Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Dnia 3.12.2016 o 15:27, jaras napisał:

Test na PH mam zooleka kropelkowy i nie sądzę aby kłamał , studnia tzn. rura wbita w ziemię jest na głębokość 18metrów. Może masz rację z tym testem na azotyny kupię JBL i wtedy pomierzę

Dzisiaj przyszedł zamówiony przeze mnie test NO3 JBL

Po pomiarach wyszło:

- akwarium 5NO3

- kran 20NO3

- blok absorbera 1NO3

:):):)

wnioski:

Henio nie chciałem wierzyć ale test na NO3 zool... po dodaniu wody nadaje się co najwyżej do malowania pisanek wielkanocnych

Opublikowano

Jaras to dla mnie żadna nowina i żadna satysfakcja. I tak za chwilę ktoś napisze że kupił Zooleka bo taki był w jego najbliższym zoologu i wydaje mu się że mierzy dobrze.

Rapid kiedy uzdatnisz i ile będzie Purolite leżało mokre czy suche nie ma znaczenia - zawsze będzie gotowe do tego by zwalić NO3 do -0  rób więc kiedy ty masz czas.

Węgorz złoże musi mieć luz a i tak po czasie zbija się w grudę i razem z zamieczyszczeniami przestaje przepuszczać wodę - więc płukanie i regeneracja w garnku

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Panie i panowie.
Przeczytałem 78 stron art. Zakupów dokonałem takich jak w opisie w pierwszych postach. Pomijając braki, kolanka, klipsów, ale to inna bajka.
Chciałbym dopytać czy obudowa 2', która według wzoru na objętość walca daje około 0,4l zasypki wystarczy do 450l akwarium. Chciałbym tam trzymać na początku okolo 40 pysków wielkości 3-6cm, a po pewnym czasie zdecydować co zostawię.

1. Czy taka ilość złoża załatwi sprawę na pewno podwyższonego No3 i czy da się jakoś obliczyć co jaki czas należy regenerować złoże jeżeli ph wynosi 7,4 a no3 25
2. czy proces formatowania złoża z pierwszych postów jest najskuteczniejszy.

3. czy proces regeneracji złoża w garze jest najlepszy a zarazem najskuteczniejszy.

Opublikowano
45 minut temu, Rapid napisał:

Przeczytałem 78 stron art. Zakupów dokonałem takich jak w opisie w pierwszych postach.

Kolego dwa lata używania Purolite daje sume doświadczeń więc te najnowsze wpisy są sumą doświadczeń a nie te pierwsze najstarsze mimo że moje to przecież pod wpływem innych osób też wiele zmieniłem.

Masz narurowca więc jesteś skazany na korpus 10' albo dwa szeregowo połączone liniowe 2"

Do baniaka przerybionego 450l te 0,4 l Purolite da radę ale regeneracje będziesz musiał robić co 2-3tygodnie bo ilość złoża daje jego pojemność na NO3

0,4l pochłania ok 10g NO3 a te 10gram masz w baniaku przy poziomie 25ppm więc teraz.

Można liczyć ale z przyrostu tygodniowego NO3 a nie z poziomu pH i NO3

Lepsze są opisy regeneracji i formowania z ostatnich jego opisów - wszystkie są i były skuteczne a nikt nie potrafi wyliczyć który sposób najskuteczniejszy  - każdy dobry byle nie w soli kuchennej.

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano
21 godzin temu, deccorativo napisał:

Kolego dwa lata używania Purolite daje sume doświadczeń więc te najnowsze wpisy są sumą doświadczeń a nie te pierwsze najstarsze mimo że moje to przecież pod wpływem innych osób też wiele zmieniłem

A czy można prosić o podsumowanie "zwykłej mobilnej" wersji absorbera NO3 ?

Temat obszerny, częste sugestie, dyskusje więc można się pogubić. Jeśli ktoś mógłby streścić ten wynalazek to byłoby super:

- jaka rura na litr złoża

- jaki przepływ na wylocie z absorbera

- jaki poziom PO4 utrzymywać

- czy przy sprawdzonym tempie przepływu przez blok trzeba kontrolować / redukować poziomPO4

 

Z góry bardzo dziękuję.

