Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
16 godzin temu, Bartek_De napisał:

Jeśli chcesz uzyskać efekt blików musisz wziąć pod uwagę fakt, że sam ruch tafli wody nie wystarczy, tu kolosalne znaczenie ma oświetlenie. Jeśli oświetlasz zbiornik równomiernie po całej długości i nie ma znaczenia czy są to diody power led, moduły led, świetlówki led czy te tradycyjne, nie uzyskasz tego efektu. Żeby mieć ładne bliki musisz oświetlić zbiornik punktowo.

Dla przykładu, moje akwarium z dość mocnym ruchem lustra wody, oświetlone równomiernie

 

 I oświetlone punktowo. Tylko dwie diody power led 3W 12000K z prawej i lewej strony po około 40cm od krawędzi akwarium   

 

Różnica faktycznie kolosalna, w tym drugim przypadku bliki jakby pysie pływały w Atlantyku... 😁 U mnie wygląda to podobnie jak w Twojej pierwszej wersji z tym, że w drugiej części zbiornika są minimalne ze względu na wspominany znacznie mniejszy ruch wody. Przy zakładaniu zbiornika myślałem właśnie nad podziałem oświetlenia na 2/3 strefy, ale ze względu na odpuszczenie sobie power ledów i wykorzystaniem zwykłych modułów porzuciłem tą kwestię.

Przy swoich diodach masz jakieś soczewki/kolimatory? W sumie mam jeszcze wolne dwa kanały w sterowniku to zawsze mogę dołożyć jakieś moduły z soczewkami, ale nie wiem czy to daje podobny efekt jak diody power led?

15 godzin temu, Pikczer napisał:

Ja mam u siebie kubełki i cyrkulatory były niezbędne. Niedawno kupiłem jebao sdw-5, mały cichy z regulacją. Ale pcha wodę na wprost. Działa u mnie non stop na 50%mocy. A drugi wielki eheim stream on 6500+ działa od rana do wieczora na film . Mocno wzburza wodę. 

 Eheim od rana zamiata kupki a jebao przez noc wzburza taflę wody. Wcześniej tego eheima miałem w 300l. Nie był za mocny.

Tego co kupiłeś za dwadzieścia parę zł będziesz musiał wymienić na coś trochę mocniejszego. 

Ale kombinuj bo może się okazać, że wszystko się jakoś uda bez dodatkowych zakupów. 

Ja właśnie robię test i ponad miesiąc nie wymieniam wody. Zobaczę jakie no3.  

Czyli obecnie u siebie masz dwa falowniki,  jebao jest ustawiony na taflę, chodzi 24h, a eihem przez dzień i robi Ci prąd w środkowej i dolnej części odpowiadając za odchody? Ten jebao byłby idealny, zgrabny i funkcjonalny, ale cenowo muszę przystopować (około 260 zł taki chodzi) bo nie miałbym już argumentów dla żony na kolejny duży wydatek (Budżet na Malawi przekroczony 2x, dobrze, że mogę jeść coś więcej niż chleb z masłem😅).

Daj znać jak z tą wodą u Ciebie wyjdzie. Ja mam kryptokorynę, która już wypuściła drugiego dużego liścia i wydaje mi się, że dużo pomaga w redukcji NO3. Na razie nie śpieszę się z podmianką, będę obserwował i w razie potrzeby reagował.

Edytowane przez KapitanCzysty
Opublikowano
23 minuty temu, KapitanCzysty napisał:

Przy swoich diodach masz jakieś soczewki/kolimatory?

To co widać na filmie to efekt bez kolimatorów.

 

25 minut temu, KapitanCzysty napisał:

mogę dołożyć jakieś moduły z soczewkami, ale nie wiem czy to daje podobny efekt jak diody power led?

Na pewno nie mają takiej mocy, ale jak przysłonisz czymś dwie soczewki w module (tak żeby świeciło tylko jedno "oczko") to może uzyskasz podobny efekt.

Opublikowano
17 minut temu, Bartek_De napisał:

Na pewno nie mają takiej mocy, ale jak przysłonisz czymś dwie soczewki w module (tak żeby świeciło tylko jedno "oczko") to może uzyskasz podobny efekt.

Przychodzi mi na myśl niezawodna taśma izolacyjna, ale przypuszczam, że pod wpływem wilgoci i ciepła jakie wydzielają same moduły to opcja na chwilę. Kojarzysz kogoś kto miał podobne rozwiązanie i czego użył?

