Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jako że jestem tutaj nowy chciałbym się najpierw serdecznie przywitać?mam zamiar wystartować ze zbiornikiem jak w opisie który dostałem w prezencie od znajomego z obsadą jedno gatunkową Chindongo saulosi. Jeśli chodzi o akwarystyke to jestem kompletnym laikiem lecz trochę poczytałem to forum i mam nadzieję że się do tego odpowiednio przygotowałem. A więc tak filtracja jaką posiadam to unimax 250 zakupiłem do tego prefiltr hw-603 oraz falownik jebao rw-4 złoża biologiczne to standardowa ceramika z filtra oraz Seachem Matrix 500ml zastanawiam się co wsadzić a może to i to. Do tego posiadam z gratisów takie coś jak purigen i phosguard również od Seachem po 250ml czy mi się to przyda? Pozostały sprzęt to grzałka eheim Jager 150w oraz oświetlenie belka led aqualighter 1 zamontowana w pokrywie. Kamień do dekoracji jaki chcę użyć to serpentynit zakupiony w pobliskim składzie pod to oczywiście kratka z zlewozmywaka oraz piasek dekoracyjny kwarcowy kreisler o granulacji 1mn. Start akwarium mam zamiar zrobić sposobem na wodę amoniakalną więc zakupiłem Seachem stability do tego w gratisie dostałem jedną ampułke biodigest prodibio czy ją mogę  użyć również do startu razem z stability? Ustrojstwo do nalewania kranówki oczywiście też już zakupione tak samo jak testy kropelkowe jbl w takiej postaci https://www.plantagarden.pl/zestawy/667-jbl-test-testlab-test-kh-ph-gh-no2-no3-fe-nh4-co2-po4.html?search_query=Testy+&results=174 czy dokupić do tego jeszcze jakieś dodatkowe? To by było chyba na tyle, jeśli macie jakieś uwagi zastrzeżenia lub porady dla początkującego to jestem otwarty na wszelkie propozycje po to założyłem ten wątek. Start mam zamiar zrobić na początku przyszłego tyg więc jest jeszcze czas na jakieś korekty. Jak się uda to zrobię jakąś foto relacje z samego zakładania i być może pojawią się tutaj jakieś dodatkowe pytania z mojej strony? z góry dziękuję za zainteresowanie się tym tematem jeśli się takowe osoby znajdą ✌

Opublikowano

Czolem!

Widac ze lekcje odrobiles solidnie, chwali się. Nie wiem czy Unimax 250 wystarczy zeby obrobic i mechanike i biologie, zwlaszcza ze przeplyw spadnie przez prefiltr ale dopoki ryby beda male to pewnie wystarczy, najwyzej potem wymienisz. 

Matrix sobie odpusc, drogie toto jest. Zwykla ceramika ze startera wystarczy, w piasku tez ci się bakterie zalegna. 

Purigen i Phosguard na razie odstaw na polke, zwlaszcza podczas startu zeby nie zaburzaly ci testow wody.  

Pamietaj zeby kratke dac na cale dno, mozliwe ze bedziesz chcial zmienic uklad kamieni. A jeszcze lepiej zamiast kratki daj spienione czarne pvc, nie bedzie razic kiedy się pysie do niego dokopia. 

Powodzenia.:)

Opublikowano
13 minut temu, boba napisał:

@Dyziogdzie kupiłeś ustrojstwo do nalewania kranówki? 

 

Z linku który był podany w tamtym temacie 

10 minut temu, hilux napisał:

Czolem!

Widac ze lekcje odrobiles solidnie, chwali się. Nie wiem czy Unimax 250 wystarczy zeby obrobic i mechanike i biologie, zwlaszcza ze przeplyw spadnie przez prefiltr ale dopoki ryby beda male to pewnie wystarczy, najwyzej potem wymienisz. 

Matrix sobie odpusc, drogie toto jest. Zwykla ceramika ze startera wystarczy, w piasku tez ci się bakterie zalegna. 