Opublikowano

Jeżeli ktoś mógłby się podzielić swoimi doświadczeniami odnośnie działania w/w bloku absorbera to bardo proszę. Podejrzewam (aczkolwiek mogę się mylić), że na początku każdy zafascynowany działaniem purolite nie sprawdzał PO4. Czy pojawiły się Wam problemy z glonami lub sinicami?

Czy w akwarium z mbuną bez roślin, nawozów i torfu istnieje duże ryzyko sinic przy stosowaniu purolite?

Czym w przypadku pojawienia się sinic redukowaliście PO4? Powiem szczerze że u mnie w/w blok ma działać raczej jako krystalizator wody ;) 

Pytam bo wątków o związkach sporo i można się pogubić.

Dzięki za każdą odpowiedź i z góry przepraszam za pytanie :)

Opublikowano
Dnia 3.01.2017 o 19:32, mareckee napisał:

Jeżeli ktoś mógłby się podzielić swoimi doświadczeniami odnośnie działania w/w bloku absorbera to bardo proszę. Podejrzewam (aczkolwiek mogę się mylić), że na początku każdy zafascynowany działaniem purolite nie sprawdzał PO4. Czy pojawiły się Wam problemy z glonami lub sinicami?

Czy w akwarium z mbuną bez roślin, nawozów i torfu istnieje duże ryzyko sinic przy stosowaniu purolite?

Czym w przypadku pojawienia się sinic redukowaliście PO4? Powiem szczerze że u mnie w/w blok ma działać raczej jako krystalizator wody ;) 

Pytam bo wątków o związkach sporo i można się pogubić.

Nie wiem czemu masz wątpliwości jak niemal w każdym temacie w którym autor zachwycał się jak to mu błyskawicznie i do wartości niemal zerowych Purolite A520E zwala NO3 pisałem by zajął się też teraz PO4 bo może wejść w zakres sinic. Dokładnie to samo jest przy stosowaniu NGBC czy TMBT czyli biopolimerów - tu ryzyko sinic jest nieco mniejsze bo to złoża biologiczne które zabierają pożywkę dla sinic więc nawet przy złych relacjach N/P gdy przy żywicy jonowymiennej już sinice by wystąpiły to przy biopolimerach nie muszą wystąpić.

Jak u kogoś stale NO3 jest pod 50ppm to nawet przy wysokich PO4 rzędu 1-2ppm nie ma ryzyka sinic, ale jest stale w zakresie szkodliwego działania azotanów na ryby - to im bardzo szkodzi.

Blok zwala NO3 błyskawicznie - jeśli nie zrobi tego w 2 doby to znaczy albo przepływ za mały albo woda omija złoże , albo mieszkasz na Ursynowie w Warszawie..

Jak zejdziesz do wartości jednocyfrowych z NO3 to takie ryzyko sinic się pojawia jeśli będzie jednocześnie wysokie PO4.

Ujmuje te relacje Tabela Redfielda którą przywołałeś wcześniej lecz ona ujmuje relacje Całkowitego Azotu do Całkowitego Fosforu czyli NdoP

My możemy zmierzyć tylko część tych relacji a mianowicie NO3,+ NO2, + NH3/4   oraz tylko PO4 nic nie wiemy o np P2O5 które też składa się na Fosfór Całkowity.

Możemy więc pomierzyć tylko stosunek NO3 do PO4 co ujmuje Tabela Buddiego i jego wskażnik Buddy Ratio ( BR )

Jak to odczytać.

Mierzysz NO3 i PO4 i odszukujesz wynik Ratio Redfielda ( RR )  i dla przykładu z działającą żywicą  wyjdzie np NO3 -  7,5ppm a PO4 Salifert - 0,5ppm

odczytasz wynik  RR = 23 to wynik Buddy Ratio ( BR )  jest  RR/ 1,52 czyli = 23/1,52 = 15,13 BR ( pole białe) a to znaczy że nie jesteś w zielonym polu ryzyka glonów ale już w polu wymarzonym dla roślinnych gdzie nie ma już ryzyka glonów ale jeszcze nie ma ryzyka sinic.

