Skocz do zawartości

Dojrzewanie akwarium - czy jesteśmy głupcami?


ziemniak

Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas temu ktoś wrzucił ze strony akwanauka ciekawy artykuł o strefach beztlenowych. Jest tam też artykuł o nazwie: "Dojrzewanie akwarium i wszystko o cyklu azotowym" gdzie IMO w wielu kwestiach autor posiłkuje się szczątkowymi danymi i wysuwa daleko idące wnioski.

Cytat

Jak długo trwa proces dojrzewania akwarium? (MIT 1)

Czy naprawdę opracowanie na temat jednego zbiornika, jeszcze o tak "ogromnym litrażu" można wysnuć wnioski, że cykl zamyka się dopiero przed 3 miesiącami? Tylko dlaczego choćby z przeróżnych źródeł czy wpisów na tym forum jasno wynika, że jest to proces nieprzewidywalny i nawet przy identycznych warunkach może przebiec inaczej (czasowo)? U mnie było jeszcze inaczej, może miałem szczęście, może trafiłem na złotą metodę, ale o tym napiszę na końcu.

Jak przeprowadzić dojrzewanie akwarium? (MIT 2)

Nie rozumiem jak można dodawać zwierzęta z umiarem i kontrolować parametry wody? Mam siedzieć 24h przed akwarium i kontrolować parametry, a w razie czego robić dużą podmianę wody? Wolę rozkładający się pokarm i czekać nawet trzy miesiące, nawet jeśli tak naprawdę nic nie daje, niż stresować się czy nie skoczy mi amoniak lub azotany i pożegnam się z nowymi przyjaciółmi na zawsze.

Czy warto dodawać preparaty bakteryjne, czy wystarczy po prostu poczekać, a bakterie to zbędny wydatek? (MIT 3)

Tutaj trudno cokolwiek powiedzieć. Znowu tylko dwa przypadki. Znowu IMO w każdym akwarium może to wyglądać inaczej, ale raczej nie zaszkodzi dodać z tego co można wyczytać na forum u osób, które regularnie mierzyły parametry wody.

A może by tak zaszczepić akwarium syfkiem z filtra od kolegi? Albo po prostu przyniosę od niego trochę wody i będzie OK? (MIT 4)

Tutaj trudno się nie zgodzić z pewnym ale. Nikt z nas nie wlewa wody z obcego akwarium i od razu wpuszcza ryby. Zazwyczaj podnosimy temperaturę i czekamy kilka dni. Patogeny gdy nie mają nosiciela odchodzą do walhalli?

Dlaczego Pani/Pan w sklepie mi powiedziała, że nigdy nie wolno płukać gąbki z filtra pod bieżącą wodą tylko wodą z akwarium? (MIT 5)

Tutaj dla mnie jest szach mat. Autor twierdzi:

Cytat

Wtedy też płukanie gąbek pod bieżącą wodą nie będzie szkodliwe dla cyklu w naszym akwarium, ponieważ powierzchnia czynna specjalnych wkładów biologicznych jest kilkaset razy większa niż gąbek. Płukanie pod bieżącą wodą pozwoli nam na dokładne oczyszczenie ich z zanieczyszczeń i lepsze spełnianie ich roli filtrów mechanicznych. Należy jednak pamiętać o tym, że trzeba je jak najlepiej osuszyć, żeby nie wprowadzić do akwarium wody zanieczyszczonej chlorem i innymi tego typu rzeczami!

Z doświadczeń wielu osób i przede wszystkim w filmach/opisach filtrów HMF wynika, że nie ma lepszego medium niż gąbka. Poza tym jaki jest sens płukania gąbki pod bieżącą wodą, a potem jej suszenia i czekania, i czekania, skoro można to zrobić równie dobrze w iwaderku z wodą z akwarium?

Dlaczego mimo potężnego filtra o przepływie miliona litrów na godzinę nadal w moim akwarium mam wysokie stężenie NO3? (MIT 6)

Nie mam zdania. U mnie jest duży przepływ, jest mało roślin, jest absorber i nie mam żadnych problemów z NO3. W roślinniaku mimo wielu roślin, mniejszego przepływu miałem problem z NO3.

