Skocz do zawartości

projekt m22 - 1000L


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Nie mogę dać szerszego niż 55 cm. Teraz mam 40 cm. Krawędź po lewej stronie wyznacza nowy zbiornik.

20220103_105526.thumb.jpg.d84771459229f8ca52e8b972c37b64bc.jpg

Szkło po kilku rozmowach zostanę na 12 mm. Koszt 15 mm (wypadałoby z jedną szybą opti) to dwukrotność :(

@bojack @L.A.J.O.N. mówicie żeby dać do środka falowniki? Dół modułu ścięty zasłonięty gąbką bez kombinacji aby przedłużać ją do dna? Widziałem na wielu projektach tak jak np u @marcin73m, że w module od spodu jest wycięte tylko oczko ok 5-7 cm średnicy. Niby wtedy powinien być większy ciąg, ale przy falowniku wydaje się mi, że powinien być większy otwór od spodu.

20220103_110449.thumb.jpg.75baf9cec972c8c9a2594c2637345b2d.jpg

Różowy i niebieski to wyloty falownikików z modułu. Mam jeszcze dwa kubły ultramax 1500, które naprawdę ładnie sikają i zastanawiam się czy je dołożyć. Np. W ten sposób jak ta żółta linia. Od bocznych szyb do wylotów z falownika byłoby ok 50 cm dlatego wymyśliłem je w poprzednim poście w drugą stronę, żeby za nimi też był ruch wody.

Edytowane przez ziemniak
Opublikowano
22 minuty temu, ziemniak napisał:

w module od spodu jest wycięte tylko oczko ok 5-7 cm średnicy

No u mnie okazało się, że jest to zbyt mało. Przy tak mocnej pompie, jaką zastosowałem (5500 l/h), powinien być zasys o większej średnicy, ewentualnie dwa mniejsze. W moim przypadku poziom wody w module po ustawieniu mocy pompy już na ok. 40% drastycznie spadał.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Falownik daj jak niebieska i żółta linia, żeby stworzyć ruch wody dookoła zbiornika. Wylot z kubłów w tym samym kierunku. Odnośnie głębokości to masz jeszcze  kilka centymetrów (5-10) do futryny. Ja bym zlicował akwarium praktycznie z wewnętrzną częścią futryny tak aby zostały aby ze 3 cm. Wizualnie pewnie będzie bez znaczenia czy akwarium jest  te 10 cm schowane czy nie. Ważne aby za futrynę nie wystawało. Ja mam 62cm głębokości i żałuje, że nie dałem na 70.

  • Lubię to 2
Opublikowano
11 minut temu, L.A.J.O.N. napisał:

Ja mam 62cm głębokości i żałuje, że nie dałem na 70.

ja mam 65 i też żałuję, że nie dałem 70 ;)

szafkę też bym zlicował ze szkłem, po co drzwiczki i ta listwa u dołu baniaka (jeśli bardzo chcesz zasłonić warstwę podłoża, to zrobiłbym to czymś cieńszym) mają wystawać do przodu (jak jest na foto przy obecnym zbiorniku)? A w ten sposób z automatu zyskasz dodatkowe 2 cm głębokości akwarium ;)

  • Lubię to 4
Opublikowano
27 minut temu, marcin73m napisał:

szafkę też bym zlicował ze szkłem, po co drzwiczki i ta listwa u dołu baniaka (jeśli bardzo chcesz zasłonić warstwę podłoża, to zrobiłbym to czymś cieńszym)

Dokładnie tak👍 Zobacz jak u mnie to wygląda, drzwi licują się z blatem, akwarium również stoi równo z krawędzią blatu. Blat, styropian 20mm, szyba dna 12mm i kawałek ponad nią są zasłonięte pasem twardego pcv 3mm, który jest przyklejony silikonem do szyby. Ten pas doklejałem na samym końcu, po zalaniu akwa jak już wszystko sobie siadło.

