Skocz do zawartości

Projekt ( 400+) nowe wyzwanie.


Morganelo

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie przybysze w temacie jaki mnie nurtuje...

Gwoli krótkiego wstępu owy post zakładam jako rozwianie moich niepewności i zdobycia waszej wiedzy, przemyśleń na temat filtracji i sposobu ogrzewania wody w zbiorniku...

 

No to jedziemy najpierw z suchymi informacjami:

1.    Akwarium
- Zbiornik 160x50x50 (400L) lub 160x55x50 (440L) – szyba  10mm – 2x wzmocnienia wzdłużne + 1x wzmocnienie poprzeczne – szkło Guardian
 
2.    Pokrywa
- Korpus główny - Spienione PVC 10mm – Kolor Biały
- Zewnętrzna obudowa - Spienione PVC 2mm – Kolor Czarny
- Pokrywa - Spienione PVC 5mm – Kolor Czarny
 
3.    Oświetlenie
Oświetlenie zbiornika - Moduł LED SAMSUNG 3x SMD5730 1,5W 12V IP68 6500K barwa zimna – ilość hmmm jeszcze nie ustalona – około 10szt. + sterownik (czas świecenia 15.00 – 22.00)
Oświetlenie hydroponiki – 5 sztuk Oczko Luminex Round 1 x 60 W E27 12,5 cm białe (3szt żarówki LED 7W 6500K + 2szt. Żarówki LED FullSpectrum  10W – kolor biskupi Smile
 
4.    Filtracja
Filtracja będzie oparta na dwóch układach filtrujących wewnętrznych  (woda nie będzie opuszczać akwarium) no prawie poza układem hydroponiki, bo tutaj nie ma innego wyjścia…  A czemu nie będzie opuszczać akwarium, odpowiedź jest prosta… Nie będzie filtra zewnętrznego poza akwarium.

  • Filtracja główna zostanie oparta na Jebao DCP-3000 z kontrolerem (max 3000l/h) – tutaj się zastanawiam czy nie brać wersji  Jebao DCP-5000 z kontrolerem (max 5000/h). Owa filtracja będzie umieszczona za tłem strukturalnym 3D firmy Back To Nature – moduł H. Za modułem zostanie ukryta pompa wraz z pociętą w kostkę gąbką ( 2 rodzaje PPI20 oraz PPI30) + włożony w woreczku Seachem Matrix 1-2L obok pompy. To będzie główna filtracja mechaniczna połączona z biologiczną.
  • Filtracja dodatkowa oparta zostanie na Aquael CIRCULATOR 2000 – tutaj będzie tylko i wyłącznie filtracja mechaniczna. W sumie głównym założeniem i zadaniem dla pompy AC 2000 będzie obsługa hydroponiki. Filtracja mechaniczna jest w sumie przy okazji, a może raczej 2 w 1. Pompa również zostanie ukryta za tłem strukturalnym 3D firmy Back To Nature – moduł T. W module będzie gąbka pocięta w kostkę ( 2 rodzaje PPI20 oraz PPI30).

Mam nadzieję, że owe założenia możliwą mi uniknięcie i konieczność montażu jakiego kol wiek widocznego elementu filtracji czy wyposażenia akwarium…  Ma być pusto bez rurek itp. A to wszystko głównie dlatego aby nie było cyrkulatora, cholerstwo mnie zawsze drażni wyglądem i swoim buczeniem…

Poniżej rysunek poglądowy do zobrazowania co i jak
 943632062_Akwarium_160x50x50_widok_moduw.jpg.b2eaa91c4d8c7e7777a09654079dc624.jpg


5.    Ogrzewanie

Tutaj jest największa dla mnie zagwozdka jak rozwiązać układ dostarczenia ciepłej wody, a raczej jej ogrzania.
Posiadam już grzałkę przepływową HANZA ZEWNĘTRZNA PRZEPŁYWOWA EH- 300W i chciałem ją wykorzystać w układzie hydroponiki, ale nie jestem pewien czy będzie to wydajne ogrzanie wody… Strata ciepła w hydroponice… A do pompy nie podłączę bo grzałka nie jest wodoszczelna…
Tak wiem najprościej jest umieścić grzałkę Eheim Jager 300W nawet za tłem, ale to dla mnie najmniej wydajne ogrzewanie. Jednakże jak na tą chwilę jedyne rozsądne rozwiązanie…
 
6.    Kamienie
Układ kamieni w akwarium mama zamiar wykonać za pomocą skał bazaltowych czarnych lub szarych (zależnie co będzie na składzie), unikając jak ognia skał serpentynit oraz piaskowców itp. paskudztwa.  Nie obrażać się, ale dla mnie jakoś nienaturalnie wyglądają kamienie koloru zielonego lub piaskowce, które po czasie staja się brudne i nienaturalne.
 
