Jump to content

Zakładanie Malawi 160l, pytania różne.


Elor

Recommended Posts

Witam wszystkich. Od razu zaznaczam, że użyłem opcji szukaj ;), przeczytałem sporo wątków, jednak pytam bo albo czegoś nie znalazłem albo potrzebuje klaryfikacji pewnych rzeczy.


Przymierzam się do założenia mojego pierwszego w życiu akwarium (proszę o wyrozumiałość), i będzie to Malawi w zbiorniku 160 litrów. Wzorował się będe na tym akwarium http://www.um-um.pl/malawi/data/media/3/methakva.jpg , które znalazłem na stronie głównej tego portalu (mam nadzieję że autor akwarium nie ma za złe użycia tego zdjęcia w tym temacie). Mam w związku z tym kilka trapiących mnie pytań:


1) Zakupiłem filtr Tetra Ex 700 i z tego co sobie poczytałem na forum, wychodzi że będzie on robił za filtr biologiczny (4 kg ceramiki tam wsadzę, jakiej to nie wiem jeszcze, muszę dokładniej doczytać co jest polecane w innych wątkach). Prosiłbym o poradę jaki filtr wybrać jesli chodzi o filtracje mechaniczną? Zakup całego osprzętowania od zera, oraz rzeczy potrzebnych do stworzenia tła strukturalnego to spory wydatek, także prosiłbym o coś w dobrym wyważeniu wydajność/cena, niestety filtry wewnętrzne nigdy nie budziły mojego zainteresowania i totalnie się na nich nie znam, chciałbym skorzystać z porady kogoś doświadczonego. Zależy mi zeby taki filtr można było ukryć w tle i żebym w miarę nie musiał go czyścic co 2-3 dni.


2) Generalnie bardzo podobały i się akwaria holenderskie, u kumpla podpatrzyłem fajną lampę ustawianą na zbiorniku, jednak po zastanowieniu doszedłem do wniosku ze chyba do Malawi lepiej sprawdzi się pokrywa z oświetleniem (choć te lampy bardziej mi się podobają). Mam tutaj na myśli to że przykryje górną częsc tła i chyba ułatwi regulację oświetleniem (ograniczenie światła w rożnych częściach akwarium, poprzez zasłanianie świetlówki) , jak wy, użytkownicy tego forum, rozwiązaliście ten problem?


3) Wracając do oświetlenia, generalnie większość pokryw z tego co się orientowałem w internecie (nie miałem okazji oglądać na żywo) posiada możliwość zamontowania 2 świetlówek, jakie świetlówki polecacie, wiedząc, że chciałbym osiągnąć efekt jak na obrazku wyżej? Czy w pokrywie jest opcja wyłączenia np. 1 ze świetlówek pozostawiając drugą włączoną, bez konieczności wykręcania jej?


4) Nie bardzo mogę dojść do czego w tłach strukturalnych służy tzw "komin". Czy znajdują się tam ujscia filtra (rurki, grzałki itp), czy jest to miejsce gdzie pyszczaki się chowają/rozmnażają? Podejrzewam, że chodzi o to pierwsze. Tutaj nasuwa mi się kolejne pytanie. Dajmy na to ze w kominie będzię prefiltr od tetraex 700 oraz wąż który będzie wrzucał wodę z powrotem do akwarium, i tak myślałem sobie że po drugiej stronie akwarium zamontuję filtr wewnętrzny. Trapi mnie myśl czy tetra jest w stanie wytworzyć na tyle silny ruch wody nad dnem aby "popychać" kupy rybek w kierunku filtra wewnętrznego, jak to rozwiązać?


5) Czy przy zastosowaniu rozwiązania takiego jak mowa wyżej, gdzie tetra nie będzie wywoływał ruchu wody na powierzchni, potrzebne jest zastosowanie napowietrzania, osobiście nie podobają mi się bąbelki w akwarium Malawi.


6) Czy grzałka może znajdować się w "kominie" ? Oraz czy dno komina powinno być wysypane piaskiem? Czy może lepiej nie, bo wtedy łatwiej byłoby usuwać kupy z niego?


7) Co zastosować pod piasek na dnie aby ułożył się w charakterystyczną falkę? Zwykle pod piaskiem znajduje się "coś" ciemnego i nie moge się doczytać co to jest co nadaje kształt dna. Osobiście myślałem żeby uformować dno za pomocą pianki której chcę użyć do zrobienia tła strukturalnego.