20220103_123351.thumb.jpg.7f2e2b6070d14eb5ddc5e563f9baa766.jpg

20220103_123314.thumb.jpg.6c103409bb66afd64f3114912c104e44.jpg

  • Lubię to 5
Opublikowano

@ziemniak przemyśl sprawę tych falowników w modułach, nie to że jestem ekspertem w temacie, ale właśnie chcę się pozbyć ich z modułu i zrobić na normalnej pompie.
Niby miało być pięknie i fajnie, niski pobór mocy, ale wypływ wody z nich ni jak się daje regulować kierunkować. Z modułu musisz je wpuścić prawie na prosto, muszą być też umieszczone kilka centymetrów pod taflą wody bo będą ssać powietrze, więc pamiętaj że poziom wody w modułach zawsze lekko spadnie. Dodanie na wylocie jakiegoś kolanka nie poprawia dużo bo jest ono mocno blisko wirnika, a bardziej śmigła które powoduje że woda wypływa przez kolanko ślizgając się po jego ściankach, co daje efekt takiego mocno szerokiego strumienia - coś jak wychlapująca zawartość blendera.

Jak masz możliwość sprawdź to sobie jak to wygląda. U mnie z falownikami Tunze 6020 jest właśnie ten problem i będę wszystko zmieniał.

  • Lubię to 3
Opublikowano

Dziękuje za odzew!

@timi-akwaria.pro - mam chyba czas do połowy stycznia, na tą chwilę 260x55x70h z szyby 12 mm

@TerrArt - zasugerował mi z Wami skonsultować jak zrobić cyrkulację/otwory pod falowniki :)

Na tą chwilę mamy ustalone dwa moduły ze środkiem w kształcie mniej więcej kwadratu 12-15 cm.

269866284_878613429483292_2335884090508961028_n.jpg.7388d8dbe5b5473786839c4da0f67b60.jpg

269617679_972680936668989_2703824230372168645_n.jpg.4d158a40e2bf972b021ba63fcf6b92fa.jpg

Opcje cyrkulacji:

schemat.png.053bf8b21b82eaf3e063569bb19b094f.png

Zaproponowana przez Was opcja czerwona wydaje się być najrozsądniejszą propozycją. Do tego dochodzi ewentualne dołożenie dwóch kubłów, których zasys byłby w kominie.

-----

@artjur dziękuje za wpis. Jednak w tej chwili mam coś takiego jak na zdjęciu poniżej. Sprawdza się to rewelacyjnie. To zupełnie inny falownik, skierowany lekko ku górze i robi świetną robotę na powierzchni. W module otwór będzie lekko ku górze, a średnica będzie około centymetra szersza tak abym mógł korygować ustawienie falownika. Wypełnienie między modułem, a falownikiem planuję zrobić z gąbki.

264858668_2984440378434543_6087166323112420113_n.jpg.4c1b96c9f03530663a67cf4afbf29e7d.jpg

@Bartek_De dzięki, ale planuje zrobić dokładnie tak. U Marcina zamówiłem również stelaż i twoje rozwiązanie pisząc krótko mnie zainspirowało.

@marcin73m i @L.A.J.O.N. dziękuje!

Myślę, że jeszcze wcisnę jednak te kubły do modułów, tylko nie wiem jak z wylotami z nich. We wlocie do kubłów, dziurka w rurce na wysokości 4/5 zbiornika to chyba dobry pomysł? Tak w razie czego.

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Zmagań z filtracją ciąg dalszy...

Za Waszymi radami i przeglądając wątki @przemo-h oraz po rozmowach z @triamond wymyśliłem to tak:

m3.thumb.jpg.bbf6ce322dd3dbb411366fbb40d75dec.jpg

Dwa moduły z falownikami skierowanymi w prawo. Jeden moduł bliżej lewego rogu, a drugi tak w 3/4 długości zbiornika. Dodatkowo u samej góry chcę dać nacięcia 2,5 x 2,5 cm (po obu stronach komina). Od lewej strony zatkam je kawałkiem gąbki 10 PPI, a w prawym nacięciu będzie wylot z kubła.

Komin w środku modułu będzie miał ok. 15x15x50h cm. Od spodu (wlot) w obu modułach myślę zatkać gąbką o grubości 5 cm z PPI 20. W jednym module wkład chcę zrobić z kostek gąbki PPI 10, a w drugim module wkład z K1.

Wloty do kubłów zrobię w module. W kubłach mam 4 koszyki (gąbka / gąbka / ceramika / grys koralowy + wata). Myślę, że najlepiej póki co tak zostawię, a w przyszłości wyrzucę ceramikę i grys (robiąc miejsce na purolite i coś jeszcze?).

W sumie wyjdzie prawie 50 L powierzchni filtracyjnej (kubeł 13,5 L x2 + moduł 11 L x2) oraz maksymalna wydajność 23 tys. L/h (falowniki po 10 tys., filtry po 1,5 tys.).

