Jump to content

Recommended Posts

Posted

Witam,

Jako, że nareszcie mam czas więc mogę odpalic nową 500kę która stoi i czeka wytrwale już od początku wakacji. Kubły drogie, w domu mam jakiś wolny baniak, dużo wolnego miejsca pod baniakiem więc pomyślałem o zrobieniu sumpa. Nie bardzo mam ochotę na wiercenie szyb w obawie przed zmniejszeniem wytrzymałości materiału bo szyba tylko 10 :? Zastanawiam się wiec czy można zrobić sump bez komina? Wymyśliłem sobie takie rozwiązanie, ale nie wiem jak to wygląda w praktyce... Co o tym myślicie:


http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ pelny/e5cd709194ad3f91.html (skasujcie spację przed pelny bo nie wiem co z tymi adresami:?)


Jak to rozwiązać, żeby rurka od spływu się nie zapowietrzała i jak ją w razie czego odpowietrzyć? Pompa naturalnie od co. Jakiej wielkości byście proponowali baniaczek? bo wolną mam 45 ale nie wiem czy to nie za mało?


Z góry dziękuję za odpowiedzi, pozdrawiam

Posted

Niestety to nie zadziała. Nie jestes pierwszym który na tym forum proponuje rozwiązanie w oparciu o same rurki. To sie bedzie zapowietrzac, i nic na to nei poradzisz. Pewnie właśnie dlatego nikt tego nie stosuje, bo to nie działa :) . Dodatkowo takie rozwiązanie bylo by bardzo podatne na zatkanie resztkami roślin, lub choćby rybą, a to juz oznaczało by sporo wody na podłodze. Jelsi tak bardzo chcesz uniknać wiercenia w akwarium (choć nie rozumiem czemu, bo okragly otwor wcale jej tak znowu nie osłabia, zwłaszcza w dnie, które i tak stoi na blacie) to pomysl jednak o pudełku przelewowym. Tam rurki tworzace system naczyń polaczonych między pudełkiem a akwarium sa nizej pod powierzchnią wody, a co za tym idzie bardziej sa odporne na zapowietrzenie, jednak nic nie pobije moim zdaniem komina, który jest całkowicie nieczóly na zapowietrzenie. Alternatywnie mozna wuwirecic otwór w bocznej ścianie akwarium, na wysokosci lustra wody, i tam wlasnie przykleic pudełko przelewowe. Wówczas takie rozwiązanie tez jest odporne na zapowuetrzenie. DOsć popularne rozwiązanie w stanach zauwazylem. Oni namiętnie wierca dziury z boku albo w tylnej ścianie akwarium.


Kot.

Posted

Kotek ma rację , nawet te dziury z boku , nazywają się stylem amerykańskim.

Nawet nie trzeba robić pudełka przelewowego , wystarczy zwykły spływ , tylko trzeba założyć jakąś siatkę zabezpieczającą:)

Tylko trochę chlupie, ale to można rozwiązać odpowiednią regulacją na zaworach:)

Posted

jeżeli możesz ustawić sump nie pod a na równi z akwarium, to jest szansa na nie wiercenie, tylko na zasadzie naczyń polączonych ustawienie tych zbiorników.

Posted

Nie będzie się zapowietrzało jeśli zrobisz na szczycie "odwróconego U" otwór i podłączysz do głowicy pod dyfuzor - będzie wtedy wysysał powietrze, ale generalnie to ja bym nie ryzykował :D

Posted
jeżeli możesz ustawić sump nie pod a na równi z akwarium, to jest szansa na nie wiercenie, tylko na zasadzie naczyń polączonych ustawienie tych zbiorników.


Tyle że wtedy to juz nie jest sump, tylko panel filtracyjny :)


Kot.

Posted

yaro - niestety na poziomie baniaka ustawić dodatkowego baniaka nie mogę...i tak zajmuje prawie całą ścianę :D

cezarix - ciekawy pomysł :) przydało by się jakieś sprawdzenie w praktyce..niestety nie mam narazie warunków żeby to przetestować :roll: może ktoś chciałby spróbować :?:

Może ktoś wie jak sprawdza się w praktyce pudełko przelewowe i jak je wykonać samemu?

Posted

generalnie to nie przekombinuj... tego Ci zycze tak obserwujac ten watek... :P

bo glosu zabieral nie bede - mialem, kombinowalem i juz mi sie odechcialo :wink:

Posted
cezarix - ciekawy pomysł :) przydało by się jakieś sprawdzenie w praktyce..niestety nie mam narazie warunków żeby to przetestować :roll: może ktoś chciałby spróbować


Pomysł nie mój - tak odpowietrza się tłumiki durso i właśnie przelewy. O przelewach znajdziesz więcej na portalach morskich - bo tam się je głównie stosuje (panel w nano rafie). Zdjęcia, opisy, wszystko jest

