontaktuj się z nim. Ja też miałem ten dylemat z diodami power Led, ale zdecydowałem się na powieszenie oświetlenia. U Ciebie to raczej odpada. 

No niestety będzie korona w której zostanie ukryta większość sprzętu typu kable od pomp, rurki zasilające, ogrzewanie i oświetlenie a na zewnątrz tylko szkło i widok...

No dobra pal diabli oświetlenie, są od tego tematy to zaraz sobie przypomnę to i owo, odszukam gotowe projekty to się coś wybierze...

 

Bardziej mnie interesuje jaką pompę wybrać? Czy Jebao DCP-3000 wystarczy do obsługi zbiornika (400L) czy lepiej zakupić mocniejszą wersję DCP-5000 i w razie potrzeby skręcić na sterowniku jej moc??? Tutaj właśnie mam największą rozkminkę która wersja lepsza... Nie miałem ich nigdy w rękach dlatego nie znam ich realnej mocy, a pralki w akwarium nie chce robić...

No i drugie męczące pojęcie to ogrzewanie... Mam pomysł aby wykorzystać grzałkę zewnętrzną przepływową Hanza 300W i zamontować ją na bajpasie z głównej pompy na ciut mniejszych średnicach rurek PVC... Pompa w planach na PVC 32mm a bajpas na 20mm... Czy taie rozwiązanie sprawdzi się i ma prawo bytu??? Oczywiście w tym przypadku Hanza znajdzie się pod koroną, ale w wydzielonym i odizolowanym powiedzmy to pudełku :)

Edytowane przez Morganelo
Opublikowano (edytowane)

Jeśli chodzi o grzałkę to na Twoim miejscu nie kombinowałbym zbytnio z tą przepływową tylko w moduł "H" włożył tradycyjną grzałkę, na przykład taką https://allegro.pl/oferta/eheim-jager-200w-grzalka-z-termostatem-7371991521 powinna wystarczyć, chociaż 300W jest praktycznie w podobnej cenie, Twój wybór. Co do pompy, bierz DCP-5000. Lepiej mieć zapas mocy niż później żałować, poza tym puszczając ją na niższych biegach zużyje Ci mniej prądu. Druga sprawa to to, że rezygnujesz z cyrkulatora, mocniejsza pompa daje więcej możliwości jeśli chodzi o cyrkulację.

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano (edytowane)
54 minuty temu, Bartek_De napisał:

Jeśli chodzi o grzałkę to na Twoim miejscu nie kombinowałbym zbytnio z tą przepływową tylko w moduł "H" włożył tradycyjną grzałkę, na przykład taką https://allegro.pl/oferta/eheim-jager-200w-grzalka-z-termostatem-7371991521 powinna wystarczyć, chociaż 300W jest praktycznie w podobnej cenie, Twój wybór. Co do pompy, bierz DCP-5000. Lepiej mieć zapas mocy niż później żałować, poza tym puszczając ją na niższych biegach zużyje Ci mniej prądu. Druga sprawa to to, że rezygnujesz z cyrkulatora, mocniejsza pompa daje więcej możliwości jeśli chodzi o cyrkulację.

Ładowanie grzałki wewnętrznej Eheim Jager 200W czy 300W do modułu to decyzja zastępcza i najłatwiejsza... Jednakże nie najekonomiczniejsza bo wydajność ogrzania wody przez przepływową jest znacznie wyższa... Dlatego też bardziej skłaniam się zamontować nawet dodatkowy układ (bajpas od pompy DCP-5000) dla przepływowej HANZA niż ładować się w wewnętrzną... Tutaj się zastanawiam czy to zadziała i będzie spokój... Fakt ostatecznie zdecyduje się na pompę Jebao DCP-5000 dla świętego spokoju i dużego zapasu mocy cyrkulacyjnej wody :)... Lepiej mieć zapas niż potem płakać że coś za słabe i kupować nową...

No chyba że ta 5000 też za słaba i brać od razu 8000 :) hehehe

W tej chwili mam jeszcze możliwość i pole do zmian projektu, bo startuje z jego realizacją jak nic się nie posypie w przyszłym miesiącu góra 2... Tak więc macie ciekawe pomysły i sugestie, to śmiało walić, mamy jeszcze czas na zmiany...

 

Edytowane przez Morganelo
Opublikowano
15 godzin temu, Morganelo napisał:

Tak wiem, posiadam hydroponikę już od 3lat :)... Przepływ wody powinien być na poziomie 0,4 - 1,5L/minutę... Obecnie hydro mam zasilane za pomocą pompki z zestawu HW-602 czyli 400L/h zgdnie z opisem :) - oczywiście jej wydajność i strata na podnoszeniu o 0,6m = realnie ale nie mierzyłem ze 250l/h może będzie ...

Pompa AC 2000 daje niby 2000l/h - odjąć należy bajki producenta czyli niech będzie 1500l/h - wartość straty na podniesieniu słupa wody w tym przypadku będzie o jakieś 35cm = szacunkowo bo nie posiadałem tej pompki jakieś 1000l/h... Te dane mogę potwierdzić dopiero jak wszystko skompletuję i połączę w całość....

No i na koniec szczerze nie zauważyłem jakichś niepokojących objawów na roślinach... Woda w obecnym zbiorniku nigdy nie osiągnęła więcej NO3 niż 5 raz tylko zdarzyło się 10 ale nigdy więcej...IMG_20191010_180919.thumb.jpg.feb01509153ab8e4702f31ee26fe9570.jpg

 

 

Czyli muszę jednak zrezygnować z modułów SMD, na rzecz diody COB 10W - 6500K - biała zimna w ilości 5-6sztuk, ale jak to bedzie współgrało z warunkami panującymi pod pokrywą... Wilgoć i brak chłodzenia...

 

 

 

Pod pokrywą bez chłodzenia odpada. 
sugeruję wyciąć w pokrywie dopasowany kształt na Belkę. 

Opublikowano

Spokój będziesz miał na wewnętrznej grzałce. Po co komplikować coś prostego?
Ekonomika przepływowa vs wewnątrzna to uważam sprawa bardzo drugorzędna przy hobby. Ile zaoszczędzisz miesięcznie 5, 10 zł?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.