Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Mam w domu akwarium 80/27,5/37 (coś ok 80l) , od takiego zaczynałem przygodę z malawi :wink: i teraz moje pytanie. Ostatnio miałem problem z tzw. "ojcostwem" , które jednak chyba było dość krótkotrwałe ... , ale może nie do końca, bo widzę już następną kandydatkę, która chyba szykuje się do wypuszczenia potomstwa :D :oops: .

Ale do meritum, więc chciałbym zaadoptować to akwa (teraz jest ogólne, pływają w nim neonki i zbrojnik niebieski) - na kotnik.

Pisze się to łatwo, ale jak to zrobić, to już tzw. "insza inszość" :cry:


Chciałbym więc zapytać :

1-czy takie akwa nadaje się na kotnik ?

2-jeśli tak, to jaki osprzęt jest niezbędnym minimum (oświetlenie,filtr-filtry, grzałka ) do jego prawidłowego funkcjonowania ?

-teraz jest w nim grzałka 100W (z termostatem) oraz filtr powietrza AQUAL f-1

3-czy w takim kotniku też należy zadbać o kryjówki dla narybku ( może ktoś poda zdjęcia swojego kotnika ? ) ?

4-czy jeśli już jest w kotniku inkubująca samiczka, to można dokładać do niej inną, która też zaczęła inkubować ?

5-jakie znacie sposoby odłowu inkubującej samiczki i kiedy to robić ?


Wybaczcie, że pytam o sprawy być może bardzo prozaiczne dla wiekszości z Was, ale juz się nauczyłem jednej rzeczy - zanim zacznę coś robić ( z Malawi ) - MUSZĘ zapytać :wink:


...a i pewnie następnym początkującym taka wiedza się przyda :?

...liczę też na fachowe porady jak opiekować się kotnikiem - bo to przecież taki żłobek i przedszkole w jednym - a pedagogika - to rozległa wiedza :wink:


Tak nawiasem mówiąc, może powstanie z Waszych porad całkiem przyzwoity przewodnik - "Jak założyć prawidłowo kotnik..." - skąd ja to znam ... acha kiedyś zacząłem od podobnego tematu - "Jak założyć prawidłowo Malawi" :D


p.s.

jak wiecie - dopiero się uczę :oops: :

Więc wybaczcie i doradźcie jak to zrobić :cry:

Opublikowano

Odpowiem w punktach :)


1.Tak, takie akwa nadaję się doskonale na kotnik. Rybki będą w nim miały dużo miejsca i powinny szybciej rosnąć niż w mniejszym kotniku.


2.Może być nawet świetlówka 8W, jeśli jednak chcesz żeby było ładniej to tak z 15W - 18W powinno dostatecznie oświetlić to akwarium. Filtr kup taki na jaki Cię stać :). Minimum zapewni wewnętrzny, bo rybki będą małe i one nie brudzą tak mocno jak dorosłe. Optymalna do takiego zbiornika wydaje się jakaś kaskada z założoną gąbką na rurce zasysającej.

A co to jest za filtr, któy aktualnie posiadasz?

Grzałkę masz ok i nie trzeba nic kombinować.


3.W zbiorniku powinno się znaleźć trochę kryjówek. Jakieś małe rumowisko z licznymi małymi szczelinami załatwi sprawę. Pamiętaj jednak o jednej większej grocie gdzie mogłaby się skryć samica.


4.Raczej nie powinno się dokładać do już inkubującej samicy innej, ze względu na możliwość pojawienia się agresji. Można akwarium przedzielić plastikową siatką na dwie części i wtedy nie powinno być problemu.


5.Sposobów jest wiele. Można cierpliwie czekać z siatką aż ryba wypłynie z groty i wtedy ja złapać. Można użyć pułapki lub też w nocy, gdy ryby śpią spróbować odnaleźć tą samicę i odłowić.

Odławiać powinno się w ostatnich dniach inkubacji.


Aha, pamiętaj też żeby kotnik zalać w większości wodą ze zbiornika głównego, tak żeby paramtery wody były możliwie takie same.


