Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

nadszedł czas na zmiany:).

Do tej pory w moim baniaku 360x90x80 pływały drapieżniki i większa non mbuna. Potrzebuję zmiany.

Zacząłem myśleć o Tanganice i innych biotopach, jednak finalnie podjąłem decyzję, że chcę mbunę.

Planuję kupić maluchy z oferty Darka Gaży - mam do Niego kilka minut drogi i liczę na dobre jakościowo ryby.

Pomimo wielu lat z Malawi nie mam doświadczenia z mbuną. Poprzez zmianę chciałbym doświadczyć tego zachwytu i ekscytacji, którym dzielicie się na forum i które moglem sam zobaczyć rok temu na spotkaniu klubowym ( w tym roku nie mogłem niestety się pojawić ).

W tym poście chciałbym Was prosić o inspirację w zakresie obsady.

Ile ryb i ile gatunków mogę wpuścić ( to będą maluchy) ? Jakie wybrać i dlaczego ? :)  Na co zwrócić uwagę?
 

Bardzo liczę na inspirację i Waszą pomoc:).

 

 

 

Opublikowano

Witaj. Przy tym litrazu możesz poszaleć z obsadą. Natomiast jeśli chodzi o doradztwo to można naprawdę wypisywać setki kombinacji. Najlepiej będzie jeśli wybierzesz sobie ryby, które się Tobie najbardziej podobają a później będzie można to zweryfikować i ustalić fajna obsadę...

  • Lubię to 2
Opublikowano

Myślę aby bazą była klasyka : demasoni, msobo, saulosi, maingano, podoba mi się maison reef.
Na pewno biorąc pod uwagę wysokość akwa 80 cm potrzebuję jakiegoś gatunku mbuna, która będzie w toni - coś oprócz acei będzie spełniać tą rolę?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano
2 godziny temu, amac1975 napisał:

Do tej pory w moim baniaku 360x90x80 pływały drapieżniki i większa non mbuna.

Takie zacne akwa i nie pochwaliłeś się filmami, fotami..?...

2 godziny temu, amac1975 napisał:

W tym poście chciałbym Was prosić o inspirację w zakresie obsady.

Czyli chcesz ryby z tej hodowli http://www.tanganikamalawi.pl/ryby-z-jeziora-malawi/  - o ile jest to aktualna oferta to coś wybiorę.

Sądzę że na tak duże akwa jakim dysponujesz można by wziąć ryby z większych gatunków. Zaproponuję taką obsadę:

metriaclima msobo magunga

metriaclima fainzilberi maison reef

Labeotropheus fuelleborni Chidunga MC/OB 

Labeotropheus trewavasae - w ofercie są 4 warianty geograficzne do wyboru który bardziej się podoba

Metriaclima estherae red-red

Metriaclima sp. „elongatus Chewere”

Pseudotropheus sp. „acei” Luwala Reef

Pseudotropheus sp. „elongatus mphanga”

Brakuje mi do tej obsady melanochromisa np: auratus lub chipokae których nie ma w ofercie.

  • Lubię to 1
Opublikowano

[mention]Tomasz78 [/mention]

Dziękuję bardzo.
Podoba mi się.

Czym kierowałeś się przy tej propozycji?

Jedynie na Metriaclimę estherae Red Red jestem uczulony chyba i nie chcę jej w obsadzie.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano
9 minut temu, amac1975 napisał:

Jedynie na Metriaclimę estherae Red Red jestem uczulony chyba i nie chcę jej w obsadzie.

A dlaczego?

Można zamiast redów dać Pseudotropheus sp. ‚williamsi north’ Makonde który jest w ofercie w linku.

12 minut temu, amac1975 napisał:

Czym kierowałeś się przy tej propozycji?

Żywieniowo ryby zbliżone. Klasyka z jeziora czyli duża zebra (maison reef) , tzw kulfon czyli można by rzec wizytówka roślinożernej mbuny czyli ryby z rodzajów labeotropheus. Ryby z gatunków największej mbuny (maison reef,labeotropheusy,williamsi,acei). Różnorodność kolorystyczna - kontrast pomiędzy rybami ciemnymi - czarno/ciemno/niebieskie (samiec magungi, m. chewere) a jasnymi (samiec maison reef, samice magungi, labeotropheusy), acei zasiedlają toń ale myślę że to jest bez znaczenia bo w tak dużym akwa będzie duże stado które będzie pływało wszędzie ( w toni też ).

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żebyś dał ryby które wymieniłeś wyżej czyli demasoni,maingano. Pominąłem je bo to małe gatunki - demasoni 8,9cm, maingano 11cm - tak małe ryby ledwo będzie widać ;) , no ale to już Twoja sprawa które gatunki weźmiesz.

  • Lubię to 1
Opublikowano

[mention]Tomasz78 [/mention] dziękuję za pomoc!

Metriaclimy estherae red red miałem wiele lat temu i nie zakochałem się w nich:) Dodatkowo ten bladoróżowy kolor nie zachwyca mnie zbytnio


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  • Lubię to 1
Opublikowano
4 minuty temu, Sławol napisał:

Do takiego litrażu przydałby się jakiś większy gatunek, pomyśl nad którymś z Protomelasów.

Słaba to mbuna ;)

  • Lubię to 2

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.