Na koniec...

Cytat

Gratuluję wszystkim, którzy przeczytali ten artykuł do końca. Liczę na to, że wyjaśnił on dużo nieścisłości związanych z tematem dojrzewania akwarium, i że pozwoli on na zrozumienie zasad działania choć niewielkiego fragmentu ekosystemu akwarium, jakim jest cykl azotowy.

No właśnie mi jeszcze bardziej namęcił w głowie niż wyjaśnił, i mam jeszcze większe wątpliwości.

IMO u mnie cyklu nie było. Akwarium wystartowało od razu! Dlaczego? Jest to zasługa kilku osób i ich rad z tego forum oraz jednej rzeczy, którą raczej mi wszyscy odradzali. Może też miałem szczęście i drugim razem się nie uda.

Zbiornik 200x40x60h ~480L.
Filtracja 2x Ultramax 1500. Gąbki z roślinniaka - utrzymywane przy życiu przez czas "budowania" w tymczasowym akwarium 50L za pomocą falownika i luzem wrzuconych masą roślin.
Nowe wkłady do kubłów to po koszyku świeżego grysu koralowego i ceramiki podnoszącej ph, a na koniec wata.
W jednym rogu HMF z nowej gąbki o wymiarach 25x55h cm napędzany falownkiem.
Na dno piasek plus duże gruzowisko serpentynitu.
Woda, weszło ok. 380L wraz z filtrami, świeżej RO o pH ok. 6,6.
Woda RO wzbudziła największe kontrowersje, ale IMO pozwoliła mi wejść bez cyklu?
Poniżej zdjęcie trzech pierwszych tygodni mierzenia parametrów. Po około dwóch miesiącach NO3 skoczyło do 20.
Zregenerowałem absorbery i do dziś utrzymuje się na poziomie ok 5-8.

malawka.thumb.png.1c51e9e038c90231e4cd07e1b8dda80b.png

  • Lubię to 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ziemniak napisał:

Dlaczego Pani/Pan w sklepie mi powiedziała, że nigdy nie wolno płukać gąbki z filtra pod bieżącą wodą tylko wodą z akwarium? (MIT 5)

Tutaj dla mnie jest szach mat. Autor twierdzi:

Cytat

Wtedy też płukanie gąbek pod bieżącą wodą nie będzie szkodliwe dla cyklu w naszym akwarium, ponieważ powierzchnia czynna specjalnych wkładów biologicznych jest kilkaset razy większa niż gąbek. Płukanie pod bieżącą wodą pozwoli nam na dokładne oczyszczenie ich z zanieczyszczeń i lepsze spełnianie ich roli filtrów mechanicznych. Należy jednak pamiętać o tym, że trzeba je jak najlepiej osuszyć, żeby nie wprowadzić do akwarium wody zanieczyszczonej chlorem i innymi tego typu rzeczami!

Z doświadczeń wielu osób i przede wszystkim w filmach/opisach filtrów HMF wynika, że nie ma lepszego medium niż gąbka. Poza tym jaki jest sens płukania gąbki pod bieżącą wodą, a potem jej suszenia i czekania, i czekania, skoro można to zrobić równie dobrze w iwaderku z wodą z akwarium?

Ten fragment akurat wyrwałeś z kontekstu. Chodzi o filtrację mechaniczną.

Cytat:

Jednak sposób obchodzenia się z mediami filtracyjnymi zależy od tego, jak ta filtracja w akwarium wygląda.

W akwariach niedużych, gdzie filtry wyposażone są tylko we wkłady gąbkowe, rzeczywiście niebezpiecznie jest płukać gąbki pod bieżącą wodą. Zdecydowanie lepiej jest płukać gąbki w wodzie z akwarium i to nie do takiego stopnia, że woda taka jest klarowna, tylko na tyle, żeby pozbyć się dużych fragmentów detrytusu i innych zanieczyszczeń. Dlatego też w takim przypadku zalecam stosowanie gęstych gąbek, które mają większą powierzchnię na osiedlanie się bakterii i lepiej czyszczą wodę, a jednocześnie trudniej jest całkowicie wypłukać bakterie z takiej gąbki.