8) Gdzieś wyczytałem, że tło można malować akwarelami, znaczy się takimi zwykłymi akwarelami które mogę kopić w pierwszym lepszym sklepie? ;)


9) Czy do czasu wpuszczenia rybek, ew parę dni przed, akwarium może funkcjonować tylko z filtrem biologicznym? (wyczytałem ze taki filtr potrzebuje 1 miesiąca na rozruch). Mechaniczny kupiłbym nieco później, z gotówką cienko.



Trochę tych pytań wyszło, będę wdzięczny za wszelkie informacje, nawet napisane jasno jak krowie na granicy, wyłożone łopatologicznie :). Wiadomo staram sie czytać i szukać informacji, ale często są sprzeczne ze sobą, a biorąc pod uwagę mój brak doświadczenia to nie bardzo jestem w stanie odłowić co ma sens a co nie. Nie chciałbym żeby akwarium okazało się niewypałem, bo to pewnie wiązałoby się z moja 1 i ostatnią próbą, a i rodzinka nie jest przekonana do Malawi, że ciemne i nieciekawe, chciałbym żeby wyszło jak najlepiej i żeby zrozumieli co i mnie urzekło w tym typie akwarium. Ufff to koniec :)


Pozdrawiam


Edycja:


Ostatni raz gdy byłem na tym forum, nie istniał jeszcze ten dział forum, dlatego ograniczyłem swoje pytania do technikaliów i założyłem topic w osprzętowaniu, gdyż zauważyłem ze osoby zadające pytania z różnych dziedzin, były proszone o zakładanie odpowiednich wątków w odpowiednich działach. Teraz widzę że topik został przeniesiony...


Skoro tak to mam jeszcze pare pytań ;)


10) Na 160 litrach co proponujecie trzymać? Chciałbym miec z 5-7 mniejszych rybek o wyrazistych barwach rozjasniających akwarium, oraz z 1-2 większe osobniki (pyszczak hełmiasty? - ;lub inny podobny gatunek; który występuje w jeziorze Tanganika, ale z tego co czytałem to część rybek się pokrywa z Malawi).


11) Zgodnie z tym co widać na zdjęciu na samej górze mojego posta, w moim akwarium ozdoby kamieniste zrobione z serpenitu w niedużych ilościach, co za tym idzie rybki nie będa mieć zbyt wielu kryjówek, czy to wpłynie na nie negatywnie?


12) Chciałem użyc do wystroju piasku kwarcowego. Bardzo podoba mi się jego barwa oraz struktura, jednak wyczytałem że zle dobrane oświetlenie będzie stresować ryby, i obawiam się że akwarium może stracić urok, co zatem zrobić, inaczej dobrać oświetlenie czy zrezygnować z piasku kwarcowego?

Link to comment
Share on other sites

ad.1. do tego akwarium możesz zastosować atmana At-202 z tak dużą gąbką jaka Ci się będzie mieścić za tłem. (pompa ok. 40 zł gąbka około 10)

ad.2.Wszystko zależy od Ciebie. Możesz zastosować HQI i szyby nakrywkowe albo świetlówki w pokrywie. Pierwsza opcja redukuje koszty związane z pokrywą. Obie opcje są reprezentowane na forum. Ja problem maskowania górnej części tła rozwiązałem "niemając" takowego :mrgreen:

ad.3. Co do świetlówek to statndardowy początkowy zestaw może się składać z dwóch świetlówek jednej 6500 K i drugiej 10 000 K. Ewentualnie (jeżeli lubisz chłodniejsze światło) jednej 10 000K i drugiej 15 000K.

ad.4. "kominy" a w zasadzie panele/przegrody służą maskowaniu osprzętu.Wylotem z EX700 tsunami nie zrobisz. Ja bym puścił wlot i wylot na przeciwne strony akwarium a na wewnętrzny (jeżeli będzie problem z cyrkulacją) naciągnął wąż 16mm, do węża podpiął trójnik a do trójnika znowu węże 16mm - w ten sposób miałbym dwa wyloty wody z wew. które przy pomocy w/w węża możesz skierować w dowolne miejsce akwarium.

ad.5 wylot tetry może wystarczyć do poruszania taflą wody, jeżeli nie to kombinujesz z wylotem wewnętrznego, a jak to nie pomaga(co jest raczej wątpliwe) to możesz dołożyć cyruklator, napowietrzacz, albo podpiąć wężyk napowietrzający do AT-203

ad.6 grzałka może być w kominie, piasek nie musi

ad.7 fala zazwyczaj robi się sama z piasku :mrgreen:

ad.8 nie, malowanie tła najlepiej przeprowadzić FAUST-em albo rzadki, barwionym CR-em . Nie wiem czy jest jeszcze dostępny bo w CR65 nie siedze.

ad.9. tak

ad.10.