Kamienie – bazalt.
 
7.    Piasek
Jako podłoże planuje wykorzystać piasek wiślany jako idealne i naturalnie wyglądający. Odpadają wszelakiej maści piaski z Castoramy… Miałem, jak dla mnie zbyt duża powtarzalność i jednorodność.
 
8.    Parametry wody
Na wstępie informuję, że woda ma osiągnąć parametry biotopowe. Dlatego też do jej uzyskania zostanie wykorzystana:
 

1 rozwiązanie układu dostarczenia czystej wody do zbiornika:

  • woda RO – dla czystości, pozbawienia jej zbędnych wartości i związków niepożądanych w akwarium
  • Seachem Tanganyika Buffet – dla ustabilizowania odpowiedniego PH wody
  • Seachem Cichlid Lake Salt – dla wprowadzenia niezbędnych pierwiastków, minerałów

2 rozwiązanie układu dostarczenia czystej wody do zbiornika:

  • kolejność od strony - woda z kranu
  • korpus narurowy - wkład polipropylenowy - 5 mikron
  • korpus narurowy - wkład węgiel prasowany (blok węglowy) do osmozy i filtrów
  • korpus narurowy - wkład blok węglowy z łupin orzechów kokosa
  • redukcja z 3/4 na wężyk osmozy + kranik i dalej już do akwarium


 
 
Skoro już czytasz owy akapit to znaczy że przebrnąłeś przez mój elaborat… Na wstępie przepraszam Cię za mój długiiiii wpis ale chciałem przedstawić plan działania…
 
Teraz mogę jako zakończenie przedstawić swoje pytania:
 

  • Czy oświetlenie samego akwarium jest wystarczające, czy macie może jakieś ciekawsze rozwiązania owego tematu???
  • Co do filtracji czy waszym zdaniem wystarczy pompa Jebao DCP-3000 czy lepiej od razu kupować większą Jebao DCP-5000???
  • Ogrzewanie Smile – tutaj mam do was pytanie jakie rozwiązanie wybrać aby było jak najbardziej skuteczne i nie szpeciło akwarium??? Nic nie może być widoczne w akwarium, jedynie może być ukryte w koronie.
  • Jak wspomóc rozrost glonów na kamieniach??? Ktoś ma jakieś sugestie, własne spostrzeżenia??? Chętnie poznam...
  •  Jaką wartość podmiany przyjąć i w jakich odstępach czasu??? Pytanie nie od laika, ale wyjaśniające gdyż chcę zastosować układ automatycznej podmiany wody RO lub kranówka przepuszczona przez filtry narurowe
Cytat

- Wartość podmiany wody 10 / 15 / 20 / 25 %
- Co ile dni / tygodni  - raz w tygodniu / co 2 tygodnie / co 3 tygodnie

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Morganelo napisał:

Oświetlenie
Oświetlenie zbiornika - Moduł LED SAMSUNG 3x SMD5730 1,5W 12V IP68 6500K barwa zimna – ilość hmmm jeszcze nie ustalona – około 10szt. + sterownik (czas świecenia 15.00 – 22.00)

O ile się nie mylę, to ten moduł nie ma 3x1,5W, tylko cały ma 1,5W. 10 modułów daje 15W, a to bardzo mało. 

29 minut temu, Morganelo napisał:

Jak wspomóc rozrost glonów na kamieniach??? Ktoś ma jakieś sugestie, własne spostrzeżenia??? Chętnie poznam...

Najlepszym rozwiązaniem wspomagającym wzrost glonów jest mocne oświetlenie. Moim zdaniem na takie akwarium powinieneś mieć jakieś 70-80W. Temperatura barwowa też ma znaczenie. Najlepsza jest ta zbliżona do światła dziennego, neutralnego, czyli ok. 6000K. Czas też jest istotny, więc te 7 godz. może być za krótkie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, suricade napisał:

Ponieważ jestem na etapie rozważania hydroponiki, to tam zalecane są raczej słabsze pompy. Zalecany jest wolny przepływ i liczy się wysokość podnoszenia wody.