Inaczej jednak sprawa wygląda w akwariach z solidną filtracją, gdzie prócz gąbek mamy także wkłady typowo dla bakterii, czyli przeróżne wkłady ceramiczne i inne naturalne i sztuczne wysokoporowate media filtracyjne. Wtedy też płukanie gąbek pod bieżącą wodą nie będzie szkodliwe dla cyklu w naszym akwarium, ponieważ powierzchnia czynna specjalnych wkładów biologicznych jest kilkaset razy większa niż gąbek. Płukanie pod bieżącą wodą pozwoli nam na dokładne oczyszczenie ich z zanieczyszczeń i lepsze spełnianie ich roli filtrów mechanicznych.

Koniec cytatu.

Inaczej ma się to do filtracji HMF. Filtry te spełniają jednocześnie rolę mechaniczną i biologiczną. Czyści się je bardzo rzadko, a jeśli już musimy to tylko w wodzie z akwarium.

Z tym osuszaniem gąbki to faktycznie przesada. Tyle razy płukałem gąbki (z mechaników oczywiście) pod kranem i nigdy ich nie osuszałem. Nigdy nic się nie stało. Ilość wody w wyciśniętej gąbce jest tak niewielka, że nie ma wpływu ani na ryby ani też na przebieg cyklu azotowego.

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja odniosę się tylko do dwóch spraw:

- cykl azotowy nigdy się nie zamyka w akwarium. Wystarczy  sobie wyobrazić co by się działo z biologią gdyby wspomniany cykl się zamknął. Czyli wszystko stoi.  Owszem..na starcie jest on bardzo dynamiczny ale potem też trwa.

- druga sprawa to płukanie gąbek.  Można je płukać na różne sposoby. Ale trzeba mieć świadomość , że jak w akwa mamy tylko gąbkę bez żadnego podłoża czy innych filtrów  to płukanie gąbki w wodzie z kranu robi się niebezpieczne. Ale skoro tak robimy to warto wtedy zmniejszając ryzyko wlać jakiś bakterii typu  np. prodibio. Tyle , że trudno ciągle w tym przypadku kupować bakterie. Bezpieczniej co sam też polecam jest płukanie w wodzie z podmiany.  Jeżeli mam oprócz gąbki podłoże np. z piasku , do tego jeszcze filtr np. kubełkowy ( tak jak w moim przypadku) to płucze gąbkę w wodzie z kranu. Tak robię cały czas ale mam zachowane wcześniej opisane warunki.

Każdy ma swoje doświadczenie  i na tym warto bazować. 

 

  • Lubię to 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Andrzej Głuszyca napisał:

- cykl azotowy nigdy się nie zamyka w akwarium. Wystarczy  sobie wyobrazić co by się działo z biologią gdyby wspomniany cykl się zamknął. Czyli wszystko stoi.  Owszem..na starcie jest on bardzo dynamiczny ale potem też trwa.

Jeśli masz na myśli mój wpis to oczywiście miałem na myśli ustabilizowanie się tego cyklu. Może źle się wyraziłem. Pisząc, że u mnie nie było miałem na myśli od razu zerowe wartości amoniaku i azotynów oraz pod kontrolą azotany.

6 godzin temu, Andrzej Głuszyca napisał:

Każdy ma swoje doświadczenie  i na tym warto bazować.

Oczywiście warto, ale równie warto wymieniać się swoją wiedzą. Pamiętam jak swego czasu grono użytkowników diesla dodawało mixola do paliwa. Po czasie okazało się, że był to zabieg pozbawiony sensu, bo nic tak naprawdę nie wnosił.

