Skocz do zawartości

Biopolimer TMBT - biologiczne usuwanie NO3 oraz PO4


deccorativo

Rekomendowane odpowiedzi

Uch jakoś przebrnąłem przez tyle stron.

Przydało by się osobny Temat - jakiś podsumowujący budowę, opisujący najlepsze rozwiązanie, bo naprawdę idzie się pogubić.



To spróbuj przebrnąć przez kaseciak z ponad 900 wpisami:D ale teraz jest podsumowanie od razu w pierwszym poście.


Przyjąłem zasadę że do moich tematów z powyżej 200 wpisów tworzę szablon albo inaczej mówiąc podsumowanie doświadczeń koleżeństwa i wklejam w post #1. Coś jak jest teraz w kaseciaku.

Marcin , Krzysztof i inni stosujący TMBT skutecznie i długo którym ruszył szybko.

Uprzejmie proszę w punktach o zalecenia jakie powinny się znależć w szablonie TMBT.

Koniecznie podajcie dawkę TMBT na litraż baniaka, częstość i wielkość podmian jakie teraz stosujecie, poziom NO3 i co z PO4 oraz ważne czynniki które są potrzebne by polimer szybko i pewnie działał w Malawi lub Tanganice ( z innych biotopów proszę nie podawać wcale bo tylko może mylić i omamiać maleńką dawką).

Zbiorę w jedno dołożę swoje z dwu baniaków z TMBT i wkleję na początku - wyjdzie praca zbiorowa:D

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem wczoraj test na PO4 i wychodzi że trzeba będzie użyć atramentu, wynik 0,4mg/l.


Nawiązując do postu Henryka,


Nie miałem u siebie miejsca w kaseciaku żeby zapakować biopolimer. Wykonałem więc dodatkową kasetę, tylko na złoże i umieściłem ją w przeciwległym końcu baniaka.

Kaseta zbudowana jest w następujący sposób. Woda wpływa górą, przez coś na kształt skimera. Później przelewa się na spód kasety i tam trafia na duży (średnica 8cm) kamień napowietrzający. Powyżej tej przestrzeni z kamieniem wykonałem ruszt, na którym opiera się koszyk z biopolimerem. Woda napowietrzona przepływa od dołu do góry przez złoże i przelewa się górą przez przegrodę, trafiając na pionową gąbkę o gradacji 45ppi. Dalej to już tylko komora pompy (atman 306) i wylot do akwarium.

Pompa ma deklarowane 2000l/h, jednak po założeniu dyszy którą można pokierować strumień przepływ trochę spada (poziom w komorze pompy się podnosi). Jednak jak widać nie przeszkadza to złożu i ruszyło. Myślę że dużą robotę robią bąbelki puszczone od dołu.

Zakupiłem 2l złoża i powiem szczerze byłem trochę zaskoczony wielkością paczki. Jednak po przesypaniu do koszyka, niewiele zostało w torebce. Szacuję że pojemność TMBT w moim kaseciaku to około 1,7l, przy ilości wody netto około 400l.


Blok uruchomiłem dokładnie 10.02.


Pierwszy pomiar zrobiłem 13.02

NO3 - 20/40mg/L

NO2 - 0,1mg/L

Ph - 7,6

PO4 - 0,2/0,3mg/L

KH - 11

GH - 17


Kolejny pomiar zrobiłem 20.02

NO2 - 0,025/0,05 mg/l

NO3 - 10/20 mg/l

PO4 - 0,2/0,4 mg/l


Kolejny pomiar zrobiłem 27.02

NO2 - 0,025 mg/l

NO3 - 5/10 mg/l

PO4 - 0,4 mg/l


Dodam, że ostatnią podmianę wody robiłem jakiś miesiąc temu. Tylko dolewki robię tego co wyparuje. Gąbkę póki co czyściłem raz i trochę syfku się na niej zebrało, jednak nie na tyle żeby zakłócić przepływ.


