Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Bakterie nitryfikacyjne mogą przetrwać w uśpieniu lata. Startują jak pojawi się NH3/NO2- w ciągu minut/godzin (niestety nie pamiętam źródła).

Co do preparatów z bakteriami (pożywkami)... pożywką dla bakterii nitryfikacyjnych jest NH3/NO2-, a dla heterotroficznych ... np. cukier, alkohol, gliceryna. Myślę, że obie opcje raczej nie znajdują się w pożywkach. Jeśliby był cukier czy inny węgiel organiczny... w testach amoniak by spadał, bo zachodziła by denitryfikacja asymilacyjna. Akwarysta szczęśliwy (w testach dojrzewa), ale ryby mają się gorzej, a przedawkowanie prowadziłoby do mętnej wody i chorób ryb. To trochę jak zwalczanie dżumy cholerą....

Chyba kolejnym mitem jest szkodliwość związków azotu. Nie zabijają od razu nie w małych stężeniach.... Da radę spokojnie wprowadzając stopniowo obsadę przy umiarkowanym karmieniu jak @Tomasz78

5.0.-toxic-chemicals-levels.jpg

Przy niskim pH można nie przejmować się w ogóle amoniakiem... W Malawi - przewlekła toksyczność dla pH 8 - to 3 ppm NH3 i 3 ppm NO2-. Oczywiście lepiej uważać... Ale bardziej bym się bał bakterii w toni, kiedy jeszcze nie ma zbudowanego brązowego syfu w filtrze (biofilm bakteryjny).

  • Lubię to 4
  • Dziękuję 2
Opublikowano
19 minut temu, triamond napisał:

Bakterie nitryfikacyjne mogą przetrwać w uśpieniu lata. Startują jak pojawi się NH3/NO2- w ciągu minut/godzin (niestety nie pamiętam źródła).

Na taką odpowiedź tu czekałem, szkoda że nie pamiętasz źródła, ale przyjmuję, że wiesz co piszesz👍 Czyli jednak bakterie w ampułkach to nie ściema 😉

Opublikowano
3 godziny temu, Bartek_De napisał:

Na taką odpowiedź tu czekałem, szkoda że nie pamiętasz źródła, ale przyjmuję, że wiesz co piszesz👍 Czyli jednak bakterie w ampułkach to nie ściema 😉

Oj, raczej ściema. W zamkniętej butelce jest mało tlenu, więc mało bakterii. Jeśli byłoby dużo.. zużyły by tlen i padły;) No i w testach (post#13) nie przyspieszają dojrzewania zbiornika. Brud z filtra, ziemia ogrodowa, kompost - zawierają dużo bakterii nitryfikacyjnych. To przyspiesza proces.

Ale mam propozycję... powołania działu badawczego klubu ;) Kilka wiader, kilka filtrów z gąbką, chlorek amonu i kilka preparatów do przetestowania... podwójna ślepa próba., grupy kontrolne bez dodatków, oraz np kompostem i brudem gąbki ... testy... NH3 NO2 I NO3 ;)

  • Lubię to 2
Opublikowano

Zwalniają metabolizm, nie wyłączają. Nie tworzą przetrwalników. Wg aquariumscience.org nie wytrzymają długo bez tlenu (link był wcześniej).

Bakterie nitryfikacyjne trudno hodować naukowcom, łatwiej badać ich kod genetyczny. Ale producenci dają radę ;)

Znalazłem jeszcze, że Nitrospira moscoviensis może w warunkach bezlenowych metabolizować, ale nie wiadomo do końca jak ;) https://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Nitrospira_moscoviensis

No i również niektóre Nitrosomonas mają ureazę i mogą metabolizować mocznik  (https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrosomonas).

Kilka lat temu udowodniono też, że Nitrospira może robić całą nitryfikację NH3->NO3- (COMAMMOX) od razu :) (https://is.pw.edu.pl/identyfikacja-charakterystyka-i-modelowanie-procesu-comammox-nowego-ogniwa-w-obiegu-azotu-w-ukladach-oczyszczania-sciekow/

https://www.pnas.org/content/pnas/107/30/13479.full.pdf))

  • Lubię to 4
Opublikowano
W dniu 11.10.2021 o 12:56, triamond napisał:

Autor pomija jednak zupełnie istnienie bakterii heterotroficznych,

W wielu opracowaniach pomija się te bakterie,ale one są. Udział w tym procesie  mają również Baccillus, Pseudomonas.
Myślałem że ktoś wskaże jakieś zeolity które najlepiej pochłaniają NO3.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjGiOeb58fzAhUHyYsKHXbNB9wQFnoECAYQAQ&url=https%3A%2F%2Fpl.wikipedia.org%2Fwiki%2FPseudomonas&usg=AOvVaw36v0raqLcbSb93kwyTYESh

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiJ2sLz5sfzAhXnsIsKHT7JD20QFnoECAYQAQ&url=https%3A%2F%2Fpl.wikipedia.org%2Fwiki%2FBacillus_(bakteria)&usg=AOvVaw0Ay9zn5jGcrV4Hzk8s-L_2

  • Lubię to 5
Opublikowano
W dniu 13.10.2021 o 12:33, triamond napisał:

Oj, raczej ściema. W zamkniętej butelce jest mało tlenu, więc mało bakterii. Jeśli byłoby dużo.. zużyły by tlen i padły;) No i w testach (post#13) nie przyspieszają dojrzewania zbiornika. Brud z filtra, ziemia ogrodowa, kompost - zawierają dużo bakterii nitryfikacyjnych. To przyspiesza proces.