Tutaj autor omawianego artykułu wręcz wywraca do góry nogami moje doświadczenia i wielu osób z tego forum. Podpiera się IMO znikomymi danymi wysuwając dość poważne wnioski. Ja swój start baniaka oparłem praktycznie na radach z tego forum i uważam, że to był istny majstersztyk i mogłem ryby praktycznie od razu wpuścić. Bojaźliwie pierwsze sztuki wylądowały po 10 dniach, a potem stopniowo następne partie lądowały w akwarium. Wszystko szczęśliwie.

Za około pół roku planuje postawić nowy zbiornik i planuje wystartować go podobnie. Pojawił się artykuł, który wywrócił mój świat do góry nogami :) dlatego chętnie przeczytam co Wy o tym myślicie - tym bardziej, że jest tu grono osób, które ma niesamowite doświadczenie.

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, ziemniak napisał:

No właśnie mi jeszcze bardziej namęcił w głowie niż wyjaśnił, i mam jeszcze większe wątpliwości.

Jak długo trwa proces dojrzewania akwarium? (MIT 1)
Nowo założonego do 3 miesięcy.
Jak przeprowadzić dojrzewanie akwarium? (MIT 2)
To jest uzależnione od tego czy mamy do dyspozycji stary filtr, wodę z działającego zbiornika.
Czy warto dodawać preparaty bakteryjne, czy wystarczy po prostu poczekać, a bakterie to zbędny wydatek? (MIT 3)
Moim zdaniem to zbędny wydatek.
A może by tak zaszczepić akwarium syfkiem z filtra od kolegi? Albo po prostu przyniosę od niego trochę wody i będzie OK? (MIT 4)
Posiadając zbiornik działający od pewnego czasu, przekładam część złoża do nowego filtra przelewam wodę do nowego zbiornika wpuszczam ryby dolewam część wody. Następnego dnia uzupełniam wodę. Nic się nie dzieje , wielokrotnie tak robiłem. Stara woda nie ma nic wspólnego z nitryfikacja ale działania takie oszczędzą rybom stresu związanego ze zmianą parametrów wody.
Dlaczego Pani/Pan w sklepie mi powiedziała, że nigdy nie wolno płukać gąbki z filtra pod bieżącą wodą tylko wodą z akwarium? (MIT 5)
Nigdy nie czyszczę całego filtra, staram się nie ruszać np: ceramiki.To dotyczy małych filtrów z jedną gąbką.
Dlaczego mimo potężnego filtra o przepływie miliona litrów na godzinę nadal w moim akwarium mam wysokie stężenie NO3? (MIT 6)
Filtr nie redukuje NO3. Chyba że użyjemy wymieniaczy jonowych lub zeolitów ( lawy wulkanicznej). W drugim przypadku pochłanianie zależy od budowy tych minerałów, mogą pochłaniać wiele szkodliwych substancji.
Mając taki rodzaj wsadów możemy liczyć na obniżenie no3.
No właśnie mi jeszcze bardziej namęcił w głowie niż wyjaśnił, i mam jeszcze większe wątpliwości.
Nitryfikacja nie opiera się wyłącznie na bakteriach, uczestniczy w niej wiele stworzeń. Nie da się połączyć nitryfikacji z denitryfikacją w jednym zbiorniku. Autor opisuje denitryfikację symultaniczną, wystarczy znać temperaturę tych procesów czyli 38 stopni a zorientujemy się że tak się nie da w akwarium. Są badania które dowodzą że bakterie nitryfikacyjne są zdolne przeprowadzić denitryfikację , odpowiednie dozowanie tlenu odmienne temperatury trochę to zbyt skomplikowane.
Temat poruszyłeś ciekawy dodam tylko że przy nitryfikacji można zaobserwować obniżenie ph natomiast przy denitryfikacji podwyższenie ph.
Oglądając Twój zbiornik , nie bardzo rozumiem założonego tematu.
Sprawdź TDS przemnożyć przez 1,56 wszystko można zrobić prościej.😉

pozdrawiam

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, ziemniak napisał:

Jeśli masz na myśli mój wpis to oczywiście miałem na myśli ustabilizowanie się tego cyklu. Może źle się wyraziłem. Pisząc, że u mnie nie było miałem na myśli od razu zerowe wartości amoniaku i azotynów oraz pod kontrolą azotany