Jeżeli chodzi o obsadę mam obecnie 10szt. Lethrinops Marginatus, a docelowo będzie sztuk 15.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Kolejny pomiar zrobiłem 27.02


NO3 - 5/10 mg/l

PO4 - 0,4 mg/l



Jeśli ten wynik PO4 to był pomiar JBLem - to siedzisz Marcinie w sinicach:( :( i to solidnie ale bez strachu to nie tak błyskawicznie i nie tak grożnie jak straszą.


Algorytm liczenia na sinice wg Decco:D


Na prawdę to my mierzymy testami proporcję Buddiego NO3/PO4 a nie Redfielda. N/P gdzie mamy tabelki

więc dla testów kropelkowych JBLa NO3 i PO4 jest taki algorytm


1/ wynik PO4 pomnożyć x 3 a NO3 nie:D

2/ w tabeli Redfielda odszukać wskażnik ( ratio) dla tych wyników po korekcie PO4

3/ ponieważ Redfield = Buddi x 1,45 to Buddi = Redfield/ 1,45

więc otrzymany teraz prawidłowy po korekcie wynik Buddiego należy podzielić przez 1,45 by odczytać na tabeli Redfielda i pomagają w tym kolor niebieski , biały i zielony w Tabeli Redfielda a sumuje opis pod spodem.


4/ Jak wyjdzie :

- poniżej 10 - jesteś w sinicach

-jak powyżej 22 jesteś w glonach -jakich o tym decyduje SiO2, światełko i ruch wody i wiele innych parametrów

- jak pomiędzy 10 a 22 to ulubiony i najczęściej przywoływany jako wzorcowy zakres kolegów roślinnych czyli brak sinic ale i glonów też - oni tak chcą - my w Malawi absolutnie nie, bo my jak nasze ryby kochamy glony jakie by nie były.


Przykładowe zastosowanie algorytmu Decco u Marcina:D


PO4 -0,4ppm x 3 = 1,2ppm

NO3 - 5/10 = 7,5ppm

wynik Buddiego - pomiędzy 8 a 11 = 10

odczyt z tabeli Redfielda 10 / 1,45 = 6,89 a to raczej poniżej 10 więc sinice.

By nie dramatyzować powiem że nie jest to proces szybki ale nieuchronny jak nie zadziałasz a poza efektem estetycznym świadczącym o zaniedbaniu zbiornika to nie spotkałem jeszcze by sinice otruły ryby w akwarium a sami te sinice rybom dajecie jeść.

za Wiki:D


cyt "Spirulina Turpin ex Gomont, 1893 – rodzaj sinic z rzędu trzęsidłowców, "


tylko kilka z tysiąca róznych sinic jest trujących więc dlaczego od razu te w moim baniaku;)


Marcin

Cenne spostrzeżenie - przy przepływie ok 2000l/h i dodatkowym napowietrzaniu - rusza po 10-14 dniach ??? - potwierdzasz.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin

Cenne spostrzeżenie - przy przepływie ok 2000l/h i dodatkowym napowietrzaniu - rusza po 10-14 dniach ??? - potwierdzasz.?



Myślę że można taki wniosek wysnuć, przy założeniu odpowiedniej dawki TMBT/l wody.


Co do tego nieszczęsnego PO4, dziś zastosuję atrament i zbiję trochę poziom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 5 tygodni później...

Ja kiedy do takiego pojemnika przy moim aquaelu turbo 2000 wrzuciłem węgiel aktywny w pończosze zauważyłem znaczny spadek wydajności i filtr miał wyraźne problemy z pompowaniem wody przez złożę, poza tym bardzo się grzał. Wydaje mi się że te pojemniki to pic na wodę i jedna podpucha albo pracować z tym pojemnikiem muszą bez gąbki.