To że aktualnie masz  RR 2250 wcale nie oznacza wyjątkowo obfitych glonów bo tabele RR i BR  nie ujmują obfitości tylko ryzyka. Wynik 2250 oznacza że masz minimalne ryzyko wystąpienia sinic a ogromną możliwość wystąpienia glonów ale jakich i jak obfitych tego te tabele nie ujmują.

Masz więc tylko :

- ryzyko glonów

- ryzyko sinic

- ryzyko "nie mania" ani glonów ani sinic.

Trzeba więc nie czekać aż pojawią się sinice a zawczasu reagować by wyeliminować ryzyko ich wystąpienia.

Jest jeszcze wiele innych czynników które wpływają na to ryzyko jak np intensywność oświetlenia, ruch wody, poziomy potasu, krzemianów, usuwanie NO3 biopolimerami itp. Brak roślin które asymilują i azot i fosfór całkowity w tym P2O5 

 

Ale zawsze w przypadku pojawienia się już sinic należy zacząć od zbadania prawdziwych relacji N do P  czyli prawdziwego pomiaru wartości  NO3 i PO4 

i radzę to zrobić testami JBL  lub Salifert - NO3 oraz tylko Salifert PO4 bo test JBL PO4 niedoszacowuje prawdziwy wynik o 300%  więc jeśli wyjdzie nam 0,1ppm  to na prawdę jest 0,3ppm.

Trzeba też pamiętać że poziom PO4 u każdego może być inny wynikający z warunków miejscowych, ilości i gatunków ryb, karmy, sposobu karmienia  i u jednego może stale rosnąć jak u mnie czy Plezi a drugiego stale być bardzo niski jak u ciebie ale nie masz tego dane na zawsze więc sprawdzaj co jakiś czas i reaguj zawczasu gdy taka będzie potrzeba.

 

Opublikowano

Dobra Panowie i Panie mam do was pytanie.

Jakie macie zatyczki to rury fi 75mm 

Obecnie mam zaślepki jak do słupków ogrodowych  ale one wysuwają się pod ciśnieniem.  Próbowałem to skleic na fixx all turbo, klej do spiennionego PCV  ale bez powodzenia obecnie mam sklejone mamutem i czekam aż wyschnie aby zobaczyć czy trzyma.