Nie. Ja się odniosłem do tego co jest napisane przez gościa którego cytowałeś.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, piotriola napisał:


Posiadając zbiornik działający od pewnego czasu, przekładam część złoża do nowego filtra przelewam wodę do nowego zbiornika wpuszczam ryby dolewam część wody. Następnego dnia uzupełniam wodę. Nic się nie dzieje , wielokrotnie tak robiłem. Stara woda nie ma nic wspólnego z nitryfikacja ale działania takie oszczędzą rybom stresu związanego ze zmianą parametrów wody.

Też tak robię i sprawdza się ta metoda :) Nie zgadzam się jednak ze stwierdzeniem, że stara woda nie ma nic wspólnego z nitryfikacją. Jest ona bogata w związki azotowe i stanowi doskonałą pożywkę dla bakterii nitryfikacyjnych w starej gąbce. Kolor wody z podmiany jest inny na tle białej umywalki czy wanny w porównaniu do wody z kranu :)  Wkładając gąbkę, czy inne media z bakteriami do jałowej wody, większość bakterii zginie z powodu braku pożywienia. Mogę się mylić, być może te bakterie nie giną, tylko głodują, wówczas moje przemyślenia są błędne :) Nie wiem jaki jest cykl życia bakterii nitryfikacyjnych. 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, darianus napisał:

Nie wiem jaki jest cykl życia bakterii nitryfikacyjnych. 

No właśnie. I tu poruszyłeś ciekawe zagadnienie, sam nie raz się nad tym zastanawiałem. Kilka razy (na tym forum) spotkałem się z opinią, że bakterie nitryfikacyjne nie tworzą przetrwalników. Co zatem z wszystkimi dostępnymi w sprzedaży bakteriami? To wszystko ściema?

I jeszcze odniosę się do tego co napisał Andrzej

7 godzin temu, Andrzej Głuszyca napisał:

cykl azotowy nigdy się nie zamyka w akwarium. Wystarczy  sobie wyobrazić co by się działo z biologią gdyby wspomniany cykl się zamknął. Czyli wszystko stoi.

Dla mnie słowo zamknięty w odniesieniu do cyklu azotowego nie oznacza, że cykl się zatrzymał. Dla przykładu: mówimy obwód zamknięty czyli prąd płynie i wszystko działa. Cykl azotowy się zamknął czyli ustabilizował się i wszystkie jego etapy przebiegają prawidłowo. Ja tak na to patrzę.

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Bartek_De napisał:

No właśnie. I tu poruszyłeś ciekawe zagadnienie, sam nie raz się nad tym zastanawiałem. Kilka razy (na tym forum) spotkałem się z opinią, że bakterie nitryfikacyjne nie tworzą przetrwalników. Co zatem z wszystkimi dostępnymi w sprzedaży bakteriami? To wszystko ściema?

Znalazłem taki artykuł

http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/nitryfikacja

Bakterie nitryfikacyjne należą do grupy bezwzględnych tlenowców. W związku z tym, proces nitryfikacji przebiega w warunkach tlenowych. Oba gatunki bakterii należą do Gram ujemnych. Należą do obligatoryjnych chemolitoautotrofów, czyli ich źródłem energii jest energia chemiczna, donorem elektronów związek nieorganiczny, natomiast źródłem węgla dwutlenek węgla. Nie mogą wykorzystywać materii organicznej jako źródła energii. W celu pozyskania energii utleniają odpowiednio amoniak lub azotyny. Jednakże ilość energii uzyskiwana w wyniku tych reakcji chemicznych jest mała. W związku z tym bakterie te wykształciły mechanizmy, które umożliwiają im przeprowadzenie bardzo wydajnie tych procesów. W wyniku tego uzyskują odpowiednią ilość energii potrzebną do życia. Najlepsze warunki egzystencji zapewnia im życie w kolonii. Bakterie te nie tworzą zarodników. Z tego powodu w trudnych warunkach potrafią przeżyć tylko krótki okres aż do wyczerpania materiałów zapasowych.