Wysłane z mojego LG-D722 przy użyciu Tapatalka



Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Pardon, zagalopowałem się. 😬
    • Od razu ucinam wszelkie dyskusje na temat wspomnianych ryb czy proponowania koledze obsady w tym temacie. Przypominam, jesteśmy w dziale DIY.
    • Też miałem 120 cm akwarium, więc baw się dobrze i poznawaj biotop, 
    • Właśnie. To nie temat, jakich wiele tu na forum, że nowicjusze opisują planowane zbiorniki z przekonaniem, że "większy nie wejdzie do salonu", po czym reszta przekonuje, że da się, delikwent stawia takowy i jest wdzięczny i zadowolony. 😉 Trudno, jest jak jest, przecież nie będziemy koledze kazać przestawiać ścian, zwalić wylanej płyty i zamurować otworu, bo zbiornik mógłby być większy. Oczywiście, aż prosiło się o taki na etapie projektowania domu. Inna sprawa, to niech rzuci kamieniem ten, kto nie zaczynał od 240-tki. 😁 Może faktycznie na piętrze (albo i na tym samym poziomie) stanie za jakiś czas 1000 litrów i jeszcze zadziwi wszystkich. 👍 Nie jest też tak, moim zdaniem, że nic nie da się wpuścić do takiego akwarium. @Lema pewnie jeszcze trochę zejdzie, zanim odpalisz zbiornik, mam np. do oddania harem niedużej i ciekawej rybki, jaką jest Labidochromis Perlmutt. Jeśli chodzi o wysokość akwarium, nie szalej, bo światło otworu w ścianie ma niecały metr, będzie Ci trudno serwisować zbiornik.  Chyba, że jako podstawę zamówić płytę ze sklejki, ale o wymiarze 130x50 cm i zrobić akwarium wystające o 10 cm od obu narożnych ścian. Pomyśl, może to jest dobry kierunek, ale nie wiem, jak z bezpieczeństwem i ciągami komunikacyjnymi przy ścianach. Zabudowa akwarium od góry też musiałaby być wysunięta o te 10 cm. Moim zdaniem mogłoby to dać ciekawy efekt bryły szkła i wody wystającej ze  ściany; serwis byłby łatwiejszy, niż gdyby szyby były zlicowane ze ścianami.
    • Co do wielkości, to strzeliłeś sobie w kolano. Taki baniak mocno ogranicza Ci możliwość doboru obsady i spotka Cię to, co w Malawi najmniej fajne. Wykastrowana obsada, problemy z agresją nawet wśród najspokojniejszych mbuna, bo łagodnych nie ma. O rybach z grupy non mbuna możesz zapomnieć przy takich wymiarach. Nie gniewaj się, brutalnie, ale takie są fakty. Ćwiczę ten biotop jakiś czas i wielkość zbiornika jest lekarstwem na wszystkie problemy, jakie się pojawiają. "Zaczynanie małymi kroczkami" w tej konkretnej sytuacji jest błędem. Złe założenie, które przynosi więcej szkody niż pożytku. I nie musisz na nas robić wrażenia wymiarami zbiornika. To nie konkurs na największe akwarium. Powinieneś stworzyć zbiornik, w którym ryby będą się czuły dobrze, bo tylko w taki sposób Ty będziesz z niego zadowolony. Inna sytuacja, jak wbijasz akwarium do ciasnego mieszkania. Tutaj kompromisy wielkościowe są uzasadnione i zrozumiałe.  Ale jak komponujesz akwarium  z nowo budowanym domem, to taki mały zbiornik jest błędem i tyle. Tak myślę, czysto subiektywnie😉 Szukanie litrażu w podnoszeniu wysokości nie ma sensu. Dla ryb niewielka korzyść, a Ty będziesz miał znacznie utrudnioną pielęgnację zbiornika. Jeżeli ma to mieć sens to zwiększaj powierzchnię dna.
    • Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i zainteresowanie się tematem. Odpowiadając na pytania odnośnie czy będzie to malawi, to tak, taki jest właśnie plan. Z tego co wiem, to w tym biotopie chodzi o jak największą powierzchnię dna. Niestety, ale nie mogę zwiększyć powierzchni podstawy. Na prawo od akwarium jest ściana nośna, które wolałbym nie naruszać, a za akwarium jest wąska ścianka z gazobetonu, podtrzymująca wylane nadproże nad akwarium. Wewnątrz tego wąskiego murka zatopiłem pręty, żeby całość wzmocnić. Jedyny kierunek w jaki mogę iść to do góry, ale też nie ma co przesadzać bo później zacznie widać środek spiżarni oraz będzie utrudniony dostęp do dna. Wy to widzicie z innej perspektywy - ograniczenia jednak są, muszę rzeźbić w tym co mam na tą chwilę. Co do wielkości i tego, że na początku popełniłem błąd to może i macie racje, ale wolę zaczynać małymi kroczkami. Nie wiem jak to się finalnie skończy. Oby bakcyl pozostał. Planuję z czasem urządzić swoje biuro na drugiej kondygnacji i tam będę miał pole do popisu. Akwarium 120x40x60 na Was pewnie wrażenia nie robi, ale na mnie już tak. Widziałem podobne kiedyś u znajomych i strasznie mi się to spodobało. Akwarium zacznie się na około 122cm, do tego wysokość 60cm to już się robi 182cm, a to dosyć wysoko według mnie. Czy może jednak warto iść do góry? Co do tematu sumpa, przelewu itp. to macie racje - lepiej zrobić na zewnątrz i nie zabierać przestrzeni już z tak małego akwarium. Rozumiem, że przez to jestem skazany na akwarium na zamówienie. Jesteście w stanie polecić firmę/osobę, która się specjalizuje w takich tematach? Wolałbym coś sprawdzonego. Najważniejsza informacja, która została wyjaśniona na tak wczesnym etapie, czego się bardzo cieszę, to właśnie te otwory w płycie betonowej. Całe szczęście nie będę musiał ich robić. Dziękuję za porady.   @yaro Płyta granitowa to takie trochę na szybko wybrane rozwiązanie. Muszę się rozeznać cenowo jak to wygląda. Rozważę płytę meblową albo coś podobnego, a pod akwarium gąbeczka, to wiem   @TomekT Widzę, że kolega z Torunia, także rzut beretem. 😛 Dzięki za pomysł z żywicą, jest spoko, ale wymaga szalowania itd. Wolałbym mimo wszystko kupić coś twardego i sztywnego, co mogę jedynie przykleić na klej i wypoziomować delikatnie młoteczkiem. Sklejka wodoodporna brzmi bardzo spoko. Już miałem z takimi do czynienia i są naprawdę bardzo solidne.  
    • Słuszna uwaga☝️Zakładamy jednak, będąc na forum o tematyce Malawi, że będzie to właśnie ten biotop.
    • Uprzejmie założyłem, że tak. 😉 @Lema Najpewniej tak będzie, że szybko akwarium "skurczy" się i będziesz żałował, że nie zaprojektowałeś większego, jak pisali wyżej koledzy. Nie ma już możliwości np. odchudzenia tego słupa, by weszło chociaż 50 cm szerokości akwarium? Pisałeś, że kucie i rozwalanie w granicach rozsądku Ci nie straszne. 😉
    • Również o tym pomyślałem, ale nie o pudełku przelewowym, a o kominie zewnętrznym jak na filmie poniżej. Tyle, że w tym przypadku odpada kupno w sklepie, akwarium trzeba robić na zamówienie, a komin musiałby być na tylnej szybie. Ogólnie projekt fajny, ale jednak, podzielając zdanie @pulpet, nie przemyślany. Mając (prawie) nieograniczone możliwości stawiasz najmniejszy możliwy baniak pod Malawi. Powodzenia  
    • Nie warto, jednak nie rezygnował bym z sumpa, a komin bym zrobił poza akwarium. Z tyłu jako pudełko przelewowe. Po za tym nie wiemy czy to ma być malawi
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.