Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, szukam idealnej obsady do 450l. 150cm długości.

Myślałem o 3 gatunkach, czy to dobry pomysł czy za krótkie akwarium? Na pewno chciałbym aby w akwarium znalazły się yellow'ki oraz p. socolofi. Nie mogę za bardzo dobrać im towarzystwa. Myślałem o rdzawych, ale żonie nie przypadły do gustu niestety. Kolojne dwa typy to p. Saulosi i red redy. Niestety nie wiem czy to dobry pomysł. O ile przy saulosi boję się, że zostaną zdominowane to przy redkach boję się, że to one zeominuja resztę. Co sądzicie?

Druga sprawa dotyczy liczebności. Pysie będę kupował młode i chciałem wziąć po 10szt. Czyli łącznie 30szt. Później ewentualnie redukować. Idę dobrym tropem?

Opublikowano
Witam, szukam idealnej obsady do 450l. 150cm długości.

Myślałem o 3 gatunkach, czy to dobry pomysł czy za krótkie akwarium? Na pewno chciałbym aby w akwarium znalazły się yellow'ki oraz p. socolofi. Nie mogę za bardzo dobrać im towarzystwa. Myślałem o rdzawych, ale żonie nie przypadły do gustu niestety. Kolojne dwa typy to p. Saulosi i red redy. Niestety nie wiem czy to dobry pomysł. O ile przy saulosi boję się, że zostaną zdominowane to przy redkach boję się, że to one zeominuja resztę. Co sądzicie?

Druga sprawa dotyczy liczebności. Pysie będę kupował młode i chciałem wziąć po 10szt. Czyli łącznie 30szt. Później ewentualnie redukować. Idę dobrym tropem?



Witaj.

Jeśli chodzi o zakup młodych ryb to jak najbardziej 10 szt będzie dobrze. Co do obsady, większość Mbuna to ryby elastyczne pokarmowo, jednak są gatunki, które preferują bardziej mięso, a inne rośliny. Yellow to mięsożerca, Socolofi, Red Red czy Saulosi to ryby skłaniającymi się do diety roślinnej gdzie można dorzucić czasem mięska lecz Yellow w tym układzie byłby najbardziej poszkodowany. Druga rzecz Yellow, Red Red i Saulosi to bardzo dużo żółtego koloru lub pochodzącego pod żółty ale może ten kolor bardzo Ci pasuje, a o gustach się nie dyskutuje.

Może rozważysz moją propozycję


Metriaclima Fainzilberi Luwino Reef

Pseudotropheus Socolofi

Metriaclima Msobo Magunga

Opublikowano

Zaraz sprawdzę te pyśki co mi wysłałeś. O widzisz, czytałem, że yellow lubi mięso, ale był polecany niemal do każdej możliwej kombinacji jako ten uniwersalny. Bardzo jednak zależy mi na nich. Może pomożesz mi skomponować obsadę pod niego?

Opublikowano

Witaj

W grupie Mbuna mało jest ryb typowo mięsożernych, trzeba też pamiętać że jest to lekkie mięso np.: krewetka.

Melanochromis joanjohnsonae, Melanochromis parallelus, Melanochromis vermivorus. Masz spory zbiornik możesz dodać Aulonocare w większości żywią się skorupiakami i larwami owadów.

powodzenia

Opublikowano
Zaraz sprawdzę te pyśki co mi wysłałeś. O widzisz, czytałem, że yellow lubi mięso, ale był polecany niemal do każdej możliwej kombinacji jako ten uniwersalny. Bardzo jednak zależy mi na nich. Może pomożesz mi skomponować obsadę pod niego?


Masz rację, że Yellow to bardzo elastyczna ryba pod względem pokarmu. Jednak ktoś kiedyś przeprowadził badania i stwierdzł, że ryba najbardziej preferuje pokarm mięsny. Jednak wielu hodowców swoim doświadczeniem jest w stanie stwierdzić, że ryba w warunkach akwarystycznych dobrze radzi sobie na różnych pokarmach.

