Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Mam w domu akwarium 80/27,5/37 (coś ok 80l) , od takiego zaczynałem przygodę z malawi :wink: i teraz moje pytanie. Ostatnio miałem problem z tzw. "ojcostwem" , które jednak chyba było dość krótkotrwałe ... , ale może nie do końca, bo widzę już następną kandydatkę, która chyba szykuje się do wypuszczenia potomstwa :D :oops: .

Ale do meritum, więc chciałbym zaadoptować to akwa (teraz jest ogólne, pływają w nim neonki i zbrojnik niebieski) - na kotnik.

Pisze się to łatwo, ale jak to zrobić, to już tzw. "insza inszość" :cry:


Chciałbym więc zapytać :

1-czy takie akwa nadaje się na kotnik ?

2-jeśli tak, to jaki osprzęt jest niezbędnym minimum (oświetlenie,filtr-filtry, grzałka ) do jego prawidłowego funkcjonowania ?

-teraz jest w nim grzałka 100W (z termostatem) oraz filtr powietrza AQUAL f-1

3-czy w takim kotniku też należy zadbać o kryjówki dla narybku ( może ktoś poda zdjęcia swojego kotnika ? ) ?

4-czy jeśli już jest w kotniku inkubująca samiczka, to można dokładać do niej inną, która też zaczęła inkubować ?

5-jakie znacie sposoby odłowu inkubującej samiczki i kiedy to robić ?


Wybaczcie, że pytam o sprawy być może bardzo prozaiczne dla wiekszości z Was, ale juz się nauczyłem jednej rzeczy - zanim zacznę coś robić ( z Malawi ) - MUSZĘ zapytać :wink:


...a i pewnie następnym początkującym taka wiedza się przyda :?

...liczę też na fachowe porady jak opiekować się kotnikiem - bo to przecież taki żłobek i przedszkole w jednym - a pedagogika - to rozległa wiedza :wink:


Tak nawiasem mówiąc, może powstanie z Waszych porad całkiem przyzwoity przewodnik - "Jak założyć prawidłowo kotnik..." - skąd ja to znam ... acha kiedyś zacząłem od podobnego tematu - "Jak założyć prawidłowo Malawi" :D


p.s.

jak wiecie - dopiero się uczę :oops: :

Więc wybaczcie i doradźcie jak to zrobić :cry:

Opublikowano

Odpowiem w punktach :)


1.Tak, takie akwa nadaję się doskonale na kotnik. Rybki będą w nim miały dużo miejsca i powinny szybciej rosnąć niż w mniejszym kotniku.


2.Może być nawet świetlówka 8W, jeśli jednak chcesz żeby było ładniej to tak z 15W - 18W powinno dostatecznie oświetlić to akwarium. Filtr kup taki na jaki Cię stać :). Minimum zapewni wewnętrzny, bo rybki będą małe i one nie brudzą tak mocno jak dorosłe. Optymalna do takiego zbiornika wydaje się jakaś kaskada z założoną gąbką na rurce zasysającej.

A co to jest za filtr, któy aktualnie posiadasz?

Grzałkę masz ok i nie trzeba nic kombinować.


3.W zbiorniku powinno się znaleźć trochę kryjówek. Jakieś małe rumowisko z licznymi małymi szczelinami załatwi sprawę. Pamiętaj jednak o jednej większej grocie gdzie mogłaby się skryć samica.


4.Raczej nie powinno się dokładać do już inkubującej samicy innej, ze względu na możliwość pojawienia się agresji. Można akwarium przedzielić plastikową siatką na dwie części i wtedy nie powinno być problemu.


5.Sposobów jest wiele. Można cierpliwie czekać z siatką aż ryba wypłynie z groty i wtedy ja złapać. Można użyć pułapki lub też w nocy, gdy ryby śpią spróbować odnaleźć tą samicę i odłowić.

Odławiać powinno się w ostatnich dniach inkubacji.


Aha, pamiętaj też żeby kotnik zalać w większości wodą ze zbiornika głównego, tak żeby paramtery wody były możliwie takie same.


