Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Co do startu baniaka to ceramika która jest w 2260 jest przełożona z rocznego akwarium a jest tego z 6l i tak sobie myślałem że to wystarczy
To powinno wystarczyć ale musisz dać jakąś pożywkę aby zobaczyć czy bakterie osiedlone w ceramice, poradzą sobie z amoniakiem i azotynami.
Opublikowano

Witam ponownie zrobiłem testy w zbiorniku 60l który stoi już 3 lata ostatnia podmiana była 2 miesiące temu jest tam filtr ehime classic 2213 i wychodzi na to że większość testów jest przeterminowanych (kupione 2 lata temu)


gh - nie pokazuje

kh -7

nh4 - brak skali

no2 - 0,025

no3 - 120


tak czy inaczej wziąłem odlałem 10l wody dolałem do mojego i zobaczymy


Jakie testy są niezbędne i jakiej firmy najlepiej kupić, czy wystarczy no2, no3, nh4, kh,ph i gh czy coś jeszcze a może coś niepotrzebne

-- dołączony post:

co do pożywki to tego samego jak zalałem baniak kupiłem bojownika który po 3 dniach padł i zostawiłem go tak na tydzień póki nie kupiłem mieczyka ale nie wiem teraz czy to był dobry pomysł


a jeszcze czy warto kupować uzupełniacze do testów JBL i czy w uzupełniaczach jest tez skala (kolorowy papierek do porównania) bo nie wiem czy przez dwa lata nie wyblakły te kolory

Opublikowano
Jakie testy są niezbędne i jakiej firmy najlepiej kupić, czy wystarczy no2, no3, nh4, kh,ph i gh czy coś jeszcze a może coś niepotrzebn


Te testy wystarczą. Kropelkowe JBL będą najlepszym wyborem, korzystam z nich sam. Jeśli miałeś kropelkowe testy JBL to w zupełnści wystarczą same uzupełnienia do nich. Są tańsze od całych zestawów bo nie płacisz drugi raz za próbówki, wzorniki, strzykawki itp.


co do pożywki to jak zalałem kupiłem bojownika który po 3 dniach padł i zostawiłem go tak na tydzień póki nie kupiłem mieczyka ale nie wiem teraz czy to był dobry pomysł


To akurat nie fajnie. Szanujmy wszystkie ryby, nie startujmy malawi na innych rybach przeznaczając je na stracenie.

Opublikowano

Witam ponownie nowe testy dotarły i oto wyniki wody pierwsze to akwarium drugie woda kranowa


gh - 6 / 5

kh - 8 / 5

ph (od 3 do 10) - 8 / 8

nh4 - 0 / 0

no2 - 0,025 / 0

no3 - 10 / 0

temperatura 26st


kurde sam już nie wiem czy już czas na rybki (mieczyk czyje się dobrze)

Opublikowano

chyba dojrzewanie ruszyło mocno z kopyta oto parametry z 3 ostatnich dni


19.03/ 20.03 / 21.03


nh4- 0/ 0 / 0

no2- 0,05/ <1 / <1

no3- <10 / <20 / <60


mieczyk odłowiony bo szkoda by się męczył

Opublikowano

To teraz czekaj na spadek NO2 do zera. U mnie trwało to długo, bo prawie 2 tygodnie, na dodatek wspierane Prodibio Biodigest i płukaniem bioceramiki z drugiego akwarium.


Zastanów się odrazu jak zaradzisz wysokiemu NO3. Na początku pisałeś, że w kranie stężenie NO3 wynosi 20 mg/l. Teraz w jednym z postów napisałeś, że 0mg/l. Skąd te różnice? Albo któryś z testów jest źle wykonany, albo masz skoki tego parametru w kranówce.


Od siebie polecam na wysokie NO3 hydroponikę(która powinna przynajmniej stabilizować NO3) oraz doraźne działanie ZOOLEK Filtrax NO3 (250g). U mnie NO3 w akwarium 300l z poziomu 100 mg/l w ciągu 2 dni zbił do 5-10 mg/l.


Bez filtraxu, przy wodzie kranowej NO3 20 mg/l nie zbijesz NO3. Musiałbyś podmienić bardzo dużo wody, a i tak dalej odbiegałyby od optymalnych dla pyszczaków. Jeśli masz w kranie NO3 0-5 mg/l to jeszcze będzie to wykonalne podmiankami.



@konradmk


Nie wiem czy doczytałeś, ale z tego co ja rozumiem NO2 utrzymuje się na poziomie ok. 1mg /l. Po co wpuszczać tam rybki startowe, skoro cyklu już ruszył? Chyba tylko dla frajdy z patrzenia jak się podtruwają, o ile kogoś to rajcuje.

Opublikowano

Nie wiadomo czy cykl całkiem ruszył. NO2 jeszcze wykrywalne. A czym mają się podtruwać? Odchody startowych rybek przydałyby się dla pożywki. Zbiją no2 do 0 i podniosą no3. Przyspieszy to cykl a parametry nie przy-trują rybek bo NH4 - 0

Opublikowano

Ryby startowe jak sama nazwa wskazuje mają na celu wystartowanie cyklu. Skoro NO2 jest bliskie 1 mg/l, a NH3/4 niewykrywalne to oznacza jednoznacznie, że cykl ruszył.


Bakterie przerobiły NH3/4 na NO2, teraz mnożą się i przerabiają NO2 na NO3. Widać to wyraźnie po wzrastającym poziomie NO3.



Dołożenie teraz ryb, spowoduje ich podtruwanie się, bo poziom NO2 w okolicy 1mg/l staje się dla ryb zabójczy. Dodatkowo jeszcze więcej pożywki wybije NO3 do trudnego do zbicia poziomu, co odłoży zarybienie o kolejne dni, a może nawet tygodnie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.