 

Edytowane przez Bartek_De
Usunięto formatowanie
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, darianus napisał:

w trudnych warunkach potrafią przeżyć tylko krótki okres aż do wyczerpania materiałów zapasowych.

No właśnie. Jaki jest ten krótki okres? Miesiąc, dwa, a może dwie godziny?🤔 Mam opakowanie BioDigest 30szt. Nie doczytałem aby gdziekolwiek była nadrukowana data przydatności.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dzięki wszystkim nie było tak źle temperatura spadła do 23-stopni ale jeszcze raz dziękuję 
    • @Piotr925  W poniższym temacie w poście nr 9 masz częściową odpowiedź naszego byłego prezesa KM.  Jeżeli jest to  obniżenie z powodu awarii , które będzie trwało krótko to myślę , że i 17- 18 C na ten czas nie zaszkodzi. Pytanie co rozumiesz pod pojęciem awaryjne? Ale myślę , że te kilka godzin nie narobi Tobie bałaganu.  Podczas moich przeprowadzek taką temperaturę utrzymywałem kilka godzin.   
    • A jaką masz obecnie? Nie ma sztywnych liczb jaki mogą spowodować szok termiczny u ryb.
    • Do jakiej minimalnej temperatury wode mogę obniżyć podczas awaryjnej podmiany połowy zbiornika 630l 
    • Pardon, zagalopowałem się. 😬
    • Od razu ucinam wszelkie dyskusje na temat wspomnianych ryb czy proponowania koledze obsady w tym temacie. Przypominam, jesteśmy w dziale DIY.
    • Też miałem 120 cm akwarium, więc baw się dobrze i poznawaj biotop, 
    • Właśnie. To nie temat, jakich wiele tu na forum, że nowicjusze opisują planowane zbiorniki z przekonaniem, że "większy nie wejdzie do salonu", po czym reszta przekonuje, że da się, delikwent stawia takowy i jest wdzięczny i zadowolony. 😉 Trudno, jest jak jest, przecież nie będziemy koledze kazać przestawiać ścian, zwalić wylanej płyty i zamurować otworu, bo zbiornik mógłby być większy. Oczywiście, aż prosiło się o taki na etapie projektowania domu. Inna sprawa, to niech rzuci kamieniem ten, kto nie zaczynał od 240-tki. 😁 Może faktycznie na piętrze (albo i na tym samym poziomie) stanie za jakiś czas 1000 litrów i jeszcze zadziwi wszystkich. 👍 Nie jest też tak, moim zdaniem, że nic nie da się wpuścić do takiego akwarium. @Lema pewnie jeszcze trochę zejdzie, zanim odpalisz zbiornik, mam np. do oddania harem niedużej i ciekawej rybki, jaką jest Labidochromis Perlmutt. Jeśli chodzi o wysokość akwarium, nie szalej, bo światło otworu w ścianie ma niecały metr, będzie Ci trudno serwisować zbiornik.  Chyba, że jako podstawę zamówić płytę ze sklejki, ale o wymiarze 130x50 cm i zrobić akwarium wystające o 10 cm od obu narożnych ścian. Pomyśl, może to jest dobry kierunek, ale nie wiem, jak z bezpieczeństwem i ciągami komunikacyjnymi przy ścianach. Zabudowa akwarium od góry też musiałaby być wysunięta o te 10 cm. Moim zdaniem mogłoby to dać ciekawy efekt bryły szkła i wody wystającej ze  ściany; serwis byłby łatwiejszy, niż gdyby szyby były zlicowane ze ścianami.
