Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wygląda fajnie, tego o którym pisał Morganelo przesuń piętro niżej na tego środkowego z lewej i pakuj do baniaka :) . Jak dla mnie kryjówek wystarczy, każda ryba nie musi mieć swojej dziupli ;) .

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dokładnie co za dużo to niezdrowo, nie ma co do przesady zagracać akwa, później syf między skałami i parametry lecą, jest ok pakuj to do akwa.

Wysłane z mojego ONEPLUS A6003 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Dzięki za opinie. Pewnie ostatecznie jeszcze co nieco się zmieni. Poza tym dojdzie jeszcze tło BTN slim. Biorę się za moduł tej największej „skałki”.  A z tym będzie  lepsza zabawa. Ponadto, co najmniej cztery kamienie, to będą moduły z wnętrzem udostępnionym rybciom 😜

Edytowane przez Waclaw
Uzupełnienie
  • Lubię to 1
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

imageproxy.php?img=&key=393158c8112c46f4Trzeci, myślę ze najbliższy ostatecznej wersji,  układ kamieni. Co o tym sądzicie ? 8EEF634E-4829-4595-B3A5-B33A91DFC11B.thumb.jpeg.6632c339c10d35380bcf55c056b1350e.jpeg  

Trzy, największe kamienie tworzące tło, i kilka mniejszych- to już gotowe moduły / na zdjęciu- oryginalne kamienie /. Kolejne są w trakcie „produkcji”. Na koniec zostawiam sobie malowanie. Ponieważ nadal nie ma zbyt wielu grot, zamierzam wyciąć w modułach nieregularne  otwory  / dla zachowania maksymalnego realizmu/ dające schronienie mieszkańcom. Rozważam tez wklejenie wewnątrz przelotowego kawałka rury kanalizacyjnej fi 50, Myślicie, ze to dobry pomysł? Wciąż mam pewne obawy, żeby wewnątrz nie zbierały się brudy, a dostęp tam będzie mocno utrudniony. 

Kilka uwag dotyczących wykonania modułów:

W trakcie robienia modułu, dużym wyzwaniem była wielkość silikonowej formy i jej elastyczność. Kamień miał 65/55/25 cm. Poradziłem sobie z tym w ten sposób, ze na formę, w jej najbardziej wiotkie miejsca, najpierw  kleiłem silikonem cienkie listwy  usztywniające, a następnie całość pokryłem warstwą piany PU. Dzięki temu łatwe było obracanie formy, a całość zyskała dużą sztywność. Piana PU stosunkowo łatwo dawała się usunąć przed wyjmowaniem  modułu z formy. Moduł robiłem  trójwarstwowo:  pierwsza- wylewana fragmentami aż do zalania całości, dla maksymalnie dokładnego odwzorowania powierzchni. Druga / najbardziej pracochłonna/ , to mieszanka CX5 z włóknem zbrojącym. Ostatnia- cienka warstwa wygładzająca powierzchnię .  Ale  warto trochę powalczyć: kamień w oryginale to ok 75 kg. Gotowy moduł- 16 kg.  A ponadto znacznie więcej wody netto w zbiorniku. Ogólnie, po złapaniu pewnej wprawy,  technika pozwalająca  wykonanie modułów przez każdego. 

 

Edytowane przez Waclaw
Uzupelnienie
Opublikowano

Witajcie. Pytanie do posiadaczy tła BTN- czy dałoby się ciąć tło w poziomie ? Chciałbym założyć tło BTN Slim River i ściąć je skośnie od góry, po linii podziału "skały",  dla uzyskania efektu ukośnej, opadającej linii kamienia. Powyżej -  czarne tło. Jakiej jest grubości ? Czy jest szansa pomalowania przekroju  ?  Czy po takim cięciu uda się je przykleić tło  do szkła? .

Opublikowano

Z cięciem nie ma problemu. Przekroju nie malowałem. Przyklejanie nie jest problemem - ja mam przyklejone na dole, oba boki na końcach akwarium i dwa miejsca najbardziej wystające "do tyłu" (tło jest głęboko wyrzeźbione).

BTN slim jest cienkie i chyba przeznaczone do przyklejenia płaszczyznowego do tylniej szyby. Wydaje mi się, że jeśli miejsce cięcia byłoby po skosie i nie przylepione do bocznej szyby to mimo, że tło nie jest zbyt grube (bo to kawałki chyba ok.50x50cm), to nawet po jakimś pomalowaniu byłyby trochę widoczne (raczej kant niż kolor). Zdanie trochę zbyt długie, więc na wszelki wypadek - chodziło o widoczność miejsca cięcia🙂

Opublikowano

Dzięki  za info tom77. To już informacja, czy warto kupić BTN, czy jednak DIY , jak moduły. Zrobienie samemu jest pewnie lepszą, a zwłaszcza tańszą  wersją, ale nie mam pomysłu, gdzie zdjąć formę na płaski moduł tej wielkości.

Opublikowano

Witaj! 

Wszystko zależy od tego, co bardziej się kalkuluje. Moduły tej firmy są trwałe i piękne. Wydasz raz i będziesz zadowolony. Jeśli masz czas, warunki i ładny model na odlew, to idź w DIY. 

Opublikowano

Wiem, ze tła BTN to klasa sama w sobie. Przy moim zbiorniku wysokości 65 cm ,problem polega na tym, ze tła są ,produkowane  55 cm wys, a potem 80. Nie wiem czy te niższe nie będą za małe. Z kolei 80- znaczny odpad, a i cena znacząco wyższa. Ale jak mówisz- lepiej raz a dobrze.

Czy wiesz coś o łączeniu elementów A i B po długości ? Wiem ze oba składają się, ale co potem? Czy po A i  B mogę znów dopasować  kolejny zestaw ?  Potrzebowałbym zestaw o łącznej długości  ok 235 cm / szerokość plus długość /.

Co do DIY- czasu wolnego nie za wiele, ale to można przeskoczyć.  Warunki- bez problemu. Ale wzorzec /model/, to już wielki  ból głowy. Rozglądałem się ale nie mam pomysłu gdzie zdjąć taką formę. Stad wziął się pomysł cięcia wzdłużnego elementów  wysok . 55. Pomysł stworzenia imitacji opadającej skały, nawiązującej do planowanego układu modułów kamieni w zbiorniku- to raz, a dwa to ucieczka od standardów i powtarzalnych rozwiązań  😜

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.