Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, Falcowski napisał:

Hej,

widzę że wszystko fajnie przemyślałeś. Nie mogę się doczekać efektu końcowego.

....

Powiem Ci, że informacje zawarte na samym początku tematu są już w większym lub mniejszym stopniu zmienione... Każdy punkt został przeze mnie tak tutaj jak i w rozmowach prywatnych poruszony i dogłębnie rozwiązany... Uwierz mi, że jest wśród nas jedna osoba z którą przedyskutowałem kilka punktów, a która na pewno miała mnie już dość :) hehehe...   A tą osoba jest nie kto inny jak sam przemo-h, któremu w tym miejscu chciałbym podziękować za wymianę wiedzy, informacji i wielu spostrzeżeń na temat mojego projektu... Wszak w sumie to przez niego w zbiorniku nie będzie filtracji zewnętrznej na zwykłych kubłach czy innych samoróbkach... Projekt to połączenie kilku filtracji z główną zasadą, że woda nie opuszcza zbiornika... No jedynym odstępstwem od tego jest właśnie hydroponika...

Projekt możecie nazwać wspólnym, bo dla mnie jest większą wersją zbiornika przemo-h z tematu 100x50x45 Chilumba z filtracją Back To Nature

To jego moduł H sprawił, że plany się połączyły...

 

No dobra wracając do tematu to projekt i ustalenia na tą chwile wygląda tak:

1. Zbiornik 160x55x50 -10mm (440L) + wzmocnienia (2x wzdłużne + 1x spinka po środku)

2. Filtracja

  • pompa główna - moduł H - Jebao DCP-5000
  • pompa dodatkowa / cyrkulacja - moduł T - Aquael Cyrkulator 2000 lub cyrkulator :) jako dodatkowa cyrkulacja
  • pompa do hydroponiki - moduł T - Aquael Cyrkulator 1500

3. Wkłady filtracyjne

  • główne media filtracyjne wewnętrzne - (mechanika + biologia) - pocięte w kostkę gąbki PPI20 i PPI30
  • media dodatkowe wewnętrzne - (Biologia i chemia wody) - Seachem MATRIX 2L (mam to wykorzystam) + Seachem PhosGuard 0,5L
  • media dodatkowe zewnętrzne - Hydroponika (kwiaty i co żona lubi najbardziej świeże zioła)

4. Kamienie bazaltowe czarne lub szare + Piasek wiślany (naturalność i różnorodność względem tego z Castoramy 1mm i koniec)

5. Pokrywa PVC - własny projekt i wykonanie pod własne potrzeby

6. Ogrzewanie

  • grzałka przepływowa 300W zasilana z pompy DCP-5000

LUB

  • grzałka wewnętrzna 300W umieszczona w module H obok pompy DCP-5000

Powyższe zależne jaki będzie układ pokrywa / zbiornik i możliwość zmieszczenia rurek PVC

7. Parametry wody do lekkiej poprawki (Seachem Buffer + Salt) + temperatura 25st.C

  • pH - 7,5 do 7,7
  • Przewodność - 550 do 600 µS/cm
  • GH - 15,8
  • skala twardości - woda średniej twardości

8. Podmiana wody półautomatyczna

  • 15% co tydzień - około 60L przez filtry narurowe dla ochrony podopiecznych (po kolei od strony wodociągów 1x 5micronów + 1x Węgiel + 1x 1micron) - zasilanie 1/2 cala / wyjście z filtrów narurowych przewód od osmozy dla spowolnienia przepływu i lepszej filtracji wkładu węglowego.

9. Pokarm - podstawowy + uzupełniający + balastowy już wstępnie ogarnięty

10. Oświetlenie - no tutaj otrzymałem właśnie wskazówkę do nadrobienia

Wersja 1 oświetlenia

  • 2 x oprawa natynkowa
  • 8x Dioda POWER LED 1W EPISTAR 15000K na PCB
  • 8x Dioda POWER LED 1W EPISTAR 20000K na PCB
  • 4x Dioda POWER LED 1W EPISTAR White Full Spectrum PCB
  • 4x Kolimator soczewka Power Led 90 stopni 1-3W - dla diody Full Spectrum Pozostałe diody będą pod mleczną osłoną oprawy
  • 2x Zasilacz LED stało prądowy 8-12W 300mA 50089

Dla bardziej leniwych a też godne polecenia bo sam się nad nimi jeszcze zastanawiam czy nie zakupie a są to już gotowe lampy :)

Wersja 2 oświetlenia - Panel LED 18W White Full Spectrum Royal Blue MALAWI można zmienić na życzenie diody na jakie kto ma ochotę.