Opublikowano
6 godzin temu, KapitanCzysty napisał:

Różnica faktycznie kolosalna, w tym drugim przypadku bliki jakby pysie pływały w Atlantyku... 😁 U mnie wygląda to podobnie jak w Twojej pierwszej wersji z tym, że w drugiej części zbiornika są minimalne ze względu na wspominany znacznie mniejszy ruch wody. Przy zakładaniu zbiornika myślałem właśnie nad podziałem oświetlenia na 2/3 strefy, ale ze względu na odpuszczenie sobie power ledów i wykorzystaniem zwykłych modułów porzuciłem tą kwestię.

Przy swoich diodach masz jakieś soczewki/kolimatory? W sumie mam jeszcze wolne dwa kanały w sterowniku to zawsze mogę dołożyć jakieś moduły z soczewkami, ale nie wiem czy to daje podobny efekt jak diody power led?

Czyli obecnie u siebie masz dwa falowniki,  jebao jest ustawiony na taflę, chodzi 24h, a eihem przez dzień i robi Ci prąd w środkowej i dolnej części odpowiadając za odchody? Ten jebao byłby idealny, zgrabny i funkcjonalny, ale cenowo muszę przystopować (około 260 zł taki chodzi) bo nie miałbym już argumentów dla żony na kolejny duży wydatek (Budżet na Malawi przekroczony 2x, dobrze, że mogę jeść coś więcej niż chleb z masłem😅).

Daj znać jak z tą wodą u Ciebie wyjdzie. Ja mam kryptokorynę, która już wypuściła drugiego dużego liścia i wydaje mi się, że dużo pomaga w redukcji NO3. Na razie nie śpieszę się z podmianką, będę obserwował i w razie potrzeby reagował.

Ten Jebao jest tuż pod powierzchnią blisko brzegu ściany. A ten eheim jest z 6 cm pod powierzchnią i skierowany w górę :) Poprzez wiele składowych woda płynie tak że idealnie z dna zbiera kupy i nie zmywa piasku. Powinien tworzyć się brzydki wir ale tak się nie dzieje. Prąd wody zderza się z prądem z wylotu kubełka itd.  Córka gorączkuje a ja robię za nianię i udało mi się przynieść tylko testy ale nic nie sprawdziłem. U mnie każdy nowy liść kryptokoryny jest zjadany. Mam wrażenie że rośliny dużo no3 zjadają. 

Aaaa ten cyrkulator jebao ma jedną wadę. Nie ma regulacji na boki czy góra dół. Ale za to jest malutki i dyskretny. U mnie schował się pomiędzy rurami od wlotu i wylotu z Fx6. Prawie go nie widać. 

 

Opublikowano
14 godzin temu, Pikczer napisał:

Ten Jebao jest tuż pod powierzchnią blisko brzegu ściany. A ten eheim jest z 6 cm pod powierzchnią i skierowany w górę :) Poprzez wiele składowych woda płynie tak że idealnie z dna zbiera kupy i nie zmywa piasku. Powinien tworzyć się brzydki wir ale tak się nie dzieje. Prąd wody zderza się z prądem z wylotu kubełka itd.  Córka gorączkuje a ja robię za nianię i udało mi się przynieść tylko testy ale nic nie sprawdziłem. U mnie każdy nowy liść kryptokoryny jest zjadany. Mam wrażenie że rośliny dużo no3 zjadają. 

Aaaa ten cyrkulator jebao ma jedną wadę. Nie ma regulacji na boki czy góra dół. Ale za to jest malutki i dyskretny. U mnie schował się pomiędzy rurami od wlotu i wylotu z Fx6. Prawie go nie widać. 

 

Widzę, że ładnie kombinowałeś z tymi falownikami i kubłami aby wszystko się zgrało 😃. Z tym brakiem możliwości regulacji to trochę kicha jak dla mnie, dziwnie to rozwiązali.

Kryptokorynę masz od początku z rybami czy dokładałeś w trakcie? Wszystkie ją obgryzają czy tylko konkretny gatunek? Mam nadzieje, że u mnie tak się nie stanie bo coraz bardziej mi się podoba ta moja zieleń w baniaku... 🙃

 

Opublikowano (edytowane)
23 minuty temu, KapitanCzysty napisał:

Widzę, że ładnie kombinowałeś z tymi falownikami i kubłami aby wszystko się zgrało 😃. Z tym brakiem możliwości regulacji to trochę kicha jak dla mnie, dziwnie to rozwiązali.