Tak wiem, posiadam hydroponikę już od 3lat :)... Przepływ wody powinien być na poziomie 0,4 - 1,5L/minutę... Obecnie hydro mam zasilane za pomocą pompki z zestawu HW-602 czyli 400L/h zgdnie z opisem :) - oczywiście jej wydajność i strata na podnoszeniu o 0,6m = realnie ale nie mierzyłem ze 250l/h może będzie ...

Pompa AC 2000 daje niby 2000l/h - odjąć należy bajki producenta czyli niech będzie 1500l/h - wartość straty na podniesieniu słupa wody w tym przypadku będzie o jakieś 35cm = szacunkowo bo nie posiadałem tej pompki jakieś 1000l/h... Te dane mogę potwierdzić dopiero jak wszystko skompletuję i połączę w całość....

No i na koniec szczerze nie zauważyłem jakichś niepokojących objawów na roślinach... Woda w obecnym zbiorniku nigdy nie osiągnęła więcej NO3 niż 5 raz tylko zdarzyło się 10 ale nigdy więcej...IMG_20191010_180919.thumb.jpg.feb01509153ab8e4702f31ee26fe9570.jpg

 

 

42 minuty temu, pozner napisał:

Najlepszym rozwiązaniem wspomagającym wzrost glonów jest mocne oświetlenie. Moim zdaniem na takie akwarium powinieneś mieć jakieś 70-80W. Temperatura barwowa też ma znaczenie. Najlepsza jest ta zbliżona do światła dziennego, neutralnego, czyli ok. 6000K. Czas też jest istotny, więc te 7 godz. może być za krótkie. 

Czyli muszę jednak zrezygnować z modułów SMD, na rzecz diody COB 10W - 6500K - biała zimna w ilości 5-6sztuk, ale jak to bedzie współgrało z warunkami panującymi pod pokrywą... Wilgoć i brak chłodzenia...

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz umocować na profilu aluminiowym z szybą z pleksi. Na końcach są zaślepki. Są takie zestawy w sprzedaży. Nie wiem jak z chłodzeniem tego, czy nie byłyby konieczne wentylatory. Nasz kolega Tomek @Aqua-Dreams tworzy oświetlenie. Może skontaktuj się z nim. Ja też miałem ten dylemat z diodami power Led, ale zdecydowałem się na powieszenie oświetlenia. U Ciebie to raczej odpada. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, pozner napisał:

Możesz umocować na profilu aluminiowym z szybą z pleksi. Na końcach są zaślepki. Są takie zestawy w sprzedaży. Nie wiem jak z chłodzeniem tego, czy nie byłyby konieczne wentylatory. Nasz kolega Tomek @Aqua-Dreams tworzy oświetlenie. Może skontaktuj się z nim. Ja też miałem ten dylemat z diodami power Led, ale zdecydowałem się na powieszenie oświetlenia. U Ciebie to raczej odpada. 

No niestety będzie korona w której zostanie ukryta większość sprzętu typu kable od pomp, rurki zasilające, ogrzewanie i oświetlenie a na zewnątrz tylko szkło i widok...

No dobra pal diabli oświetlenie, są od tego tematy to zaraz sobie przypomnę to i owo, odszukam gotowe projekty to się coś wybierze...

 

Bardziej mnie interesuje jaką pompę wybrać? Czy Jebao DCP-3000 wystarczy do obsługi zbiornika (400L) czy lepiej zakupić mocniejszą wersję DCP-5000 i w razie potrzeby skręcić na sterowniku jej moc??? Tutaj właśnie mam największą rozkminkę która wersja lepsza... Nie miałem ich nigdy w rękach dlatego nie znam ich realnej mocy, a pralki w akwarium nie chce robić...

No i drugie męczące pojęcie to ogrzewanie... Mam pomysł aby wykorzystać grzałkę zewnętrzną przepływową Hanza 300W i zamontować ją na bajpasie z głównej pompy na ciut mniejszych średnicach rurek PVC... Pompa w planach na PVC 32mm a bajpas na 20mm... Czy taie rozwiązanie sprawdzi się i ma prawo bytu??? Oczywiście w tym przypadku Hanza znajdzie się pod koroną, ale w wydzielonym i odizolowanym powiedzmy to pudełku :)

Edytowane przez Morganelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o grzałkę to na Twoim miejscu nie kombinowałbym zbytnio z tą przepływową tylko w moduł "H" włożył tradycyjną grzałkę, na przykład taką https://allegro.pl/oferta/eheim-jager-200w-grzalka-z-termostatem-7371991521 powinna wystarczyć, chociaż 300W jest praktycznie w podobnej cenie, Twój wybór. Co do pompy, bierz DCP-5000. Lepiej mieć zapas mocy niż później żałować, poza tym puszczając ją na niższych biegach zużyje Ci mniej prądu. Druga sprawa to to, że rezygnujesz z cyrkulatora, mocniejsza pompa daje więcej możliwości jeśli chodzi o cyrkulację.

