Skocz do zawartości

Jak dorobić się glonów?


benjam

Rekomendowane odpowiedzi

10 minut temu, benjam napisał:

To ja nic nie rozumiem ja świece po 16h barwa 9000k i zero glona:/

Widocznie za mało. Chcesz mieć glony to zamień te 9000 na 5500-6000K i zwiększ natężenie. Myślę, że szybko zauważysz efekty. Dajesz te 9000K, ale to jest najwyraźniej zbyt mało. Pewnie mógłbyś świecić 24h i też to by nic nie dało. To wszystko jest za mało. Powodem może też być zbyt małe natężenie światła. Tak jak napisałem, czym zimniejsze światło, tym potrzeba większego natężenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, pozner napisał:
2 minuty temu, pozner napisał:

Widocznie za mało. Chcesz mieć glony to zamień te 9000 na 5500-6000K i zwiększ natężenie. Myślę, że szybko zauważysz efekty. Dajesz te 9000K, ale to jest najwyraźniej zbyt mało. Pewnie mógłbyś świecić 24h i też to by nic nie dało. To wszystko jest za mało. Powodem może też być zbyt małe natężenie światła. Tak jak napisałem, czym zimniejsze światło, tym potrzeba większego natężenia.

OK czyli mam świecić na połowę mojej mocy? Tak mam to rozumieć? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, benjam napisał:

OK czyli mam świecić na połowę mojej mocy? Tak mam to rozumieć? 

Chyba nie bardzo rozumiesz. Skracając czas świecenia nie zmniejszysz ilości Kalwinów czyli temperatury barwowej. Pogorszysz tylko sytuację. Przy tym czasie oświetlenia akwarium i przy tym natężeniu powinieneś mieć światło na poziomie 5500-6000K. Jeśli chcesz utrzymać te 9000K. to musisz zwiększyć moc światła, siłę światła i wtedy powinieneś zauważyć efekty.

Edytowane przez pozner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, benjam napisał:

Ja nic z tego nie rozumiem 😕

Trzeba   świecić dużo i długo, i jak parametry wody będą sprzyjać to powstaną glony. Nie ma przepisu na porost glonów. Jedni kombinuja aby je mieć i nic z tego a inni robią wszystko aby się ich pozbyć. Każde akwarium jest inne. Każde ma inne parametry, inne ustawienie, inne nasłonecznienie i założe się nawet że ilość ryb w zbiorniku może mieć znaczenie (jak masz dużo mbuny to Ci po prostu zeżrą glony na bierząco). Jak na moje to jak się mają pojawić to będą. Ja obecnie już prawie dwa lata czekam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, benjam napisał:

Ja nic z tego nie rozumiem 😕<span>

Opisałem chyba jasno swoje doświadczenia. Masz diody w temperaturze 9000K, to musisz zwiększyć natężenie światła, czyli zwiększyć ilość diod. Czas świecenia, jak widać, nie ma znaczenia. Ja u siebie też świecę ok. 12h ale mam za słabe natężenie. Gdybym świecił 24h też by to nic nie dało. Zwiększając natężenie możesz stracić pewien efekt wizualny. O tym też pisałem...albo rybka, albo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, pozner napisał:

Opisałem chyba jasno swoje doświadczenia. Masz diody w temperaturze 9000K, to musisz zwiększyć natężenie światła, czyli zwiększyć ilość diod. Czas świecenia, jak widać, nie ma znaczenia. Ja u siebie też świecę ok. 12h ale mam za słabe natężenie. Gdybym świecił 24h też by to nic nie dało. Zwiększając natężenie możesz stracić pewien efekt wizualny. O tym też pisałem...albo rybka, albo...

Panowie radzili aby na. Zbiornik 200l zamontować 10szt  modułów więc tak zrobiłem i powiem że jak je dam na pełny gwizdek to Red Red nie są pomarańczowe tylko podchodzą pod żółte jest tak jasno w zbiorniku 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam musisz zdecydować, co wolisz. Znowu powtórzę, albo rybki, albo ci.ki. Nie można mieć wszystkiego. Tu jest tendencja na wręcz przerysowanie kolorystyki ryb kosztem wyglądu akwarium. Akwarium wygląda bardzo atrakcyjnie, chociaż nie odzwierciedla klimatu i charakteru Malawi. Podporządkowane jest to wyglądowi ryb. Ryby wyglądają fakczynie rewelacyjnie, ale czy o to powinno chodzić? Jeszcze raz napiszę...albo rybki, albo ci.ki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołóż jeszcze kilka modułów światła białego-ciepłego ok 3500-5500K, które będziesz zapalał tylko na czas, jak jesteś w pracy. Nie będzie ci przeszkadzać, że za jasno.

Pozostałe, te które masz obecnie, świeć od 8:00 rano do 23:00.

Nie stosuj Purolite ani innych takich, tylko mech i biologia. Podmieniaj wodę tyle samo, ale 2x rzadziej przez jakiś czas i zobaczymy, co z tego wyjdzie.

Ile masz obecnie NO3?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, benjam napisał:

Kazano mi zakupić moduły barwy 9000k bo podobno takie światło pada na jezioro Malawi 

Nie wiem kto Ci to powiedział, ale to jest totalna bzdura. Uległeś sklepowej manipulacji. Takie są niestety sklepowe doświadczenia. Ludzie mają wykonać target i tyle. Nie wiem, co jeszcze mogę napisać, wszystko udokumentpwałem. Nic tylko korzystać. No, chyba że chce się mieć czarne, spełnione PCV i mroczny klimat. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.