 

Kiedyś słyszałem opinie jednego akwarysty, że startując akwarium, gdzie podłoże jest na ziemi ogrodowej, w zasadzie od razu można wpuszczać ryby. Teraz już wiem dlaczego :) Ilość bakterii nitryfikacyjnych w ziemi załatwia sprawę tzw. cykl azotowego :) Być może zamiast tych cudownych starterów z bakteriami, wystarczy włożyć tymczasowo do akwarium kilka małych doniczek z ziemią przykrytych żwirem, żeby zbytnio nie nabrudziły ?

Opublikowano
48 minut temu, darianus napisał:

iedyś słyszałem opinie jednego akwarysty, że startując akwarium, gdzie podłoże jest na ziemi ogrodowej, w zasadzie od razu można wpuszczać ryby

Startowałem w ten sposób wiele razy . Ostatnio kilka miesięcy temu i za każdym razem cykl  przebiegał w ten sam sposób czyli burzliwie. Na pokarmie i  bakteriach prodibio. Może tych klika woreczków które proponujesz nie zakwasi wody  ale należy pamiętać o tym , że pH w naszym biotopie takie bezpieczne to minimum 7,4 - 7.6. Nie polecałbym tego sposobu jako dla mnie co najmniej kontrowersyjnego .  Testy  które robiłem podczas startu na ziemi ( cała powierzchnia dna ) nigdy tego nie potwierdziły o czym mówił Twój znajomy akwarysta.

 

 

  • Lubię to 3
Opublikowano

Trzeba wrzucić do filtra. Potrzebują przepływu i podłoża, żeby się rozmnażać. Będzie mętna woda, ale powinna się wyklarować w ciągu tygodnia - dwóch. .Ziemia ze sklepu może być sterylizowana i nie działać. Lepiej z ogródka, trawnika...

Bakterie funkcjonują w koloniach - tworząc biofilm. Bakterie nitryfikacyjne są prymitywne i mają wolny metabolizm. Można im pomóc zabudować biofilm aktywując bakterie heterotroficzne na początku (te mają szybki metabolizm, szybko zbudują biofilm). Może to być karma. Albo cukier. Ja dałem ok. 40g cukru na 800l wody netto. Woda zrobiła się mętna, ale stopniowo się wyklarowała (2-3 tygodnie). Może trzeba było dużo mniej... ;)

Myślę, że  z dojrzewaniem nie ma się co spieszyć... Im większa kolonia bakterii, pierwotniaków iitd w filtrze, tym później mniej problemów. Nawet gdy zamknie się cykl azotowy, nadal bakterie się rozmnażają (coraz wolniej jak mało jedzenia).

  • Lubię to 2
Opublikowano
18 minut temu, triamond napisał:

Myślę, że  z dojrzewaniem nie ma się co spieszyć

Uważam , że na naszym forum zrobił się jakiś trend z tą szybkością startu zbiornika. Pytanie ..po co przyspieszać to co i tak w pewnym sensie zrobi za nas natura bez pospiechu? . Jak się wczytamy w tematy dotyczące startów zbiorników to w bardzo wielu przypadkach dominuje szybkość startu. Stąd między innymi jest polecany start na WA nie tylko jako jeden ze sposobów ale jako ten który ma magicznie w ciągu kilku dni spowodować " zamknięcie cyklu" . I jak się okazuje to w większości trwa tyle samo albo i dłużej jak "tradycyjny " start a przy okazji generuje wiele problemów mimo , że jest dosyć precyzyjnie opisany na naszym forum:)

Cnotą akwarysty jest cierpliwość:) 