Mam nadzieję, że to pyknie, bo mam już hiper mętlik. Przejrzałem dziesiątki filmów i wątków na forum o cyrkulacji-filtracji.

  • Lubię to 3
Opublikowano

Na moje 50 litrów filtracji to starczy i to z zapasem. Przepływy też potężne. A cyrkulacja i tak wyjdzie w praniu, bo do końca tego nie przewidzisz. Zawsze będziesz mógł pokombinować z kierunkami na wylotach. Czasem delikatna zmiana czyni cuda. Wyjdzie w praniu, ale podstawę solidna jak dla mnie zaplanowałeś. Poskładasz do kupy,.wyregulujesz i musi śmigać.

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Może zamiast kominów w modułach da się wykorzystać ich całą objętość ? Wtedy zrezygnujesz z jednego lub 2 kubłów ? Ryzyko jednoczesnej awarii 2 falowników bardzo małe. Pojemności modułów i przepływu pewnie wystarczy... Bez kubłów ryzyko zalania spada. Spada zużycie energii i hałas.  Żywice łatwiej włożyć do modułu, niż rozbrajać kubeł. Kubły tylko na kilka miesięcy dojrzewania biologii w modułach jak są dojrzałe?

Nie wiem też, czy ta gąbka 20 ppi 5cm na wlotach to dobry pomysł, jeśli dostęp będzie trudny - wyjęcie wszystkiego z modułu. Przy małej powierzchni będzie stawiała opór, może się zapchać i poziom wody w module będzie spadał. 10 ppi ? Cieńsza ? Siatka o grubych oczkach ? Samo sitko wlotowe ?

Może po 2 wloty od spodu modułu ? Przy małej powierzchni wlotowej - ograniczony przepływ i większe opory.