U mnie będzie to wyglądało tak:...

  • 2x - Dioda 1W lub 3W - Cool White 15000K-20000 BRIDGELUX biała zimna
  • 2x - Dioda 1W lub 3W - Cool White 9000-12000K BRIDGELUX biała zimna
  • 2x - Dioda 1W lub 3W - White Full Spectrum 6500K + 400-840nm pełne widmo

11. Obsada - no tutaj powstała gigantyczna zmiana i jezioro :) a spora grupa osób może nie być za szczęśliwa :) hehehe - bedzie Tanganika z Tropheus moorii Moliro - 20szt. (w końcu spełnię swoje marzenie aby posiadać Tropheusy)...


No i zaczynam mieć już wszystko ustalone i gotowe do rozpoczęcia projektu...

Tutaj rysunek poglądowy co i jak będzie w zbiorniku...

Akwarium_160x50x50_przelot_w_dnie.jpg

  • Uffff się naskrobałem z tym poematem... Teraz już dzięki wielu osobom projekt nabrał klarowności i wyjaśniło się sporo tematów...

 

 

Edytowane przez Morganelo
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Skoro kolega @przemo-h mnie wywołał do tablicy, to jeszcze Ci namieszam w koncepcji, bo 3 obiegówki to jednak sporo hałasu. U mnie założeniem głównym jest kultura i absolutna cisza pracy.

Pomyśl o wykorzystaniu pompy CO - stworzy ona wystarczające podciśnienie nawet dla napędzenia 2 modułów HMF + możesz dać trójnik i zrobić odejście 3/8" na zasilenie wężykiem od osmozy hydroponiki.

Główny wylot podwójny, z ruchomymi końcówkami 3D, żeby lepiej kontrolować cyrkulację, aczkolwiek obawiam się, że zupełnie bez falownika się nie obejdzie w tym litrażu, nawet gdy pompa CO bedzie chodzić na 3cim biegu.

  • Lubię to 2
Opublikowano
1 godzinę temu, Xime napisał:

Skoro kolega @przemo-h mnie wywołał do tablicy, to jeszcze Ci namieszam w koncepcji, bo 3 obiegówki to jednak sporo hałasu. U mnie założeniem głównym jest kultura i absolutna cisza pracy.

Pomyśl o wykorzystaniu pompy CO - stworzy ona wystarczające podciśnienie nawet dla napędzenia 2 modułów HMF + możesz dać trójnik i zrobić odejście 3/8" na zasilenie wężykiem od osmozy hydroponiki.

Główny wylot podwójny, z ruchomymi końcówkami 3D, żeby lepiej kontrolować cyrkulację, aczkolwiek obawiam się, że zupełnie bez falownika się nie obejdzie w tym litrażu, nawet gdy pompa CO bedzie chodzić na 3cim biegu.

Co do kultury pracy DCP-5000 miałem ja okazję na sucho usłyszeć i jest dosłownie cichutka... W wodzie będzie jeszcze cichsza...

Co do pompy CO - niestety miałem przyjemność już z układem narurowym, i szczerze nie zachwycił mnie wydajnością, a tym bardziej koniecznością zajęcia całej szafki... A najważniejsza idea w projekcie to woda ma nie opuszczać akwarium... Tak samo zastosowanie wszelkich wylotów 3D mija się dla mnie z celem, gdyż ogranicza przepływ, a nie oto chodzi w filtracji... Po za tym owe wyloty nie należą też do tanich ani łatwych do ukrycia...