Ostatni raz gdy byłem na tym forum, nie istniał jeszcze ten dział forum, dlatego ograniczyłem swoje pytania do technikaliów i założyłem topic w osprzętowaniu, gdyż zauważyłem ze osoby zadające pytania z różnych dziedzin, były proszone o zakładanie odpowiednich wątków w odpowiednich działach. Czyli powstanie tego działu pozwala mi na zadanie innych pytań które nie dotycząc strony technicznej akwarium?

IMO tak
Link to comment
Share on other sites

Ostatni raz gdy byłem na tym forum, nie istniał jeszcze ten dział forum, dlatego ograniczyłem swoje pytania do technikaliów i założyłem topic w osprzętowaniu, gdyż zauważyłem ze osoby zadające pytania z różnych dziedzin, były proszone o zakładanie odpowiednich wątków w odpowiednich działach. Teraz widzę że topik został przeniesiony...

Tak, dział nie ogranicza tematu pytań.

Link to comment
Share on other sites

1.Jeśli filtry będą zabudowane/w kominie to spokojnie mechanik koło 1000l/h – aquaszut, weipro, fluval 4+, blumodular, pf 1000

2.kupiłem tania pokrywę abs – żałowałem bardzo – poprzerabiałem co się dało i jestem prawie zadowolony

3.Jest ogrom możliwości – na obrazku wyżej jest narva nature i nie polecam bo mi niebieski kiepsko wybarwiała. Idąc dalej zależy jaka pokrywę kupisz, jeśli zwykły abs to pozytywny wpływ na kolory rybek będzie miała tylko przednia świetlówka – tylna ten efekt imho pogorszy tylko – jest po prostu za bardzo z tyłu zamontowana.

Standardowe pokrywy nie mają opcji włączania jednej lub drugiej – trzeba przerabić

4.Komin służy do ukrycia sprzętu, ale i rybki znajdują tam wytchnienie ;). Ta tetra prawdopodobnie nie.

5.Lepiej tak to zamontuj, żeby ruch tafli był

6.Może być schowana, piasek niekoniecznie, ale zawsze coś tam wpadnie albo ryby naniosą

7.Nie formuj dna żadną pianką, daj na dno styro i nasyp piasku – ewentualnie sam piasek możesz trochę uformować, ale pyszczaki i tak to pousypują po swojemu

8.Lepiej nie – pisali chyba o tle zewnętrznym

9.Może

10.Zostań przy malawi, ryby z tanganiki sobie odpuść.

11.Na moim akwa się za bardzo nie wzoruj bo obecnie wygląda tak:

http://picasaweb.google.pl/methkm/Akwa#5262681371681001650

http://picasaweb.google.pl/methkm/Akwa#5262675488670280722

jak widać poprzednie kamienie wyleciały i doszło sporo serpentynitu poukładanego tak żeby tworzył dosłowne groty i szczeliny – imho to lepiej dla ryb i ciekawsze zachowania. Także sporo kamieni i dużo kryjówek a czy jest wystarczająco najlepiej ocenisz obserwując ryby. Przy czym dużo kryjówek nie oznacza wcale pustego akwa.