  • Lubię to 5

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dokładnie tak jest jak mówisz. Ale to wynika z niewiedzy a nie z jakiejś technicznej nieudolności .
    • Spójrz ile jest tematów nowicjuszy w dziale Tło, podłoże, dekoracja gdzie porady dotyczące podniesienia aranżacji czy dołożenia większych głazów idą jak krew w piach. 
    • Dlatego jak nowicjusz chce stawiać akwa z naszym biotopem  to ma do poczytania tematy w dziale PODSTAWY . Wiem..nie każdy czyta. To po to ma forum aby pytać. Bartku..nie wiem czemu ustawienie aranżacji pod tafle jest niewykonalne dla nowicjusz. Chyba , że sam będzie to robić bez konsultacji. Ja jednak uważam , że Demasoni jest dla nowicjusza z naszym biotopem z zachowaniem warunków które wszyscy opisaliśmy. W końcu akwarysta to też człowiek myślący.
    • Dziękuję, właśnie go przejrzałem. 👍
    • @Andrzej Głuszyca moje pytanie jak najbardziej dotyczy ryb z naszego biotopu. Uważam, że jest mnóstwo gatunków, które w hodowli wymagają  niesamowitych operacji ze strony akwarysty. Wracając do tematu wątku, ja w swojej przygodzie z Malawi największe problemy miałem z Metriaclima Msobo Magunga. Z moich obserwacji wynikało, że ten gatunek po pierwsze jest bardzo delikatny i wybredny jeśli chodzi o żywienie a po drugie bardzo łatwo wywołać u niego stres, który później odbija się na zdrowiu. W pierwszym stadzie, które miałem, na bodajże 12 sztuk, 9 okazało się samcami. Sam początkowy etap wybarwiania przebiegał tak nerwowo, że nie udało mi się w żaden sposób tego okiełznać i z 12 sztuk została mi jedna samica i jeden samiec. Przy drugim podejściu miałem nieco więcej szczęścia i samic było tyle samo co samców, jednakże przy jakichś pracach porządkowych w zbiorniku tak zestresowało je moje grzebanie w baniaku (wcale nie jakieś intensywne), że przez 3 miesiące jak tylko podchodziłem do zbiornika to chowały się po kątach jakby miały jakąś traumę. Finalnie najlepiej funkcjonował mi o dziwo układ 3 Panów i 2 Panie. Panie miały względny spokój od natarczywych samców ponieważ Panowie większość energii pożytkowali na ustalanie kto będzie mógł spędzić czas z Panią. W każdym razie ten gatunek uważam za trudniejszy i wymagający większego zaangażowania ze strony akwarysty.
    • Podpięty. @Andrzej Głuszyca zgadzam się z tą teorią. Również uważam, że Malawi to jeden z najłatwiejszych biotopów. Ale jak w każdym biotopie mamy tu ryby "łatwe" i te bardziej wymagające i Demasoni należy właśnie do tej drugiej grupy. @SlavekG i @Gonera1992 ładnie wypunktowali wymagania, które dla nas "starych wyjadaczy" nie powinny stanowić problemu, ale dla nowicjusza już samo ułożenie aranżacji pod taflę wody jest niewykonalne. Dlatego w mojej opinii Demasoni nie powinno się polecać osobom na pierwsze akwarium Malawi.
    • Jeżeli do tego tła dasz przemyślane oświetlenie czyli takie aby było sporo po bokach półmroku  to będziesz miał bajkowe akwarium. Ciemne klimaty i kolory Twoich ryb będą cieszyć oczy.
    • @VrzechuBardzo ładnie to ująłeś i mam nadzieję , że Twoje pytanie dotyczy ryb z naszego biotopu a nie innych ryb , które wymagają czasami " skomplikowanych" choćby parametrów wody, które mogą sprawiać początkującemu akwaryście problemy. Powtórzę to co pisałem ja i inni koledzy włącznie z Tobą:   muszą być spełnione warunki siedliskowe ( obsada, aranż ) , żywieniowe no i odpowiednia wielkość akwarium . Często czytam na forum , że jakieś tam dwa czy nawet trzy gatunki można trzymać w akwarium np. 240 litrowym. Owszwm ..można. Ale my jednak mający jakieś doświadczenie zawsze polecamy większe i wtedy zaczynają się dyskusje ( zbędne) . W takich dyskusjach często brakuje argumentacji swoich racji. bo odpowiedź , że można trzymać czy nie można niczego nie tłumaczy. Uzasadnienie swoich wypowiedzi czasami wymaga czasu czy chęci bo pytania się powtarzają. Dlatego @Vrzechubardzo dobrze zrobiłeś zakładając ten temat. Proponuję aby Bartek @Bartek_Dego podwiesił i niech będzie widoczny. A tak na marginesie to w swoim życiu prowadziłem akwa które wymagały wiedzy wtedy niedostępnej w internecie bo go nie było. O "pyszczakach" nie myślałem . Ale właśnie z tego względu , że prowadzenie akwa z naszym biotopem jest bardzo łatwe ( moje zdanie) w porównaniu do innych , dlatego zdecydowałem się na ten biotop. Potem wróciłem do innych biotopów ale chyba wrócę jednak do Malawi.
    • @TomekTmoje pierwsze demonarium miało 240L, pływało w nim około 30 osobników. Nie było z nimi najmniejszych kłopotów, ale miały dużo kryjówek.  Jeśli masz do dyspozycji 420L spokojnie możesz startować z grupą demasoni. Później postaram się znaleźć parę fotek zbiornika 240L i 670L. 670L bylo bezpiaskowe, same kamienie. Na forum jest dokładny opis tego zbiornika pod tytułem Demonarium.   @Vrzechuw zasadzie tak, masz rację. Przykładem może być Flavus, ryba która odstrasza wiele osób ze wzgledu na swoj charakter. U mnie z powodzeniem plywaly w zbiorniku o podstawie 180x60cm. Byly dwa samce które podzieliły się zbiornikiem. Nie mialem z nimi najmniejszych kłopotów poza jedną sytuacja kiedy maingano chciał przejąć grotę flavusa i nie doczekał rana. Ale na pewne rzeczy nie mamy wpływu.
    • Dzięki @Andrzej Głuszyca, @Bartek_De, @SlavekG, @Gonera1992 za takie rzeczowe i obszerne spostrzeżenia dotyczące Chindongo Demasoni  Czy zgodzicie się z moją teorią, że wobec tego każda ryba nada się dla początkującego, o ile, i to jest najważniejsze, O ILE akwarysta zapozna się z jej wymaganiami siedliskowymi oraz żywieniowymi i spełni je w znakomitej większości? Wg mnie tak właśnie jest. Później dochodzi już kwestia charakteru konkretnych osobników. Chyba, że za początkującego akwarystę uznamy po prostu leniwego akwarystę, który dysponując jakimś akwarium i jakimś pokarmem wpuści do niego nieprzemyślaną wcześniej obsadę i zastanawia się dlaczego zbiornik "nie gra". 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.