Skocz do zawartości

Biopolimer TMBT - biologiczne usuwanie NO3 oraz PO4


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
22 godziny temu, Gawlo_ napisał:

Witam.

Od 2.03.2017 uzywam TMBT, wrzuciłem je do kaseciaka pod pompe tak jak @deccorativo woda wygląda na lekko mętną :/ Jak przyłoże światło (latarka z tel) z boku akwarium a w tym czasie patrze z przodu to widzę takie jakby rozcieńczone mleko płyneło w akwa a nie czysta woda :/ Też tak mieliście na początku stosowania TMBT?

Wsadziłeś biopolimer zaledwie tydzień temu a on rusza po 4-6 tygodniach. Zapewne dopiero się namoczyły te podkówki.

Uwielbiam takie opisy gdzie nic nie ma poza objawem mlecznej wody.

Ani nie podałeś ile tego siedzi w 400l wody ani jaka pompa ile i na którym biegu chodzi ( jeśli ma biegi)  ani też nie sprawdziłeś czy jak przed włożeniem oświetliłeś tak baniak to nie było nic widać mleczności. Nie podałeś też żadnych istotnych dla TMBT parametrów wody jak NO3 i PO4.  Jak masz wysokie NO3 to będzie mleczyć jak cholera ale już jak zaskoczy i ruszy.

Często opis producenta nie zawiera dawkowania jak w przypadku TMBT więc do wszystkiego musimy dochodzić sami i w innych biotopach może być zupełnie inaczej .

Z moich doświadczeń w Tanganika i Malawi wynika że TMBT odmiennie niż NGBC nie zawsze rusza po 3-4 tygodniach.

Zauważyłem że wymaga  4ml TMBT/ 100l wody netto oraz dużego przepływu około 1000l/h  by ruszyło po miesiącu.

Miałem przepływ realny a nie papierowy ok 1600l/h przez złoże i nie ruszyło dobrze dopiero jak zwiększyłem o 200ml do 1,2 litra podkówek to po miesiącu odpaliło i nawet jak podkówek ubywa i teraz jest poniżej 1 litra dalej działa doskonale utrzymując bez podmianek wody NO3 właśnie w okolicy 7 ppm .

Jeśli tych dwu warunków nie spełnimy wtedy zwala NO3 w okolice 20ppm i wtedy mleczy i gluci niesamowicie co wielu zniechęca i wykonują krok do tyłu - wywalają i piszą że nie są zadowoleni ale  coponiektórzy już są zadowoleni bo przedtem mieli NO3 -50ppm  ale jak prawidłowo działa to zwala właśnie do poziomu 5-10ppm NO3 zawsze i niezmiennie w baniaku bez względu na to czy robimy podmianki czy nie robimy ich wcale.

TMBT to test na cierpliwość akwarysty - cokolwiek zmienicie to po miesiącu można oczekiwać zmiany - nie wcześniej.

Jak dasz TMBT za mało albo za słaby przepływ albo masz już wysokie NO3 to biopolimer właśnie mleczy, szybko się rozpada nie czyszczony co miesiąc i bez dokładania tego co ubywa z czasem.

Mój pracuje ponad dwa lata a może i 3 bo się już pogubiłem z datami i jest super więc mogę tylko zmienić na lepszy po przetestowaniu.

 

 

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano
Dnia 11.03.2017 o 10:34, deccorativo napisał:

Wsadziłeś biopolimer zaledwie tydzień temu a on rusza po 4-6 tygodniach. Zapewne dopiero się namoczyły te podkówki.

Uwielbiam takie opisy gdzie nic nie ma poza objawem mlecznej wody.

Ani nie podałeś ile tego siedzi w 400l wody ani jaka pompa ile i na którym biegu chodzi ( jeśli ma biegi)  ani też nie sprawdziłeś czy jak przed włożeniem oświetliłeś tak baniak to nie było nic widać mleczności. Nie podałeś też żadnych istotnych dla TMBT parametrów wody jak NO3 i PO4.  Jak masz wysokie NO3 to będzie mleczyć jak cholera ale już jak zaskoczy i ruszy.

Ile tego siedzi? 1L, pracuje pompa DSC4000 na 7 biegu

Prawda ze wczesniej nie sprawdzalem pod oswietleniem czy widać mleczenie, bo jak patrzyłem to widziałem drugi koniec baniaka a teraz nie bardzo go widać. 

NO3 - 10 , PO4 - 0,02 - Mierzone JBL kropelkowe

Być może za szybko napisałem ten post, zmieniając filtracje z kubełków na kaseciak od razu wsadziłem TMBT-. Przy zmianie na kaseciaka od razu zmieniła się cyrkulacja wody być może po prostu to nie TMBT mleczy a pływający w toni film bakteryjny, jutro powinienem dostac skimmer Eheim 350 zobacze czy to coś da. 

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Witam.

Mam pytanie.

Czy Pompka hydor pico 1200 będzie dostatecznie wydajna jeżeli dałbym do kasety oprócz zwykłego złoża biopolimer TMBT. Czy to możę ruszyć na przepływie z tej  pompy

Ile TMBT musiałbym tutaj wrzucić jeżeli ilość wody netto to 152l a przyszła obsada to ok 6-8 ryb po 5cm do 8cm wielkości?

Opublikowano (edytowane)

ta pompka w kasecie sika ok 800-900l/h więc powinno styknąć.

4ml TMBT /l x 152l = 0,6 litra TMBT

ale i tak musisz kupić 1 litr bo mniej nie sprzedaje erybka

Edytowane przez deccorativo
  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

dnia dzisiejszego przebudowałem kaseciak i dzięki temu na dnie komory pompy znaczy na ruszcie położyłem litr TMBT, na dniach przyjdzie zamówiona gąbka ppi30 o grubości 1cm , gąbkę tę położę na koszyku z TMBT , na gąbce postawie pompę dc3000 . Pompa włączona na maxa czyli na 8 biegu...

z tego co tu wyczytałem to efektów mogę się spodziewać za około miesiąc... 

w miedzy czasie zrobić test na NO3 i PO4 i zaopatrzyć się w Microbe-Lift Phosphate Remover 118ml  

TMBT należy płukać co jakiś czas czy nie??

Opublikowano
Godzinę temu, Dziubek napisał:

w miedzy czasie zrobić test na NO3 i PO4 i zaopatrzyć się w Microbe-Lift Phosphate Remover 118ml  

TMBT należy płukać co jakiś czas czy nie??

dobrze by wiedzieć jakie masz parametry wody przed startem tego złoża - fakt startuje po miesiącu a płukać trzeba co miesiąc bo jak zaniedbasz to zaglucieje i wtedy szybko się rozpada na proszek.

Opublikowano (edytowane)
14 minut temu, deccorativo napisał:

dobrze by wiedzieć jakie masz parametry wody przed

 

IMG_20171014_111428897.thumb.jpg.b007921ce6cf3de9121f3e7328e588a5.jpg

14 minut temu, deccorativo napisał:

płukać trzeba co miesiąc bo jak zaniedbasz to zaglucieje i wtedy szybko się rozpada na proszek

tyle roboty... I tak często... ;) , Czyli co miesiąc przy płukaniu gąbek, mam nadzieję, że nie będę musiał częściej :)

po jakim czasie zmierzyć PO4?

 

Edytowane przez Dziubek
  • 3 miesiące temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.