  • Lubię to 9

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • .Zbiornik 200x70x55 z sumpem 240 litrów. Komin będzie na środku i tu popełniłem błąd. W spawałem poprzeczkę górną na środku,która będzie kolidować z spustem  z komina . Muszę usunąć środkową poprzeczkę i mam wątpliwości. Czy cztery pozostałe utrzymają konstrukcję. Poprzeczki będzie brakowało na długości 90 cm. Za sugestie dziękuję. 
    • Co sądzicie o wykorzystaniu jak podkład pod kamienie czegoś takiego: https://allegro.pl/oferta/plytka-ogrodowa-dekoracyjna-eco-sciezka-masywna-szara-wzor-kamien-42x53cm-17640539069?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:queryandcategory&bi_c=NDg3ZTc0ZDgtNzVlNi00NDkxLTg4ZGUtOTcyMGNiZmI1ZWZmAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=e7cb52ce-d34a-4fa5-bcc0-95691c3c4313 Planuje akwarium bez piasku, a oprócz modułów będą też naturalne kamienie. Kilka takich płytek zrobiło by imitacje kamienia na dnie jednocześnie zabezpieczając szkło przed naciskiem dekoracji.
    • Jeżeli akwarium Malawi, to na rośliny za bardzo się nie nastawiaj, chyba że glony na kamieniach. Co do wyboru lampy, zależy jaki budżet przewidujesz, ale weź pod uwagę, że oświetlenie, podobnie jak filtracja, to dwie rzeczy, na których nie warto za bardzo oszczędzać. Jeżeli nie masz pewności, jakiego światła potrzebujesz, najlepszym (choć nie  najtańszym) rozwiązaniem są belki oświetleniowe i to nie te z najniższej półki. Ja używam i mogę Ci ze spokojnym sumieniem polecić lampy Entriq firmy Skylight. W ofercie jest 10 rozmiarów od 15 do 150 cm, więc coś dobierzesz. Lampy są programowalne, sterowane smartfonem. Szerokie spektrum widma światła pozwala zastosować je w każdym rodzaju akwarium, a łatwość zmieniania ustawień daje możliwość dobrania takiego oświetlenia, jakie Ci pasuje. Filmy o tej lampie, podobnie zresztą jak i o innych rodzajach oświetlenia znajdziesz na YouTube, np. na kanale 'Podwodne światy".  Oczywiście zapewne modele innych firm też oferują podobne, a może nawet lepsze możliwości, ale opisuję Ci to co używam i z czego jestem zadowolony.
    • Kurczę.  Chyba nie potrafię wytłumaczyć o jaki chodzi mu przypadek… ale jeszcze raz.    zatykamy możliwość powrotu wody do sumpa.  ostatnia komora ma pompygdzie woda wraca do Akwa. Tam jest również czujnik dolewki i wlewa się woda.  zatkany powrót, woda dalej dolewa się przez pompy, komora pusta wiec czujnik dolewki dolewa wodę i pompy ją wlewają. Wtedy przelewa się góra przez akwarium na mieszkanie.    najlepiej by było odciąć zasilanie z pomp gdy tylko będzie pusta komora. I wtedy też żeby dolewka się zatrzymała. Takie awaryjne odcięcie zasilania. Tylko nie mam pomysłu jak.    Zatkanie jest możliwe np gdy wpadnie ryba i bokiem zatka rewizję a główna rura spustowa również się zatka.    moze maloptawdopodobne ale możliwe i chciałbym taki przypadek Wykluczyć.     Góry dzięki za pomysły. 
    • Moje Synodontis njassae nie wygryzają tła strukturalnego (dotyczy to dwu zbiorników i długiego czasu)
    • Witam,    Panowie mam pytanie czy wasze sumiki także mają zdolność do wygryzania tła modułowego?  Od jakiegoś czasu zauważyłem że z małej dziurki na narożniku powstała większa i ilość się zwiększyła.    
    • Może warto jeszcze raz przemyśleć projekt. Jeśli udało się zrobić dolewkę, to może da się również zrealizować stałą podmianę wody. Potrzebny będzie tylko odpływ do kanalizacji. Można to zrobić przez wykonanie otworu w sumpie – w komorze pompy – oraz zastosowanie: śrubunku, kolanka, sitka do regulacji poziomu. Do ustalenia stałego poziomu podmiany możesz użyć kroplownika z kompensacją ciśnienia. Rurkę doprowadzającą wodę można poprowadzić w rurze odpływowej do kanalizacji – w celu odzyskiwania ciepła w chłodnych miesiącach. Dodatkowo warto rozważyć wykonanie wyższego akwarium, zintegrowanego z pokrywą, które mogłoby pełnić funkcję magazynu wody na nieprzewidziane sytuacje (raz uratowało dom – moje rozwiązania znajdziesz w stopce). Otwór w sumpie może znajdować się w innym miejscu – ale trzeba się liczyć z wszystkimi tego konsekwencjami. Pamiętaj, aby policzyć spiętrzenie na grzebieniu przy danej wydajności pompy – pozwoli to dobrać odpowiednią wielkość komory pompy i zabezpieczyć się przed zatkaniem spływu. Z rozwiązań DIY możesz też użyć np. ESP32 + czujnika poziomu cieczy + ESPHome do sterowania elektrozaworem. Ja ogarniam teraz problem parowania i wyłączonej wody w domu przy długich wakacjach... będę zdalnie włączał wodę  
    • Poszukałem, poczytałem, przemyślałem i .... zrezygnowałem 
    • W takim razie nie jasno to opisales, bo z powyższego cytatu wynika, że już wypompowanie wody z ostatniej komory przeleje zbiornik. Chyba jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zamontowanie czujnika poziomu wody w kominie, który po osiągnięciu minimalnego poziomu rozłączy pompę w sumpie. Nawet nie wiem czy są takie czujniki🤔 coś musisz wykombinować. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.