 

Panowie @eljoti @przemo-h skoro już nabroiliście mi w głowie z falownikiem to teraz proszę o wyjaśnienie :) heheheh... Wasze propozycje dały mi do myślenia, do tego temat o HMF-ie gdzie znalazłem ciekawa tabelkę pod adresem https://www.hmfshop.de/HMF---Pumpe/HMF-Pumpe-Uebersicht-82/.

Owa tabelka uświadomiła mi, że w sumie można zastosować falownik i to z ciekawą wydajnością...

Co sądzicie o zastosowaniu w module T - falownika Tunze 6020? Wydajność ma poziomie 2500l/h powinien ogarnąć część zbiornika na około :)....

A skoro już będzie falownik 2500l/h to może pompę zmienić na słabszy model DCP-3000 i na tym układzie złożyć całą filtrację... Do tego dojdie jeszcze mała pompka do hydroponiki coś około 1000l.h max i powinno styknąć...

Jesteście ZA czy przeciw :) a jeśli przeciw to drążymy dalej temat :)

Opublikowano

Słyszałem wiele dobrego o tych falownikach, ale jest zbyt słaby do takiego zbiornika. 

Tunze 6065 powinno ogarnąć cyrkulację. Zwróć uwagę na budowę tych falowników. Wylot ma tylko 5 cm średnicy i można go stabilnie zainstalować w module dzięki kołnierzowi na wylocie. Poza tym to taka S klasa wśród falowników👌

Pompa DCP 3000 powinna spokojnie wystarczyć, ale jeśli budżet nie jest ograniczony, to zapas mocy zawsze się przyda. 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Budżet jest ograniczony, ale nie aż tak :)... Chodziło mi raczej o to że łącznie da to siłę ruchu wody na poziomie 3000 + 2500 więc nie jest mało jak na 160cm długości... Tym bardziej, że pompa DCP będzie miała wylot w sumie w połowie długości, falownik 2500 popchnie wodę od strony modułu T wprost pod wylot z DCP, a ta już siłą popchnie na około... Chyba dobrze to obmyślam plan...

 

Czyli DCP-5000 + Tynze 6065 (6500l/h) - nie będzie za dużej pralki??? Bo o ile DCP mogę wysterować w wydajności, to już 6065 niet, bo nie ma sterownika... A w obecnym 120 miałem przyjemność zamontować błędny cyrkulator (zamiast tego co na pudełku czyli 2500l/h był mocniejszy model o przepływie 5000) to w akwarium miałem ryby na karuzeli...

 

Edytowane przez Morganelo
Opublikowano (edytowane)
16 minut temu, Morganelo napisał:

Czyli DCP-5000 + Tynze 6065 (6500l/h) - nie będzie za dużej pralki??? Bo o ile DCP mogę wysterować w wydajności, to już 6065 niet, bo nie ma sterownika... A w obecnym 120 miałem przyjemność zamontować błędny cyrkulator (zamiast tego co na pudełku czyli 2500l/h był mocniejszy model o przepływie 5000) to w akwarium miałem ryby na karuzeli...

 

Dużo też zależy od ilości kamieni w zbiornimu. Ja kieruję się trochę swoimi projektami. Obecnie w 220l mam 6045, który pracuje na pół gwizdka. W poprzednim 840 był 6085, więc obstawiam u Ciebie na 6065. Z tym, że w moich zbiornikach całe dno zasypane kamieniami. Zobaczymy co Eljot podpowie. Ma podobny zbiornik. 

Edytowane przez przemo-h
Opublikowano

Co do kamieni, to w przypadku Tropheusów to też są ale nie w ilościach hurtowych i nasypane po samą taflę :)... Tutaj Tanganika rządzi się innymi prawami, kamienie są układane luźniej i w mniejszej ilości...

Tutaj masz filmik: Lake Tanganyika /Congo, Moliro  a poniżej zdjęcie owego zbiornika...

Lake_Tanganyika_Congo_Moliro_1-1-1024x334.thumb.jpg.1162ba630f76333e956898cd208ff7cd.jpg

lub

images.jpg.dcbe3d4e8110c6fc5f28f50ab2de896f.jpg

Układ będzie coś w tym stylu, może nawet mniej kamieni, bardziej luźno...