Życzę powodzenia :)

Opublikowano
A co to jest za filtr, któy aktualnie posiadasz?

To Aquael FAN-1 "Filtr wewnętrzny o wydajność maksymalnej 450l/h, zalecane akwarium od 100 do 150l" - opis ze sklepu, poniżej zdjęcia ( nie moje, jedno ze sklepu zoo, drugie z netu )


fan1.jpg


aqualfan1-2.jpg

Opublikowano

to ogranicz jego przepływ, tak by nie robił dużego młynu w akwarium i już, na pewno wystarczy przy malutkich rybkach. Kiedy będą już większe, silniejsze, zwiększ przepływ, gdyż może okazać się za mało gdy będzie przytłumiony..

Opublikowano
pytanie : "Jak założyć prawidłowo kotnik..."

Najprościej i najkrócej można powiedzieć, że tak, jak każde inne akwarium. Wsadzić podłoże, kamienie, filtr, nalać wody i poczekać, aż wszystko dojrzeje :lol: .


A poważnie, to wszystko, czego potrzebujez już zostało napisane :wink: .

Kamieni możesz dać dość dużo, zwłaszcza drobnych. Nie żałuj maluchom szczelin, kryjówek, grot i innych miejsc, gdzie mogą ukryć się zarówno przez innymi rybami (zwłaszcza najmniejsze, przed szybciej rosnącymi braćmi/siostrami :wink: ), jak i przed Twoim wścibskim wzrokiem :) . Tak, jak napisał Marcin, samica też musi mieć jakieś spokojniejsze miejsce- wiadomo, w czasie inkubacji jest bardziej zestresowana, niż normalnie. Światło nie musi być zbyt mocne. Półmrok będzie nawet lepszy, niż prześwietlone akwarium.

Rosliny możesz sadzic, ale nie musisz. Tak, jak w większych akwariach- kwestia gustu. Dla ryb to dodatkowe miejsce do ukrycia się.


Filterek, szczerze mówiąc nie jest najlepszy... :roll: Seria FAN w ogóle nie jest zbyt udana, ale jeśli masz dobre doświadczenia z tym filtrem, to czemu nie :?: Obawiam sie tylko, że jak młodych przybędzie i dodatkowo trochę podrosną, może to okazać się za mało. Njlepszym rozwiązaniem będzie kaskada- ma trochę więcej miejsca na wkłady i mimo dość dużego przepływu nie robi takiego "młynka", jak wewnętrzne.


Przy odławianiu samic nie mbuny jest o tyle łatwiej, że nie ma w akwarium full kamlotów, i ryby nie mają tyle miejsca do ukrycia się. Więc po siatce w każdą rękę i do boju. Jak zrobisz to jakiś czas po zgaszeniu światła, to nie powinieneś mieć żadnych problemów- nie mbuna, przynajmniej u mnie, na noc nie ukrywa się gdzie tylko może, często wręcz ryby nocują zdala od kamieni, kilka cm nad piaskiem.

Opublikowano
...Seria FAN w ogóle nie jest zbyt udana, ale jeśli masz dobre doświadczenia z tym filtrem, to czemu nie ...
nie mam takiego doświadczenia, więc raczej wymienię filtr na kaskadę, ale wybacz - będę drążył dalej :wink: ... kaskada ... jaka Twoim zdaniem najlepsza ???
Opublikowano

Tutaj niestety nie masz zbyt dużego pla manewru. Masz do wyboru same dość wysłożone konstrukcje.

-stosunkowo najmłodszy AquaEl FZN, teraz mający w nazwie coś z Versamax (trochę AquaEl kombinuje z tymi nazwami, niedługo w ogóle nie będzie można się w tym połapać). U mnie FZN 3 sprawdzała się całkiem nieźle w 200l, dopóki pyszczaki nie podrosły i nie zaczęły "produkować" zbyt dużych ilości związków azotowych. W najlepszym przypadku, mimo gąbki, musiałem czyścić raz w miesiącu. Filtr chodził cicho, prolemów żadnych z nim nie było. Generalnie całkiem przyjemny filtr do niedużego akwarium. W Twoim przypadku zastanawiałbym się pomiędzy FZN 2 lub FZN 3. Największe zalety to niska cena i moim zdaniem najlepszy (a przynajmniej najnowocześniejszy) wygląd.