Opublikowano

Ja u siebie mam zatyczki do rury 75. Tylko one wchodzą od tej strony gdzie rura jest szersza co teoretycznie ucinamy podczas tworzenia bloku. Aby je wcisnąć delikatnie ogrzewałem rurę nad gazem i wkręcając zaślepki udało się je wcisnąć. Na rurze powstało delikatne zgrubienie ale o wiele mniejsze niż fabryczne poszerzenie rury.Poza tym jest ukryty za kamieniem to i tak bez różnicy. Robiłem to na pustej rurze i tak trzymało że wantowanie, podważanie nie pomogło. Dopiero ciśnienie z prysznica otwarło blok. Obecnie mam pompkę 500l/h. Blok działa i się nie otwiera.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Możesz mieć korzenie w Malawi, aczkolwiek ja byłbym ostrożny, bo niektóre gatunki drewna mogą zakwaszać wodę dlatego nie jestem ich zwolennikiem. Ale niektórzy koledzy z forum posiadają je w swoich akwariach i nie mają z tym problemu.
    • Skoro założyłeś podobny temat w dziale oświetlenie, ten zamykam aby nie robić bałaganu. Poniżej link dla kogoś kto chce odpowiedzieć, a nie chce mu się szukać.  
    • Prawdę mówiąc światło w Malawi zależy tylko od upodobań właściciela. Rybom w zupełności wystarczy światło dzienne, roślin w Malawi nie ma więc w tym temacie także nie ma wymogu. Światło jest dla nas, aby cieszyć oko widokiem ryb. Jak zrobisz tak będzie dobrze, ważne aby Tobie się podobało.  Wszystko zależy od konstrukcji pokrywy, mam tu na myśli to, jak połączone są świetlówki. Często jest tak, że po wyjęciu jednej druga też gaśnie, także wtedy jesteś skazany na dwie. Sprawdź najpierw jak to u Ciebie wygląda. Możesz. Tak jak wspomniałem, jeśli uznasz, że dla Ciebie jest ok, to ...ok. Może się okazać, że ta konfiguracja, która już jest też będzie spoko, może wystarczy tylko przysłonić folią alu końcówki świetlówek tak aby światło padało na środek akwa, a boki zostały niedoświetlone, też fajny efekt. Na Twoim miejscu światłem przejmowałbym się na końcu, a na razie skupiłbym się na aranżacji zbiornika, filtracji i odpowiedniej obsadzie, ale to już w oddzielnych działach tematycznych naszego forum. Powodzenia. 
    • Witam forumowiczów ponownie! Kolejny miesiąc minął a razem z nim nadeszły zmiany… Nie było ich jakoś dużo, natomiast myślę, że były znaczące. Aktualizację zacznę od omówienia zmian we wnętrzu akwarium. Po pierwsze dodałem wspominane wcześniej moduły, które zrobiłem sam metodą prób i błędów. Co do ich jakości nie jestem zadowolony, natomiast wiem jakie błędy popełniłem i zgarnąłem sporą dawkę nauki na przyszłość. Odwzorowanie koloru nie wyszło mi tragicznie, porównywałem go do kamienia świeżo zamoczonego w wodzie - nie do tych które już w niej leżą od kilku miesięcy. Oczywiście kamień był ten sam jakich użyłem do aranżacji. Dodatkowo wymieniłem falownik z 2000l/h na 6000l/h co poskutkowało brakiem syfu na dnie akwarium. Temat całej cyrkulacji wody w akwarium dość długo sprawdzałem i analizowałem, wszystko po to aby efekt przy takim a nie innym gruzowisku był jak najlepszy. Finalnie jestem zadowolony. Ostatnia kwestia to w końcu ryby! Po miesiącach przeciągania w czasie, garści problemów i innych niechcianych rzeczy udało się. Postawiłem na 3 gatunki rozdzielone po mniej więcej jednakową ilość sztuk. Łącznie ryb jest aż 38 co przy 320l w teorii zrobi sporą zupe rybną. W tym miejscu chciałbym od razu sprostować mój wybór. Postawiłem na spore gatunki i dużo ryb z prostego powodu - w niedługim czasie zmienię akwarium na 700l. Plany o tym kłębiły się w mojej głowie już od jakiegoś czasu, teraz to już tylko formalność. Kosztorys został zaakceptowany przez kierownika płci żeńskiej a schemat wykorzystania przestrzennego salonu nie zachwiał naszej wspólnej przyszłości. Teraz już z górki. Wpuszczenie ryb do 320l wynikło z racji, że akwarium już długo chodziło zalane, włożyłem w nie sporo pracy i stwierdziłem, że jak już jest to niech posłuży. Ryby troche w nim podrosną i pójdą do docelowej bańki. Starałem się wybrać tyle sztuk, żeby później w 700l nie musieć dodawać danych gatunków w rozmiarach 3cm do większej obsady. Dodatkowo chciałbym już do docelowego dodać ostatni gatunek - tutaj pewnie postawie na Metriaclima hajomaylandii. W takim razie jak już wymieniłem jeden gatunek, którego na pewno nie ma w akwarium przyszła pora na omówienie tych które są. 1.Metriaclima Fainzilberi Makonde - wybór tego gatunku podyktowany był tym, że jeszcze w moim starym malawi bardzo o nim marzyłem. Z lektur w internecie można wyczytać, że rośnie do 15-16cm a to kawał ryby. Teraz w końcu będę miał na ten gatunek miejsce więc nie mogłem się oprzeć. Aktualnie pływa 15 sztuk. 