 

Opublikowano
1 godzinę temu, Morganelo napisał:

Co do kultury pracy DCP-5000 miałem ja okazję na sucho usłyszeć i jest dosłownie cichutka... W wodzie będzie jeszcze cichsza...

Co do pompy CO - niestety miałem przyjemność już z układem narurowym, i szczerze nie zachwycił mnie wydajnością, a tym bardziej koniecznością zajęcia całej szafki... A najważniejsza idea w projekcie to woda ma nie opuszczać akwarium... Tak samo zastosowanie wszelkich wylotów 3D mija się dla mnie z celem, gdyż ogranicza przepływ, a nie oto chodzi w filtracji... Po za tym owe wyloty nie należą też do tanich ani łatwych do ukrycia...

Nie mówię o klasycznym narurowcu, tylko zastosowaniu samej pompy CO jako serca systemu, która z moich obesrwacji i doświadczeń da spokojnie radę w tym litrażu i zastapi to co mają robić 3 inne urządzenia - zassie odchody do 2 modułów w róznych miejscach, zapewni dodatkową cyrkulację ( przy solidnym falowniku i tu zainwestowalbym w tunze z konrolerem nawet ) z możliwoscią ustawienia precyzyjnego kierunku wtydmuchiwania z trudno dostepnych miejsc, przy bardzo nawet zagruzowanej aranżacji.

Jak zrobisz dwa zasysy 3/4" łączące się do 1" i podwójny wylot o tej samej średnicy + wylot z osmozy do hydroponiki przepływ nie będzie raczej stłumiony.

Wyloty 3d, tak są drogie i to nie podlega dyskusji, ale wyloty z DCP i jednego AC - też jakoś musisz zamaskować/umiescić w baniaku, żeby wpływały na cyrkulację.

Nie porównujmy również hałasu emitowanego tylko przez pompe DCP vs CO , ale całości rozwiązania, bo już nawet jeden AC 1500 pracuje dużo głosniej niż pompa CO i DCP razem wzięte.

Idee zamknietego obiegu akwarium łamiesz i tak hydroponiką w zewenetrznej doniczce ( no chyba, że nie czytałem uważnie i bedziesz jednak sadził rośliny bezpośrednio w modułach) - dlatego zaproponowałem takie rozwiązanie i wiecej przekonywałdo neigo nie bedę ;)

I na koniec oczywiście falowniki Tunze polecam, używam 6045 i jest praktycznie bezgłośny :)

Opublikowano

No niestety hydroponika faktycznie wyłamuje się z zasady głównego założenia projektu, ale nie chce z niej zrezygnować... W sumie Hydroponika będzie w osobnym pojemniku ale stojąca dosłownie na pokrywie lub wisiała nad niż jakieś 10cm...

A znasz jakiś model pompy CO lub innej pompy obiegowej zewnętrznej o wydajności ok. 5000l/h i z ceną nie z kosmosu? Bo kilka w głowie było ale większość to okolice 2500 do 3000 l/h a to będzie za słabe na zasilanie 3 układów.

AC 2000 nie będzie użyta w projekcie :) już się z niej wycofuję powoli rakiem bo nie zdoła zapewnić cyrkulacji na wystarczającym poziomie. Dlatego też po przeczytaniu artykułu o HMF i linku jaki podkleiłem wcześniej, polecono do HMF Tunza 6020, więc sądziłem z opisów że będzie ok do zbiornika +400L... Tutaj już potwierdzają że może być za słaba..

Filtracja

  • pompa główna - moduł H - Jebao DCP-5000 lub DCP-3000 (zależnie od zastosowanego falownika)
  • pompa dodatkowa / cyrkulacja - moduł T - Tunza 6020 lub 6045 - w trakcie ustaleń
  • pompa do hydroponiki - moduł T - no tutaj to już w sumie sam nie wiem co podłączyć... W planach jest spiąć to z DCP na wężyk 10-12mm i tyle lub osobna pompka typu HYDOR PICO 1000 - ale są głośne...

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.