Jump to content

Akwarium 1900 litrów (300x98x65wys) - obsada


barian
 Share

Recommended Posts

Witam


Do końca roku mam zamiar założyć kolejny baniak, wielkość jak w tytule.

Wymiary mogą się jeszcze minimalnie zmienić, ( rozpocząłem II etap

zagospodarowania poddasza w domu i akwa będzie pod wymiar jaki wyjdzie )


Chciałbym się podzielić z wami na bieżąco zaawansowaniem prac, jak i

przedyskutować nurtujące mnie tematy. Jako że temat jest ogólnie bardzo

szeroki chciałbym moje zapytania podzielić na kilka tematów, które

zamieszczę w poszczególnych działach


W poniższej dyskusji chciałbym poruszyć sprawę obsady.


Biorąc pod uwagę wymiary nowego akwa chciałbym połączyć mbuma z non mbuma,

Planowana obsada

Aulonokara firefish

A. Red Orchidee

A. stuarganti

A. Jacobfreibergi

A. Lwanda

Otopharynx lithobates

C. morii

Protomelas sp. steveni Tajwan


Plus Mbuna

Od 3 do 5 gatunków


Prosiłbym doświadczonych kolegów o uwagi oraz o propozycje jak sami

zagospodarowalibyście 1500 l , obsada jak i ilość.

Chciałbym aby obsada była jak najbardziej zróżnicowana, lecz oczywiście

z uwzględnieniem potrzeb poszczególnych gatunków.

( drapieżniki odpadają, może w następnym akwa ).

[/b]

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze gratuluje pomysłu na świetny baniak. Zapowiada się piękny kawałek Malawi.

Co do obsady, to w sumie wiem, że o gustach się nie dyskutuje, ale czy naprawdę chcesz "oszpecić" swoją obsadę wynalazkami bodajże z Tajlandii? :) Mówię tu o A. firefish i A. red orchidee.

Jeśli koniecznie chcesz jeszcze jakąś Aulonocarę, to polecałbym baenschi. Do tego bym dorzucił Placidochromis phenochilus, lub Copadichromis borley. Reszta non mbuna będzie się prezentowała pięknie :)

Co do mbuny, to się nie wypowiadam, bo się nie znam :) No ale wiadomo, że przydałoby się dobrać obsadę, której nie szkodzą mrożonki ;)

A co do zagospodarowania i wystroju, to proponowałbym jakieś duże kamienie i obowiązkowo piasek. Aulonki i moorii uwielbiaja kopać. Protomelasy za to chętnie skubią glony z kamieni, a moje lithobatesy również lubią przekopać trochę piasku.

Link to comment
Share on other sites

Co do A. firefish i A. red orchidee. Może wynalazki ale przepiękne. Szczerze mówiąc nawet nie wiedziałem że są to wynalazki Może za A. firefish A. red-rubin. Nie bedę uktywał że zależy mi na dużej kolorystyce.

Ale na pewno bedę preferował naturę w akwa.

Zastanawiam się tylko jak dużo gatunków aulonocar mogę dobrać do zbiornika,nie nastawiam się na hodowle ale nie chciałbym krzyżówek.

Twoje propozycje także są godne uwagi.

Link to comment
Share on other sites

Nie pamiętam gdzie, ale kiedyś widziałem rozpiskę, jak można połączyć Aulonki, aby się nie krzyżowały. Biorąc pod uwagę, że planujesz duże akwa, to jeśli dobrze dobierzesz Aulonocary, to się nie będą krzyżowały.

Aulonocara rubin red też nie występuje w naturze, tylko jest wynikiem krzyżówki chyba maleri z eureka.

Jeśli zależy Ci na czerwieni, to właśnie bym preferował Copadichromis borley Kadango.

Co do A. jacobfreibergi, to też masz kilka odmian barwnych. http://www.cichlid-forum.com/profiles/category.php?cat=3<-- tutaj możesz sobie obejrzeć kilka z nich.

W sumie motywem przewodnim u samców non mbuna jest głównie kolor niebieski.

