Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej.

Blisko rok temu, w grudniu 2010 zalałem 390l narożnego baniaka. Na podstawie doświadczeń z poprzednim zbiornikiem 300l i różnymi systemami filtracji (od kubła po SUMP) i lekturze forum Malawi wybór padł na "narurowca".

Czas na małe podsumowanie, może komuś oszczędzi niespodzianek.


Wersja pierwotna w kolejności (zgodnie z przepływem).

Pobór wody ze zbiornika na dole z tyłu w rogu, zawór, dwa filtry 10" połączone równolegle z wkładami sznurkowymi 20um (mechanika), pompa co Grundfos UPS 25-40 180, trojak: 1. spust wody z zaworem, 2. zawór, dwa filtry 10" połączone równolegle z wkładami sznurkowymi 50um (biologia), zawór, powrót wody do zbiornika w górnym lewym rogu. Przy czystych wkładach i pompie ustawionej na "III" z punkcie spustowym wody panowało nadciśnienie, czyli pompa pracowała w napływie. Niestety zabrudzenie wkładów pogarszało sytuację.

Głównym problemem okazał się film bakteryjny pojawiający się na powierzchni. Chcąc mieć ciszę w pokoju... w całym domu - nie do opanowania.. :(


Zacząłem myśleć o skimmerze. Tania paść z allegro - PAŚĆ. Kupiłem skimmer Hagen Fluval. Trzeba było kolejny raz przerobić instalację.

W międzyczasie wywaliłem wkłądy sznurkowe z filtrów biologicznych zastępując je ceramicznym wkładem Tropical Poro Ring. Drastycznie wzrósł przepływ, co spowodowało powstanie podciśnienia w w/w punkcie spustowym wody. I w tym miejscu zamontowałem kolejny filtr, z wkładem sznurkowym, do którego woda pobierana jest przez skimmer. Po 15 minutach powierzchnia wody stała się krystalicznie czysta. :)


Wersja aktualna:


Pobór wody ze zbiornika na dole z tyłu w rogu, zawór, dwa filtry 10" połączone równolegle z wkładami sznurkowymi 100um (mechanika), pompa co Grundfos UPS 25-40 180, trojak: 1. zawór (przydaje się przy spuszczaniu wody) filtr z wkładem 100um, niezależny pobór wody z powierzchni i częściowo środka zbiornika, 2. zawór, dwa filtry 10" połączone równolegle z wkładami ceramicznymi (biologia), zawór, trojak (odejście na spust i dolewanie wody) powrót wody do zbiornika w górnym lewym rogu.


Cała instalacja zrobiona w systemie klejonym do zimnej wody Nibco, 3/4".

Rura ssąca to poliamid 22mm (czarna).


Wnioski: wkłady poniżej 100um to porażka, podobnie jak biologia na sznurku. Skimmer to jedyna szansa na czystą powierzchnię. Tu jedynie SUMP wygrywa, ale ma inne wady. Obsługa systemu, przy sensownie wmontowanych zaworach jest praktycznie bezrozlewowa, wymiana wkładów to kilka minut, podobnie jak podmiana wody - za ścianą mam hydrofor i kanał. ;P


Zastanawiam się jedynie nad większa pompą, ale najpierw protestuję aktualną wersje systemu przez jakiś czas.


Nie jesteś pewien? Sklej sobie narurowca. Kubły to przeżytek i zdzierstwo.. :)

A poza tym... pompa c.o. to całkowita CISZA...

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.