Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Co byście doradzili w sprawie oświetlenie do mojego Malawi mam akwa 150x50x50 i chce zrobić sobie światło LED widziałem w Castoramie taśmę 5m led za 69zł + przetwornik 30zł i do tego jeszcze listwa ale mam problem bo nie wiem czy to da rade oświetlić moje akwa, dodam ze barwa światła miała być zimna. A może macie kogoś kto robi takie oświetlenia na zamówienie. Dodam ze muszę to światło wstawić w pokrywę.

Gość pemergency
Opublikowano
Co byście doradzili w sprawie oświetlenie do mojego Malawi mam akwa 150x50x50 i chce zrobić sobie światło LED widziałem w Castoramie taśmę 5m led za 69zł + przetwornik 30zł i do tego jeszcze listwa ale mam problem bo nie wiem czy to da rade oświetlić moje akwa, dodam ze barwa światła miała być zimna. A może macie kogoś kto robi takie oświetlenia na zamówienie. Dodam ze muszę to światło wstawić w pokrywę.


Jeśli już musisz mieć LED to albo belka na diodach CREE, albo naświetlacze, tematów na forum jest już kilka. O taśmie zapomnij, nadaje się to do oświetlenia szafki pod akwarium...

Opublikowano

Albo budujesz lampe na ledach cree , albo naświetlacze 10 watowe opcja tańsza lecz awaryjna . Jak pisał kolega pemergency taśma się nie nadaje .

Choć są tacy co twierdzą że jest spoko ale to jest zdecydowana mniejszość :-)

Opublikowano

Równie dobrze możesz zastosować żarówki na GU10 i dobrze zakleić je jakąś żywicą badź sylikonem żeby wodą się nie dostawała do oprawy. Z efektu będziesz bardzo zadowolony

Gość pemergency
Opublikowano
Równie dobrze możesz zastosować żarówki na GU10 i dobrze zakleić je jakąś żywicą badź sylikonem żeby wodą się nie dostawała do oprawy. Z efektu będziesz bardzo zadowolony


Średnio to widzę... w żarówkach gu10 są zazwyczaj montowane diody typu 5050 i 3538. Sprawdzają się przyzwoicie w oświetleniu mieszkania, ale do awkarium bym tego nie dał. Sam używam takich gu10 5050 od ponad roku we wszystkich pomieszczeniach z tym, że w każdym pomieszczeniu mam ich zamontowanych conajmniej 6 szt. po 6W każda i świecą przyzwoicie, ale bez szaleństwa. Jakość świecenia tego typu żarówek w głównej mierze zależy od producenta i tak np żarówka firmy minisun jest ok i świeci już ponad rok, natomiast z firmy noname zjarała się po 2 miesiącach. Diody są wytrzymałe, ale przetworniki stosowane w tych żarówkach już nie koniecznie...

Opublikowano

Ja używam takich żarówek w dwóch akwariach 300 litrów i nie narzekam. W Malawi świecą 2 i w CA świecą 2 + naświetlacz 10w

Gość pemergency
Opublikowano
Ja używam takich żarówek w dwóch akwariach 300 litrów i nie narzekam. W Malawi świecą 2 i w CA świecą 2 + naświetlacz 10w


Latarką na baterie też można świecić ;) co kto lubi to mu zdrowe...

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Czesc wszystkim. Jesli moge zaproponować, to podpowiem co ja robie ze swoim oświetleniem.


Ja jestem w trakcie budowania oświetlenia do mojego akwarium (160/60/50) wiec pozwole sobie jako poerwszyzna podzielić sie moimi doswiadcźeniami. Ponieważ ja z zalozenia buduje oswietlenie pod moje oczekiwania, bedzie to oświetlanie mieszane. Nie jestem zwolennikiem megalatarni w akwarium. Rybki z Malawi lubią swiatlo.


1. Belka złożona z power-led 21 białe i 6 niebieskich na listwie alu 140cm - robi ją znany użytkownik forum paletkowego Andrzej email: andrew7201@o2.pl - bedzie to oswietlenie główne. Ma chyba sporo zamówień, ale w dwa tygodnie bedziesz miał zrobioną Belkę w lodach mocy. Obejrzałem jego produkty - imponują. Całość kosztuje mniej niz rolka średniej jakości led 5050 z zasilaczem i programatorem. A daje po oczach :) a dostarczają kurierem do drzwi.