Edytowane przez Bartek_De
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, Bartek_De napisał:

Jeśli chodzi o grzałkę to na Twoim miejscu nie kombinowałbym zbytnio z tą przepływową tylko w moduł "H" włożył tradycyjną grzałkę, na przykład taką https://allegro.pl/oferta/eheim-jager-200w-grzalka-z-termostatem-7371991521 powinna wystarczyć, chociaż 300W jest praktycznie w podobnej cenie, Twój wybór. Co do pompy, bierz DCP-5000. Lepiej mieć zapas mocy niż później żałować, poza tym puszczając ją na niższych biegach zużyje Ci mniej prądu. Druga sprawa to to, że rezygnujesz z cyrkulatora, mocniejsza pompa daje więcej możliwości jeśli chodzi o cyrkulację.

Ładowanie grzałki wewnętrznej Eheim Jager 200W czy 300W do modułu to decyzja zastępcza i najłatwiejsza... Jednakże nie najekonomiczniejsza bo wydajność ogrzania wody przez przepływową jest znacznie wyższa... Dlatego też bardziej skłaniam się zamontować nawet dodatkowy układ (bajpas od pompy DCP-5000) dla przepływowej HANZA niż ładować się w wewnętrzną... Tutaj się zastanawiam czy to zadziała i będzie spokój... Fakt ostatecznie zdecyduje się na pompę Jebao DCP-5000 dla świętego spokoju i dużego zapasu mocy cyrkulacyjnej wody :)... Lepiej mieć zapas niż potem płakać że coś za słabe i kupować nową...

No chyba że ta 5000 też za słaba i brać od razu 8000 :) hehehe

W tej chwili mam jeszcze możliwość i pole do zmian projektu, bo startuje z jego realizacją jak nic się nie posypie w przyszłym miesiącu góra 2... Tak więc macie ciekawe pomysły i sugestie, to śmiało walić, mamy jeszcze czas na zmiany...

 

Edytowane przez Morganelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Morganelo napisał:

Tak wiem, posiadam hydroponikę już od 3lat :)... Przepływ wody powinien być na poziomie 0,4 - 1,5L/minutę... Obecnie hydro mam zasilane za pomocą pompki z zestawu HW-602 czyli 400L/h zgdnie z opisem :) - oczywiście jej wydajność i strata na podnoszeniu o 0,6m = realnie ale nie mierzyłem ze 250l/h może będzie ...

Pompa AC 2000 daje niby 2000l/h - odjąć należy bajki producenta czyli niech będzie 1500l/h - wartość straty na podniesieniu słupa wody w tym przypadku będzie o jakieś 35cm = szacunkowo bo nie posiadałem tej pompki jakieś 1000l/h... Te dane mogę potwierdzić dopiero jak wszystko skompletuję i połączę w całość....

No i na koniec szczerze nie zauważyłem jakichś niepokojących objawów na roślinach... Woda w obecnym zbiorniku nigdy nie osiągnęła więcej NO3 niż 5 raz tylko zdarzyło się 10 ale nigdy więcej...IMG_20191010_180919.thumb.jpg.feb01509153ab8e4702f31ee26fe9570.jpg

 

 

Czyli muszę jednak zrezygnować z modułów SMD, na rzecz diody COB 10W - 6500K - biała zimna w ilości 5-6sztuk, ale jak to bedzie współgrało z warunkami panującymi pod pokrywą... Wilgoć i brak chłodzenia...

 

 

 