12.Sam mam piasek z piaskownicy, ale bardzo jasny i nawet w połączeniu z power-glo ryby nie są przesadnie płochliwe. Jednak do nowego akwa pójdzie piach typowo budowlany – fajniejszy kolor ma i daje lepszy klimat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Była inna skala pod dwie miarki a inna jest pod jedną, i to jest niewielka różnica, tu chodzi o czas wstrząsania który daje kolosalną różnicę.
    • To film sprzed 3 lat i facet daje dwie miarki
    • @TomekT poszczególne ryby mają różny próg tolerancji toksyn, to nie jest tak że jakiś tam poziom toksyn spowoduje że wszystkie ryby padną, to wygląda tak że tylko niektóre słabsze osobniki zaczynają być apatyczne, tracić apetyt, imają się ich różne schorzenia aż w końcu zapadają poważnie na coś i padają ale tylko te najdelikatniejsze. Nie wiem jaki jest śmiertelny poziom NO3 dla pyszczaków ale podejrzewam że dla poszczególnych osobników różny. Nie może być tak że we wcześniejszej instrukcji podany był dokładny czas z wyraźnym zaznaczeniem że zbyt krótki czas wstrząsania jak również zbyt delikatne wstrząsanie spowoduje zaniżony wynik, pisze tak w instrukcji jak byk, sprawdźcie sobie. W nowej instrukcji nie ma czasu wstrząsania, a to mieszanie do czasu rozpuszczenia się proszku jest nie precyzyjne zwłaszcza że proszek nie rozpuszcza się cały. A tu macie jak facet robi test NO3 testem zoolek, jbl (tu czyta instrukcje i robi tak jak pisze że 1 minuta wstrząsania) i sera, wszędzie wychodzi mu taki sam wynik który na koniec bada w jakiejś maszynce i wychodzi to samo.  
    • Właśnie, co zrobić z taką wiedzą? @triamond przytaczał badania, w których kilkukrotnie większe stężenia nie powodowały śmierci pielęgnic. Nie wiem, na ile to miarodajne, bo doprawdy można zgłupieć od sprzecznych informacji.  @Tomasz78 współczuję śnięcia rzadkich okazów, ale faktycznie, czy nie należałoby profesjonalnie zbadać wody i o ten wynik skorygować testy JBL, coś jak ze skałami Celsjusza i Fahrenheita? Zgadzam się oczywiście z tym, że obecna instrukcja JBL jest nieprecyzyjna, ale na logikę, moment rozpuszczenia proszku jesteśmy w stanie określić po 10, kilkunastu sekundach. Wg mnie i na moje oczy tyle właśnie zajmuje rozpuszczenie się proszku w testach na NO3. Taki czas, a minuta to już różnica skali, w zasadzie.
    • Tomasz jesśli odczyt jest poprawny to mam ponad 100 i nie zdychają, normalnie tarło, samice z ikrą w pyskach.
    • A ile wyjdzie po 2 minutach wstrząsania? 
    • No jak nie zaniża, przecież musi być podany konkretny czas wstrząsania a nie 10 sekund do zniknięcia szarego proszku. Po 10 sekundach wstrząsania wyjdzie mi 5,10 NO3 - tyle to nie możliwe przy tak dużej obsadzie. Jestem pewny że ryby zdechły przez wysokie NO3. No to jak w starej instrukcji było 1 minuta wstrząsania a w nowej bez czasu wstrząsania sugerując 10 sekund do czasu zniknięcia szarego proszku, przecież wyniki będą biegunowo różne.
    • Tomku, ale nie masz 100% pewności, że ryby zdechły przez NO3. Powiem więcej, poziom NO3 50 czy nawe 60 nie spowoduje smierci ryb, nawet gdy przez długi czas będą narażone na takie warunki. Nie masz żadnego punktu odniesienia w postaci wiarygodnego i profesjonalnie wykonanego testu swojej wody. Nie możesz więc z pewnością twierdzić, że test wykonany według instrukcji zaniża wynik. A może jest odwrotnie? Test wykonany nieprawidłowo da nam zafałszowany wynik w tym przypadku zawyżony. Tak czy inaczej zbyt dużo tu pytań. Nie bronię producenta, ale uważam że najpierw powinno się uzyskać wiarygodny wynik testu wykonanego w profesjonalnym laboratorium, a następnie metodą prób i błędów wykonać test JBL tak aby wyniki były zbliżone do siebie. Tylko wtedy będziesz miał pewność ile czasu należy wstrząsać próbkę, aby uzyskać prawidłowy wynik. 
    • Wstrząsać trzeba intensywnie przez 1 minutę. Po 10 sekundach będziesz miał 5 mg/l a tak naprawdę może być 50! Po 10 sek kolor nie rozwinie się taki jak po minucie wstrząsania. Kolor rozwija się do 10 minut, po tym czasie już się nie rozwija. Przez to zbyt krótkie wstrząsanie zdechły mi cenne okazy bo mi wychodziło że mam 5,10 mg/l NO3 a tak naprawdę było 50,60 mg/l przez wiele tygodni aż ryby zaczęły chorować i zdychać a ja nie wiedziałem jaki jest powód bo przecież parametry wzorowe. Nie radzę sugerować się wpisem żeby wstrząsać 10 sekund do zniknięcia szarego proszku, bo się możecie zdziwić, będziecie się doszukiwać różnych chorób a przyczyna będzie prozaiczna - zbyt wysokie stężenie NO3.
    • Może ilości odczynników, może są bardziej reaktywne. Nie będę usprawiedliwiał JBL, ale moim zdaniem błędem jest wstrząsanie przez minutę testów z nowej serii, równie dobrze można wstrząsać dwie minuty, albo podgrzać fiolkę, w kontekście spotęgowania reakcji, wtedy wyjdzie 250. 😉 Jeżeli proszek rozpuszcza się w kilka sekund i jeżeli o tym mówi instrukcja, to trzeba wg mnie wstrząsać przez nie więcej, niż 10 sekund, góra 15 i zostawić na te 10 minut, jak instrukcja wskazuje, potem dopiero zrobić odczyt. Zauważyłem szereg razy, że intensywność koloru wzrastała wraz z upływającymi minutami.
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.