2. Belka jaka ja sam tworze złożona bedzie z 5 metrów mocnych led WODOODPORNEJ TAŚMY LED RGB 5060 300LED 72W IP68 - podkreślam, to silne ledy 5060 na białym podkładanie (jako rgb najjaśniejszego jakie znalazłem i kosztują sporo) w pasku. Wszystko mocowanie na ceowniku alu. Ta belka ma doswietlać i dobarwiać - uzupełnia widmo światła z 1 belki. Uzupełnieniem tej tasmy bedzie 12 modułów led rgb IP-68 składających sie z modułów po 4 diody rgb jasne Samsunga. Do tego zasilacz IP-68 i Programator na IR, 44 klawiszowy z 6 opcjami ustawień własnych.


W supermarketach trudno znależć mocne ledy, a tanie do niczego sie sie nadaja w dużych akwariach (w małych mozna zrobic takie quasi oswietlenie) Pokonanie przez światło z led drogi do dna nie daje efektywnego oświetlenia, ja nie lubie jak akwarium jest oślepiane wielkimi naświetlaczami LED. Jesli chcesz sie uprzeć to mozesz zrobic super oswietlenie z led, ale bardzo drogich (profesjonalnych) -

5 metrów białych led + 3-5 neutralnych dziennych imitujących swiatlo słoneczne kosztuje ponad 400 PLN za 5m rolke (na 150 cm moze wystarczy półtorej rolki) tu znajdziesz te ledy:


http://sklep.neonica.pl/category/tasmy-led-led-cree-professional/4?hash=c305d95924c4d08de16c801b2d7fbc0b


Tam znajdziesz tez powerledy i inne zabawki.


Poza tym jak mi mowia koledzy, trzeba naswietlacze przerabiać by były użyteczne i wizualnie dawały wartosc dodana do wystroju. Tania chińszczyzna sie potwornie pali. Ja jestem abnegatem elektrycznym, wiec postawiłem na doswiadczenia innych.


Moim pomysłem (czekam na efekty końcowe wtedy powiem wiecej) jest oswietlenie nocne.


Ponieważ chcę by nocą akwarium też sprawiało fajne wrazenie, montuje nocne oswietlenie złożone z 4 lampek 10w wodoszczelnych lampka LED barwy zimnej białej, 42mm, skupienie 30 stopni - Kolor : ich montaż dać ma efekt tzw. Smugi księżyca przebijajjacej sie do dna :-) Snopy światła beda przebijać toń robiac klimat równikowych nocy (kto był w Afryce ten wie o czym mowie :->)


Moonlightning daje niesamowite wrażenia, a ja jako snoorker szukałem jak uzyskac dobry efekt w akwarium. Pomogła mi strona Marcina Siedleckiego (polecam jego rady na stronie) http://m-s-elektronik.pl/74-oswietlenie-do-akwarium. On ma tam tez w sprzedazy listwy led, mozna sie dogadac by zrobił cos specjalne dla ciebie.


Te oswietlenie nie wali po oczach, ale zrobienie zestawów z nich jest dziecinnie łatwe i daje efekty, jesli ktos tych efektów szuka. Z tego co sie zorientowałem, nie ma problemu by u niego zamówić takie oswietlenie jakie sie chce mieć. Trzeba zdać sie na jego doswiadczenie. I to, ze nie sprzedaje chłamu.


Same ledy jako tasmy na listwach (tak po amatorsku sprawdzałem listwy led Diversy - testujac je w sklepie) do głębokości akwarium 50 cm daja dobre wizualnie swiatlo, ale tylko gdy wezmie sie dwie podwójne ledowe listwy a akwarium nie jest duze. A te juz kosztuje (100 cm długości podwójna Diversy to ok 230 PLN sztuka). Ja na kilku rzeczach nie oszczędzałem. Jedno to swiatlo. Ale ja nie chce miec światła oslepiajacego, ale zmienne, kontrastujace, wydobywające rozne klimaty. Dlatego wybrałem takie rozwiazanie. Cos z tego (mysle) da sie wybrać. Efekt końcowy za dwa tygodnie pokażę :)

Opublikowano

Wlasnie przyszła moja listwa Power led, wiec jak obiecałem wyzej, podsyłam kilka fotek. Oczywiscie zdjęcia nie oddają profesjonalizmu Andrzeja, ale wszystko odbyło sie sprawnie, po opłaceniu ciut ponad tydzien i listwa jest gotowa do montażu.

Oto kilka fotek.

post-14693-14695716953745_thumb.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.