Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
39 minut temu, Sacrum napisał:

Spokój będziesz miał na wewnętrznej grzałce. Po co komplikować coś prostego?
Ekonomika przepływowa vs wewnątrzna to uważam sprawa bardzo drugorzędna przy hobby. Ile zaoszczędzisz miesięcznie 5, 10 zł?

Po co wydawać na grzałkę wewnętrzną jak posiadam już Hanze 300W którą wepnę w układ pompy DCP-5000 :) i zamiast baypass-u o prostu wmontuję ją bezpośrednio w główną nitkę od pompy i tyle... Jedynie co muszę to sprawdzić średnice max dla grzałki, bo nie pamiętam czy tam nie jest 25mm czy mniej... Jeżeli 25mm to bajka jeśli mniej no to lipa, bo przepływ pompy spadnie... Wewnętrzna będzie ostatecznością i najłatwiejszym rozwiązaniem, ale jeśli jest możliwość pogłówkować to  dla mnie najlepsze zadanie :)...

 

Zmieniła mi się jedynie koncepcja co do filtracji w module T, Aquael Cyrkulator 2000 będzie miał wylot wprost do akwarium a nie do hydroponiki. Dzięki swojej mało widocznej końcówki posłuży jako dodatkowy nurt wody, a hydroponika będzie miała osobny układ zasilania z pompki Aquael 1000... Koszta znikome, więc czemu nie :)....

Opublikowano
43 minuty temu, suricade napisał:

A grzałka jest potrzebna?

Ładną masz tą hydroponikę. Gotowa czy sam robiłeś?

W lato grzałka wyłączona cały czas :) a temperatura mimo upałów była na poziomie 25st. C .... Obecnie temperatura zaczęła spadać do 23.5st. C więc już jest załączona na stałe i sama utrzymuje parametry temp.... Aż sprawdziłem czy utrzymuje :) - i jest moja nastawa 25st. C .

 

Co do hydroponiki to dziękuje, rośnie samo od małych sadzonek, bez opieki :) czasami czyli raz na 2 tygodnie dodam NO3 w płynie i Carbo nic więcej...

Hydroponika jest wykonana we własnym zakresie ze spienionego PVC 10mm (biały) korpus + spienione PVC 3mm (czarne) oklejone na około. W środku duża przestrzeń na wodę, z jednej strony wrzucona w woreczku (0,5L) lawy zraszana wodą zasilającą a na końcu 2 spusty i nic więcej... Kwiaty w 5 koszykach z keramzytem... Ciut za lekki, ale przynajmniej kocur ma czym się bawić...

  • Lubię to 1
Opublikowano

Temperatura na poziomie 23 stopnie, okresowo, w zupełności wystarczy. Ale oczywiście to Twoja decyzja jak chcesz utrzymywać.

Może byś się pokusił o dokładny opis hydroponiki łącznie z wykonaniem krok po kroku. Byłby ciekawy artykuł dla potomnych. :)

Opublikowano

Na twoim miejscu zrobiłbym w module T filtrację na falowniku zamiast tej pompy 2000l/h. Falownik montujesz na dole modułu (zamiata dno) dodatkowo na górze montujesz grzebień i masz skimer, wkłady wkładasz jakie chcesz. Hydroponikę zasilasz jakąś małą pompką zamontowaną w drugim module albo robisz dodatkową nitkę z głównej pompy.

U mnie wygląda to tak za tłem z PCV.

 

IMG_5062.JPG

IMG_1016.JPG

IMG_1233.JPG

 

Grzebień pozostawia wiele do życzenia co do jakości wykonania ale pierwszy mi się połamał i robiłem coś na szybko ;) .

  • Lubię to 1
Opublikowano
4 godziny temu, suricade napisał:

Temperatura na poziomie 23 stopnie, okresowo, w zupełności wystarczy. Ale oczywiście to Twoja decyzja jak chcesz utrzymywać.

Może byś się pokusił o dokładny opis hydroponiki łącznie z wykonaniem krok po kroku. Byłby ciekawy artykuł dla potomnych. :)

Właśnie okresowa temp. na poziomie 23st.C może być, ale nie całą zimę 23 a w lato 25... Tutaj już za niska temperatura jak dla mnie, zawsze przy Malawi utrzymywałem 24 - 25st.C i tego się trzymam :)...

