Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czytam z zainteresowaniem i kibicuje :-) Zresztą mam wrażenie, że wątek jest jednym z częściej subskrybowanych.

Pomoc na razie nie mogę, bo jestem laikiem w kwestiach przez Was poruszanych.

Powodzenia i nie mogę sie doczekać finiszu :-)


pozdrawiam,

Paweł

Opublikowano
Dzieki Stan za sugestie, właśnie tego mi trzeba konstruktywnej krytyki, argumenty że coś nie będzie dobre bo nie jest sprawdzone albo nikt tak nie robił do mnie nie przemawiają :), Proszę o konstruktywne opinie


Bardzo, ale to bardzo jestem ciekaw co z tego Ci wyjdzie. Robisz coś starego w zupełnie inny sposób. Albo cały temat pierdzielnie bo czegoś nie uwzględniasz albo odkryjesz nowe metody/sposoby :)


Ja mam stosunek porażek do sukcesów jakoś pół na pół. Oby tobie wyszło lepiej.


Na ta chwile mam 2 wątpliwości.


1) Jesli mi matematycznie nie udowodnisz to nie uwierzę, że dolanie 400l wody o temp 50C w okresie 1 tygodnia utrzyma temperaturę wody w akwarium na poziomie ~25C. To są tylko 2l na godzinę. Nie potrafię bez szukania wzorów policzyć ile energii wypromieniuje takie akwarium w ciągu godziny ale jestem prawie całkiem przekonany, że sporo więcej niż wprowadzisz tymi 2l ciepłej wody.

Wg mnie grzałka bedzie niezbędna. Jesli otym pisałeś to sorry - nie zauważyłem.


2) Niebieski odpływ do ścieków. Obuduj go kominem z odpowiednio wysokim grzebieniem. Dodaj drugi awaryjny odpływ. Jedna goła rurka w któryms momencie zatka się i będziesz miał powódź.

Opublikowano

Ja tylko dopisze drobna uwage.

Wg mnie chybiony jest pomysl regulacji temperatury dolewanej wody 30-50'C.

Pamietaj ze mamy tez lato i w najbardziej gorace dni wiekszosc walczy ze zbyt wysoka temperatura.

Lepsze byloby zastosowanie dolewki od najnizszej mozliwej temperatury do powiedzmy tych 50'C.

Czy bedziesz to recznie ustawial czy jakas technika to za Ciebie wykona?


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
d8. Zastanów się jak wymienisz złoże biologiczne bo po jakimś czasie trzeba będzie to zrobić.


A kto powiedział, że trzeba wymieniać złoże biologiczne ? Skoro woda trafiająca do niego jest filtrowana mechanicznie czyli wpływa czysta i nie zapycha porów , a za czym idzie nie zmniejsza powierzchni filtracyjnej ;-).

Opublikowano
Wg mnie grzałka bedzie niezbędna.

Wszystko zależy od temperatury w mieszkaniu. Ja nie używam grzałki wcale a nawet w okresie "przed grzewczym" temperatura nie spada poniżej 24 stopni. Filtry pompy i oświetlenie starcza aby woda była o kilka stopni wyższa niż temperatura w mieszkaniu.

Opublikowano
Wszystko zależy od temperatury w mieszkaniu. Ja nie używam grzałki wcale a nawet w okresie "przed grzewczym" temperatura nie spada poniżej 24 stopni. Filtry pompy i oświetlenie starcza aby woda była o kilka stopni wyższa niż temperatura w mieszkaniu.


Możę i racja. Wziąłem nie koniecznie dobry przykład. U mnie jest z wyboru raczej chłodno (16-20C), lampy led na razie nie grzeją wody, autopodmiana wlewa codzinnie 60l zimnej wody, a jedna pompa i 3 cyrkulatory to duzo za mało aby podgrzać wodę do 25-26C....

Opublikowano

Nie zapomnij o bardzo dobrym izolowaniu filtra i rur w piwnicy w której masz zimno :)


A co do ogrzewania. Może mała ukryta wężownica z wodą kotłową i pompa sterowana termostatem ?:D Wężownice można ukryć albo jakiś mały wymiennik zainstalować na wężach od filtra .

Opublikowano

warunki klimatyczne w domu to temperatura 21 stopni w lecie w największe upały wzrasta do 26 stopni.

Na akwarium nie będą padały promienie słoneczne, no może od 17 do wieczora w letnie dni będzie trochę świeciło na boczną szybę ale łatwo mogę ją osłonić gdy zajdzie taka potrzeba.

Temperatura dopływu narazie napisałem 30-50 bo taki zawór mieszający znalazlem na szybko na allegro wiadomo przydałaby się regulacja 10-50 coś się wymyśli.

Grzanie akwarium wodą myślę że w tych warunkach zda egzamin, można policzyć straty i zyski ciepła ale szczerze nie chce mi się :) a intuicja podpowiada mi że będzie ok. Wszystkie ściany akwarium oprócz szyb rzecz jasna będą ocieplone 3 cm styropianu róznica max 4 stopni, strata ciepła niewielka. W piwnicy będzie ocieplona obudowa szafka z osb 10mm na filtr i przewody.

Co do wymiany złoża biologicznego to kiedyś to pewnie nastąpi bo gąbka coś tam minimalnie pewnie puści, ale sądzę to okres liczony w latach. Wtedy spuszczę wodę z filtra ( wiadomo będą zawory odcinające filtr ) przewrócę filtr na bok i wyjmie co będę chciał.

Jutro zamieszczę zdjęcia z prac nad tłem strukturalnym.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.