    • Co do wielkości, to strzeliłeś sobie w kolano. Taki baniak mocno ogranicza Ci możliwość doboru obsady i spotka Cię to, co w Malawi najmniej fajne. Wykastrowana obsada, problemy z agresją nawet wśród najspokojniejszych mbuna, bo łagodnych nie ma. O rybach z grupy non mbuna możesz zapomnieć przy takich wymiarach. Nie gniewaj się, brutalnie, ale takie są fakty. Ćwiczę ten biotop jakiś czas i wielkość zbiornika jest lekarstwem na wszystkie problemy, jakie się pojawiają. "Zaczynanie małymi kroczkami" w tej konkretnej sytuacji jest błędem. Złe założenie, które przynosi więcej szkody niż pożytku. I nie musisz na nas robić wrażenia wymiarami zbiornika. To nie konkurs na największe akwarium. Powinieneś stworzyć zbiornik, w którym ryby będą się czuły dobrze, bo tylko w taki sposób Ty będziesz z niego zadowolony. Inna sytuacja, jak wbijasz akwarium do ciasnego mieszkania. Tutaj kompromisy wielkościowe są uzasadnione i zrozumiałe.  Ale jak komponujesz akwarium  z nowo budowanym domem, to taki mały zbiornik jest błędem i tyle. Tak myślę, czysto subiektywnie😉 Szukanie litrażu w podnoszeniu wysokości nie ma sensu. Dla ryb niewielka korzyść, a Ty będziesz miał znacznie utrudnioną pielęgnację zbiornika. Jeżeli ma to mieć sens to zwiększaj powierzchnię dna.
    • Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i zainteresowanie się tematem. Odpowiadając na pytania odnośnie czy będzie to malawi, to tak, taki jest właśnie plan. Z tego co wiem, to w tym biotopie chodzi o jak największą powierzchnię dna. Niestety, ale nie mogę zwiększyć powierzchni podstawy. Na prawo od akwarium jest ściana nośna, które wolałbym nie naruszać, a za akwarium jest wąska ścianka z gazobetonu, podtrzymująca wylane nadproże nad akwarium. Wewnątrz tego wąskiego murka zatopiłem pręty, żeby całość wzmocnić. Jedyny kierunek w jaki mogę iść to do góry, ale też nie ma co przesadzać bo później zacznie widać środek spiżarni oraz będzie utrudniony dostęp do dna. Wy to widzicie z innej perspektywy - ograniczenia jednak są, muszę rzeźbić w tym co mam na tą chwilę. Co do wielkości i tego, że na początku popełniłem błąd to może i macie racje, ale wolę zaczynać małymi kroczkami. Nie wiem jak to się finalnie skończy. Oby bakcyl pozostał. Planuję z czasem urządzić swoje biuro na drugiej kondygnacji i tam będę miał pole do popisu. Akwarium 120x40x60 na Was pewnie wrażenia nie robi, ale na mnie już tak. Widziałem podobne kiedyś u znajomych i strasznie mi się to spodobało. Akwarium zacznie się na około 122cm, do tego wysokość 60cm to już się robi 182cm, a to dosyć wysoko według mnie. Czy może jednak warto iść do góry? Co do tematu sumpa, przelewu itp. to macie racje - lepiej zrobić na zewnątrz i nie zabierać przestrzeni już z tak małego akwarium. Rozumiem, że przez to jestem skazany na akwarium na zamówienie. Jesteście w stanie polecić firmę/osobę, która się specjalizuje w takich tematach? Wolałbym coś sprawdzonego. Najważniejsza informacja, która została wyjaśniona na tak wczesnym etapie, czego się bardzo cieszę, to właśnie te otwory w płycie betonowej. Całe szczęście nie będę musiał ich robić. Dziękuję za porady.   @yaro Płyta granitowa to takie trochę na szybko wybrane rozwiązanie. Muszę się rozeznać cenowo jak to wygląda. Rozważę płytę meblową albo coś podobnego, a pod akwarium gąbeczka, to wiem   @TomekT Widzę, że kolega z Torunia, także rzut beretem. 😛 Dzięki za pomysł z żywicą, jest spoko, ale wymaga szalowania itd. Wolałbym mimo wszystko kupić coś twardego i sztywnego, co mogę jedynie przykleić na klej i wypoziomować delikatnie młoteczkiem. Sklejka wodoodporna brzmi bardzo spoko. Już miałem z takimi do czynienia i są naprawdę bardzo solidne.  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.