Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

narybek to i przetrwa jak wiadomo w szczelinach kamieni w akwa także z tym róznie bywa, co do zaklinowania się ryby u mnie nie ma opcji bo w najszerszym miejscu tła mam ponad 10 cm przestrzeni od tylnej ściany akwa:-)

Opublikowano

Cholera, coś jest nie tak... Po nocy znalazłem 4 martwe ryby... Pozostałe wyglądają na zdrowe, reagują na karmienie itd.. ale coś jest nie halo... Czekam do 11stej i jade na miasto za testami...


Dolałem właśnie dodatków do wody ale szczerze mówiąc byłem tak pewny parametrów wody, że nawet nie kupowałem testów poza Ph.... Ogólnie to jeszcze nie panikuje ALE CHOLERA CO JEST!


Test na pH - około 7.5 - na pewno mniej jak 8.0 - może 7.6....

Wydaje mi się, że mam za dużą dolewkę ustawioną i tu może być problem. Wychodzi ze jest pół litra na 3min43sek czyli 8,75L na godzinę i 210L na dobę....

Opublikowano

Kolego o wszystkim było nawet o otworkach i szczelinkach tylko jakoś startu biologii nie zauważam.

9 września zalałeś baniak a 25 września wpuściłeś ryby - tyle tylko napisałeś.

Uważasz że stała podmianka 210l na dobę zastąpi biologię? A jak w kranówie jest chloramina ?

Zamiast wydziwiać nad pH pędem po test na HN4 i NO2 ale JBLa a nie jakieś badziewie.

Opublikowano

deccorativo - 16 dni na dojrzenie akwarium wydawało się optymalne, tym bardziej że wspomagałem się dobrymi dodatkami... Fakt jest nie zaprzeczalny, że byłem tak pewny siebie, że odpuściłem kupno testów..

Co do 210L - przecież napisałem, że jest to dużo za dużo.. ciężko ustawić tymi plastikowymi zaworkami coś sensownego ale optymalnie wydaje się 50L/dobę...


Zaraz jade po testy - obym znalazł...

-- dołączony post:

Jest jeszcze jedna teoria.. w piątek wieczorem wsadziłem nowe moduły z Rockzolid - może cholera coś na nich było....

Opublikowano
deccorativo - 16 dni na dojrzenie akwarium wydawało się optymalne, tym bardziej że wspomagałem się dobrymi dodatkami.


A ostatnio także przestrzegałem bardzo doświadczonego kolegę przed pewnikami w stosunku do biologii. Obaj doszliśmy do podobnych stwierdzeń.

A skąd ta pewność co do 16 dni na optymalną biologię tym bardziej że nie widzę ani uzdatniacza ani bakterii nitryfikacyjnych ani nawet że nasikałeś do baniaka. A co to za wspaniałe dodatki co zastępują wszystko. Jeśli z tymi dodatkami ale bez startu to IMHO minimum miesiąc na to by biologia ruszyła a czy zamknięta to bez testów nie wiadomo nadal.

Rutyna wobec biologii akwarystycznej jest równie zgubna jak brak doświadczenia. Obym był złym prorokiem;)

Nie wiem gdzie dziś kupisz testy ale szukaj oprócz nich Seachem Prime lub lepiej Kordon AmQuel ale także kolegów z Gorzowa Wkpl lub okolic co cię poratują piaskiem z baniaka i chociaż 2-3 litry złoża z dojrzałego baniaka.

No chyba że nie płukałeś wcale tych modułów i faktycznie coś na nich było.

Dopóki nie zmierzysz testami wody to se możemy gdybać.

W miarę swojej wiedzy będę jednak ci pomagał by ratować ryby.


Moim zdaniem to 210l/24h nie zabiło ryb ale fakt o wiele za dużo gdyby był chlor lub chloramina w kranówie.

Opublikowano

Nie opisałem połowy tego co robiłem.. później się poprawie :)


Co do testów - dostałem tylko 3 i wygląda to tak:

- kH - SERA - 12

- NH3 - SERA - 0mg (żółty kolor, 0,5mg to zielony a ten był wybitnie żółty)

- NH4 - na podstawie pomiaru pH i NH4 - poniżej 0,01mg/l

- NO3 - test zooloeku - 0


ph sprawdzałem rano - 7,5


Co do samego startu, woda została nalana do akwa, gąbki filtracyjne zostały potraktowane gelem Microbe-Lift Gel Filter a do wody dodałem Microbe-lift Special Blend i Microbe-Lift Bacterial Aquarium Balancer . Po tygodniu do akwa trafiły neonki plus pokarm dla nich. Po tygodniu od dodania bakterii poszła kolejna porcja zgodnie z instrukcją.. Przy tej ilości piasku i gąbek oraz jakości dodawanych bakterii - 16 dni wydawało się bardziej niż wystarczające.. Oczywiście w teorii bo teraz widać, że coś poszło nie tak...


Zakręciłem dolewkę i czekam na rozwój sytuacji. Jeżeli to wina biologii to to co dzisiaj zostało dolane (2/3 pojemnika żelu w gąbki oraz pozostałe dodatki) powinno pomóc... będę pisać co i jak...

Opublikowano

Hej.


Jeżeli masz potrzebę, to podrzuć trochę wody z baniaka, to ci ją zbadam testami JBL (pH, NH4, NO2, NO3). Mam też całą butelkę Kordon AmQuel Plus. Jak coś to pisz na pw.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.