Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

1. Grys jako medium to słaby pomysł - kilka razy mniejsza powierzchnia filtracyjna niż gąbki. W biotopie woda raczej miękka. Jak pH po odgazowaniu będzie powyżej 7,5 to rybom będzie ok.

2. Co do preferencji pokarmowych, to w biotopie raczej ewolucyjnie wszystkożercy, z preferencjami do określonego pokarmu, który występuje w danej niszy i czasie. Niezależnie, czy w naturze więcej pokarmu roślinnego, czy zwierzęcego, raczej  to pokarmy wysokobiałkowe. W akwarium karmimy karmami przetworzonymi. Jak mają dobry skład, to (IMHO)  bym się nie przejmował tym co jedzą w naturze przy ustalaniu obsady. Realny problem to agresja i terytorializm...

3. W wariancie startu od zera, w filtrze musi zbudować się cała struktura życia (nie tylko cykl azotowy!). Dojrzały filtr zmniejsza ryzyko chorób na starcie. Z drugiej strony, pyszczaki są odporne. Ja bym, jednak, nie testował jak bardzo ;)

  • Lubię to 1
Opublikowano
12 godzin temu, triamond napisał(a):

1. Grys jako medium to słaby pomysł - kilka razy mniejsza powierzchnia filtracyjna niż gąbki. W biotopie woda raczej miękka. Jak pH po odgazowaniu będzie powyżej 7,5 to rybom będzie ok.

 

W akwariach które miała dotychczas (typu low tech) na kranówce pH utrzymuje się w granicach 7.8-8.0. Zawsze miałam z tym problem przy akwariach roślinnych, a w Malawi będzie idealnie :)

Opublikowano

Jeszcze mam pytanie.

Robię moduły metoda siatka, bandaż, zaprawa. Nie idzie źle, chociaż jeszcze kilka warstw przede mną. Myślę o zrobieniu dodatkowo kilku mniejszych ale bez spodu tzn "skorupy". I czy muszą być idealnie równe żeby ryby do środka nie wpłynęły? Czy wręcz przeciwnie zrobić kilka otworów żeby spełniały funkcje groty? 

Opublikowano
W dniu 8.07.2023 o 20:44, ladynaf napisał(a):

I czy muszą być idealnie równe żeby ryby do środka nie wpłynęły? Czy wręcz przeciwnie zrobić kilka otworów żeby spełniały funkcje groty? 

Jak najbardziej żeby spełniały funkcję groty, ja mam porobione same skorupy tak że do każdej do środka ryby mogą wpłynąć.

W dniu 8.07.2023 o 20:44, ladynaf napisał(a):

Robię moduły metoda siatka, bandaż, zaprawa. Nie idzie źle, chociaż jeszcze kilka warstw przede mną. Myślę o zrobieniu dodatkowo kilku mniejszych ale bez spodu tzn "skorupy".

Nie musisz się tak męczyć, żeby zrobić zwykłe skorupy jest o wiele prostsza metoda:

 

Opublikowano

Już schną jeszcze jedna może 2 warstwy zaprawy ale ten sposób pewnie przyda się na przyszłość. Nie wiem tylko czy nie przesadziłam z wielkością, zobaczymy jak będą się prezentować  w akwarium

Opublikowano (edytowane)

450 już prawie pusta, jutro oddaje ostatnie rybki. Teraz tylko wyczyścić szkło i filtry, zrobić dezynfekcję i powoli ruszam w kierunku Malawi.

Pisałam jeszcze do juwela czy można przekleić bioflow na drugą stronę. Generalnie dali mi wskazówki jak to zrobić zastanawiam się czy chce. Od strony z której fabrycznie jest bardzo mi nie pasuje tym bardziej że od niej widać akwarium z jadalni. 

Moduły zaczynają nabierać kształtów. Nie wiem tylko czy nie przesadziłam z wielkością ;) jeszcze jedna warstwa i myślę że będzie można odmaczać o brać się za malowanie.

 

IMG_20230711_121340.jpg

Edytowane przez ladynaf
  • Lubię to 6
Opublikowano

Ponoć nie ma głupich pytań, więc pytam :) czy roślinożerne pyszczaki mogę dokarmiać roślinami z przycinki z drugiego akwarium?

Z placu boju - 450 w końcu całkiem pusta, jutro wielkie czyszczenie i dezynfekcja :)

Opublikowano

Jesli masz pewność, że z tamtego akwarium nie przywleczesz sobie do malawi jakiegoś choróbska czy choćby slimakow, to czemu nie.

Bardzo ładne moduły 👍

Opublikowano
10 godzin temu, ladynaf napisał(a):

Ponoć nie ma głupich pytań, więc pytam :) czy roślinożerne pyszczaki mogę dokarmiać roślinami z przycinki z drugiego akwarium?

Z placu boju - 450 w końcu całkiem pusta, jutro wielkie czyszczenie i dezynfekcja :)

 

Pyszczaki są rybami roślinożernymi z racji tego, że żywią się glonami porastającymi skały. Jeśli chodzi o rośliny wyższe to oczywiście je skubią ale niekoniecznie je zjadają i większość z tego w rzeczywistości ląduje w filtrze.  Warto przemyśleć ten pomysł czy nie będzie z niego więcej bałaganu niż korzyści 🤔

  • Dziękuję 1
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
    • Tylko faktycznie gęstość 45ppi to może się bardzo szybko zapchać. Średnio przepływ przez długość sumpa to spiętrzenie nawet do 5cm, więc na takiej gąbce będzie spiętrzać, aż pójdzie górą, a wtedy pompa sucha. Zatem też się zgadzam, by jednak odpuścić tą gąbkę.  Natomiast gąbki 20ppi daj wszędzie, gdzie tylko zostanie ci miejsce, jako składowisko biologii. Możesz nawet z 50 litrów objętości gąbkami dać i wcale nie będzie za dużo, a woda kryształ.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.