Kryptokorynę masz od początku z rybami czy dokładałeś w trakcie? Wszystkie ją obgryzają czy tylko konkretny gatunek? Mam nadzieje, że u mnie tak się nie stanie bo coraz bardziej mi się podoba ta moja zieleń w baniaku... 🙃

 

Lubię czasami eksperymentować. A poza tym nie podobało mi się jak działała filtracja na początku, za dużo pracy. Dzisiaj sprawdziłem wodę i po ponad miesiącu bez podmiany mam no3 około 10ppm, jakieś DOC zmierzyłem i też jest git. 

Najczęściej samica i samiec Aulonocara Firefish zjadają liście, ale ogólnie praktycznie wszystkie Aulonocary podgryzają. A korzenie młode to uwielbiają wszystkie ryby. Najgorzej jest jak im zrobię post  i to dosłownie jak nie dostaną tylko śniadania to jest demolka. Wiecznie głodne, a jednocześnie spasione bo dużo jedzenia dostają. 

Roślin nie mam od początku. Są dopiero od około roku. Korzenie bardzo mocno rosną ale z liśćmi ciężko. Jakoś 2-3 dni temu pstryk jak obgryza piękny młody liść. 

 

IMG_20220506_154949.jpg

IMG_20220506_154941.jpg

Edytowane przez Pikczer
  • Lubię to 2
Opublikowano
9 godzin temu, Pikczer napisał:

Lubię czasami eksperymentować. A poza tym nie podobało mi się jak działała filtracja na początku, za dużo pracy. Dzisiaj sprawdziłem wodę i po ponad miesiącu bez podmiany mam no3 około 10ppm, jakieś DOC zmierzyłem i też jest git. 

Jeżeli ryby się normalnie zachowują i nie widzisz innych niepokojących rzeczy to znaczy, że wszystko u Ciebie gra jak w dobrej zgranej orkiestrze... 😁😉. Mam nadzieje, że jak u mnie pysie dorosną to też nie będę musiał się bawić w częste wymiany wody, zapewniając im jednocześnie bardzo dobre warunki do życia i rozwoju.

9 godzin temu, Pikczer napisał:

Najczęściej samica i samiec Aulonocara Firefish zjadają liście, ale ogólnie praktycznie wszystkie Aulonocary podgryzają. A korzenie młode to uwielbiają wszystkie ryby. Najgorzej jest jak im zrobię post  i to dosłownie jak nie dostaną tylko śniadania to jest demolka. Wiecznie głodne, a jednocześnie spasione bo dużo jedzenia dostają. 

Roślin nie mam od początku. Są dopiero od około roku. Korzenie bardzo mocno rosną ale z liśćmi ciężko. Jakoś 2-3 dni temu pstryk jak obgryza piękny młody liść. 

Żarłoczność to chyba wszystkie pyski mają wpisane w genach 😁. Może jakbyś miał roślinność od początku wpuszczenia ryb to nie byłoby podgryzania, ciekawe czy jest taka zależność i jak to będzie u mnie wyglądało za 3/4 miesiące.

Dzisiaj patrzyłem na moje korpusy z części mechanicznej i jak się okazało tam też mam hodowlę, ale ślimaków 🤣. Skurczybyki musiały się tam dostać w formie jaj, albo bardzo małych osobników i dobrze się czują. Największy ma chyba z centymetr średnicy. Dostały się do mojego baniaka wraz z roślinną, którą miałem od taty (przetrwała tylko kilknaście dni) i miały być pożywką dla pysi. Jak będę czyścił wkłady to wrzucę je do baniaka, zobaczymy co się będzie działo.

IMG_5923.thumb.JPG.20ba81fe642a194b4c5369c78e897f79.JPG

 

Tutaj sytuacja z wczoraj, pysie nie mają łatwo... 😅😁

 

 

 

 

 

  • Lubię to 4
Opublikowano
7 minut temu, Andrzej Głuszyca napisał:

Bardzo ładny zbiornik.

Co prawda nie w 100% biotopowy bo jasny piasek i kryptokoryna, ale każdy z nas ma swoją wizję Malawi, która mniej lub więcej jest zbliżona do jej naturalnej odpowiedniczki. Wizja ta oczywiście z czasem może ewoluować i się zmieniać… Dzięki za miłe słowo 🙂

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.