Życzę powodzenia :)

Opublikowano
A co to jest za filtr, któy aktualnie posiadasz?

To Aquael FAN-1 "Filtr wewnętrzny o wydajność maksymalnej 450l/h, zalecane akwarium od 100 do 150l" - opis ze sklepu, poniżej zdjęcia ( nie moje, jedno ze sklepu zoo, drugie z netu )


fan1.jpg


aqualfan1-2.jpg

Opublikowano

to ogranicz jego przepływ, tak by nie robił dużego młynu w akwarium i już, na pewno wystarczy przy malutkich rybkach. Kiedy będą już większe, silniejsze, zwiększ przepływ, gdyż może okazać się za mało gdy będzie przytłumiony..

Opublikowano
pytanie : "Jak założyć prawidłowo kotnik..."

Najprościej i najkrócej można powiedzieć, że tak, jak każde inne akwarium. Wsadzić podłoże, kamienie, filtr, nalać wody i poczekać, aż wszystko dojrzeje :lol: .


A poważnie, to wszystko, czego potrzebujez już zostało napisane :wink: .

Kamieni możesz dać dość dużo, zwłaszcza drobnych. Nie żałuj maluchom szczelin, kryjówek, grot i innych miejsc, gdzie mogą ukryć się zarówno przez innymi rybami (zwłaszcza najmniejsze, przed szybciej rosnącymi braćmi/siostrami :wink: ), jak i przed Twoim wścibskim wzrokiem :) . Tak, jak napisał Marcin, samica też musi mieć jakieś spokojniejsze miejsce- wiadomo, w czasie inkubacji jest bardziej zestresowana, niż normalnie. Światło nie musi być zbyt mocne. Półmrok będzie nawet lepszy, niż prześwietlone akwarium.

Rosliny możesz sadzic, ale nie musisz. Tak, jak w większych akwariach- kwestia gustu. Dla ryb to dodatkowe miejsce do ukrycia się.


Filterek, szczerze mówiąc nie jest najlepszy... :roll: Seria FAN w ogóle nie jest zbyt udana, ale jeśli masz dobre doświadczenia z tym filtrem, to czemu nie :?: Obawiam sie tylko, że jak młodych przybędzie i dodatkowo trochę podrosną, może to okazać się za mało. Njlepszym rozwiązaniem będzie kaskada- ma trochę więcej miejsca na wkłady i mimo dość dużego przepływu nie robi takiego "młynka", jak wewnętrzne.


Przy odławianiu samic nie mbuny jest o tyle łatwiej, że nie ma w akwarium full kamlotów, i ryby nie mają tyle miejsca do ukrycia się. Więc po siatce w każdą rękę i do boju. Jak zrobisz to jakiś czas po zgaszeniu światła, to nie powinieneś mieć żadnych problemów- nie mbuna, przynajmniej u mnie, na noc nie ukrywa się gdzie tylko może, często wręcz ryby nocują zdala od kamieni, kilka cm nad piaskiem.

Opublikowano
...Seria FAN w ogóle nie jest zbyt udana, ale jeśli masz dobre doświadczenia z tym filtrem, to czemu nie ...
nie mam takiego doświadczenia, więc raczej wymienię filtr na kaskadę, ale wybacz - będę drążył dalej :wink: ... kaskada ... jaka Twoim zdaniem najlepsza ???
Opublikowano

Tutaj niestety nie masz zbyt dużego pla manewru. Masz do wyboru same dość wysłożone konstrukcje.

-stosunkowo najmłodszy AquaEl FZN, teraz mający w nazwie coś z Versamax (trochę AquaEl kombinuje z tymi nazwami, niedługo w ogóle nie będzie można się w tym połapać). U mnie FZN 3 sprawdzała się całkiem nieźle w 200l, dopóki pyszczaki nie podrosły i nie zaczęły "produkować" zbyt dużych ilości związków azotowych. W najlepszym przypadku, mimo gąbki, musiałem czyścić raz w miesiącu. Filtr chodził cicho, prolemów żadnych z nim nie było. Generalnie całkiem przyjemny filtr do niedużego akwarium. W Twoim przypadku zastanawiałbym się pomiędzy FZN 2 lub FZN 3. Największe zalety to niska cena i moim zdaniem najlepszy (a przynajmniej najnowocześniejszy) wygląd.

