Skocz do zawartości

350L, start na WA oraz Prodibio - pomoc fachowca.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Bakterie dodane, 3 ampułki. Pomiary zrobię jutro bo dziś to pewnie i tak wyjdzie lepiej niż wczoraj, po tej podmianie wody. Zresztą widać to po rybach, praktycznie przestały się ocierać o kamienie.

A tak przy okazji to przypuszczałem że to ocieranie się o żwir lub kamieni to dopiero wtedy gdy jest już bardzo źle i jest dużo częstsze, a tu jednak przy takim niedużym stężeniu już zaczynały to robić co pewien czas.

Czy w takim razie ocieranie się nie jest jakimś normalnym ich zachowaniem nawet jak jest bardzo sporadycznie?

Opublikowano

20.10
NO2 - 0,01
NO3 - 15
NH4 - >0,0 (lekki odcień zieleni, test SERA)
pH - 7,6-7,8 (kolor próbki pomiędzy)

NO2 spadło, pewnie to zasługa niedzielnej podmiany wody, NO3 również spadło i pewnie też zasługa podmiany wody.
Dziś popołudniu pewnie dam im troszkę jedzenia, ale tak żeby poradziły sobie z tym w 20-30s. I na razie będę karmił 1x dziennie.

Opublikowano

22.10
NO2 - 0,05
NO3 - 15
NH4 - >0,0 (lekki odcień zieleni, test SERA)

No widać że mocno się jeszcze chwieją te moje parametry wody, raczej biologia nie ruszyła jeszcze w 100%. Wystarczyło dwa razy delikatnie pokarmić i NO2 leci do góry a NO3 praktycznie na tym samym poziomie.
Jakoś nie mogą się namnożyć te bakterie, a już ponad półtora miesiąca po zalaniu wodą.

Opublikowano

24.10
NO2 - 0,05
NO3 - 15
NH4 - >0,0 (lekki odcień zieleni, test SERA)

Parametry wody cały czas na takim samym poziomie, NO2 nic nie spada/rośnie, podobnie jak NO3. Od 20.10 karmie je raz dziennie, ok. godziny 18.
Zachowują się w miarę spokojnie raz na jakiś czas pojedyncze osobniki ocierają się o żwir, czasem jakieś gonitwy, przeganianie mniejszych przez tych większych.

Jutro chyba trzeba będzie podmienić 20-25%, przynajmniej NO2 obniżę, nie wiem czemu ta biologia nie daje sobie rady.

Opublikowano
W dniu 18.10.2020 o 20:11, artjur napisał:

Kupię BactoActive, takie miałem i na nich najszybciej mi ruszyła biologia. Podobno jak dodam nawet 50-100ml to nie tragedia bo tego przedawkować się nie da - prawda to?

Spokojnie dodaj Bacto. Nic się nie stanie.

Opublikowano

Dzięki @egon44za reakcję.

BactoActiv już nie mam, ostatnio dodałem Prodibo, mam jeszcze trzy ampułki, tylko zastanawiam się czy podmieniać wodę i dopiero dodawać, czy na razie nie podmieniać tylko dodać bakterie. Czy nie jest tak że podczas podmiany wody trochę bakterii ląduje w kanalizacji i ten proces nie  bardzo ma sens, wylewam wodę z bakteriami i potem to co dodam to tylko uzupełnię brak wylany z wodą - sam już nie wiem jak postąpić.

Tak jak pisałem, pysiaki na razie czują się dobrze, poniższy filmik nagrany dosłownie klika minut temu.

Zauważyłem że czasem kilka Elongatusów pływa przy lustrze wody, ale nie łapią powietrza, tylko pływają tak milimetr od tafli wody - potrafią tak z 15-20 minut a potem normalnie pływają po całym zbiorniku.

  • Lubię to 2
Opublikowano
11 minut temu, artjur napisał:

Zauważyłem że czasem kilka Elongatusów pływa przy lustrze wody, ale nie łapią powietrza, tylko pływają tak milimetr od tafli wody - potrafią tak z 15-20 minut a potem normalnie pływają po całym zbiorniku.

To normalka u ryb .

Opublikowano
2 godziny temu, artjur napisał:

Dzięki @egon44za reakcję.

BactoActiv już nie mam, ostatnio dodałem Prodibo, mam jeszcze trzy ampułki, tylko zastanawiam się czy podmieniać wodę i dopiero dodawać, czy na razie nie podmieniać tylko dodać bakterie. Czy nie jest tak że podczas podmiany wody trochę bakterii ląduje w kanalizacji i ten proces nie  bardzo ma sens, wylewam wodę z bakteriami i potem to co dodam to tylko uzupełnię brak wylany z wodą - sam już nie wiem jak postąpić.

Tak jak pisałem, pysiaki na razie czują się dobrze, poniższy filmik nagrany dosłownie klika minut temu.

Zauważyłem że czasem kilka Elongatusów pływa przy lustrze wody, ale nie łapią powietrza, tylko pływają tak milimetr od tafli wody - potrafią tak z 15-20 minut a potem normalnie pływają po całym zbiorniku.

NO2 masz na poziomie 0,05mg/l .Jest to wartość bezpieczna dla ryb , więc osobiście bym nie robił żadnej podmiany wody. Oczywiście przez parę dni bym robił pomiary NO2 ,czy się nie powyższa. Bakterie możesz dodać jeśli posiadasz, ale nie są one teraz konieczne , bo widać że biologia działa.

Co do zachowań ryb z filmiku, to trochę wygląda to jakby łapały tlen .Tafla wody też za bardzo się nie rusza. Dla bezpieczeństwa włączyłbym napowietrzacz(brzęczek) ,co by bardziej natlenił wodę. No chyba że posiadasz falownik? To skieruj go w stronę tafli ,aby nią mocniej poruszał.

 

Opublikowano

Natlenienie wody powinno być prawidłowe, na filmiku widać część akwarium bardziej spokojną, druga strona wygląda tak

Dodatkowo woda jest natleniana przy odpływie z hydroponiki (jeszcze bez roślinek), pokazywałem kiedyś, a wygląda to tak.

Wydaje mi się że tlenu nie powinno im brakować.

 

Opublikowano

26.10
NO2 <0,05
NO3 - 15

Chyba wreszcie drgnęło, NO2 już lekko poniżej 0,05, kolor próbki zaczyna wracać w odcień żółtego 😃

Dodałem napowietrzacz, co prawda taki mały ok. 100l/h, pożyczyłem, poobserwuję co się będzie działo. Jak faktycznie to będzie sprawa natlenienia to wtedy dokupię.
Bąbelki daje takie troszkę duże, najlepszy efekt był jak wsadziłem kamień napowietrzający do modułu koło pompki, tak że sobie delikatnie zasysała powietrze a wirnik ładnie te bąbelki rozbijał i mieszał z wodą, w ciągu 15-20 sekund połowa akwarium była napowietrzona drobniutkimi pęcherzykami powietrza - jednak pewnie rybom źle się pływa w takiej wodzie sodowej, więc powróciłem do normalnej metody napowietrzania 😁

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.