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • @marcin73m zawsze jak patrzę na tę aranżację robi mi się ciepło na sercu  
    • Wszystko zależy od tego skąd bierzesz wodę i jakie są jej parametry. Ja w Gdańsku używam kranówki i stosuję tylko filtr węglowy. Tutaj prezentujesz swój zestaw do podmianek:  Nie sprawdza się?
    • Zdecydowanie duże kamienie robią robotę. Jedna pokaźna skała, to nie to samo co podobnej wielkości kopiec usypany z mniejszych kamieni. Oczywiście jest to też kwestia gustu i własnych preferencji. Fakt że większe głazy sporo ważą, ale przy odpowiednim zabezpieczeniu i stabilnym ustawieniu, ryzyko jakiegoś nieszczęścia jest minimalne. U mnie dwie największe skały na środku aranżacji ważyły 39 i 48 kg. Na tył dałem już moduły o fakturze zbliżonej do serpentynitu. 
    • Mam pytanie o przygotowywanie wody do dolewki. Wystarczy DEMI, puszczona przez trójstopniowy filtr narurowy i potem przez takie coś:   https://mojawoda.com/filtr-do-wody-demineralizator-demi-duo-mb400-10-, czy powinna być RO? Jeżeli DEMI, jaki przepływ wody ustawić?
    • To już jesteś o krok od zrobienia własnych modułów z zaprawy ;). To jest jakieś rozwiązanie. Trzeba tylko tak je zaaranżować, żeby woda i ryby miały łatwy dostęp do środka. Moduły z zaprawy trzeba rzeczywiście moczyć kilka dni, zmieniając wodę, z aż będzie czysta.
    • Ja u siebie mam tak: Na dnie leżą połączone ze sobą kratki rastrowe (https://pl.aliexpress.com/item/32963167196.html) Bezpośrednio na nich układałem kamienie, tak żeby nic się nie ruszało. Na koniec poszedł piasek z wodą dzięki czemu wszystkie przestrzenie pomiędzy kamieniami się wypełniły. Konstrukcja stoi stabilnie, nawet jak pyśki podkopią kamienie. Kratkę widać tylko jak woda przesunie piasek z przodu akwarium albo któryś delikwent zrobi podkop - ale wtedy wystarczy wyrównać piasek i jest git.
    • Ja to rozwiązałem tak: na dno dałem piankę 5 m, na to spienione PCV (lepiej, żeby nie dochodziły do przedniej szyby, bo to źle wygląda). Dalej poszła kratka trawnikowa do 1/2 - 2/3 szerokości dna od tyłu. Kratkę wypełniłem lawą, na wierzch dałem kamyki granitowe 2 - 4 cm. Na przednią część dna dałem parę kamieni 5 - 10 cm i piasek do wysokości kratki (4 cm). Takie podłoże (mówię o kratce) podnosi i dobrze stabilizuje kamienie, czy moduły i nie pozwala na podkopywanie ich. Lawa to dobre siedlisko dla bakterii a w ażurowym podłożu trudniej o strefy beztlenowe. Kratka jest czarna, nawet, jak ją odgrzebią, nie razi to. Pomysł z wysoką aranżacją z luźno ułożonych dużych kamieni - jak najbardziej, moim zdaniem świetny efekt. Rozważ moduły DIY. Dobrze zrobione są nie do odróżnienia od prawdziwych głazów a ważą 10x mniej. Kamień 40x30x20 cm to ok. 40 kg. Moduły łatwiej układać, chwycisz je jedną ręką. Łatwiej zmieniać ułożenie w poszukiwaniu ideału, lub z potrzeby odmiany. Tworzą więcej kryjówek dla ryb. Planujesz wysoką aranżację - gdyby coś się osunęło, z dużo mniejszą siłą uderzy w przednią szybę. Jedyny minus - trochę się trzeba przy tym narobić. Na forum są instrukcje, jak takie moduły wykonać. Ja w najbliższych dniach będę miał trochę czasu, to opiszę moje doświadczenia.
    • @BaltazarGąbka wypowiem się na podstawie moich doświadczeń  Jeśli planujesz podnieść taki kamień na czymkolwiek to licz się z tym, że ta "podstawka" prawie na 99% będzie po czasie widoczna. Jak jeszcze jakiś "pyskacz" sobie obierze tam rewir do tarła i okaże się, że podłoże mu tam w czymś będzie przeszkadzało to zbuchtuje Ci tam jak dziki knur  Musiałbyś zrobić jakąś mechaniczną zaporę żeby to ograniczyć. Jeśli natomiast masz fizyczną możliwość włożenia tam po prostu wielkiego głazu to ja bym doradzał taką wersję. Jednak optycznie taki głaz robi dużo lepsze wrażenie niż mały kamień udający duży kamień  Ewentualnie możesz się pokusić o stworzenie własnego "menhiru" przy użyciu trików opisanych na forum pod hasłem "moduły samozatapialne"   Pozdrawiam 👋
    • Dzięki za odpowiedź. Jeszcze u mnie mam taki pomysł, żeby połączyć te otwory z otworem, którym wewnętrzny filtr pobiera wodę - wtedy będzie może trochę lepsza cyrkulacja... Minusem jest do, że nie będzie osobnych, odseparowanych od siebie jaskini. Myślisz, że zaprawa jest konieczna? Zrobiłbym wejścia do tych otworów osłonięte przed wzrokiem (przynajmniej w 90%), i myślałem, żeby po prostu pomalować sytorpian bezpośrednio akrylem, żeby się biały styropian nigdzie nie przebijał i tyle. A drążyłbym jamy z tyłu tła. Z tego, co czytam, to z zaprawą jest chyba nie tak łatwo, ludzie jakoś to potem moczą w wannie... Chyba, że źle doczytałem
    • Aquadan ma rację, chyba obecnie nie ma nic lepszego do takich celów, niż Silirub AQ. U mnie póki co od maja ub. roku trzyma mocno.  Zalecane jest nakładanie kleju w formie niewielkich, niestykających się ze sobą okręgów. Ma to taką zaletę, że po dociśnięciu jest dostęp powietrza do wszystkich tych okręgów, co ułatwia schnięcie i wiązanie. Aquadecor poleca taki sposób klejenia.  https://www.youtube.com/watch?v=94zJsmlzG14   Ja usunąłem najpierw resztki kleju mechanicznie, przy użyciu ostrego nożyka (na płasko, ostrożnie, żeby nie porysować szyby), potem odtłuszczałem jakimś acetonem, czy innym rozpuszczalnikiem. 
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.