Co do hydroponiki to temat rzeka... Wielkiej wiedzy na jej temat nie posiadam... Obecnie nie pokuszę się o jego napisanie, ze względu że moja hydroponika już funkcjonuje... Jest jednak dobra strona tego medalu -  już niedługo będę stawiać nowy zbiornik 160x55x50 a nad nim nową hydroponikę od początku... Postaram się w jej trakcie zrobić małą fotorelację i opiszę co i jak... Tutaj jest naprawdę spore pole do popisu i każdy może to posiadać u siebie... NO3 - wcina aż słychać chrupanie...

 

Godzinę temu, eljot napisał:

Na twoim miejscu zrobiłbym w module T filtrację na falowniku zamiast tej pompy 2000l/h. Falownik montujesz na dole modułu (zamiata dno) dodatkowo na górze montujesz grzebień i masz skimer, wkłady wkładasz jakie chcesz. Hydroponikę zasilasz jakąś małą pompką zamontowaną w drugim module albo robisz dodatkową nitkę z głównej pompy.

Myślałem o tym, ale jak już gdzieś pisałem, falowniki odpadają od razu na starcie ze względu na ich głośną i buczącą pracę... Do tego dochodzi wygląd otworu wylotowego... Widoczny będzie z daleka, a dla mnie jest ważne aby nie było widać niczego... Za falownik w tym momencie posłuży pompa DCP-5000 (max 5000l/h) umieszczona w module H...

Moduł T ze względu na jego umieszczenie idealnie nadaje się dla małego wylotu z AC 2000 który ma za zadanie jedynie wspomóc ruch wody w tym obrębie... Pomiędzy modułem H i T obok czerwonej kropki będą znajdować się 2 kratki zasys wody (10cm nad dnem) więc musi tutaj być lekki spokój...

Akwarium_160x50x50_przelot_w_dnie.jpg.9aaa1d67d267bac4b7cb9a11a7d1e34a.jpg

 

Godzinę temu, eljot napisał:

Grzebień pozostawia wiele do życzenia co do jakości wykonania ale pierwszy mi się połamał i robiłem coś na szybko ;) .

No faktycznie :) hehehehe ciut odstaje i chyba po piwku robiony, ale Panie prima sort jak nic... Przepraszam nie mogłem się powstrzymać... Żartuję oczywiście... Nie ważny wygląd a funkcjonalność i działanie... Sprawdza się i to jest najważniejsze...

Opublikowano

Projekt zapowiada się ciekawy👍. Wszystko w miarę masz wyjaśnione. Zastanawiałeś się, czy nie lepiej zakupić DCP 8000, ale wydaje mi się, że nie ma takiej potrzeby. 5000 spokojnie ogarnie, tym bardziej, że będzie dodatkowa filtracja. Matrix w tych gąbkach będzie zbyteczny, ale jeśli już masz, to możesz wykorzystać. 

Bardzo okazale wygląda Twój ogródek👌. Dziwi mnie obecność Anthurium. Próbowałem z tym gatunkiem, ale szybko padło. Byłem przekonany, że nie lubi zasadowej wody. Widać problem był w czymś innym, lub po prostu się nie przyjęło. 

Mam pytanie... Jak wygląda przyrost glonów w obecnym zbiorniku? Tutaj działa to pełną parą patrząc na Twoje parametry, a wiadomo, że rośliny są konkurencją dla glonów. W moim poprzednim zbiorniku aquaponika była niewielka i śmigało to można powiedzieć na pół gwizdka. NO3 nie przekraczało 20ppm i glony miały się dobrze. 

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Morganelo napisał:

falowniki odpadają od razu na starcie ze względu na ich głośną i buczącą pracę..

Hmm... to możesz się zdziwić jak włączysz te dwie pompy ;) . U mnie zamontowany jest Aquel 2700 l/h, buczy wtedy jak za dużo wody odparuje (poniżej grzebienia) i ma za malo wody do wypompowania :) . Na zewnatrz nigdy nie buczały a miałem je dwa w poprzednim akwa. Aktualnie cyrkulacje wspomaga Sobo WP 3000M 7500 l/h i też go nie słychać (akwa 160x60x65)

 

1 godzinę temu, Morganelo napisał:

Do tego dochodzi wygląd otworu wylotowego... Widoczny będzie z daleka, a dla mnie jest ważne aby nie było widać niczego...

Otwór nie będzie większy niż kratka zasysająca ? 

Edytowane przez eljot
  • Lubię to 2
Opublikowano
11 minut temu, eljot napisał:

Hmm... to możesz się zdziwić jak włączysz te dwie pompy ;) . U mnie zamontowany jest Aquel 2700 l/h, buczy wtedy jak za dużo wody odparuje (poniżej grzebienia) i ma za malo wody do wypompowania :) . Na zewnatrz nigdy nie buczały a miałem je dwa w poprzednim akwa. Aktualnie cyrkulacje wspomaga Sobo WP 3000M 7500 l/h i też go nie słychać (akwa 160x60x65)

 

Otwór nie będzie większy niż kratka zasysająca ? 