Fajny pomysł podrzucił Ci Piotrek z Aulonocarami, ja jakoś o nich nigdy nie pamiętam, a ryby są warte uwagi. Może coś z non Mbuna poszukaj chociaż tu ciężko o ładne samice.

Wejdź sobie na bazę ryb i poszukaj sobie nazw i pooglądaj na YT lub w Google a my doradzimy czy na taki litraż będzie ok.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ja polecę swój sprawdzony zestaw w 450l:

Cynotilapia Hara

Pseudotropheus Saulosi

I do tego Red Redy.

Może lekko ryzykownie bo Hara i Red Red mogą się łapać za pyski ale za to 4 kolory najpiękniejszej Mbuny. Druga sprawa to, że bez ryzyka nie ma zabawy ;)

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Masz rację, że Yellow to bardzo elastyczna ryba pod względem pokarmu. Jednak ktoś kiedyś przeprowadził badania i stwierdzł, że ryba najbardziej preferuje pokarm mięsny. Jednak wielu hodowców swoim doświadczeniem jest w stanie stwierdzić, że ryba w warunkach akwarystycznych dobrze radzi sobie na różnych pokarmach.

Fajny pomysł podrzucił Ci Piotrek z Aulonocarami, ja jakoś o nich nigdy nie pamiętam, a ryby są warte uwagi. Może coś z non Mbuna poszukaj chociaż tu ciężko o ładne samice.

Wejdź sobie na bazę ryb i poszukaj sobie nazw i pooglądaj na YT lub w Google a my doradzimy czy na taki litraż będzie ok.



Labidochromis caeruleus ,,Lewis sądzi, że populacja żyjąca w rejonach o skalistym podłożu wyizolowała się genetycznie z populacji bytującej wśród zarośli nurzańców. Populacja z obszaru skalistego odżywia się larwami komarów i drobnymi bezkręgowcami. Ryby te posiadają ostre zęby. Przedstawiciele populacji bytującej wśród roślinności jedzą ślimaki i w związku z tym ich nie ostre zęby są przystosowane do rozcierania pokarmu,,

Schraml

Na pewno zdolności przystosowawcze tych ryb są duże, innym takim przedstawicielem jest Trematocranus placadon. Podczas gdy masowo pojawiają się ślimaki wykształca specjalne zęby, gdy populacja ślimaków spada traci je.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

A może przejżyj galerię na forum, masz tam piękne zdjęcia ryb i z nazwą i opisem zbiornika, więc może to ułatwić sprawę w doborze obsady jak i aranżacji zbiornika.

-- dołączony post:

Labidochromis caeruleus ,,Lewis sądzi, że populacja żyjąca w rejonach o skalistym podłożu wyizolowała się genetycznie z populacji bytującej wśród zarośli nurzańców. Populacja z obszaru skalistego odżywia się larwami komarów i drobnymi bezkręgowcami. Ryby te posiadają ostre zęby. Przedstawiciele populacji bytującej wśród roślinności jedzą ślimaki i w związku z tym ich nie ostre zęby są przystosowane do rozcierania pokarmu,,

Schraml

Na pewno zdolności przystosowawcze tych ryb są duże, innym takim przedstawicielem jest Trematocranus placadon. Podczas gdy masowo pojawiają się ślimaki wykształca specjalne zęby, gdy populacja ślimaków spada traci je.



Dzięki za wyjaśnienie, chociaż do końca nie wiem czemu mi to zacytowałeś.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Czytam i oglądam, bo co mam robić? Jednak uważam, że rady kogoś bardziej doświadczonego to najlepsze źródło informacji. Te zawarte w różnych opisach są odmienne od doświadczeń ;) jeżeli sądzisz, że niepotrzebnie pytam to przepraszam. Chciałem się przede wszystkim dowiedzieć ile gatunków i ile sztuk, bo tak dużego Malawi nie miałem. W sklepie polecili mi 60szt. Co olałem z marszu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.