-AquaClear Hagena, mój egzemplarz (150) służył pewnie z 10 lat (jak nie trochę więcej...). Był to mój pierwszy w życiu filtr... :) Później go sprzedałem i kupiec nie zgłosił mi żadnych problemów :wink: . Już samo to dobrze świadczy o żywotności tego filtra. Nie każdy wytrzyma tyle lat ciężkich prób w akwariach młodego, niedoświadczonego akwarysty :lol: . Jego chyba jedyną wadą jest dość wysoka cena. Niewiele musisz dołożyć, żeby kupić jakiś mały kubełek.

-Aqua Szut też miał kiedyś jakieś kaskady. Nie było mi dane ich wypróbować, więc niewiele mogę o nich powiedzieć. Nie wiem nawet, czy jeszcze kupisz jakiś nie używany egzemplaż :roll: . Sądząc po jakości innych produkowanych przez AS filtrów, nie powinno być żadnych problemów z kaskadą tej firmy, jednak AquaElowi też przytrafiły się wpadki, mimo (wg mnie) całkiem niezłej jakości oferowanych przez nich sprzętów.

Opublikowano

Co do kaskady to też mogę polecić wyrób Aquaela. Miałem fzn-3 i dzielnie sobie radził. Nie miałem z nim problemów. Aquaszut dalej produkuje kaskady. Są to modele Kaskada N 300 i 500. Aquael'e mają chyba więcej miejsca na wkłady.

Opublikowano

Kilka uwag na temat kotnika .

1.Wielkośc zbiornika - minimalna wielkośc zbiornika nadającego się dla narybku Malawi to jakieś 60 litrów . Kilka razy eskperymentowałam z mniejszymi zbiornikami i są do bani

2.Duży filtr gąbkowy w środku

3. W dużych kotnikach [czyli powiedzmy powyżej 100 litrów ] dobrze jest dołożyć jakiś zewnętrzny filtr np. kaskadę , która jest łatwiejsza do utrzymania w czystości niz kubełek

4. Nie dajemy podłoża . Podłoże w kotniku to jeden z elementów niepożądanych

5. Nalezy zaopatrzyc się w jakieś wiaderko do odstawiania wody . W takim zbiorniku nalezy codziennie przeczyścić dno i uzupełnić to wodą zdatną do użytku

6. Dobra grzałka lub stałe ogrzewanie pomieszczenia z temperaturą niespadającą poniżej 24 stopni .

7. Kryjówki - idealne są np. rurki kanalizacyjne pocięte na krótkie odcinki i poklejone w coś na kształt plastrów miodu . Są lekkie , łatwo je wyczyścić i mozna dowolnie konfigurować

8.Pływające rosliny są pożadane pod warunkiem sukcesywnego uswania wszystkich gnijacych częsci

9. Oświetlenie - wazne by świeciło zgodnie z naturą -czyli około 12 godzin -poza tym może to byc zwykłe oświetlenie sufitowe pokoju . Oczywiście dobrze by było ,gdyby było widac co się dzieje w zbiornku


No nie wiem ... to chyba wszystko poza podstawową zasada dotyczącą Malawi - lepsze większe akwa ,niz mniejsze . Mnie w hodowlach nie dziwią kotniki np. 300 litrowe bo nie są niczym niezwykłym . Młode ryby są bardzo wrazliwe na chemiczna jakość wody . Duże stęzęnia NO3 są zabójcze ,a nawet przeciętne wartości wpływaja destrukcyjnie na puzniejszy rozwój rybek . Dlatego warto dbac o czystośc kotnika i robic czeste uzupełnienia i podmiany wody .

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.