Pod pokrywą bez chłodzenia odpada. 
sugeruję wyciąć w pokrywie dopasowany kształt na Belkę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Tak. Prawidłowa nazwa to Cyrtocara moorii. Na zdjęciach nie ma żadnej maylandii (obecnie metriaclima), wszystko poza Acei (dwa samce) to non mbuna. Według mnie wszystkie oprócz Fire fisha to różne odmiany A. stuartgranti sam zobacz ile tego jest https://www.malawi.si/Malawi/Haplochromises/Aulonocara/Aulonocara stuartgranti/index.html https://www.malawi.si/Malawi/Haplochromises/Aulonocara/Aulonocara sp. 'stuartgranti maleri'/index.html Równie dobrze mogą to być krzyżówki, bo Aulonocary bardzo chętnie się krzyżują, a wtedy nie dojdziesz z tym do ładu.
    • Na jednym ze zdjęć dwa samce acei. Samice mają mniej zaostrzone płetwy grzbietowe. Na zdjęciu z Fire Fisch to nie jest Red Red, ma za bardzo szpiczastą łepetynę  Reszta poza acei non mbuna  czyli nie moja bajka i nie podpowiem
    • Witam wszystkich chętnych do pomocy. Zakładam, że dla większości moje zagadki będą oczywiste ale, że wątpliwości są to zapytam tu ekspertów.    Przejąłem akwarium z dojrzałymi pyszczkami a mimo to mam trudności z identyfikacją gatunku. No. Czy żółto płetwę to Acei i to samiec i samica? Granatowe to Stuartgranti i to też samiec i samica czy jeden to Stuartgranti a drugi to hansbaenschi i oba samce? Ten z plamkami to młody delfini? Ostatnie to parka firefish czy zebra red? Wszystkie nie wybarwione to maylandia czy to różnice rybki i jak podrosną to się wybarwia? 
    • No racja Sławek 🫣 Zapomniałem już 🙂 W dodatku pseudotropheus chialosi jest bardzo ładną rybą. Zarówno samice, jak i samce są urokliwe. Ten gatunek też polecam wziąć pod rozwagę koledze @123frytki do swojej wymarzonej obsady.
    • Nigdy nie mów nigdy.😄 Braliśmy kiedyś chailosi. 
    • Brak czasu. Akwarium żyje własnym życiem. Uzupełniam tylko karmnik i ścieram kurze.... Jeden zgon - chyba samiec saulosi - zakładam, że agresja, bo bez zapowiedzi... 20240518_144029.mp4   20240518_144120.mp4   20240518_143922.mp4        
    • Ok. Rozumiem. Ja z kolei od Darka nigdy nie kupiłem ryb. Bo gdy chciałem, to był problem z wysyłką. Teraz wiem, że już się to zmieniło. Bo też wysyła ryby kurierem UPS... Każdy na swoich ulubionych sprzedawców ryb. Ja brałem już ryby od kilku i moim faworytem jest Jacek 
    • Nie wiem czy to temat w tym miejscu, ale trzy przykłady: - miałem rdzawe od Jacka i od Darka, jakość bez porównania i tempo wzrostu, ale to może być oczywiście przypadek - sauolsi te od Jacka to jakieś gizmo, a Darek wolał 10 lat nie sprzedawać zanim znowu nie trafił na jakościowo 'dobre' stado - powiedzmy, że udało się mi poznać układy Darek, Jacek, Adrian z Chełmka. Mam wrażenie, że Jacek byleby nie polecić kogoś innego i nie dać kontaktu do kogoś innego weźmie rybę od kogokolwiek innego byle klient miał wszystko. Dwóch innych panów podejście jest zupełnie inne Darek to też specyficzna osoba. Jego podejście do niektórych gatunków, których oficjalnie nie ma w ofercie, a sprzedaje je na rynki zagraniczne. Jednak co IMO najważniejsze nigdy nie odmówił mi rozmowy czy porady. Można na niego liczyć jeśli chodzi o pomoc, nie ważne czy kupiłeś u niego ryby. To o czymś świadczy, nawet jeśli to jest jego forma marketingu. Oczywiście to jest tylko moje zdanie i moje doświadczenia. Nie mam na celu nikogo oczernić, nie czerpię z tego żadnych korzyści, a jako wolny człowiek uważam, że mam prawo do swojej opinii. 
    • @ziemniak rozwiń proszę dlaczego innych ryb od Pana Jacka już byś nie wziął? Ja teraz 100% obsady mam od Jacka i jestem zadowolony. W dodatku powiem, że p. Jacek to prawdziwy fachowiec i też nie jest " wciskaczem" aby tylko sprzedać. Kupiłem od niego wczoraj stado pewnych ryb. Ustalimy cenę na 400zł, po pół godzinie Jacek zadzwonił - przepraszam pomyliłem się 330zł. I to są hodowcy - mający pasję.
    • Ja mam crabro od Jacka z Żor. Jestem zadowolony, ale chyba innych ryb od niego bym nie wziął. Resztę ryb mam od Darka z Żor. Darek ma więcej gatunków w ofercie niż na stronie. Warto też z nim skonsultować obsadę już na miejscu. Absolutnie nie jest to człowiek, który będzie wciskał. Podejdzie indywidualnie i będzie studził zapędy. W ofercie ma świetne kropki typu: Maylandia estherae OB Minos Reef lub kulfony. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.