-AquaClear Hagena, mój egzemplarz (150) służył pewnie z 10 lat (jak nie trochę więcej...). Był to mój pierwszy w życiu filtr... :) Później go sprzedałem i kupiec nie zgłosił mi żadnych problemów :wink: . Już samo to dobrze świadczy o żywotności tego filtra. Nie każdy wytrzyma tyle lat ciężkich prób w akwariach młodego, niedoświadczonego akwarysty :lol: . Jego chyba jedyną wadą jest dość wysoka cena. Niewiele musisz dołożyć, żeby kupić jakiś mały kubełek.

-Aqua Szut też miał kiedyś jakieś kaskady. Nie było mi dane ich wypróbować, więc niewiele mogę o nich powiedzieć. Nie wiem nawet, czy jeszcze kupisz jakiś nie używany egzemplaż :roll: . Sądząc po jakości innych produkowanych przez AS filtrów, nie powinno być żadnych problemów z kaskadą tej firmy, jednak AquaElowi też przytrafiły się wpadki, mimo (wg mnie) całkiem niezłej jakości oferowanych przez nich sprzętów.

Opublikowano

Co do kaskady to też mogę polecić wyrób Aquaela. Miałem fzn-3 i dzielnie sobie radził. Nie miałem z nim problemów. Aquaszut dalej produkuje kaskady. Są to modele Kaskada N 300 i 500. Aquael'e mają chyba więcej miejsca na wkłady.

Opublikowano

Kilka uwag na temat kotnika .

1.Wielkośc zbiornika - minimalna wielkośc zbiornika nadającego się dla narybku Malawi to jakieś 60 litrów . Kilka razy eskperymentowałam z mniejszymi zbiornikami i są do bani

2.Duży filtr gąbkowy w środku

3. W dużych kotnikach [czyli powiedzmy powyżej 100 litrów ] dobrze jest dołożyć jakiś zewnętrzny filtr np. kaskadę , która jest łatwiejsza do utrzymania w czystości niz kubełek

4. Nie dajemy podłoża . Podłoże w kotniku to jeden z elementów niepożądanych

5. Nalezy zaopatrzyc się w jakieś wiaderko do odstawiania wody . W takim zbiorniku nalezy codziennie przeczyścić dno i uzupełnić to wodą zdatną do użytku

6. Dobra grzałka lub stałe ogrzewanie pomieszczenia z temperaturą niespadającą poniżej 24 stopni .

7. Kryjówki - idealne są np. rurki kanalizacyjne pocięte na krótkie odcinki i poklejone w coś na kształt plastrów miodu . Są lekkie , łatwo je wyczyścić i mozna dowolnie konfigurować

8.Pływające rosliny są pożadane pod warunkiem sukcesywnego uswania wszystkich gnijacych częsci

9. Oświetlenie - wazne by świeciło zgodnie z naturą -czyli około 12 godzin -poza tym może to byc zwykłe oświetlenie sufitowe pokoju . Oczywiście dobrze by było ,gdyby było widac co się dzieje w zbiornku


No nie wiem ... to chyba wszystko poza podstawową zasada dotyczącą Malawi - lepsze większe akwa ,niz mniejsze . Mnie w hodowlach nie dziwią kotniki np. 300 litrowe bo nie są niczym niezwykłym . Młode ryby są bardzo wrazliwe na chemiczna jakość wody . Duże stęzęnia NO3 są zabójcze ,a nawet przeciętne wartości wpływaja destrukcyjnie na puzniejszy rozwój rybek . Dlatego warto dbac o czystośc kotnika i robic czeste uzupełnienia i podmiany wody .

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.