Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Drodzy forumowicze rozumiem, że rura o fi110 jest dobrym wyborem, tylko pompa napędzająca musi być wystarczająca? Nikt nie próbował wpakować tej żywicy w coś ala pończochę a dopiero później w korpus/rurę czy coś podobnego? Tak ułożyć by nie było zbite ale woda spokojnie przechodziła przez wszystko, chyba regeneracja byłą by łatwiejsza :D?

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Moje dzisiejsze NO3 to 7,ale z bloku wylatuje 15,coś nie halo.Przed blokiem mam filtr z adsorberem fosforanów,który tam siedzi już 2,5 miesiąca,czyżby tam się odbywała produkcja azotanów ? Blok regenerowałem 16 lipca.

Opublikowano

Marku toż ty morski a nie posłuchałeś jak radziłem ci "atrament"  nie miałbyś dzisiejszych dylematów. :)

Ile g.. w tym absorberze fosforanów przez 2,5 miecha się ukryło trudno dociec ale Purolite działa na jednym poziomie zależnym od pH wody aż do zapchania więc jak w baniaku NO3 -7ppm a z bloku wylata 15ppm to znak że się zapełnił. Pytanie dlaczego tak szybko to już inna bajka:e_geek: i tylko ty możesz sobie odpowiedzieć.

Opublikowano (edytowane)

Atrament stosowałem,w morskim jednak nie zbijał do zera i był zalecany powyżej 20mg/l.Ja mam PO4-0,05 więc malutko.W okresie jego działania raz go chyba płukałem,ale dziś go chyba wymienię.Czy blok może oddawać azotany ? Odpiąłem teraz ten filtr,dam czas na przepłukanie się bloku Purolite i sprawdzę jeszcze raz poziom NO3.Teraz zbadałem PO4 i mam poziom 0,04 więc teoretycznie zmiana nie jest potrzebna.

Filtr z Phosphate Minus jest OK,z bloku purolite wylatuje wylatuje więcej niż wlatuje,czyli blok oddaje ?

Edytowane przez inmar
Opublikowano (edytowane)

Cośtam Marku pokręciłeś z przecinkiem w tym PO4 pow 20ppm:D to chyba poziom tak w Malawi jak i morskich nie do akceptacji.

Atrament stosujemy w tych mniejszych dawkach do osiągnięcia prawdziwego poziomu PO4 =0,2ppm ( nie ma poziomu =zero zawsze coś tam jest fosforanów) przypominam że test JBLa kłamie i dla niego test musi pokazać PO4 = 0,05ppm wtedy jest na prawdę 0,15-0,2ppm jaki jest górny poziom fosforanów by stosować atrament to nie wiem ale i producent chyba nie określa. Przestrzega tylko przed przedawkowaniem.

Z mojego doświadczenia wiem a stsouję stale od dawna że atrament nie usuwa ze zbiornika fosforu tylko wytrąca PO4 do innych nie rozpuszczalnych w wodzie związków fosforu - dlatego korzystają  z tego rośliny i zapewne bakterie, glony ,grzyby. Dopiero jak wyrwę kubeł valisnerii i podaruję Plezi to wiem że wywaliłem ten fosfór z baniaka:biggrin: i tak co kilka miesięcy od dawna i bez PhosphateMinus.

Z moich doświadczeń wiem że blok może oddawać NO3 czyli na wylocie jest więcej niż na wlocie i w całym akwarium. Tak się dzieje w dwu przypadkach.

1/ gdy podniesiemy pH wody wtedy blok ustawia się na wyższy poziom adsorbcji np z 7ppm na 10ppm i szybko oddaje zgromadzony azotan czyli tę różnicę miedzy 7 a 10ppm

2/ gdy zrobimy dużą podmianę wody o niskim poziomie azotanów i w baniaku jest niższy poziom niż wynikało to z dotychczasowej pracy bloku . Czyli gdy pracował na poziomie 7ppm a zrobiłeś wodę o poziomie 5ppm.

Nie znam wpływu tego preparatu Phosphate Minus który stosujesz na pracę bloku więc nic nie podpowiem. Myślę że jak pracował 2,5 miesiąca to dawno się zapchał fosforanami i jest do wywalenia.

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Racja,zamiast ppm wpisałem mg/l i 0,20 miało być,tutaj jest opis http://erybka.pl/product-pol-1274-Microbe-Lift-Phosphate-Remover-473-ml.html

Zaraz zabieram się za regenerację.Wkład na fosforany powinno się wymienić jeśli zacznie rosnąć poziom fosforanów a mi nawet spadło od poprzedniego pomiaru z 0,5 na 0,4 choć to może być granica błędu pomiarowego.Pomiary wykonuję dużą Hanną.W morskim dążyliśmy do 0,00.Na razie mam 5kg adsorbera fosforanów a jak się skończy kiedyś to spróbuję z atramentem.

 

Opublikowano
Dnia 16.07.2016 o 13:54, daniel1022 napisał:

Taka sól tabletkowa mogę użyć? Bo w pracy mamy worki po 25kg

Z tego co mi wiadomo to tak.Tylko musisz to czymś roztłuc,bo inaczej rozpuszczanie tych tabletek zajmuje trochę czasu.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Dnia 16.07.2016 o 21:57, Jargos napisał:

Andrzeju właśnie oto chodzi, że korpus jest zamocowany odwrotnie do kierunku przepływu i puszka nie spełni swojego zadania. Myślałem, że ktoś już to przetestował, ale chyba będę pierwszy. stan w swoim filmie ma właśnie w puszce, ale korpus zamocowany jest zgodnie z kierunkiem przepływu.

Odwrotnie  jak dasz plus puszkę zasypową też będzie działać ( a nawet jakiś czas temu rozmyslałem nad tym i nie wiem czy czasami nie będzie nawet lepiej) bo jest nadal zachowana zasada wolnego przepływu przez złoże purolite.

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.