Lithobatesa masz niebieskiego, ale jemu dojdzie piękny żółty irokez (oczywiście w odmianie Zimbabwe Rocks). Moorii również są niebieskie. Plusem jest, że tu samice prezentują taką barwę. Ale uprzedzam, że to dość agresywny gatunek, zwłaszcza w czasie tarła.

Protomelas steveni taiwan taiwan reef to połączenie żółtego, niebieskiego i czerwonej płetwy odbytowej. IMHO jedna z najładniej ubarwionych ryb w Malawi.

Placidochromis, o którym pisałem wcześniej niby też jest niebieski, ale dorosłemu samcowi dochodzą ciekawe plamy i też wygląda to fascynująco :)

Pomyślałbym również, nad zamianą moorii na Copadichromis azerus. Widziałem oba gatunki na żywo i IMHO kolorystyką azerus przebija moorii.

Link to comment
Share on other sites

łonio puść wodze fantazji, zaproponuj jakbyś widział obsadę po swojemu.

Najbardziej obawiam się złego doboru pod względem diety. w wielu przypadkach opis żywienia danego gatunku jest zbyt ogólny, a w trzymaniu non mbuma mam małe doświadczenie.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o dietę, to w sumie najbardziej odbiega od wszystkich chyba Protomelas steveni taiwan. Preferuje on raczej glony. Jednak gdy kamienie Ci zarosną glonami, to będzie sobie jakoś dawał radę :)

No niby w takim baniaku można już sobie popuścić wodze fantazji :)

Osobiście bym preferował z non mbuna:

Aulonocara baenschi http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=632

Aulonocara jacobfreibergi (Otter Pt.) http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1383

Copadichromis azerus http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1008

Copadichromis borleyi Kadango (odmiana barwna czerwona) http://www.um-um.pl/malawi/details.php?image_id=4518&mode=search

Placidochromis sp. "Phenochilus Tanzania"http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1218

Protomelas sp. "Steveni Taiwan" (Taiwan Reef)http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1235

Otopharynx lithobates (Zimbawe)http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=2292

to by była moja obsada, ale w sumie nie jestem żadnym autorytetem :)

Osobiście bym pozostał tylko przy non mbunie.

Link to comment
Share on other sites

Może to i odmiana hodowlana, nawet nie znalazłem na ten

temat informacji, ale z niecierpliwością czekam, aż

moja się wybarwi. Zresztą, jak ktoś widział te zdjęcia...


http://www.pbase.com/plantella/malawistgt


Zresztą, co do bycia w zgodzie z naturą...


Labidochromis caeruleus - może nie wszyscy wiedzą, że

"caereleus" znaczy mniej więcej "ciemnoniebieski", a ten

popularny yellow, który macie w swoich zbiornikach,

to odmiana kolorystyczna bardzo rzadka w jeziorze,

w porównaniu z niebieską! W jakimś sensie to też mutacja...


Czy ktoś z Was ma "prawdziwego" L. caereleus, takiego jak

ten:


http://www.mbuna.dk/til_salg.htm


http://www.akvariumas.lt/galerija/labidochromis/images/labidochromis_caeruleus.jpg


Hę?


milc

Link to comment
Share on other sites


Zresztą, co do bycia w zgodzie z naturą...


Labidochromis caeruleus - może nie wszyscy wiedzą, że

"caereleus" znaczy mniej więcej "ciemnoniebieski", a ten

popularny yellow, który macie w swoich zbiornikach,

to odmiana kolorystyczna bardzo rzadka w jeziorze,

w porównaniu z niebieską! W jakimś sensie to też mutacja...


Czy ktoś z Was ma "prawdziwego" L. caereleus, takiego jak

ten:


http://www.mbuna.dk/til_salg.htm


http://www.akvariumas.lt/galerija/labidochromis/images/labidochromis_caeruleus.jpg


Hę?


milc


hmm, a czy przypadkiem nie mylisz faktów w tym przypadku?

Bo IMHO co innego jest "stworzenie" w laboratorium jakiegoś wynalazku via A. firefisch, a co innego występowanie w Niassa odmiany kolorystycznej. Bo niebieskie "yellowki" występują w jeziorze, podobnie jak i żółte. Tyle, że w innych rejonach. Weź spójrz, że choćby Aulonki występują w różnych odmianach barwnych nie tylko jeśli chodzi o miejsce, ale i głębokość. Jedna odmana potrafi mieć różne barwy w zależności od głębokości występowania.

