Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witajcie!

 

Kasetowy jest trochę  problematyczny, potwierdzam.  U mnie gąbka po 2 dniach jest zatkana , a po tygodniu grubo na niej brudu.  Z tym że filtr trochę za mały,  a jakoś nie mogę się zmobilizować do podłączenia sumpa w tym zbiorniku.

Ale kubełek na pewno jest bardziej upierdliwy w czyszczeniu - mycie gąbki z podmianą 100l wody zajmuje mi max. 30min.

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano (edytowane)
12 minut temu, _adams_ napisał(a):

mnie gąbka po 2 dniach jest zatkana

Jakie ppi tej gąbki? 

Usunąłem z Twojej wypowiedzi fragment odnośnie szklarza. Mamy na forum dział "sklepy, zakupy" i tam zadaj pytanie. Ten temat dotyczy filtracji i za chwilę zrobiłby się bałagan. 

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano

Szczerze to nie wiem - dostałem to w komplecie razem ze zbiornikiem i kilka gąbek - wszystkie były cięte z tego samego arkusza. Na pewno więcej niż 40 ppi patrząc na wielkość oczek.

10 ppi bym nie założył - to nic nie filtruje. Mam   w 100l zbiorniku filtr zewnętrzny i seryjnie było tam 10 ppi. Po 2 tygodniach prawie  nic nie zebrała. Założyłem 40 i  zbiera dużo  brudu., wiadro 20l wody na jej płukanie braknie.

Opublikowano (edytowane)
23 godziny temu, L.A.J.O.N. napisał(a):

Możesz wrzucić zdjęcie lub odesłać do tematu gdzie opisałeś filtrację?

@Bartek_De mnie ubiegł :) Thx. System ulegał uproszczeniu. Od ruchomego K1 z gąbką na samym początku, po statyczne K1 z gąbką od góry po samo K1. W panelu jest pompa ustawiona na gąbce (tłumienie wibracji) i wszystko zasypane K1 nieco niżej niż grzebień. Okresowo dorzucam żywicę na górę. Usuwa z wody żółtawe zabarwienie, bez zauważalnego wpływu na przejrzystość wody. Ale to widać tylko po długim boku. Śmiga ponad 2 lata bez obsługi.

@_adams_ Kaseciak jest oparty na złych założeniach, ale działa ;) Krystaliczną wodę zrobi tylko biofilm na medium filtracyjnym albo filtr mikronowy. Drobna gąbka w kaseciaku jest doskonałym medium o dużej powierzchni dla biofilmu. Zbyt drobna i biofilm ogranicza przepływ i trzeba czyścić. Za mało miejsca na biofilm - trzeba czyścić. Wystarczająca powierzchnia dla biofilmu = filtr bezobsługowy. Ten brud, który czyścisz, to właśnie to co daje czystą wodę. Niestety, nowym zbiorniku trzeba poczekać tygodnie, aż biofilm urośnie i dojrzeje.

@BlackAdder_Pl Jeśli masz zaplanowaną obsadę, możesz wrzuć to do arkusza:  https://forum.klub-malawi.pl/topic/25223-obliczanie-mediów-filtracyjnych/page/12/#comment-383652 i oszacować ile litrów mediów filtracyjnych potrzebujesz. Celuj w samoczyszczenie. Ryby można skromnie karmić (u mnie teraz ok. 0,15% masy metabolicznej dziennie). Potem tylko trzeba wykombinować jak puścić wodę przez to medium. Wady kubełków: koszty (prąd, części), ryzyko zalania, hałas. Wady sumpa: prąd (dodatkowa energia na podnoszeni wody w porównaniu do kasety/panelu/modułu + opory na rurach, zaworze przeciwzwrotnym), trzeba dobrze zrobić od razu, komin zajmuje dużo miejsca, regulacja spływu bywa kłopotliwa. Istnieje ryzyko zalania. Czasami hałas.

 

Edytowane przez triamond
  • Lubię to 6

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.