2.Metriaclima Msobo Magunga - ryba, która swoimi kolorami oraz dymorfizmem płciowym skradła moje serce. Ten gatunek też długo był na liście moich marzeń. W 700l mam nadzieje, że nie będą robić rabanu. Aktualnie pływa 11 sztuk - tutaj myślę, że będę się w przyszłości rozglądać za dorosłymi samicami. 3.Metriaclima Kingsizei Lupingu - gatunek nietypowy, rzadko wybierany - to są niektóre powody dla których go wybrałem. Jest to ryba, którą już kiedyś posiadałem w akwarium i zrobiła na mnie pozytywne wrażenie. Bardzo ciekawski oraz non stop widoczny pyszczak, dodatkowo niebanalny wygląd samca - mi się podoba. W akwarium 12 sztuk. Podsumowując jak widać postawiłem na Metriaclima x3, w przyszłości x4, a więc szykuje się takie Metriaclimarium. Rybki zakupione w hodowli Malawian. Tutaj mogę z czystym sercem pochwalić za super kontakt i oczywiście najważniejsze - jakość ryb. Wszystkie sztuki przyszły bez uszczerbku, były ruchliwe i żwawe. Jak można się domyślać dostałem też gratisową sztuke Msobo i 2 sztuki Kingsizei. Aktualnie obsada pływa już od 4 dni i wygląda na zadowoloną. Zrobiłem im 2 dni głodówki i zacząłem powoli karmić. Póki co dostają małe porcje i nie szaleje jeszcze z różnorodnością pokarmu. Od tej chwili wątek będzie ciekawszy do czytania. W akwarium w końcu coś się dzieje - jest o czym pisać i co oglądać. Skoro o oglądaniu mowa to kilka fotek na rozgrzanie. Grupka Msobo i Kingsizei - te dwa gatunki są zdecydowanie bardziej widoczne niż Fainzilberi. Mini ławiczka Metriaclima Kingsizei Lupingu. W tle skitrane dwie sztuki Metriaclima Fainzilberi Makonde - ten gatunek zdecydowanie preferuje chowanie się w kamieniach. Na zakończenie zdjęcie baniaka w chwili obecnej. Moduły jeszcze mocno rzucają się w oczy.  Ps. Kwadraciak na środku nie jest tak kwadratowy na żywo… Póki co to by było na tyle. Relacjonował będę oczywiście dalej, więc jeśli ktoś jest zainteresowany zapraszam do śledzenia. Pozdrawiam
    • OK sorki poczytam FAQ. Co do wody mam ph 7,8 , gh 15, No2 0, No3 20 co do ph to taką wode ma łódzka kranówa i myślałem że soda podnosi ph. Ale jestem początkujący więc pytam.
    • Witam Mam 300 litrowe akwarium. Chce mieć biotop Malawi. Po porzednim roślinnym biotopie zostały mi korzenie. Moje pytanie, czy w biotopie malawi mogą one być? Jeden jest całkiem spory. Pozatym kupiłem sobie skałki i część już ich włożyłem do akwarium.
    • Poczytaj FAQ, zadajesz pytania na które wiele razy już odpowiadaliśmy. Po co chcesz dodawać sodę? Jakie masz parametry wody?
    • Witam Jestem świeży w temacie Malawi. Będą dziś na giełdzie akwarystyczne dowiedziałem się że do akwarium z rybami Malawi warto dodawać sode oczyszczoną. Kupiłem sobie książke "Pielęgnice jezior Malawi i Tanganika" i tam też radzą że warto dodawać sode oczyszczoną. A jeśli tak to w jakich ilościach? Mam baniak 300 litrów.
    • Witam Jestem tutaj nowy i tutaj zostałem skierowany z moim zapytaniem w sprawie oświetlenia. Posiadam akwarium 300 L (120x50x50) mam pokrywe Aquastel i w niej dwie świetlówki LED, jedna plant druga Power. Obie o mocy 30 wat.  Wygląda to tak: https://aquastel.pl/lampy-glass-led/48-lampa-glass-led-plant-7w.html Czytałem już że światło powinno być zimne. W tym sklepie są jeszcze: https://aquastel.pl/lampy-glass-led/57-lampa-glass-led-plant-7w.html https://aquastel.pl/lampy-glass-led/64-lampa-glass-led-plant-7w.html Czy jedna świetlówka o mocy 30 wat wystarczy czy muszą być dwie? Skoro mają być zimne to czy moge zostawić sobie power, wywalić plant a w jej miejsce dać np. blue??   Albo może tylko jedną 30 wat blue???
    • Witaj. Oświetlenie jest sprawą drugorzędną. Stosujemy w swoich akwariach oświetlenie o barwie zimnej. Poczytaj trochę postów na forum, w dziale oświetlenie znajdziesz dużo tematów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.