Zresztą, chyba nie to jest przedmiotem dyskusji w tym topiku :)

Link to comment
Share on other sites

( drapieżniki odpadają, może w następnym akwa ).


nie popieram takiego postępowania jak dla mnie w takim akwa muszą być drapieżniki :P


w kwestii o post wyżej zgadzam się z Łonio, są zarówno niebieskie jak i żółte "yellowki" a ich barwy są zależne od miejsca występowania w jeziorze.


Zresztą, co do bycia w zgodzie z naturą...


Labidochromis caeruleus - może nie wszyscy wiedzą, że

"caereleus" znaczy mniej więcej "ciemnoniebieski", a ten

popularny yellow, który macie w swoich zbiornikach,

to odmiana kolorystyczna bardzo rzadka w jeziorze,

w porównaniu z niebieską! W jakimś sensie to też mutacja...



W związku z tym radze także uwzględnić Champsochromis Caeurelus :wink: są dwie odmiany tych ryb jest niebieska oraz czerwono-pomarańczowo-czarna... oczywiście chodzi o kolorystyke samców, samice tych pierwszych mają trochę jaśniejszy odcień szarości


Co do obsady akwa nie rozpędzałbym się aż tak bardzo z gatunkami... niestety chcesz non mbune i mbune 8) ja bym dał maksymalnie 10gatunków mbuny pomieszanej z non mbuną, osobiście uważam także iż nie warto mieszać delfinka z mbuną, może się to źle skończyć dla delfinka jak będą młode ale jak będą już duże problem może mieć mbuna... zastanów się dobrze jakie konkretnie ryby chcesz: mbune, haplochromis, drapieżniki, aulonacary... :wink:

Link to comment
Share on other sites

nie popieram takiego postępowania jak dla mnie w takim akwa muszą być drapieżniki


Chyba do nich nie dorosłem jeszcze


No chyba że w obsadzie z non mbuma widziałbyś jakiegoś drapieżnika do redukcji narybku ( nie planuje hodowli, a wiem po aktualnym akwa ile potrafi się wychować rybek pomiędzy dużej ilości skałek.


Nimbo Z chęcią poznałbym twoją obsadę na takie akwa.


Biorąc pod uwagę obsadę chciałbym połączenia gatunków między innymi pod względem ich naturalnych stanowisk, tj. od skały/groty do toń jeziora. Aktualnie mając samą mbunę mam sytuacje że jeśli mam gości to akwa jest jakby całkiem bez ryb bo wszystkie pochowane. Dlatego marzy mi się malawi mix. Niemniej nie mam zamiaru zrobić mixu kosztem pysiów. tak jak to widziałem na wielu ewropejskich stronach poświęconych malawi, same samce bo ładniutkie.