Purigen i Phosguard na razie odstaw na polke, zwlaszcza podczas startu zeby nie zaburzaly ci testow wody.  

Pamietaj zeby kratke dac na cale dno, mozliwe ze bedziesz chcial zmienic uklad kamieni. A jeszcze lepiej zamiast kratki daj spienione czarne pvc, nie bedzie razic kiedy się pysie do niego dokopia. 

Powodzenia.:)

Ok tak zrobię 

Co do filtra to w razie czego posiadam jeszcze dodatkowo jbl e901 może w późniejszym czasie on da radę? Na tą chwilę nie posiadam kompletnego osprzętu do niego dlatego na razie unimax 250?

Opublikowano

Zalozj od razu tego e901, bedziesz mial wiecej czasu na modyfikacje w razie potrzeby. Tak czy inaczej jeden i drugi dadza rade przez pierwsze kilka miesiecy dopoki rybki beda male.

 

Opublikowano (edytowane)

Bo deklarowany przez producentów przepływ Unimaxa 250 to 700l/h a JBL e901 to 900l/h. 

Edytowane przez hilux
Opublikowano
35 minut temu, hilux napisał:

 

Bo deklarowany przez producentów przepływ Unimaxa 250 to 700l/h a JBL e901 to 900l/h.

 

Unimax podaje dwie wartości 1000l/h wydajność pompy 650l/h wydajność z wkładami, JBL jedną 900l/h wydajność pompy, czyli rzeczywista mniejsza niż Unimaxa. Nie zmienia to faktu, że oba filtry nadają się świetnie tylko na biologa w naszym "biotopie".

  • Lubię to 1
Opublikowano
Bo deklarowany przez producentów przepływ Unimaxa 250 to 700l/h a JBL e901 to 900l/h. 
Kiedyś na FAWA robiono testy wydajności rzeczywistej filtrów i ten JBL dawał ledwie 400 litrów.

Wytapatalkowane

Opublikowano

Witaj @Dyzio!

Napiszę co Ja sądzę na ten temat,oraz jak bym postąpił na Twoim miejscu ;) 

1.Filtracja-

Do Unimaxa dałbym ceramikę(0.5-1l ) lub 500g Marixa i to wszystko...Żadnych gąbek,waty filtracyjnej itp...Przed Unimaxem zastosujesz prefiltr HW-603A,a między dwie z trzech gąbek z prefiltra możesz dodać cienką warstwę waty filtracyjnej...Stosuję taki patent u siebie w tym samym prefiltrze i naprawdę zdaje to egzamin(prefiltr czyszczę co dwa tygodnie,gdzie gąbki płuczę pod kranem,a watę wymieniam na nową)...

Falownik się przyda,bo odpowiednio ustawiony w kierunku tafli wody dostatecznie ją natleni,oraz przy okazji zmiecie syfek z podłoża wprost do zasysu filtracji... 

Gdyby opcja-Unimax/prefiltr/falownik się nie sprawdziła to potem byłby potrzebny Tobie mocniejszy filtr mechaniczny(minimum przepływ 1500l/h).Na razie nie masz się czym martwić póki ryby są małe...

Ps. tak w ogóle jakiej wielkości są ryby? Ile szt?

Drugie pytanko...Czy unimaxa masz nowego,czy też go dostałeś od kolegi z działającą biologią(ceramiką,matrixem)?

 

2.Złoża- 

Purigen i phosguard na razie nie wkładaj do filtra tylko zostaw je sobie na później...

 

3.Testy-Walizka ok,ale powiedz mi czy masz w niej test pH w zakresie skali 7.4-9.0 ?

 

4.Parametry-

Na początek zmierz testami wodę w kranie i podaj wyniki(NO2,NO3,NH4,pH)...

Bakterie które posiadasz zostaw,bo na pewno się przydadzą...

 

Jeśli o czymś zapomniałem to śmiało pytaj ;) 

Ps.Fajnie by było jakbyś odpowiadał na moje pytania w poszczególnych punktach,to lepiej się zrozumiemy :) 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.