Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam serdecznie wszystkich sympatyków Malawi :)

Jest to mój pierwszy post na tym forum, ponieważ dopiero rozpoczynam swoją przygodę z Malawi :)

Pierwszy raz uzbrajam sam akwarium od zera, więc będę wdzięczny za wyrozumiałość i docenię wszystkie wasze wskazówki :)
Na początek chciałbym wystartować z mniejszym baniakiem 240l. 

Poniżej rozpiska zestawu, który zamierzam kupić:

Akwarium - http://www.aquariumsklep.pl/akwarium-opti-white-120x40x50cm-240l-8mm-p7490.html

Pokrywa - http://www.aquariumsklep.pl/pokrywa-aluminiowa-120x40cm-aquastel-bez-oswietlenia-p9600.html

Lampa - https://www.zoolight.pl/product-pol-2446-Lampa-LED-PREMIUM-COLOR-RGB-Wybarwienie-ryb.html

Filtr zew - https://allegro.pl/oferta/filtr-kubelkowy-hw-304b-2000l-h-lampa-uv-c-wkłady-7110444948

Filtr wew - https://allegro.pl/oferta/aquael-unifilter-uv-1000-filtr-wewnetrzny-1000-l-h-7140693481

Falownik - https://allegro.pl/oferta/falownik-jvp-110-cyrkulator-do-akwarium-2000l-h-7623394764

Grzałka - https://allegro.pl/oferta/grzalka-z-termostatem-200w-do-akwarium-aquat-7124771626

Aranżacja - dopiero rozmyślam
Obsada - w trakcie dobierania

P.S
Bardzo dużo czasu spędzam w różnych rozjazdach i podróżach, a zależy mi na zachowaniu jak najlepszej czystości akwarium i przejrzystości wody. Dlatego wolę dołożyć parę złotych do lepszego osprzętu (cichszego i bardziej wydajnego) lub preparatów aby nie mordować się za bardzo z glonami i różnymi procesami biologicznymi zachodzącymi w akwarium. Jeżeli w powyższym zestawie czegoś mi brakuje to proszę o sugestie :)

(Zdjęcie z foap tylko dla uwagi)

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia! :)

Poprawiłem linki

Edytowane przez eljot
Opublikowano (edytowane)

Witaj na naszym forum.

Nie można otworzyć podanych linków ale coś skrobnę.

Jesteś pewien że ma to być akwarium opti-white...? Uważam że przy naszych mrocznych malawijskich klimatach zbędny wydatek. Lepiej dołożyć do lepszego filtra. Jeśli chodzi o filtry to brałbym bez lampy UV gdyż to też zbędny wydatek. Filtra kubełkowego hw nie polecam ponieważ miałem go i nie dosyć że chodził jak traktor to jeszcze zalał mi mieszkanie. Może lepiej zainwestować w jakiegoś FX i mieć biologa i mechanika w jednym.  Grzałki AquaT są dość awaryjne i często pada w nich termostat może lepiej dołożyć i kupić Aquael PLATINUM . Pokrywę aluminiową aquastel posiadam u siebie i jestem zadowolony...

Edytowane przez Robson79
Opublikowano

Robson,

wielkie dzięki za Twój komentarz i cenne wskazówki, które są dla mnie bardzo istotne na etapie zakupów :)

Jeżeli chodzi o akwarium to możliwe, że jak zdobędę wiedzę to zainwestuje w większy zbiornik, a ten zostawię dla dzieciaków na jakieś ich potrzeby :) Więc wolę już kupić ładniejsze szkło :)

Czy jeżeli będę mieć ten osprzęt:
Filtr wew - https://allegro.pl/oferta/aquael-unifilter-uv-1000-filtr-wewnetrzny-1000-l-h-7140693481
Filtr zew - https://allegro.pl/oferta/new-fluval-fx4-filtr-zewnetrzny-wkłady-odmulacz-8298532858
To czy będę potrzebować jeszcze falownik?

Robson czy Twoim zdaniem w tej pokrywie wystarczy mi ta jedna lampa LED z wybarwieniem? Czy lepiej od razu zamontować dwa uchwyty pod dwie lampy?

Miłego dnia! :)

Opublikowano

Nie opłaca się kupować Fx4, dołóż stówę i masz Fx6 https://allegro.pl/oferta/filtr-kubelkowy-fluval-fx6-gratis-8605349333?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

Link poprawiony, źle skopiowałem.

 

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

 

 

A jeśli zdecydujesz się na któregoś z Fx-ów to nie potrzebujesz już filtra wewnetrznego. Do Fx-a wystarczy dołożyć prefiltr z korpusu narurowego i to wystarczy.

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowano
12 minut temu, Bartek_De napisał:

Nie opłaca się kupować Fx4, dołóż stówę i masz Fx6 https://allegro.pl/oferta/hagen-fluval-fx-4-fx4-filtr-kubelkowy-do-1000l-fx6-7117148249?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
 

Dałeś ciała :) w linku jest Fluval FX-4 o 100zł droższy niż kolega wcześniej umieścił :)...

 

Tutaj jest najtańszy na portalu filtr Fluval FX-6  - faktem że w sumie to najniższa cena na rynku sprawdzając najpopularniejsze sklepy akwarystyczne...

 

Opublikowano

Drodzy Panowie,

czy aby na pewno jest mi potrzebny taki mocny filtr na akwarium 240 litrowe?
Jeżeli jest to konieczne to oczywiście kupię ten fx-6 + filtr wewnętrzny.

Ja nie posiadam aż tak szerokiej wiedzy w zakresie osprzętu dlatego polegam właśnie na doświadczonych akwarystach, czyli na Was :) 

Pozdrowienia

Opublikowano



Drodzy Panowie,

czy aby na pewno jest mi potrzebny taki mocny filtr na akwarium 240 litrowe?



Ale weź też pod uwagę, że takim jednym filtrem załatwisz mechanikę, biologię i cyrkulację. Oczywiście możesz zrobić kaseciaka czy hamburga i wtedy koszty będą znikome

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
37 minut temu, Bartek_De napisał:


 

 


Ale weź też pod uwagę, że takim jednym filtrem załatwisz mechanikę, biologię i cyrkulację. Oczywiście możesz zrobić kaseciaka czy hamburga i wtedy koszty będą znikomeemoji3.png

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
 

 

Bartek,

czyli jak kupię taki porządny filtr FX-4 lub FX-6 to już nie będę musiał do środka akwarium wkładać wewnętrznego filtra i falownika? 
Jeżeli jest tak jak mówisz, to ja wolę więcej pieniędzy przeznaczyć, a mieć więcej przestrzeni dla ryb w akwarium i ładny widok przez szybkę :)

Będę wdzięczny za potwierdzone info :)

 

Opublikowano
44 minuty temu, Nowinsky napisał:

Drodzy Panowie,

czy aby na pewno jest mi potrzebny taki mocny filtr na akwarium 240 litrowe?
Jeżeli jest to konieczne to oczywiście kupię ten fx-6 + filtr wewnętrzny.

Ja nie posiadam aż tak szerokiej wiedzy w zakresie osprzętu dlatego polegam właśnie na doświadczonych akwarystach, czyli na Was :) 

Pozdrowienia

FX-6 do 240L to ciut za duży, ale jak sam napisałeś planujesz w niedalekiej przyszłości zakupić większe akwarium to będziesz miał już filtr gotowy, a do mniejszego zakupisz jakiś mały kubełek dopasowany do jego wielkości...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.