Co do połączenia mbumy z non mbuma to zastanawiam się nad jednym gat mbuma ale za to w dużym stadzie. Mam małe stadko saulosi 2+4 + z czterech miotów po kilka małych i obserwacja zachowań wewnątrz ich gatunku jest naprawdę ciekawa. Może znacie inny gatunek który jest może jeszcze ciekawszy do połączenia z non mbumą w dużym stadzie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Andrzej Głuszyca
      Wystarczy łamanie lustra wody.  Nigdy nie używałem żadnego "  bulbulatora" ani " człap czapa". Możesz go schować  do szuflady i zapomnieć o nim.
    • łakuś
      A jeszcze jedno pytanie podczas używania protocaps wystarczy ruch tafli wody czy muszę mieć jakiś bulbulator? Pytam bo akwarium stoi w sypialni i nie wyobrażam sobie dzwięku napowietrzacza w nocy.
    • Robson79
      Jeśli na być żółto i niebiesko to na ten litraż proponował bym jednogatunkiwo Chindongo Saulosi. Zakupiłbym 20 sztuk maluchów i później zredukował nadmiar samców.  
    • pulpet
      Gotowej recepty nie ma. Zależy jakie ryby trafisz. Naczytałem się o Maingano wyrzynających w pień wszystko co się rusza, a u mnie asertywne, nie powiem, ale żadnych dramatów nie ma. Ryby mam ponad dwa lata i nie broją jakoś ponad normę. Baniak nie duży. Jak koniecznie chcesz dwa gatunki, to najlepiej klasycznie Saulisi i rdzawe, ale ja bym zrobił Saulosi jednogatunkowo z większa ilością samców. Będzie żółto -niebiesko jak chcesz. Taki baniaczek w układzie 3/10 i masz pięknie.
    • E0nNIk
      Kamienie są na pcv, piasku to na tym zdjęciu praktycznie nie było, tylko tyle co mi spadło jak sypałem trochę na silikon, aby nie rzucał się tak w oczy
    • ziemniak
      Dla mnie najlepszym rozwiązaniem to Saulosi oraz rdzawe. Maingano lubi być najbardziej charakterny z tej trójki. Rdzawe natomiast będą wolniej rosły niż Saulosi dzięki temu możesz uzyskać naprawdę ładne samce. Pamiętaj aby poszukać ładne i dobre jakościowo Saulosi.
    • matejk
      Ch. Saulosi + I. sprengerae ,  Ps. Interruptus  jednogatunkowo (roślinożerca) Ch. saulosi + Ps. cyaneorhabdos  Ch. saulosi jednogatunkowe  Ps. cyaneorhabdos  + I. sprengerae  Socolofi oraz demosoni nie do tego baniaka  
    • novi
    • Jacek_LDZ
      Witam wszystkich serdecznie. Wracam tu po kilku latach przerwy. Przeprowadzka i te sprawy spowodowały, że byłem zmuszony zlikwidować moje poprzednie akwarium. Obecne warunki pozwoliły mi wrócić do hobby i tak od 1,5 tygodnia dojrzewa sobie te niewielkie 240 l. Na prezentację przyjdzie pora w osobnym temacie. Tutaj jednak, chcąc uniknąć błędów, jakie niewątpliwie popełniłem te kilka lat temu chciałbym się zwrócić do Was o pomoc w wyborze obsady. Czasu jeszcze jest trochę, więc chciałbym wybrać gatunki z rozwagą. Tak jak pisałem akwarium to 240 zbiornik o standardowych wymiarach 120x40x50 cm, w środku polne otoczaki ~ 50-60 kg. Na czym mi zależy? Oczywiście chciałbym dobrać obsadę tak, aby poszczególne gatunki jak najlepiej do siebie pasowały zarówno temperamentem jak i wymaganiami pokarmowymi. Drugą kwestią, może nie najważniejszą ale jednak jest kolorystyka - tutaj chciałbym aby mył to taki mix koloru żółtego i niebieskiego/granatowego. Myślę o max 2 gatunkach. I teraz tak: Z żółto-niebieskich gatunków zastanawiam się nad: Chindongo saulosi, Pseudotropheus interruptus, Metriaclima msobo Magunga (ten chyba odpadł w przedbiegach po przeczytaniu co dzieje się wśród samic po kilku latach) Do któregoś z ww. chciałbym dobrać coś niebieskich gatunków, i tutaj myślę nad: Chindongo demasoni, Chindongo socolofi, Pseudotropheus cyaneorhabdos Z tych dwóch, nazwijmy to grup wyszły mi takie propozycje obsady: P. interruptus + C. demasoni; P. interruptus + C. socolofi, C. saulosi + P. cyaneorhabdos.  Ewentualnie biorę jeszcze pod uwagę połączenie P. saulosi lub P. interruptus z którymś gatunkiem z rodzaju Cynotilapia ewentualnie Iodotropheus sprengerae. Jak to wychodzi żywieniowo i kolorystycznie? Zależy mi na tym niebieskim kolorze, a takim zestawieniu chyba będzie go mało? Podpowiedzcie coś proszę, bo im więcej przeglądam tematów dotyczących obsady, tym nie ukrywam trochę większy mam mętlik w kwestii co do czego będzie pasowało Z góry dzięki za rady. Pozdrawiam.
    • Bezprym
      Po kuracji protocapsem węgla nie stosowałem, lek i tak z czasem usunie się podmianami a kuracja będzie skuteczniejsza. 
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.