Potwierdzam. W moim module H słychać lekki rezonans pompy Aquaela. Jako typowy filtr wewnętrzny z gąbką pracował ciszej.

Warto przemyśleć temat falownika. Sobo i Jebao pracują przyzwoicie. Ja osobiście używam już tylko Tunze, bo tutaj przeważa jeszcze niezawodność. Dzięki filtracji opartej na falowniku na pewno cyrkulacja nie zawiedzie ze względu na szeroki strumień. 

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
42 minuty temu, przemo-h napisał:

Projekt zapowiada się ciekawy👍. Wszystko w miarę masz wyjaśnione. Zastanawiałeś się, czy nie lepiej zakupić DCP 8000, ale wydaje mi się, że nie ma takiej potrzeby. 5000 spokojnie ogarnie, tym bardziej, że będzie dodatkowa filtracja. Matrix w tych gąbkach będzie zbyteczny, ale jeśli już masz, to możesz wykorzystać. 

Bardzo okazale wygląda Twój ogródek👌. Dziwi mnie obecność Anthurium. Próbowałem z tym gatunkiem, ale szybko padło. Byłem przekonany, że nie lubi zasadowej wody. Widać problem był w czymś innym, lub po prostu się nie przyjęło. 

Mam pytanie... Jak wygląda przyrost glonów w obecnym zbiorniku? Tutaj działa to pełną parą patrząc na Twoje parametry, a wiadomo, że rośliny są konkurencją dla glonów. W moim poprzednim zbiorniku aquaponika była niewielka i śmigało to można powiedzieć na pół gwizdka. NO3 nie przekraczało 20ppm i glony miały się dobrze. 

Zaczynałem z planami od pompy DCP-3000 :) ale po zapoznaniu się z kilkoma filmikami, ich faktyczną wydajnością i rozmowami z osobami które je użytkują, doszedłem do wniosku - lepiej zainwestuje w mocniejszą... Dlatego DCP-5000 będzie już wystarczającym napędem cyrkulacji... To przecież max. 5000l/h ze znikomym podnoszeniem słupa wody na wysokość max 20cm, czyli straty nieistniejące... Gdzie w zbiorniku 160x55x50 większa wydajność??? Sądzę, że po zamontowaniu i tak ta DCP-5000 będzie pracować na 50% bo powyżej będzie pralka z funkcją wirowania w jednym kierunku...

Co do pompy AC2000 to będzie służyła tylko jako wspomaganie, choć nie wiem czy nie będzie ciut słabsza czyli 1500 ale 2 sztuki (1x cyrkulacja + 1x Hydroponika)...

Ogródek staram się jak mogę, ale szczerze ja nic przy nim nie robię, jedynie co to co jakiś czas oczyszczę zżółknięte liście, przetrę kurz z liści i kwiatów... Czasami jak nie zapomnę to dodam do akwarium porcję dodatkowego NO3 + Micro + Carbo, ale to i tak na zasadzie jak się przypomni... Dawki 2x mniejsze niż zalecane dla holendrów... Używam środki Zoolek, - taniocha...

Anturium - rośnie u mnie od małego (miały po 1 góra 2 kwiaty) - nie robię przy nich wiele... Za to skrzydłokwiat w pierwszej fazie rósł jak na drożdżach, kwiatów miał w ciul, teraz eeee jakby zapomniał, że ma kwitnąć :)... Jest tylko zielony...

Możliwe, że wpływ na wzrost i kondycję roślin ma u mnie oświetlenie... Składa się z 4 x COB 10W - 6500k + 2 x COB 10W White Full Spectrum (Full Spectrum ale nie biskupi kolor)... Świece od 12 do 22...

IMG_20191012_142956.jpg.c670ba955d64a6a7d9b706ca917e1cf7.jpg

Glony - hmmm a co to jest??? To chyba najlepiej określająca odpowiedź na pytanie... Po 2 miesiącach pomiarów, zaprzestałem ich... NO3 nigdy nie przekroczyło 5 i to przed podmianami, PO4 tego nie mierzyłem, ale przyjemność z sinicami na samym początku miałem i czasami jeszcze potrafią się pokazać na piasku...

Parametry wody

  • pH - 7,8 -  8 - mierzone Ph metrem
  • Przewodność - 550 do 600 µS/cm

Reszty nie mierzą szkoda mi czasu na wyniki zerowe...

Edytowane przez Morganelo

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.